Neomezené volání za 500 korun? Když je necháte, ať se o vás poperou

| rubrika: Aktuálně.cz | 8. 5. 2016 | 3 komentáře
Ceníky „velké trojky“ se neliší. Operátoři se spolu začínají o zákazníka prát až v momentě, kdy ho jeden druhému chce přetáhnout. Podle regulátora je to v pořádku. Firmy přitom od operátorů kupují neomezené volání výrazně levněji.

Tři roky po „velké tarifové revoluci“ a vstupu prvních virtuálních operátorů se zdá, že paušální ceny mobilního telefonování zamrzly. Všichni tři velcí operátoři totiž lákají na stejnou nabídku neomezeného volání. Za 749 korun měsíčně můžete mít u všech tří neomezené volání, SMS do všech sítí a 1,5 GB dat. Kdo hodně volá a píše SMS, nemusí tedy vůbec řešit, zda je u O₂, T-Mobilu, nebo Vodafonu. Alespoň teoreticky – podle oficiálního ceníku.

Operátoři se spolu začínají o zákazníka prát až v momentě, kdy ho jeden druhému chce převzít. Ukazuje to příběh čtenáře Petra, který volá s T-Mobilem a doma má placenou digitální televizi od O₂. Operátor O₂ mu nabídl k televizi neomezené volání, neomezené SMS a 200 MB dat za 499 korun měsíčně. Na to reagoval T-Mobile a snížil mu cenu neomezeného volání, SMS a 1,5 GB dat na 449 korun měsíčně.

Petr tak u T-Mobile zůstal, ale přetahovaná s operátory pokračovala. T-Mobile mu totiž navíc navrhl, ať k němu převede číslo i někdo z rodiny. Bude mít levné volání, jen 269 korun měsíčně s tím, že si nasdílejí limit na data. Petr tak přesvědčil manželku, která byla u Vodafonu. Ten se ji snažil udržet na neomezený tarif s 500 MB dat za 396 korun.

Haló! Plaťte málo

Měříme spravedlivě

Porovnáme nabídky operátorů, garantujeme správnost cen, pomůžeme s převodem. Potvrdí ti, co už s námi ušetřili.

Dáme cokoli, jen zůstaň? Prý výjimečně

Na neomezený tarif některého z operátorů přešly od dubna roku 2013, kdy jeho cenu jako první srazila na zhruba třetinu původní ceny tehdejší Telefónica (dnes O₂), miliony klientů. Operátoři sice přesná čísla říci nechtějí, ale obrázek si lze udělat z vyjádření Lukáše Hrabala, mluvčího T-Mobilu. „Neomezené volání má téměř 40 procent našich rezidentních zákazníků,“ říká. T-Mobile má přitom zhruba šest milionů klientů, kteří využívají mobilní služby. Podobný poměr budou mít i další operátoři.

Takzvané retenční nabídky, jaké si pro Petra a jeho manželku přichystaly T-Mobile a Vodafone, když jim pohrozili přestupem ke konkurenci, ale nejsou zas tak časté. Lidé je totiž zřejmě aktivně nevyhledávají – například tím, že by se u konkurence ptali na výhodnější podmínky a ty pak chtěli od stávajícího operátora dorovnat. A operátoři je podle svých slov nedávají každému.

„To, že k retenčním nabídkám přistupujeme velmi výjimečně, potvrzuje fakt, že slevu na tarif Free CZ (v úvodu zmíněný tarif za 749 korun měsíčně – poznámka redakce) má pouze 1,2 procenta jeho zákazníků. Žádný z nich přitom nemá tarif Free CZ s neomezeným voláním a 1,5 GB dat za cenu 500 korun. Tarif s měsíčním paušálem 499 korun obsahuje pouze 200 MB dat,“ říká Lucie Pecháčková, mluvčí O₂.

Oba zbylí konkurenti svůj postoj k retenčním nabídkám komentovat nechtějí, ani neposkytují podrobná čísla, kolik lidí má neomezený tarif se slevou. Jen obecně mluví o tom, že pokud za nimi klient přijde s levnější nabídkou od konkurence, postupují při vyřizování jeho požadavku na podobnou slevu individuálně. „U každého se snažíme porozumět jeho potřebám a hledáme pro něj alternativní řešení z naší nabídky. Například rodinný tarif se čtyřmi neomezenými tarify za 1499 korun, ke kterému nyní přidáváme i Wi-Fi síť domů a na chalupu,“ říká Markéta Kuklová, mluvčí Vodafonu.

Anketa

Zkusili jste si u operátora vyštěkat lepší tarif?

ČTÚ: Stejná cena? Nic neobvyklého

Český telekomunikační úřad, který na trh dohlíží, není stejným ceníkem neomezených tarifů u všech tří operátorů překvapen a nevidí v něm nic špatného. „Obecně platí, že podobnost či shodnost cen sama o sobě není přesvědčivým důkazem o existenci zakázané (kartelové) dohody mezi operátory,“ říká mluvčí úřadu Martin Drtina.

Podle něj je pro oligopolní trh (na němž působí jen pár dominantních hráčů) typické, že dochází k takzvanému cenovému následování. Je to podle něj dáno tím, že lidé si o cenách několika málo nabídek mohou udělat snadno přehled a stejně snadno a za nízké náklady mohou operátora i změnit. Pokud by tedy jeden z operátorů nabídl výrazně lepší cenu, pak by zbylí dva, kdyby nezareagovali, přišli o velkou část klientů.

Mobilní operátoři se tak podle Drtiny chovají v souladu s ekonomickou teorií a nebojují cenou, ale kvalitou služeb, reklamou nebo věrnostními programy. To podle něj potvrzují i reklamní kampaně. „Například T-Mobile nyní nabízí aplikace určené pro mobilní zařízení – třeba služby Mobilní televize, T-Mobile Hudba nebo oficiální českou aplikaci letních olympijských her v Riu. Vodafone například nabízí službu Vodafone Protect, určenou k zabezpečení mobilního zařízení. Společnost O2 pak nabízí Extra výhody v podobě slev na různé produkty a služby,“ vyjmenovává.

Podle mluvčího regulačního úřadu je tak patrné, že soutěž mezi operátory stále probíhá. Nejde zde však primárně o soutěž cenovou, ale o soutěž různých benefitů nabízených společně s jednotlivými tarify.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.