Na vysokých manažerských i politických postech se ženy, minimálně v Česku, prosazují spíše výjimečně. Bojují s předsudky okolí i se vstupními podmínkami, které u těchto vysokých funkcí více straní mužům. Podobně jsou na tom i ženy investorky. Přitom se ženy starají o rozpočty domácností a podle dva roky starého průzkumu týdeníku The Economist rozhodují až o 80 procentech nákupních rozhodnutí.
Od loňska se proto mohu české ženy, které si chtějí rozšiřovat odborné vědomosti nejen z oblasti kapitálového trhu, nových investičních instrumentů či investičních strategií, scházet v Dámském investičním klubu. Od jeho založení v polovině února 2008 se stihlo do klubu zaregistrovat 1522 členek a každý měsíc přibývají podle jeho manažerky Romany Vlkové desítky dalších.
Mezi členkami převažují ženy od 40 let výše. „Jsou to především ty, které už více myslí do budoucnosti, na zajištění sebe a případně i vlastní rodiny. Tyto ženy se chtějí více vyznat v tématech jako je důchodová reformaa současná ekonomická situace. Rozšiřují si znalosti a získávají potřebný rozhled pro investiční rozhodování,“ konstatuje Vlková. Přes 80 procent těchto žen je dnes v produktivním věku, zhruba stovka členek klubu je ve věkové skupině nad 60 let. Většina členek patří mezi investorky a jen třetina se investicemi vůbec nezabývá. Největší zájem mají podle Vlkové ženy o pravidelné investování (42 procent) a z hlediska časového horizontu pak o střednědobé investice. Téměř polovina žen se zajímá o investování do starožitností, zlata, umění či luxusního zboží a přes dvacet procent z nich má s těmito investicemi osobní zkušenost.
Ne vždy to ale měly a mají ženy, které klub zakládaly jednoduché. „Řada manželů mých kamarádek se na mne začala od té doby dívat jako na tu, která nutí ženy, aby si vytvářely vlastní bankovní účty. A manželé a partneři pak prý nemají přehled, co ženy nakupují a jak případně investují,“ líčí negativní ohlasy mužů na vznik klubu další z žen, které stály u zrodu projektu. „Když navíc tito muži zjistí, že jsem svobodná, bezdětná, ve středním věku, pracuji ve finančnictví a zakládám ještě takovýto klub, považují mne rovnou za podivnou osobu,“ popisuje manažerka. Nejhorší reakce přicházejí od mužských protějšků nad padesát let. Ti často nedokážou vůbec pochopit, proč by se ženy měly samy starat o finance či zajištění na budoucnost. V případě, že pak jejich partnerky ovdoví nebo je muži opustí kvůli mladším ženám, musí se najednou o peníze starat. To může být těžké, když až do té doby všechno za ně vyřizovali jejich manželé.
Také kvůli takovým situacím vznikají různě po světě podobné vzdělávací kluby a instituce, které mají rozšiřovat finanční vzdělanost. Hlavním cílem Dámského investičního klubu, proto podle Vlkové není prodávat finanční či investiční produkty. Cílem je vzdělávat ženy ohledně nových investičních instrumentů či konkrétních strategií a umožnit jim také prostřednictvím odborně-společenských setkání, webových stránek i klubového časopisu získávat nové kontakty a informace z finančního světa.
Setkání českého Dámského investičního klubu se konají několikrát ročně a zpravidla se při každém z nich setká několik set členek. Na programu setkání bývá prezentace ženy, která uspěla ve finančním či obchodním světě, hudební vystoupení, diskuse s odborníky na investice či finance a třeba i módní přehlídka. V rámci těchto sešlostí mají ženy také možnost takzvaného networkingu, kdy mohou získávat i nové pracovní kontakty.
Dámský investiční klub založila na základě iniciativy sedmnácti vysoce postavených manažerek z bankovnictví loni v zimě Česká spořitelna. „Banka tehdy navázala na tradici Erste Group, která podporuje skutečnost, že investování není jen mužskou záležitostí,“ říká Vlková. První překážkou pro ně byli jejich vlastní kolegové, kterým bylo třeba vysvětlit, proč má vůbec existovat klub jen pro ženy a proč se má orientovat na investování. Toto vysvětlování prý nebylo vždy snadné, ale nakonec během relativně krátké doby se jim kolegy přece jen přesvědčit podařilo a získaly i jejich podporu. Klub vznikl 15. února 2008 a za rok jeho existence inspiroval ke vzniku podobných institucí i další členy Erste Group. Setkání žen investorek se tak již uskutečnilo na Slovensku, v Maďarsku a chystá se letos prý i v Chorvatsku.
Jaké máte zkušenosti se vzdělávací iniciativou bank v Česku či zahraničí? Podělte se o ně s ostatními čtenáři.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 5. 2009 13:42, pravopis
Pokud Vam jde investovani jako pravopis, tak jste udelal dobře.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 5. 2009 20:37, Jaki - žena investorka
Přijde mi docela zábavné číst tady reakce mužů, kteří zjevně vůbec článek nepochopili. A navíc je to hezká přehlídka myšlenkových stereotypů. Pro pořádek - nejsem členkou ženského klubu, investuji samostatně už několik let a nedávám přednost jistotě.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.