Bez realiťáka dnes prodáte cokoliv

Martin Vlnas | rubrika: Rozhovor | 16. 6. 2018 | 6 komentářů
„Nefungujeme jako realitky, ale jako supermarket. Nestanovujeme různé ceny pečiva nebo masa podle toho, jakým jste do obchodu přijeli autem. To je absurdní. U nás si dáte do košíku jen to, co potřebujete, a platíte jen za služby, které skutečně využijete a které byste si nezvládli zajistit sami,“ vysvětluje výhody prodeje bez realitky šéf Bezrealitky.cz Hendrik Meyer.
Bez realiťáka dnes prodáte cokoliv

Byt nebo dům člověk neprodává každý den. Proto jsme si zvykli, že nám s tím někdo pomáhá. Jenže v případě realitních kanceláří je dnes, kdy se, pokud to opravdu nepřeženete s finančními očekáváními, prodá prakticky cokoliv, než napočítáte do sta, každá rada drahá. Vy jako prodávající můžete ve finále přijít klidně o statisíce. Přitom, jak říká ředitel serveru Bezrealitky.cz Hendrik Meyer, existuje výrazně levnější alternativa. Ta jeho. Jediné, co si musíte obstarat sami, jsou prohlídky s potenciálními zájemci. Se vším ostatním od fotek až po právní služby vám pomůžou stejně dobře jako realitní makléři. A kolik to stojí? Maximálně deset tisíc…

Hendrik Meyer

Hendrik Meyer

Vystudoval telekomunikace a ekonomii na Lipské univerzitě. V telekomunikacích pracoval na významných postech mimo jiné pro firmy Microsoft, LG Electronics nebo Vodafone, čtyři roky byl obchodním ředitelem cestovky Fischer Group. Od roku 2017 generální ředitel Bezrealitky.cz.

Váš web je dneska, jedenáct let od svého vzniku, etablovanou alternativou pro všechny, kteří hledají nebo nabízejí podnájem. V poslední době se ale čím dál víc zaměřujete na prodej nemovitostí. Proč?

Je to logický krok a důsledek postupného získávání důvěry. Kromě pronájmů se u nás před lety začaly nejdřív objevovat garáže a další nebytové prostory k prodeji. Pak přišly první byty a domy. A dnes už u nás najdete třeba zámek nebo celý lyžařský areál… Lidé pochopili, že bez realitního makléře jde v době online služeb prodat cokoliv. A nejen proto, že poptávka v současnosti násobně převyšuje nabídku. Už dávno to nekončí zadáním inzerátu, nabízíme obrovské množství doprovodných služeb. Klientovi tedy pomůžeme projít procesem prodeje od začátku do konce. Jediné, co si zatím musí obstarat sám, jsou prohlídky s potenciálními zájemci. Ale i na tom pracujeme.

Co to znamená konkrétně?

Prodávajícím pomůžeme s odhadem ceny nemovitosti, zajistíme profesionálního fotografa nebo, pokud je potřeba, štítek energetické náročnosti budovy či kontrolu technického stavu nemovitosti. Samozřejmostí je právní pomoc, tedy příprava kupní smlouvy nebo třeba úschova peněz při prodeji.

Takže fungujete jako internetová realitní kancelář?

Spíš bych řekl, že nabízíme srovnatelné služby jako realitky, jen jsme mnohem levnější. Máme fixní ceny, které nejsou vázané na procenta z prodejní ceny nemovitosti, to je proti realitkám největší výhoda. Fungujeme jako klasický supermarket, nestanovujeme si různé ceny pečiva nebo masa podle toho, jakým jste do obchodu přijeli autem. To je přece absurdní. U nás si navíc dáte do košíku opravdu jen to, co potřebujete – máte známého advokáta, který se vám postará o smlouvy? Žádný problém. Platíte pouze za služby, které skutečně využijete a které byste si nezvládli zajistit sami.

Realitním kancelářím se standardně platí provize mezi dvěma až čtyřmi procenty z ceny nemovitosti. Někdy i víc. Kolik se platí u vás

Zájemce o prodej zaplatí 199 korun měsíčně za inzerát. Pokud chce zajistit i doprovodné služby, může si zvolit některý z balíčků. Za ten nejdražší, kde je kromě prohlídek úplně vše, zaplatí deset tisíc korun. To je většinou o řád méně, než kolik si naúčtuje realitní makléř, který za nehoráznou sumu vyvěsí inzerát na pár serverů a zúčastní se pěti prohlídek. Slušný byznys... Víc opravdu dělat nemusí, poptávka je obrovská. Před deseti lety byla situace jiná. Byty se musely aktivně prodávat. V době internetu a velkého převisu poptávky ale přidaná hodnota realitních kanceláří klesla na minimum.

