Kdo je Obchodník roku? Projděte si výsledky soutěže

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 17. 2. 2022 | 8 komentářů
Kdo je Obchodník roku? Projděte si výsledky soutěže

Zdroj: Shutterstock

Titul Mastercard Obchodník roku 2021 získala síť lékáren Dr.Max. Obhájila tak své vítězství z minulého roku. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea (vítěz ročníků 2019 až 2013), třetí je dm drogerie markt.

O absolutním vítězi i o pořadí jednotlivých kategorií podle sortimentu – najdete je v následujícím přehledu – rozhodl výsledek reprezentativního průzkumu mezi spotřebiteli.

Hodnotila se především pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků) a důvěra zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence). Výhodu tak mají řetězce a známé značky před samostatnými prodejnami.

V kategorii Cena veřejnosti pak rozhodovalo přímo hlasování spotřebitelů prostřednictvím webu soutěže – také zde mají výhodu velké řetězce nebo e-shopy.

Generálním partnerem soutěže je společnost Mastercard, organizátorem je agentura Ogilvy.

Výsledky jednotlivých kategorií:

Absolutní vítěz

  • 1. Dr.Max
  • 2. Ikea
  • 3. dm drogerie markt

Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který v rámci reprezentativního výzkumu dosáhne nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Letos tento titul získala síť lékáren Dr.Max – stejně jako před rokem s těsným náskokem před Ikeou. Dr.Max bodoval díky zapamatovatelnosti značky i díky loajalitě zákazníků. Ikea má vysokou důvěru zákazníků a je obchodníkem, kterého jsou lidé ochotni nejčastěji doporučit, a to napříč všemi kategoriemi.

Obchodník roku s potravinami:

  • 1. Lidl
  • 2. Kaufland
  • 3. Rohlik.cz

Lidl bodoval mimo jiné díky zapamatovatelnosti. Spontánně jej v průzkumu jmenovalo 58 procent respondentů. Jeho zákazníci patří v dané kategorii také mezi vysoce loajální. 

Na třetí místo se dostal internetový supermarket Rohlik.cz, před rokem byl bronzový Globus.

Obchodník roku s drogerií a parfumerií

  • 1. dm drogerie markt
  • 2. Teta drogerie
  • 3. Rossmann

Zákazníci sítě dm v průzkumu uvedli nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 58 %. První trojice značek je stejná jako před rokem.

Obchodník roku s oděvy

  • 1. Bonprix
  • 2. Pepco
  • 3. H&M

Vítězná společnost Bonprix se meziročně posunula o 15 příček (a stala se díky tomu i Skokanem roku). Ve své kategorii má nejvyšší míru loajality deklarované zákazníky –  hlavním nákupním místem pro daný sortiment je pro 36 % lidí. Oproti minulému roku zároveň téměř dvojnásobně narostla zapamatovatelnost.

Před rokem zvítězila značka Zara. Pořadí na druhém a třetí místě se nezměnilo.

Obchodník roku s obuví

  • 1. Deichmann
  • 2. Rieker
  • 3. CCC

Síť Deichmann obhájila výhru z předchozího roku. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality.

Na druhém místě byl před rokem Baťa (letos Rieker), třetí zůstává CCC.

Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami

  • 1. Decathlon
  • 2. Sportisimo
  • 3. Adidas

Zákazníci řetězce Decathlon uvádějí nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je hlavním nákupním místem pro daný sortiment, dosahuje 56 %.

Pořadí na prvních dvou místech se meziročně nezměnilo, Sportisimo je těsně druhé. Třetí byla před rokem značka Nike.

Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele

  • 1. Obi
  • 2. Zoohit.cz
  • 3. Hornbach

Řetězec Obi obhájil vítězství hlavně díky zapamatovatelnost – spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících tento sortiment. Zákazníci uvádějí také vysokou míru loajality. 

Obsazení první trojky je stejné jako před rokem, Zoohit si však vyměnil místo s Hornbachem.

Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky

  • 1. Ikea
  • 2. Jysk
  • 3. Möbelix

Ikea zvítězila především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 58 % respondentů nakupujících daný sortiment. Její zákazníci zároveň uvádějí nejvyšší míru loajality v této kategorii obchodníků. Pořadí medalistů je stejné jako před rokem.

Obchodník roku s elektrem a elektronikou

  • 1. Datart
  • 2. Alza.cz
  • 3. CZC.cz

Před rokem druhý Datart letos zvítězil především díky tomu, že bodoval v parametru zapamatovatelnost – spontánně ho jmenovalo 54 % respondentů nakupujících daný sortiment. 

Alza, loňský vítěz, skončila těsně druhá. Třetí zůstává CZC.

Čerpací stanice s prodejnou

  • 1. Tank Ono
  • 2. Benzina Orlen
  • 3. Shell

Síť Tank Ono uspěla díky míře loajality deklarované zákazníky, která v posledním roce výrazně stoupla – podíl zákazníků, pro které je prodejna v rámci kategorie hlavním nákupním místem, je 66 %. Také z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je jedničkou v kategorii.

