Titul Mastercard Obchodník roku 2021 získala síť lékáren Dr.Max. Obhájila tak své vítězství z minulého roku. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea (vítěz ročníků 2019 až 2013), třetí je dm drogerie markt.
O absolutním vítězi i o pořadí jednotlivých kategorií podle sortimentu – najdete je v následujícím přehledu – rozhodl výsledek reprezentativního průzkumu mezi spotřebiteli.
Hodnotila se především pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků) a důvěra zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence). Výhodu tak mají řetězce a známé značky před samostatnými prodejnami.
V kategorii Cena veřejnosti pak rozhodovalo přímo hlasování spotřebitelů prostřednictvím webu soutěže – také zde mají výhodu velké řetězce nebo e-shopy.
Generálním partnerem soutěže je společnost Mastercard, organizátorem je agentura Ogilvy.
Výsledky jednotlivých kategorií:
12345
Absolutní vítěz
1. Dr.Max
2. Ikea
3. dm drogerie markt
Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který v rámci reprezentativního výzkumu dosáhne nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Letos tento titul získala síť lékáren Dr.Max – stejně jako před rokem s těsným náskokem před Ikeou. Dr.Max bodoval díky zapamatovatelnosti značky i díky loajalitě zákazníků. Ikea má vysokou důvěru zákazníků a je obchodníkem, kterého jsou lidé ochotni nejčastěji doporučit, a to napříč všemi kategoriemi.
Obchodník roku s potravinami:
1. Lidl
2. Kaufland
3. Rohlik.cz
Lidl bodoval mimo jiné díky zapamatovatelnosti. Spontánně jej v průzkumu jmenovalo 58 procent respondentů. Jeho zákazníci patří v dané kategorii také mezi vysoce loajální.
Na třetí místo se dostal internetový supermarket Rohlik.cz, před rokem byl bronzový Globus.
Obchodník roku s drogerií a parfumerií
1. dm drogerie markt
2. Teta drogerie
3. Rossmann
Zákazníci sítě dm v průzkumu uvedli nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 58 %. První trojice značek je stejná jako před rokem.
Obchodník roku s oděvy
1. Bonprix
2. Pepco
3. H&M
Vítězná společnost Bonprix se meziročně posunula o 15 příček (a stala se díky tomu i Skokanem roku). Ve své kategorii má nejvyšší míru loajality deklarované zákazníky – hlavním nákupním místem pro daný sortiment je pro 36 % lidí. Oproti minulému roku zároveň téměř dvojnásobně narostla zapamatovatelnost.
Před rokem zvítězila značka Zara. Pořadí na druhém a třetí místě se nezměnilo.
Obchodník roku s obuví
1. Deichmann
2. Rieker
3. CCC
Síť Deichmann obhájila výhru z předchozího roku. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality.
Na druhém místě byl před rokem Baťa (letos Rieker), třetí zůstává CCC.
Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami
1. Decathlon
2. Sportisimo
3. Adidas
Zákazníci řetězce Decathlon uvádějí nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro daný sortiment, dosahuje 56 %.
Pořadí na prvních dvou místech se meziročně nezměnilo, Sportisimo je těsně druhé. Třetí byla před rokem značka Nike.
Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele
1. Obi
2. Zoohit.cz
3. Hornbach
Řetězec Obi obhájil vítězství hlavně díky zapamatovatelnost – spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících tento sortiment. Zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality.
Obsazení první trojky je stejné jako před rokem, Zoohit si však vyměnil místo s Hornbachem.
Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky
1. Ikea
2. Jysk
3. Möbelix
Ikea zvítězila především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 58 % respondentů nakupujících daný sortiment. Její zákazníci zároveň uvádějí nejvyšší míru loajality v této kategorii obchodníků. Pořadí medalistů je stejné jako před rokem.
