Víte, jak cestovat nejlevněji do zaměstnání? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. V některých regionech je pro jednotlivce nejlevnějším způsobem dopravy stále ještě vlak, v některých už autobus. Při rozhodování mezi autem, vlakem a autobusem často nehrají hlavní roli jen peníze, ale i délka cesty, čas odjezdu nebo počet přestupů.
Zůstali jste věrní vlaku
Protože České dráhy zvýšily v závěru ledna jízdné v průměru o pět procent, cestování vlakem se tak často zejména na kratší vzdálenosti stalo bez využití slev dražší než doprava autobusem. Jednosměrné obyčejné jízdné se zvedlo dokonce o 8,9 procenta, takže jestli si budete každý den kupovat jízdenku zaplatíte např. při cestě z Ostravy do Frýdku-Místku 22 korun (po železnici 22 kilometrů), za dopravu z Prahy do Kladna 30 korun (31 kilometrů), z Hořic v Podkrkonoší do Hradce Králové 26 korun (27 kilometrů). Jestliže cestujete z Prahy do Brna (255 kilometrů) počítejte s cenou 174 korun. Pokud si koupíte lístek v prodejním automatu, získáte slevu deseti procent z plné ceny jízdenky. S těmito automaty se zatím bohužel nemůžete setkat v každé železniční stanici, navíc nich lze koupit jen jízdenky na kratší vzdálenosti.
Změna cen ČD se nedotkla zpátečních a tarifních jízdenek. Při nákupu zpátečního lístku ušetříte denně proti běžnému jízdnému na vzdálenost 22 kilometrů až 27 kilometrů osm korun, na 31 kilometrů dokonce jedenáct korun. Na zmiňovanou vzdálenost dvaceti dvou kilometrů vás bude týdenní jízdenka stát 160 korun, to znamená, že jedna cesta vás přijde na šestnáct korun. Při používání čtvrtletní a měsíční jízdenky bude cena přepočtená na jednu cestu za předpokladu denního dojíždění samozřejmě ještě nižší.
Dojíždíte raději autobusem
Autobusoví dopravci nemají ceny sjednocené. Pokud ve vašem regionu funguje více konkurenčních společností, může se jízdné u jednotlivých dopravců výrazně lišit. Při cestě z Hořic v Podkrkonoší do Hradce Králové (24 km) se ceny pohybují od 22 do 27 korun. S rozdílem sedmi korun (od 18 korun do 25 korun) se můžete setkat při dojíždění z Ostravy do Frýdku-Místku. Jestliže jedete z Prahy do Kladna, asi vás překvapí, že za trasu dlouhou 26 kilometrů zaplatíte 34 korun a za vzdálenost 28 kilometrů jen 24,50 korun. Do Kladna můžete autobusem cestovat i za rovných dvacet korun.
Na delší vzdálenosti jsou rozdíly v cenách jednotlivých dopravců ještě propastnější. Z Prahy do Brna se ceny jízdenek pohybují od 118 korun až do 190 korun. Lze koupit i zpáteční lístek s časově neomezenou dobou návratu za 265 korun.
Pokud si na sledovaných vzdálenostech vyberete nižší ceny autobusových dopravců, budete bez využití časových jízdenek cestovat autobusem výhodněji než vlakem. Cesta autobusem je při srovnání s železnicí levnější často i proto, že pasažér ujede po silnici méně kilometrů než po kolejích. Mnozí autobusoví dopravci nabízejí týdenní nebo měsíční zvýhodněné jízdenky, zpravidla však nepřinášejí větší úsporu než vlakové.
Doprava automobilem nemusí být nejdražší
Jezdit do práce autem nemusí být nejdražší způsob dopravy. Při cenách benzinu okolo šestadvaceti korun a při spotřebě sedm litrů na sto kilometrů vás se cesta automobilem z Hořic do Hradce Králové přijde zhruba na 45 korun, z Kladna do Prahy na necelých 55 korun, z Ostravy do Frýdku-Místku na 40 korun. Jestliže je váš automobil obsazen alespoň dvěma pasažéry, utratíte méně než na železnici a přibližně stejně jako v autobuse. Při cestě z Prahy do Brna zaplatíte za benzín zhruba 385 korun. Cesta autem již ve dvou je levnější než vlak. Pokud pojedete ve třech, budete cestovat výhodněji než autobusem.
Dojíždíte do práce vlakem, autobusem nebo autem?Věděli jste před přečtením tohoto článku kolik stojí jízdné veřejnou dopravou? Kdy jste naposledy jeli vlakem? Co si o veřejné dopravě myslíte? Dejte nám vědět!
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 3. 2001 18:14, urubkova
Vlak je v Anglii spíš luxusní záležitost, za poměrně vysokou cenu ale člověk získá opravdu kvalitní služby. Cesta Londýn - Oxford byla tím absolutně nejlepším železničním zážitkem mého života.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 3. 2001 11:54
Reforma železnice se v Británii (stejně jako ve Švédsku), podle mého, povedla. Lidé začali opět jezdit vlakem (i přes to že se zdražil), vlaků jezdí více, průměrná zpoždění se zkracují, snižují se i státní dotace. Problém nehod je vyvolán velkým nárůstem přepravy na podudržovasné infrastruktuře z dob BR. Teď se ještě švédsko-britská inspirace uchytila i v USA...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.