Zlevnění hypoték se odkládá. Proč úroky zamrzly?
6. 11. 2024 | Olga Skalková
Úrokové sazby hypoték dál klesají jenom nepatrně, ukazují nová čísla z bank. Výraznější zlevnění nakonec nepřijde ani letos na podzim. Snad někdy v příštím roce.
Oba dva jste nedávno oznámili rekordní výsledky svých bank. Jak dlouho budete schopni udržet tak vysoké výnosy?
Alexis Raymond Juan |
Alexis Raymond Juan, narozen 1943 v Alžírsku. V roce 1966 získal doktorát veřejného práva v Paříži, v roce 1968 nastoupil do Société Générale. Působil na vedoucích pozicích banky v Japonsku, Korei, Řecku a Velké Británii, poté řídil distribuční síť SoGe ve Francii. Předsedou představenstva a generálním ředitelem Komerční banky je od října 2001. |
John James Stack |
John James Stack, narozen 1946 v USA. Vystudoval Harvard Graduate School of Business Administration se specializací na finance a management (titul MBA). 22 let působil v Chase Manhattan Bank, naposledy jako výkonný prezident Chase Bank. Od 1. března 2000 působí v České spořitelně, je předsedou představenstva a generálním ředitelem. |
Jack Stack, Česká spořitelna: Věřím tomu, že se nám podaří udržet více než 20% výnosy i v budoucnu. Naše banka je velmi závislá na vkladech, neboť máme nedostatečný objem úvěrů, takže nás současná doba nízkých úrokových sazeb nutí usilovně hledat další zdroje příjmů. Přidružení k Evropské unii a nárůst úvěrového trhu však pro nás znamenají blýskání na lepší časy.
Alexis Juan, Komerční banka: My se soustředíme zejména na náklady a poměr nákladů k příjmům. Co se týče budoucnosti, nedávné poklesy úroků budou mít samozřejmě dopad na naše výsledky, protože máme dvakrát víc vkladů než půjček. Bohužel se nedá předpokládat nárůst poptávky po úvěrování podniků, což by mohlo vyrovnat nižší zisky z vkladů. Vidím, že stát si potřebuje půjčovat, ovšem překvapuje mne, že si půjčuje u evropských institucí místo u českých bank...
Velká část vykázaných zisků pochází z jednorázového snížení opravných položek na špatné úvěry a to znamená, že se budete muset brzy poohlížet po jiných zdrojích zisků. Kde je budete hledat?
Juan: Myslím, že stále víc a víc příjmů budeme získávat z mimobilančních operací, jako je například životní pojištění nebo asset management, protože vklady klientů se budou přesouvat do těchto produktů a současné nízké úrokové sazby tento pohyb jen urychlí. Musíme se také snažit prodat jednotlivým zákazníkům více produktů. Pak je tu také možnost zvýšit poplatky a snížit náklady. Já osobně se velice zasazuji o zvýšení poplatků u hotovostních transakcí.
Stack: Předpokládáme zvýšení poplatků jak u bankovních tak u mimobilančních operací. Dalším zdrojem příjmů by mohl být rozvoj úvěrování, ale myslím, že v této oblasti dojde k významnějším změnám nejdříve v letech 2004 - 2005. Do té doby se musíme výrazněji zaměřit na kontrolu nákladů, zejména na personální a administrativní náklady, které musí růst pomaleji než inflace.
Juan: Přesně tak. Poměr mezi náklady a příjmy je pro retailové bankovnictví velice důležitý. A pokud nejsme schopni zvýšit příjmy, musíme snížit náklady a zároveň zlepšit produktivitu.
Řada těchto změn se dotkne vašich klientů, poplatků, které platí, i kvality služeb. Reagují na tyto změny tím, že přecházejí k jiné bance? Očekáváte výraznější změny v tržním podílu vašich bank?
