Podle současné právní úpravy mohou poskytovatelé úvěrů na svých propagačních materiálech uvádět prakticky cokoli. Chytré společnosti tak na letácích a brožurách zveřejňují například pouze výši platby v hotovosti a počet a výši jednotlivých splátek. Klient neznalý finanční matematiky pak není schopen vypočítat, kolik ho úvěr vlastně stojí a jak je ve skutečnosti výhodný. Málokdo si totiž uvědomí, že i když ho nákup zboží v ceně deset tisíc korun s desetiprocentní akontací a deseti splátkami po tisíci korunách přijde na jedenáct tisíc korun, tak to v žádném případě neznamená úrokovou sazbu deset procent. Klient si ve skutečnosti od společnosti nepůjčuje deset tisíc, ale devět tisíc korun. Roční úroková sazba se tak šplhá až k dvaceti procentům.
Jiné společnosti sice úrokovou sazbu uvádějí, ale místo její roční výše zveřejňují měsíční úrok. U neznalého spotřebitele tak vzbudí představu výhodného úvěru a nového dlužníka mají v kapse. Po pečlivějším porovnání s ostatními nabídkami ale nezřídka klient zjistí skutečnost naprosto opačnou.
Porovnání bude snazší
Jaký vliv na tuto praxi tedy bude mít případně schválený zákon? Především stanoví povinnost uvést v každé reklamě nebo nabídce spotřebitelského úvěru informace o roční procentní sazbě nákladů na úvěr nebo uvést příklad jeho výpočtu. Uvedení těchto informací velmi usnadní porovnání různých nabídek na trhu a zájemci o úvěr tak budou schopni zhodnotit jejich výhodnost.
Tak by mohly v budoucnu vypadat letáky úvěrových společností
Předčasné splacení bez pokut
Druhá podstatná změna se týká způsobu splácení úvěru. V současnosti je dlužník tlačen k pravidelnému splácení v celém období trvání smlouvy a společnosti předčasné splacení spotřebitelského úvěru ve většině případů sankcionují. Jejich zájem je zřejmý: čím déle bude klient úvěr splácet, tím více na tom vydělají. Nová právní úprava takové jednání nepřipouští a dává tak klientovi právo splatit úvěr předčasně, aniž by za to byl pokutován.
Předčasné splacení úvěru pokutuje Cetelem jako jediná z velkých firem. Ostatní konkurenti již od této praxe ustoupily, naposledy tak nedávno učinil Multiservis. Co se týče bankovních spotřebitelských úvěrů, tak zde je situace obdobná – klient žádnou pokutu nedostává.
Větší práva při odstoupení
Zákon bude upravovat také právo na odstoupení od smlouvy. V případě, že spotřebitel svého práva využije a nedojde tak k plnění, musí nastat přiměřené vypořádání mezi spotřebitelem a věřitelem. Stávalo se, že klient splatil třeba polovinu ceny předmětu, když dostal v práci výpověď. Ve finanční tísni tedy přestal hradit splátky a společnost mu pro neplacení předmět odebrala; splacenou polovinu ceny mu však nevrátila. Nyní bude muset nájemci zaplacené splátky kompenzovat.
Sankce pro společnosti upravuje paragraf 6 návrhu zákona. Pokud společnost poskytující spotřebitelský úvěr nesplní výše uvedené povinnosti a smlouva nebude tudíž obsahovat potřebné náležitosti, bude se moci klient proti takovému jednání odvolat. Okamžikem uplatnění této skutečnosti u věřitele (tj. společnosti) se stává spotřebitelský úvěr bezúročný a poskytnutý bez jakéhokoliv poplatku.
Co říkáte připravovaným změnám? Zprůhlední trh se spotřebitelskými úvěry u nás? Napište nám svůj názor.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 4. 2001 11:53
Pro doplnění: V tomto případě se jedná opravdu o rovnoměrné splácení. Přesná hodnota této roční úrokové míry se nedá vypočítat, ale získat metodou pokus omyl. Používá se vzorec pro současnou hodnotu všech měsíčních splátek a výsledek se porovnává s celkovou výší úvěru. Dle mých výpočtů se jedná o roční úrokovou sazbu 29,07 procenta.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.