Obchodník roku s elektrem a elektronikou
1. Datart
2. Alza.cz
3. CZC.cz
Před rokem druhý Datart letos zvítězil především díky tomu, že bodoval v parametru zapamatovatelnost – spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících daný sortiment.
Alza, loňský vítěz, skončila těsně druhá. Třetí zůstává CZC.
Čerpací stanice s prodejnou
1. Tank Ono
2. Benzina Orlen
3. Shell
Síť Tank Ono uspěla díky míře loajality deklarované zákazníky, která v posledním roce výrazně stoupla – podíl zákazníků, pro které je prodejna v rámci kategorie hlavním nákupním místem, je 66 %. Také z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je jedničkou v kategorii.
Před rokem vyhrála Benzina před Shellem a Tank Ono.
Obchodník roku s knihami
1. Knihy Dobrovský
2. Megaknihy.cz
3. Knizni-klub.cz
Vítězná síť obhájila vítězství mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 61 % respondentů nakupujících daný sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii.
Loni třetí Megaknihy se letos posunuly na druhé místo, kde se před rokem umístil Luxor.
Obchodník roku s hračkami
1. Dráčik
2. Bambule
3. Hracky-4kids.cz
Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenoval téměř každý druhý respondent nakupující sortiment. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Pořadí medailistů je stejné jako před rokem.
Lékárna roku
1. Dr.Max
2. Benu
3. Pilulka.cz
Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Pořadí medailistů je stejné jako před rokem.
E-shop roku
1. Alza.cz
2. Rohlik.cz
3. Zoohit.cz
Alza vyhrála mimo jiné díky tomu, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 44 % respondentů. Zákazníci deklarují také nejvyšší míru loajality v dané kategorii – hlavním nákupním místem pro daný sortiment je pro 38 % lidí.
Pořadí předchozího ročníku: Lidl-shop.cz, Alza, Zalando.
Cena veřejnosti
1. Lidl - 57 522 hlasů
2. Kaufland - 30 159 hlasů
3. Albert - 22 028 hlasů
Vítěze této kategorie určilo veřejné hlasování veřejnosti prostřednictvím webu soutěže. Celkem 74 590 lidí rozdělilo mezi nejrůznější obchodníky 310 300 platných hlasů. Pořadí na prvních třech místech zůstalo stejné jako před rokem.
Skokan roku
Bonprix
Titul Skokan roku získala společnost Bonprix. Oproti roku 2020 ve své kategorii (oděvy) posunula o 15 příček a stala se tak vítězem kategorie. Společnost Bonprix posílila především v parametru důvěry, kde přidala 27 procentních bodů, stoupla i loajalita zákazníků.
12345
Fotogalerie: Do Česka vstupují nové řetězce a značky
Diskont označovaný jako ruský Lidl, nové prodejny zboží pro domácnost nebo futuristická prodejna polského řetězce. A ještě přilétá Majaland. Do Česka nově přišlo skoro 25 značek obchodů a služeb. Seznamte se.
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
na první místě nahradila vítěze sedmi předchozích ročníků – společnost Ikea. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea
Tak byla první nebo druhá? :-)
Vy běžně čtete články až od poloviny druhé věty? (Když si přečtete i tu první a začátek druhé, je to jasné :) "Titul Mastercard Obchodník roku 2021 získala síť lékáren Dr.Max. Obhájila tak své vítězství z minulého roku, kdy na prvním místě nahradila vítěze sedmi předchozích ročníků – společnost Ikea. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea."
Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.
Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek
Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek
Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 2. 2022 12:00, Jana
Citace - Pavel / 17.02.2022 11:14
Vy běžně čtete články až od poloviny druhé věty? (Když si přečtete i tu první a začátek druhé, je to jasné :) "Titul Mastercard Obchodník roku 2021 získala síť lékáren Dr.Max. Obhájila tak své vítězství z minulého roku, kdy na prvním místě nahradila vítěze sedmi předchozích ročníků – společnost Ikea. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea."
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.