Juan: Chceme našim klientům nabízet ty nejlepší služby. Mohou si vybrat ze širokého spektra zlepšených produktů Komerční banky a využívat služeb svého osobního bankéře, který se jim postará o všechny transakce a služby: otevření účtu, programy spoření, životní pojištění, penzijní fond atd. Stále důležitější je také dobrá segmentace klientů, neboť ti dnes vyhledávají služby šité na míru. Pro banky je také výhodnější prodat někomu životní pojištění než mu jen otevřít účet. Jak je všeobecně známo, pokud zákazníkům nabízíme pouze jednoduché depozitní produkty, je pro ně jednodušší přejít ke konkurenci.
Stack: Obecně vzato se domnívám, že je tu prostor pro tři velké banky a několik dalších společností poskytujících finanční služby, které budou soutěžit v malých specializovaných segmentech trhu. Zákazníci jsou dnes určitě více informováni a lépe obeznámeni s finančními produkty. Své úspory na vkladních knížkách mohou například ponechat u České spořitelny, ale pro pojištění, hypotéky nebo leasing jít někam jinam. Proto můžeme ovládat velký podíl trhu v jedné oblasti, ale ne už v těch dalších. A i když našim klientům nabízíme i tyto doplňkové služby, stále jdou jinam, protože tam dostanou lepší služby. Musíme se je snažit aktivně získávat, abychom pečovali o co největší část jejich peněz.
Jedním ze způsobů jak zvýšit tržní podíl v určitých segmentech jsou akvizice. Zvažujete takovou možnost?
Stack: Pokud jde čistě o bankovnictví, jednoznačně ne. Budou tu příležitosti v jiných oblastech, jako je například asset management nebo penzijní fondy. Vše ovšem záleží na konkrétní transakci a na tom, jaký prospěch vám mohou přinést.
Juan: To samé platí i pro nás.
Generální ředitel Eurotelu Terrence Valeski nedávno prohlásil, že uvažuje o expanzi a že bankovnictví je jednou z oblastí, která ho zajímá. Dokážete si představit, že by byl Eurotel silným minoritním podílníkem vaší banky?
Juan: Jsem přesvědčen, že musíme pohlížet na telekomunikační operátory jako na potenciální konkurenty již kvůli jejich schopnosti vyřizovat finanční transakce místo bank.
Stack: Jak se říká - nikdy neříkej nikdy. Ale moc o tom pochybuji.
A co spojení s obchodními řetězci, jak můžeme často vidět v západní Evropě?
Stack: O propojení s řetězci máme jen malý nebo spíš žádný zájem. Přímý prodej našim zákazníkům nám skýtá velké možnosti a my tohoto přístupu ještě plně nevyužíváme. Přeji obchodníkům všechno dobré, ale já neprodávám potraviny ani oděvy a doufám, že oni neprodávají finanční produkty. O potravinách toho moc nevím a můžu vás ujistit, že oni toho zase moc nevědí o finančních produktech.
Juan: Můj názor je odlišný, protože ve Francii řetězce, jako je například Carrefour, nyní působí také jako bankéři. Myslím, že je v zájmu obchodů i bank vyvíjet společné aktivity. Oni potřebují prodávat víc než víno a chleba, aby si udrželi loajalitu svých zákazníků, ale potřebují k tomu partnera, protože bankovní služby nejsou hlavním předmětem jejich obchodních aktivit. I pro nás je to velká šance, protože můžeme s nabídkou našich produktů oslovit lidi, kteří jdou nakoupit do supermarketu, místo toho, abychom je nutili, aby přišli do poboček naší banky. Vyvstává tu ovšem jedna důležitá otázka, která často omezuje takovou spolupráci - čí jsou to vlastně zákazníci?
Pak je tu ještě jeden hráč, na kterého musíme být připraveni, a to je pošta. Po celém světě pošty rozšiřují svou činnost do dalších oblastí. A co víc, pošty mají k rozšiřování svého portfolia podporu politiků, protože poskytují své služby i na malých vesnicích.
