Spořitelna dává vánoční dárek. Slevy v obchodech zvýší o třetinu
3. 11. 2024 | Petr Kučera
Česká spořitelna přidá klientům odměnu 30 procent ke každé odměně, kterou formou takzvaného cashbacku nabízejí obchodníci v jejím slevovém programu Moneyback.
Většina lidí si plete pojmy s dojmy a věří, že každý obchodník s webovými doménami je zlý cybersquatter, který parazituje na jménech známých firem a patří za to do vězení. Je pravda, že registrovat si názvy jako yahoo.cz či microsoft-krade.com je dnes už poněkud ošidné, neboť případný soud s řádným majitelem ochranné známky na 80 procent prohrajete. Ale zbohatnout na internetových adresách můžete i bez konfliktu se zákonem, pokud se zaměříte na neškodné obecné názvy, které mohou získat velkou marketingovou hodnotu.
Registrace za pár tisíc korun
Registrace adresy s českou koncovkou .cz stojí nyní kolem 1600 korun (každý další rok se platí ještě 800 Kč "na údržbu"), mezinárodní doména .COM přijde cca na 70 dolarů. Prozíraví lidé, kteří si tak už před lety zaregistrovali stručné a zajímavé názvy, draží nyní své poklady za částky až desetitisíckrát vyšší. Tak například za doménu autos.com inkasoval jistý počítačový grafik z Atlanty 2,2 miliónu dolarů. Firma CarsDirect je zaplatila velmi ochotně, neboť tak získala dokonalou vstupní bránu do své webové prodejny aut. Vinařská adresa wines.com vynesla 2,9 miliónu USD, drugs.com přesáhly tři milióny. Rekordní business.com pak byl prodán za 7,5 miliónu dolarů, což je v korunách téměř třetina miliardy. Za vůbec nejhodnotnější doménu se považuje sex.com, odhadnutá na 250 miliónů USD. Máme-li věřit průzkumům, alespoň jednou v životě se na tuto mimořádně intuitivní adresu podíval prakticky každý mužský uživatel internetu, což z ní dělá hotový reklamní sen.
Špičkové domény mají často stejně pohnutou historii jako velké diamanty. Adresu WallStreet.com si kdysi za 70 dolarů zaregistrovala skupinka mladých Američanů jako dárek pro kamaráda, obchodníka s akciemi. Ten doménu vůbec nepoužíval a její pravou hodnotu si uvědomil až tehdy, když mu za ni známý pornoserver nabídl 250 tisíc dolarů. Pak adresu získal aukční dům HitDomains, který ji v dubnu loňského roku vydražil za 1,03 miliónu USD. Její nabyvatel - kasino z ostrova St. Kitts - zde nyní provozuje úspěšnou on-line hernu.
Na českém webu jsou ceny domén řádově nižší, přesto však zajímavé. Letos v září zaplatila společnosti Solutions 324 tisíc korun za adresu epodpis.cz, kde má být informační server o praktickém využití elektronického podpisu. Transakcí podobných rozměrů již bylo více, prohlásil tehdy Richard Koza, předseda sdružení CZ-NIC.
Dlouhodobá investice?
Pokud i vy dostanete chuť zkusit v domácích podmínkách něco podobného, počítejte s ostrou konkurencí. Když na chvíli zavřete oči a zkusíte si vybavit pár hezkých českých slov, můžete si být jisti, že alespoň půlku z nich již má zaregistrovánu Luděk Šorm ze společnosti Kam na Pardubicku. Tento nenápadný jednačtyřicetiletý podnikatel vlastní na 550 domén, za jejichž údržbu platí téměř půl miliónu korun ročně. Mezi jeho úlovky patří například vstupenky.cz, tickets.cz, kalendar.cz, cechy.cz, hory.cz a všechny podobné geografické variace, ale také třeba peklo.cz a řada dalších. "Uvolnění pravidel CZ-NIC v roce 1997 jsem pochopil jako další vlnu privatizace," řekl nám tento podnikatel během interview. "Tak jsem prostě zprivatizoval největší díl českého internetu za ceny, které se už opakovat nebudou." Luděk Šorm chápe své domény jako dlouhodobou investici, takže se ještě žádné nezbavil. "Nabídky dostávám denně, některé v řádu tisíců, jiné desetitisíců, ale zaznívají i statisícové částky." Než Solutions koupili epodpis.cz, ucházeli se právě u pana Šorma o jeho podpis.cz, ale i oni byli odmítnuti.