Před rokem vyhrála Benzina před Shellem a Tank Ono.

Obchodník roku s knihami

  • 1. Knihy Dobrovský
  • 2. Megaknihy.cz
  • 3. Knizni-klub.cz

Vítězná síť obhájila vítězství mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 61 % respondentů nakupujících daný sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. 

Loni třetí Megaknihy se letos posunuly na druhé místo, kde se před rokem umístil Luxor.

Obchodník roku s hračkami

  • 1. Dráčik
  • 2. Bambule
  • 3. Hracky-4kids.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenoval téměř každý druhý respondent nakupující sortiment. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Pořadí medailistů je stejné jako před rokem.

Lékárna roku

  • 1. Dr.Max
  • 2. Benu
  • 3. Pilulka.cz

Vítězná síť uspěla především díky nejlepším výsledkům při zkoumání zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 procent respondentů. Její zákazníci zároveň deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Pořadí medailistů je stejné jako před rokem.

E-shop roku

  • 1. Alza.cz
  • 2. Rohlik.cz
  • 3. Zoohit.cz

Alza vyhrála mimo jiné díky tomu, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 44 % respondentů. Zákazníci deklarují také nejvyšší míru loajality v dané kategorii – hlavním nákupním místem pro daný sortiment je pro 38 % lidí.

Pořadí předchozího ročníku: Lidl-shop.cz, Alza, Zalando.

Cena veřejnosti

  • 1. Lidl - 57 522 hlasů
  • 2. Kaufland - 30 159 hlasů
  • 3. Albert - 22 028 hlasů

Vítěze této kategorie určilo veřejné hlasování veřejnosti prostřednictvím webu soutěže. Celkem 74 590 lidí rozdělilo mezi nejrůznější obchodníky 310 300 platných hlasů. Pořadí na prvních třech místech zůstalo stejné jako před rokem.

Skokan roku

  • Bonprix

Titul Skokan roku získala společnost Bonprix. Oproti roku 2020 ve své kategorii (oděvy) posunula o 15 příček a stala se tak vítězem kategorie. Společnost Bonprix posílila především v parametru důvěry, kde přidala 27 procentních bodů, stoupla i loajalita zákazníků.


Fotogalerie: Do Česka vstupují nové řetězce a značky

Diskont označovaný jako ruský Lidl, nové prodejny zboží pro domácnost nebo futuristická prodejna polského řetězce. A ještě přilétá Majaland. Do Česka nově přišlo skoro 25 značek obchodů a služeb. Seznamte se.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 2. 2022 12:00, Jana

Citace - Pavel / 17.02.2022 11:14

na první místě nahradila vítěze sedmi předchozích ročníků – společnost Ikea. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea

Tak byla první nebo druhá? :-)


Vy běžně čtete články až od poloviny druhé věty? (Když si přečtete i tu první a začátek druhé, je to jasné :) "Titul Mastercard Obchodník roku 2021 získala síť lékáren Dr.Max. Obhájila tak své vítězství z minulého roku, kdy na prvním místě nahradila vítěze sedmi předchozích ročníků – společnost Ikea. Druhá letos skončila – stejně jako před rokem – Ikea."

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

24. 7. 2024 | Petr Kučera

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Online směnárna Monety nově funguje nepřetržitě, tedy v režimu 24/7. Dříve ji lidé mohli využít jen v pracovní dny od 8 do 17 hodin.

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

23. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Plísně, chemie nebo třeba riziko úrazu elektřinou. Úřady za poslední dva měsíce musely z trhu stáhnout celou řadu výrobků včetně hraček nebo jídla. Podívejte se, jestli je nemáte ve... celý článek

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

22. 7. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

Oblíbený benefit je dostupnější pro čím dál víc lidí. Teoreticky. Jenže salonky jsou rok od roku plnější, hlavně během dovolených. Provozovatelé salonkových sítí proto začali nabízet... celý článek

Víc než BMW nebo Apple. Vyznáte se v nejslavnějších značkách?

20. 7. 2024 | Gabriel Pleska

Víc než BMW nebo Apple. Vyznáte se v nejslavnějších značkách?

Jsou všední značky. Jsou značky slavné a prestižní – jako Apple, BMW nebo Louis Vuitton. A pak jsou superznačky. Značky, co byly tak silné, že po nich pojmenováváme celou třídu výrobků.... celý článek

Stejný řetězec, nižší cena. Kde je drogerie za hranicemi levnější?

18. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ

Stejný řetězec, nižší cena. Kde je drogerie za hranicemi levnější?

Drogerie v německých e-shopech řetězců dm a Rossmann zůstává výrazně levnější než u stejných řetězců v Česku. Potvrzuje to nové porovnání spotřebitelského časopisu dTest.

Partners Financial Services