Přísně na chudý lid!

ČNB léčí trh s nemovitostmi

Česká národní banka zveřejnila tento týden nová doporučení, kterými by se měly banky od letošního října řídit při poskytování hypoték. Až na výjimky by neměly kývnout na hypotéku, jejíž výše přesáhne devítinásobek čistého ročního příjmu žadatele. Měsíční splátka by neměla přesáhnout 45 procent čistého měsíčního příjmu. Spočítejte si, kolik by půjčili vám.

Pořád tu jsou ty prohlídky. Někdo třeba bydlí v Praze a prodává byt v Ostravě...

Ano, samozřejmě. V takovém případě realitka smysl dává. Jiný důvod může neochota prodávajícího vyjednávat s kupujícími. Najdou se určitě i lidé, kteří za takový servis nemají problém stotisícovou odměnu makléři zaplatit. A pak tu je ještě skupina lidí, která vydělává tolik peněz a vlastní tolik nemovitostí, že by to pro ně nebylo efektivní.

Realitní makléři svoje místo na slunci určitě mají, jen by se měl každý zamyslet, jestli je při současných cenách bydlení jejich provize a způsob jejího výpočtu adekvátní. Za výrazně méně práce, než měli před lety, k nim díky dražším nemovitostem putuje výrazně víc peněz.

Na druhou stranu je dnes mnohem obtížnější byt nebo dům k prodeji sehnat…

Ano, to je pravda. Ale proč by měl tyhle náklady platit prodávající, respektive proč by se o ně měla navyšovat prodejní cena nemovitosti? Stačí zmínit veřejné tajemství, jak některé realitky nakládají s odměnou. Pokud dnes prodáváte byt za čtyři miliony, navýší se kvůli realitce cena o minimálně osmdesátitisícový, spíš ale o dvojnásobný rezervační poplatek. O něm vám bude makléř tvrdit, že ho platí kupující, to ale pouze v případě, že jste na straně, která prodává. To samé, jen v opačném gardu, totiž bude tvrdit i kupujícímu.

A jak to funguje v přímém prodeji? I když na Bezrealitky.cz nadsadíte cenu o desítky a někdy i stovky tisíc, budete přes nás pořád nemovitost prodávat levněji než přes realitku, a ve finále vyděláte víc. Kupující zase dostane lepší cenu. Je to výhodné pro obě strany.

Jak hledáte zájemce o prodej nemovitosti vy?

Dlouho jsme spoléhali pouze na šeptandu. Teprve od roku 2016 jsme začali prodávající aktivně oslovovat. Dnes se vyjma Prahu, kde máme relativně silnou pozici, zaměřujeme především na regiony, tam stále vidíme velký potenciál.

Jak?

Právě dobíhá masivní billboardová kampaň, ale využíváme i radia a web.

Funguje to?

Zatím jsme spokojení. Důležité ale bude udržet přísun nových inzerátů i po skončení kampaně.

Inzeráty na vašem webu musejí být vyhledávanou kořistí pro realitní makléře. Jak si je bráníte? A jak před jejich útoky chráníte prodávající?

Tohle byl obrovský problém ještě před rokem. Pro makléře jsme byli zlatý důl: stačilo se ráno podívat, co je nového na Bezrealitky.cz, opsat si telefonní čísla na prodávající a začít je obvolávat. Za jediný den se vám ozvalo klidně dvacet makléřů. Někteří šli na věc rovnou, jiní se vydávali za seriózní zájemce a teprve na schůzce z nich vypadlo, že nemovitost chtějí pouze nabídnou ostatním. Záleželo, jak tvrdou měl kdo kůži. Hned první věc, kterou jsem po svém nástupu do firmy udělal, bylo právě skrytí kontaktů.

Jak se tedy může kupující ozvat prodávajícímu?

Přes kontaktní formulář – interní komunikační platformu. Žádné volání. Prodávající se přihlásí a hned vidí všechny zprávy a může si vybrat, komu odepíše a komu ne.

To se ale pořád, pokud jste šikovný realiťák, dá obejít.

Ano. Proto máme dnes algoritmus, který se nabídky makléřů pokouší odhalit, a pokud nějakou takto vyhodnotí, smaže ji. Sledujeme IP adresy, ověřujeme účet autorizační esemeskou, víc toho ale nepovím... Jen dodám, že už jsme takhle zablokovali desetitisíce e-mailových adres. Při registraci nám navíc musí každý aktivně potvrdit, že není realitní makléř. Pokud nerespektuje naše pravidla, hrozí mu podle našich obchodních podmínek pětatřicetitisícová pokuta za každý případ porušení. Když nezaplatí, pokračujeme předžalobní výzvou. Končíme až v soudní síni.

Už jste někoho opravdu zažalovali?

Ano. Všechno jsme ale vyřešili mimosoudním vyrovnáním. Pokud chceme, aby měl náš klient opravdu jistotu, že prodává běžným lidem nebo od běžných lidí nakupuje, nesmíme před pokusy makléřů přivírat oči.

Kolik nemovitostí na prodej máte v nabídce?

Aktuálně máme na prodeji kolem šesti tisíc inzerátů.

160 STRAN FINMAGU

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

Devadesátky zlatý, budoucnost nejistá. Rozhovor Petra Fischera s Radovanem Vávrou a Dominikem Stroukalem. Dva ekonomové. dvě generace, dva pohledy na devadesátá léta i roky budoucí

MAG. Téma čísla: knihy • Radim Kopáč a kniha za časů korony • Jak Knihobot recykluje miliony knížek • Metoda zettelkasten: jak nikdy nezapomenout, co jste četli • Mistr, Markétka a Audioteka: audioknižní jednička natáčí velké dramatizace • Jakub Žofčák a nerozumná investice – 20 let od zfilmování Pána prstenů • Tři hrsti tipů

FIN. Jiří Hovorka s šéfem pražské burzy: proč se na ni českým firmám nechce? • To se vám vrátí! Mockrát. Dominik Stroukal o magii ekonomických multiplikátorů • Kdo chce bitcoin bít Josef Tětek o lidech, co to neradi krypto


Na Srealitách je inzerátů na prodej bytů a domů celkem čtyřicet tisíc. Není to v tomhle kontextu málo?

V první řadě – ta čísla není možné porovnávat. Na realitních webech jsou často duplicitní inzeráty na jeden objekt od různých realitních kanceláří, to celkový počet navyšuje. Vyšší číslo navíc může znamenat i to, že se inzeráty nehýbou. Přestože se snažíme získat větší podíl na trhu, rozhodně budu mít raději nižší počet inzerátů, které se každý měsíc obmění, než desítky tisíc ležáků.

Když pominu realitní makléře, kdo jsou vaši konkurenti? Vybavuje se mi Flatio a Ulovdomov.cz?

Flatio je zaměřené na krátkodobé pronájmy a navíc se orientuje především na byznysovou klientelu. Ulovdomov zase nemůžu považovat za konkurenta, protože jsou v podstatě klasický web pro realitky – většinu inzerátů tam dávají právě makléři. Jinou zásadní konkurenci pro přímý prodej u nás nenajdete. Velké realitní servery žijí z realitek a developerských projektů.

Vy se zatím orientujete čistě na sekundární trh. Nechcete nabízet také developerské projekty?

Nějaké už na webu najdete. V nabídce máme už 500 bytů přímo od developerů a další budeme přidávat. Věříme si, naše služba je nastavená tak, že i u novostaveb máme co nabídnout. Do konce roku u nás chceme mít všechny velké hráče v tomhle segmentu.

Na čem vlastně vyděláváte? Na 199 korunách za inzerát asi nezbohatnete...

Máme celkem tři zdroje příjmu. První je zmiňovaný dvousetkorunový poplatek za vložení inzerátu. To je minimum na jeden měsíc. Další příjmy máme ze služeb, které nabízíme, jako jsou například kupní smlouvy, focení nemovitostí nebo energetický štítek. Poslední položkou jsou pak příjmy z prémiového účtu pro zájemce o pronájem. Poptávka po nájmech je totiž tak obrovská, že na jednu nabídku dorazí často víc než sto poptávek. Prémiový účet umožní zájemci jednak přímo sdělit pronajímateli víc informací o sobě, svém povolání nebo třeba o tom, že člověk není ani v exekuci nebo v insolvenci, a navíc mu zajistí přednostní pozici v komunikační platformě, aby byl vidět.

