Česká spořitelna startuje kampaň, při níž chce klienty motivovat k přechodu na George klíč v mobilním telefonu. Potvrzování plateb s ním je bezpečnější, zdůrazňuje. Banka tím reaguje i na unijní směrnici PSD2. Odměnou pro uživatele bude zjednodušení plateb.
Transakce do 12 500 korun zadané přes systém George nově nebude nutné potvrzovat takzvaným silným ověřením. Když klientův požadavek na platbu projde analýzou transakčních rizik, banka ho provede bez požadavku na další autorizaci.
Analýza vychází z chování klienta na internetu: třeba z jakého zařízení nejčastěji platí, v jakou denní dobu a podobně. Když nezjistí nic podezřelého, platbu povolí. Ale když se najednou člověk pokusí platit kartou v zemi, kde zatím nikdy nebyl a která zrovna nepatří mezi běžné cíle českých turistů, banka zpozorní. Zvlášť když z aplikace bude jasné, že mobil zůstal v Česku. Nebo že klient ještě před pár minutami platil na jiném kontinentu. Nebo když platí za něco úplně jiného, než dosud kupoval. Podobné pojistky používaly banky už dřív, teď je ale zdokonalují, aby vyhodnotily riziko ještě před platbou. Právě Česká spořitelna patří v tomto směru k průkopníkům.
Kdo ještě George klíč nemá nebo nechce mít, bude každou platbu dál potvrzovat ještě SMS kódem. Přechod na klíč tedy nebude povinný – mimo jiné i proto, že pro část lidí s tlačítkovými mobily si takovou aplikaci ani nemůže nainstalovat.
Prostřednictvím klíče můžou klienti zatím potvrzovat odchozí platby, během roku 2020 by se tahle možnost měla rozšířit i na potvrzování online plateb kartou České spořitelny: Kdo bude využívat George klíč, zadá pak na internetu údaje z karty jako doteď, ale místo potvrzovací SMS na něj v mobilní aplikaci vyskočí oznámení. Menší částky nově nebude nutné zvlášť potvrzovat (jednotlivá platba do 30 eur, tedy zhruba 780 korun; nebo víc plateb do součtu 100 eur, zhruba 2500 korun). Vyšší částky pak klient jednoduše potvrdí přímo v klíči místo přepisování SMS kódu.
„Potvrzování v George klíči je bezpečnější než SMS, kód nemůže nikdo „ukrást“ ani vyloudit jeho přeposlání,“ říká Ondřej Pohanka, který je v České spořitelně odpovědný za rozvoj této aplikace.
George klíč České spořitelny má zatím přibližně 210 tisíc klientů z celkem 640 tisíc, kteří využívají mobilní bankovnictví. Každý týden na klíč přechází v průměru dalších 6000 lidí. Celkem má Česká spořitelna přibližně jeden a půl „digitálních klientů“ – tedy těch, kteří ovládají účet přes internet (na počítači nebo mobilu). Banka chce, aby v roce 2022 přešlo na George klíč aspoň 80 procent z nich.
Pohanka také vysvětlil, proč spořitelna nabízí klíč jako samostatnou aplikaci, nikoliv jako součást „hlavní“ aplikace George. Vyšla tím hlavně vstříc těm lidem, kteří si nechtěli stahovat aplikaci k ovládání účtu, ale jenom klíč. Dalším důvodem může být rozdílný vývoj obou systémů: George je společnou aplikací skupiny Erste, zatímco George klíč připravuje přímo Česká spořitelna.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem