Když minulý březen zavřely některé obchody a prakticky zmizel turistický ruch, nebyl asi nikdo, kdo by si nekladl otázku, jak to bude dál s nemovitostmi. Většinu investičních aktivit zastavila nejistota. Celkově nakonec investice loni klesly proti roku 2019 asi o 30 procent.
Ne všechny typy nemovitostí ale byly postiženy stejně. Nejhůř na tom byly hotely a high street retail, které jsou už z definice závislé na cestovním ruchu. Na opačném pólu se ale značnému zájmu těšily industriální a logistické areály, jejichž ceny dokonce rostly. Co si z toho mají odnést lidé, kteří investují do nemovitostních fondů?
Kancelář žije
Většina tuzemských retailových fondů se zaměřuje na tři základní typy nemovitostí: kancelářské budovy, nákupní centra a logistické stavby. Relativně významně zdražila logistika. Paradoxně tak dnes můžete koupit dráž plechovou halu u Plzně než kancelářskou budovu na Václavském náměstí v Praze.
Média teď ráda spekulují, jestli vůbec budeme v budoucnu potřebovat kanceláře. Vždyť vidíme, že práce na home office funguje a je populární. Nenechejte se ale mýlit, kancelářské budovy budou mít i nadále místo na slunci jisté. Ceny kancelářských budov zůstávají na předkrizových úrovních. Sami vidíme, že například kancelářská budova Galerie Louvre z portfolia našeho fondu nemá vůči nájemníkům žádné pohledávky po splatnosti. Žádný výpadek příjmů v souvislosti s pandemií.
Kanceláře se ovšem budou muset adaptovat na nový standard. Už dnes existují doporučení, aby se 20 procent kancelářských ploch změnilo a aby se zaměstnancům vytvářel prostor a lepší podmínky pro vzájemnou kooperaci a setkávání.
Obchody se drží
Asi nejvíc z typů nemovitostí, do kterých investují fondy, byl dopad covidu vidět u obchodních center a retail parků. Jednoznačně pozitivně hodnotím vládní programy COVID Nájemné, které v podstatě vyřešily pat mezi nájemci a majiteli center. Byla to přímo cílená, jasně definovaná a relativně rychle doručená pomoc nájemníkům.
Přesto ale zavírání obchodů dopadlo na každého. Všichni jsme se pokoušeli najít logiku v opatřeních a dopátrat se, proč je možné koupit střelivo a květiny, ale dětské boty a oblečení nikoli. Je třeba vyzdvihnout, s jakým elánem majitelé obchodů ne úplně srozumitelným nařízením čelí. Co se týče ocenění, podobně jako kancelářské nemovitosti ani retailová centra nezaznamenala pokles hodnoty oproti předkrizovým hodnotám.
Kdybych tedy měl shrnout situaci, tuzemské nemovitostní fondy si vedou dobře a není důvod čekat, že to tak nebude i nadále. Logistika roste, retail se drží, kanceláře s dlouhou dobou pronájmu jsou pořád žádané zboží. Náš fond je teď v pokročilé fázi jednání o koupi kancelářské budovy v Praze a dvou retail parků na Moravě. Zároveň jsme podali nabídku na koupi velkého logistického areálu. Kdyby se podařilo koupit všechny tyhle nemovitosti, bylo by portfolio našeho fondu ideálně diverzifikované.
Sdílejte článek, než ho smažem