Zdaleka ne všechny elegantní domény jsou už rozebrány, domnívá se pardubický podnikatel. "Čas od času se něco uvolní, například když původní majitel nezaplatí roční poplatek. Díky tomu jsem ještě před pár týdny koupil např. dopisy.cz."
Podle Šorma mají dobré adresy cenu i samy o sobě, aniž by je bylo nutno prodávat. "Kdybych musel lidi upozorňovat na svou prodejnu vstupenek bannerovou reklamou, platil bych vzhledem k její nízké účinnosti v průměru 40 korun za každého návštěvníka," vysvětluje. "Když se na vstupenky.cz samo od sebe podívá směšných dvacet lidí ročně, je 800korunový udržovací poplatek efektivně zaplacen."
Nová generace domén
Někteří odborníci věří, že obchodování s adresami už je za zenitem, neboť druhdy štědré internetové společnosti jsou dnes na štíru s hotovostí, pokud nestojí přímo před krachem. Další ránu mají spekulantům zasadit blížící se nové generické domény nejvyšší úrovně jako .web či .biz, které zřejmě rozmělní zájem o doménu .com.
Je ovšem dobře možné, že start nových generických domén bude mít účinky právě opačné a obchodování s adresami spíše podpoří. Na .com už je dnes registrováno přes 19 miliónů adres, takže najít něco volného a neotřelého je prakticky nemožné. Koncovky .web, .biz apod. mohou otevřít nová pole působnosti. "Všichni, kdo dnes mají název .com, se budou snažit rychle získat i stejné jméno na nové doméně," tvrdí Jakub Ditrich ze společnosti Globe Internet. "Organizátoři asi najdou způsob, jak zajistit, aby takovému Microsoftu nikdo hned neobsadil Microsoft.web, ale u obecných názvů to nepůjde," tvrdí tento expert. "Třeba na skvělou doménu info.web mohou teoreticky přijít tisíce žádostí hned v prvních pikosekundách po otevření systému. Nějaký mechanismus pak bude muset rozhodnout, kdo na ni má exkluzivní právo."
Je jasné, že opravdu lukrativní doménu vždy získá jen pár vyvolených z miliónu. Přesto se ale vyplatí se sledovat nové trendy či hitová slova, která čas od času poskytnou takovou příležitost - co kdybyste byli právě vy byli nejrychlejší...
Myslíte, že má cenu investovat do domén? Uvažujete o tomto způsobu investování? Kolik byste dali za www.penize.cz? Těšíme se na vaše názory.
autor je redaktorem Hospodářských novin
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 11. 2000 15:47, TGP
Česká úprava je velmi liberální, jsou země, kde může doménu vlastnit jenom firma z dané země, například v Maďarsku si nemůžete zaregistrovat ochrannou známku nebo obchodní jméno cizí firmy a podobně.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 11. 2000 23:04, TGP
Záleží na tom, co myslíte slovem "kompenzovat". Pokud to bude kompenzace dobrovolná, tak proč ne. Už dnes můžete podporovat řadu nadací (a alespoň malou část si odečíst z daní) a dalších obecně prospěšných projektů. To je konečně o tom, co už řekli jiní přede mnou - konečné rozhodnutí si vždycky dělá člověk sám a záleží jenom na něm (a na jeho rodičích?), kde jsou jeho vlastní hranice správného a dobrého.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (38 komentářů) příspěvků.