Poplatek navíc za rozvoz jídla? Firmy vysvětlují, co je servis

Pavla Adamcová | rubrika: Aktuality | 25. 5. 2024
Poplatek navíc za rozvoz jídla? Firmy vysvětlují, co je servis

Zdroj: Shutterstock

Zaplatíte za samotnou cenu jídla, za dopravu a dáte i spropitné. Přesto po vás chtějí ještě servisní poplatek. Praxe rozvážkových firem Wolt a Foodora zaujala v tomto týdnu uživatele sociální sítě X (dříve Twitter).

Novou vlnu zájmu o servisní poplatek rozjel Tomáš Čupr, šéf konkurenčního online supermarketu Rohlik.cz. „Víte někdo, za co to je? A nevadí vám to platit?“ zeptal se na síti X. Sám Rohlík takový poplatek neúčtuje.

Dřív se to jmenovalo ‚jestli to projde poplatek‘,“ reagoval jeden z uživatelů sítě. „Už párkrát, když pršelo, jsem si naklikal oběd, a u tohodle poplatku to zavřel. Ať to zkoušejí jinde," popisuje další.

Někteří lidé nicméně zdůrazňují, že rozhodující je stejně až celková cena. „Mně je breakdown ceny lhostejný. Za službu/produkt X je celková cena Y, tím se řídím. Z čeho se to jakože skládá, je marketingový nezajímavý kec," podotýká jeden z uživatelů.

Servisní poplatek, který zákazník najde ve finálním vyúčtování těsně před objednávkou a dosahuje několika desítek korun, zavedl Wolt už před dvěma lety.

Podle společnosti je klíčový pro udržení chodu firmy. Argumentuje i náklady na inovace jako jsou vývoj technologií a inženýrské práce. „Cena za dopravu patří kurýrům, za jídlo a zboží restauracím nebo obchodům. Servisní poplatek slouží k financování vývoje a podpory zákazníků,“ vysvětluje mluvčí Woltu Jana Jarošová.

„Na začátku tohoto roku jsme poplatek upravili na pětiprocentní podíl z celkové hodnoty objednávky s maximální a minimální výší ceny. Pravidelně revidujeme různé cenové modely, abychom zajistili stálé zlepšování našich služeb a poskytování kvalitní zákaznické podpory. Tento model využíváme v několika zemích, kde Wolt působí, a je běžný v různých odvětvích, kde s ním zároveň pracují i naši konkurenti,“ dodává Jarošová.

Podobně argumentuje i Foodora (dříve DámeJídlo). „Servisní poplatek je využíván na neustálé zlepšování našich služeb a inovace, tedy pokrývá vývoje technologií, marketing a zpracování plateb. V rámci různých cenových hladin a situací ve městech se může mírně lišit, ale je to standardní položka v nízkomaržovém food delivery segmentu,” říká šéf Adam Kolesa.

Podle právníků jsou zákazníci informováni o složení celkové ceny tak, jak nařizuje zákon. „Z právního hlediska můžeme shrnout, že pokud je spotřebiteli sdělena finální cena před učiněním objednávky, potažmo uzavřením smlouvy, pak je v zásadě, z pohledu práva, vše v pořádku,“ potvrzuje Veronika Odrobinová, advokátka a partnerka společnosti Grant Thornton.

Experti se však pozastavují nad smyslem poplatku jako takového. Konkrétně spotřebitelská organizace dTest ho vnímá jako problematický.

Platíte hodně za plyn?
Změňte dodavatele

Čím dříve se do změny dodavatele pustíte, tím víc ušetříte. Neotálejte a podívejte se, jaké nabídky pro vás máme.

Podle šéfky dTestu Eduardy Hekšové nedává samotná podstata servisního poplatku ani jeho vysvětlení v obchodních podmínkách zákazníkovi příliš dobrý obraz toho, za co jim obchodník peníze vlastně účtuje.

„Jsme toho názoru, že primárním produktem rozvážkové služby je doprava zboží, logicky se tedy nabízí veškeré náklady spojené s poskytovanou službou zohlednit ve stanovení ceny dopravy,“ říká šéfka dTestu.

Hekšová obecně označuje účtování nespecifických poplatků za zastírání skutečné celkové ceny. „Zboží se totiž na první pohled zdá levnější a následně jsou k ceně připočteny různé poplatky,“ dodává.

Podle ní se podobných praktik se v minulosti dopouštěli například prodejci letenek a aerolinky, když inzerovali cenu letenek bez palivových a jiných příplatků, které zákazníkům následně účtovali.

Podobnou strategii na českém trhu praktikují i někteří další prodejci – nejen v oblasti dopravy. Třeba e-shop Megaknihy láká na levné knihy, v konečném zúčtování však do ceny započítává kromě dopravy také balné za 39 korun.

Takzvaný manipulační poplatek ve výši 24 korun ke každé online zakoupené vstupence si zase účtuje síť kin Cinema City.

Čuprův Rohlik.cz si servisní poplatek neúčtuje. Zákazníkům nabízí program Rohlík Premium s akčními slevami, dopravou zdarma či expresní objednávkou za poplatek 199 korun měsíčně. Podobný zákaznický program nabízí také Wolt, za měsíc si účtuje 99 korun.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Spoření s úrokem 5,06 % p.a.?

Spoření s úrokem 5,06 % p.a.?

Jen tak na něco, vždy chytře a výhodně. Poradí ti v Partners Bance.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Přiložte oko. V prvních obchodech zaplatíte bez karty i mobilu

16. 6. 2024 | Ivana Sladkovská, redakce Peníze.CZ

Přiložte oko. V prvních obchodech zaplatíte bez karty i mobilu

V Polsku testují terminály, u nichž se dá zaplatit pomocí biometrie oční duhovky a skenování obličeje. Pilotní projekt spustily společnosti Mastercard, Empik a PayEye. Jde o první řešení... celý článek

Chcete zajímavější kartu? Podívejte se, jaké dávají jednotlivé banky

16. 6. 2024 | Kateřina Hovorková

Chcete zajímavější kartu? Podívejte se, jaké dávají jednotlivé banky

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně černou, puntíkatou, s vlnkami, s barvami oblíbeného sportovního klubu nebo tu z ryzího zlata?... celý článek

Další fastfoody v Česku. Obři posilují, přibude jim konkurence

13. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Další fastfoody v Česku. Obři posilují, přibude jim konkurence

Projděte si přehled největších fastfoodových řetězců v Česku, jejich další plány a také nováčky, kteří se k nám chystají.

První fotky, jak nový Máj vypadá uvnitř. Otevře se za týden

11. 6. 2024 | Pavla Adamcová

První fotky, jak nový Máj vypadá uvnitř. Otevře se za týden

Vizualizace interiéru nově zrekonstruovaného obchodního domu Máj Národní ukázala společnost Prochazka & Partners. Její architekti a projektanti na projektu pracovali přes rok a půl.... celý článek

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

11. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě,... celý článek

Partners Financial Services