Neinvestujte jako ovce

Aleš Tůma | rubrika: Komentář | 28. 4. 2011 | 8 komentářů
Neinvestujte jako ovce
Minulé výnosy nejsou zárukou budoucích. Magická formulka, již najdeme (ne nutně velkým písmem) v propagačních materiálech každého podílového fondu. Každá investiční společnost a každý finanční poradce musí klientovi tuto mantru zopakovat, jinak riskují strašlivý hněv ČNB. Řídí se jí klienti?

V lidské povaze zřejmě je, že tisíckrát opakované poučky začneme považovat za tak samozřejmé, že jim přestaneme naslouchat.

Oslněni úspěchem

Alespoň podle dat společnosti Morningstar, která nedávno komentoval The Economist. Údaje o čistých prodejích amerických podílových fondů od roku 2000 do roku 2011 časopis rozdělil podle sektorového zaměření, například na domácí akcie, čínské akcie, realitní akcie a tak dále.

Zdroj: International Herald Tribune

Výsledek? Nejvyšší čisté prodeje měl – jaké překvapení – sektor, který se mohl chlubit nadprůměrnou výkonností. Jenomže v následujícím roce zaostal za průměrem trhu zhruba o 3 %. Investoři tedy přišli s křížkem po funuse, nadprůměrné výnosy už nedostali.

Data za český trh nemají tak dobrou vypovídací schopnost jako data z velkého a „dospělého“ trhu amerického, ale přinejmenším u jednotlivých fondů jde vysledovat výrazný příliv prostředků těsně poté, co se umístily na předních příčkách ročního žebříčku, například díky růstu ze dna po finanční krizi. Náhoda? Sotva.

Pesimistické výhledy se nenosí

Ovšem akcioví analytici na tom nejsou se schopností věštit budoucnost o moc lépe než řadoví investoři, připomíná Economist. Za posledních 25 let se průměrný odhad dlouhodobého růstu ziskovosti amerických firem nikdy výrazně nesnížil pod 10 % p. a.

Skutečný růst byl samozřejmě nižší, přece jenom recesí a krizí byla za poslední čtvrtstoletí už pěkná řádka. Největší očekávání růstu ziskovosti panovala zrovna na vrcholu technologické bubliny v roce 2000. Navíc nejrůstovější společnosti jsou obvykle soukromě vlastněné, jejich výsledky tedy nevstupují do burzovních statistik.

Anketa

Investujete do šampionů?

Kromě sklonu jít s davem může důvod spočívat i v tom, že makléři a investiční bankéři potřebují především klientům prodat akcie, takže navzdory existenci „čínských zdí“ a přísných pravidel proti střetu zájmů prostě jiné než optimistické předpovědi vydávají jaksi neradi.

A poučení? Inu – minulé výnosy nejsou zárukou budoucích... Na finančním trhu, lépe řečeno v lidské společnosti obecně, lze s naprostou jistotou předpovědět pouze jednu věc – nejistotu.

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Chcete prodat svou nemovitost?

Nechte si zpracovat ZDARMA cenovou nabídku!

Stačit nám bude pár základních informací o vašem bytě nebo domě a kontakt.

Cenu zjistíte OBRATEM.

Mám zájem prodat:

Prodej bytuByt
Prodej domuDům
Prodej pozemkuPozemek
Ostatní prodej nemovitostiJiné
Zpět

Diskuze

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 4. 2011 7:53, eďa

Jsou dva druhy investorů. Špatní jdou cestou např. retailového produktu, jak navrhuje TVK s výnosem 2-5% p.a. - svěřují peníze třetí osobě, která je nakonec ale vždy a naprosto logicky oškube. Dobrý investor než začne rozdávat peníze třetím osobám je nejprve investuje do sebe do finančního vzdělání a po té se změní jeho fin. zvyky a zvyklosti. Jeho roční zisk se pohybuje v dvouciferných úrokových hodnotách nikoliv jednociferných. Za jednociferným ročním zhodnocením stojí vždy špatný investor s nedostatečnou fin. gramotností.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Získejte Vaše peníze zapomenuté v kuponovce!

Najděte s námi jednoduše všechny Vaše zapomenuté akcie i nároky z kuponovky a získejte za ně snadno a rychle peníze.

Zapomenuté miliardy logo
  • Zapojilo se již více než 100.000 klientů
  • Našli jsme už majetek za půl miliardy korun
  • Průměrný úspěšný klient získal více než 20 tis. Kč
    (¼ klientů získala více jak 100 tis. Kč)
Žádné zbytečné poplatky

Žádné zbytečné poplatky

U nás platíte poplatky jen když najdeme hodnoté akcie nebo pohledávky a vyřešíme vše za vás, jinka neplatíte nic.

Složitosti vyřešíme za Vás

Složitosti vyřešíme za Vás

Kromě akcií dohledáme související pohledávky až za 10 let zpětně, v případě odkupu vše zajistíme za Vás a vy tak nebudete muset do banky nebo vyplňovat složité dotazníky.

Odkup za nejlepší ceny

Odkup za nejlepší ceny

U našich nabídek garantujeme odkup nalezených akcií za nejlepší aktuání ceny na trhu.

A tohle už jste četli?

Dva důvody, proč půjdou komodity dolů

13. 4. 2011 | Jan Traxler | 10 komentářů

Dva důvody, proč půjdou komodity dolů

Rostou, rostou? V tom případě zavčas posbírejte zisky, protože možná nebude dlouho trvat a ceny budou padat dolů. Tady jsou dva pádné důvody.

Očima expertů: kam investovat na rok, kam na pět let

1. 4. 2011 | Petr Novotný | 9 komentářů

Očima expertů: kam investovat na rok, kam na pět let

Dokud nemáte nic, je vám na světě blaze. Jak ale jednou přijdou peníze, začínají starosti: jak se o ně postarat, kam je investovat, aby nechřadly a rozmnožovaly se. Co radí experti? celý článek

Sedm důvodů, proč letos porostou komodity

31. 3. 2011 | Petr Novotný | 6 komentářů

Sedm důvodů, proč letos porostou komodity

Když je po dešti a měsíc jde nahoru, uslyšíte na otázku Rostou, rostou? nejspíš kladnou odpověď. Podobně přálo počasí v minulých letech komoditám – kdo zainvestoval, většinou neprohloupil.... celý článek

Zadarmo ani penzijní fond nehrabe

30. 3. 2011 | Aleš Tůma | 20 komentářů

Zadarmo ani penzijní fond nehrabe

Podstatným otázkám penzijní reformy se věnuje předvčerejší komentář Markéty Šichtařové, pojďme se vrátit k těm „nepodstatným“, tedy poplatkům pro penzijní fondy.

Japonsko: je čas spáchat investiční harakiri?

16. 3. 2011 | Aleš Tůma | 4 komentáře

Japonsko: je čas spáchat investiční harakiri?

Na japonském akciovém trhu v úterý proběhl masivní výprodej. Propad za dva dny byl nejsilnější od roku 1987 a klesly i americké a evropské indexy, ceny komodit, a dokonce i zlato. Je... celý článek

Partners Financial Services
Nadílka

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.