Líbil se vám článek?

-12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Chcete prodat svou nemovitost?

Nechte si zpracovat ZDARMA cenovou nabídku!

Stačit nám bude pár základních informací o vašem bytě nebo domě a kontakt.

Cenu zjistíte OBRATEM.

Mám zájem prodat:

Prodej bytuByt
Prodej domuDům
Prodej pozemkuPozemek
Ostatní prodej nemovitostiJiné
Zpět

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 6. 2018 15:22, Lukáš Beťák

"Jsem realitní makléř, nefunguji jako stránka bezrealitky ale jako špičkový butik. Nenechám si platit předem za inzerci bez ohledu na výsledek, na jediném serveru kterou si klient musí vytvořit sám bez znalostí jak to vlastně udělat správně. Předem platím rozsáhlou kampaň včetně sociálních sítí. Nenechávám na klientech vedení prohlídek a dalších důležitých obchodních jednání, které přímo ovlivňují cenu za kterou se jejich nemovitost prodá." vysvětluje realitní profesionál Lukáš Beťák. "Kupující dnes přes mně nakupují nemovitosti hlavně proto, že vidí špičkově připravenou nemovitost, dozvědí se relevantní informace i takové které by majitele nenapadlo sdělovat. Nekupují zajíce v pytli. A mají to bez starostí s plným servisem. Nákup nemovitosti je pro ně příjemným zážitkem, ne depresivní zkušeností jakou je prohlídka amatérských fotek a kontaktování prodávajících kteří nezvedají telefon. Příjemný zážitek z nákupu si obvykle nespojujeme se supermarketem (tam hledáme nízkou cenu) ale spíše s kvalitním specializovaným obchodem, nebo butikem. Tak si rozmyslete kde chcete vystavit svůj majetek. Chcete ho prodat se slevou a ušetřit, nebo prodat výhodně a vydělat?"

+6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Ceny bydlení rekordně rostou, ukazují nová data

7. 10. 2021 | Jiří Hovorka | 21 komentářů

Ceny bydlení rekordně rostou, ukazují nová data

Ceny bytů a rodinných domů v Česku rychle rostly i v druhém čtvrtletí roku 2021. Podle dnes zveřejněných dat Eurostatu meziročně zdražily v průměru o 14,5 %, což je třetí nejrychlejší... celý článek

Největší banky výrazně zvedají úroky u hypoték

4. 10. 2021 | Jiří Hovorka | 8 komentářů

Největší banky výrazně zvedají úroky u hypoték

Úroky u nových hypoték se dostávají nad tři procenta procentům rychleji, než si experti ještě nedávno mysleli. Česká spořitelna a ČSOB, dvě největší banky v Česku, dnes oznámily výrazné... celý článek

Hypotéky dál zdražují, míří k 3 %. Banky překonaly rekord

15. 9. 2021 | Jiří Hovorka | 9 komentářů

Hypotéky dál zdražují, míří k 3 %. Banky překonaly rekord

Průměrný úrok hypoték pošesté v řadě stoupl – v srpnu na 2,32 % z červencových 2,23 %. Ukazuje to statistika Fincentrum Hypoindex, která vychází ze skutečných hodnot u nově sjednaných... celý článek

Dvě největší banky zdražují hypotéky

2. 9. 2021 | Jiří Hovorka | 8 komentářů

Dvě největší banky zdražují hypotéky

Hypotéky dál zdražují. Zvýšení nabídkových úrokových sazeb shodně o 0,2 procentního bodu oznámily dvě největší hypoteční banky – Česká spořitelna a skupina ČSOB, pod kterou patří Hypoteční... celý článek

Jak dlouho se teď čeká na hypotéku? Průvodce přehřátým trhem

26. 8. 2021 | Jiří Hovorka | 12 komentářů

Jak dlouho se teď čeká na hypotéku? Průvodce přehřátým trhem

Kde se čeká týdny a kde jen pár dnů? Stává se, že kvůli zdržení kupující přijde o nemovitost? A co si ohlídat třeba v rezervační smlouvě, když víte, že na hypotéku budete čekat?

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.