Co považujete za své největší dosažené úspěchy a s kterými nejtěžšími překážkami se setkáváte při procesu přeměny vašich bank?
Stack: Největším úspěchem České spořitelny je zkvalitnění služeb zákazníkům. Kvalitu služeb pečlivě sledujeme, provádíme tajné nákupy (tzv. mystery shopping), hovoříme s klienty - a od roku 2000 jsme zaznamenali výrazné zlepšení. Druhým velkým úspěchem je to, že jsme přesvědčili zaměstnance, aby věřili, že mohou naše produkty prodat. Největším problémem bylo, že manažeři České spořitelny nebyli ochotni riskovat. Nechtěli dělat chyby a my jsme museli strávit spoustu času přesvědčováním našich lidí, že musí vyzkoušet mnoho různých věcí a že prostě musíme jít pořád dopředu. A na tom stále pracujeme.
Juan: Největším úspěchem je skutečnost, že se náš transformační program rozjel na plné obrátky a dodržujeme harmonogram, že lidé v KB akceptují náš záměr a že sdílejí hodnoty skupiny Société Générale. Velkým zklamáním pro nás bylo, že jsme nedokázali v bance udržet některé dobré lidi. Mrzí mne, že tito lidé z banky odešli kvůli krátkodobému pohledu na život. Byl pro mne kulturní šok vidět, jak mladí talentovaní lidé touží po okamžitém uznání, vysokém platu a podobně. Dva lidé například odešli na vedoucí místa ve velice malé finanční instituci tady v Praze. Stali se členy představenstva, dostalo se jim uznání, mají peníze, velké auto s řidičem a podobně. Jak se říká - sousedovic třešně nám vždycky připadají sladší.
Kolik cizinců pracuje ve vašich bankách a jakou zastávají úlohu?
Juan: V bance máme 27 cizinců a v Komerční pojišťovně další tři. Jejich úkolem je zavádět tady obchodní model Société Générale. Chceme ale, aby Komerční banku co nejdříve převzali Češi. Na národnosti ovšem podle mne příliš nezáleží, neboť všichni jsme bankéři.
Stack: Z 11 300 lidí zaměstnaných v naší bance je 33 cizinců, včetně mne. V představenstvu jsou čtyři Češi, jeden Rakušan a jeden Američan. Sedm z deseti vrcholových manažerů je českého původu. Záměrem Erste Bank od samého začátku bylo, že změnu musí provést lidi zevnitř.
Vzpomínáte si ještě na své pocity, když vám nabídli tuto práci, a mohli byste je srovnat s vašimi současnými pocity?
Stack: Do České republiky jsem poprvé přijel v září 1999 jako člen týmu Erste provádějícího due dilligence. Akvizici spořitelny jsem viděl jako vynikající příležitost pro všechny - pro Erste, která může dosáhnout nadprůměrné návratnosti investic, pro zaměstnance ČS, protože jejich banka se prudce změní, i pro mne samotného, neboť jsem ještě nikdy předtím neřídil banku. Ten pocit velkých šancí a dobrodružství ve mně pořád přetrvává, protože jsme svědky velkých změn a rychlého růstu.
Juan: Nejprve mne napadlo, že je to moje poslední mise a že musí být úspěšná. Vůbec jsem nebyl připraven na to, že bych měl odjet z Paříže, protože jsem už pět let řídil síť poboček Société Générale v celé Francii a těšil jsem se do důchodu. Protože jsem však už pracoval v cizině čtrnáct let a měl jsem zkušenosti s řízením sítě velké banky, nabídku jsem přijal. Také to pro mne znamenalo příležitost dokázat, že obchodní model Société Générale lze úspěšně exportovat.
Kolik stojí fotovoltaika?
Do 2 minut vám online srovnáme cenové nabídky fotovoltaik na míru od prověřených dodavatelů z vašeho okolí.
Sdílejte článek, než ho smažem