Boj proti daňovým únikům a zvyšování daní
Ministerstvo financí prezentuje e-tržby (EET) jako zásadní opatření v boji proti daňovým únikům, které zajistí vyšší výběr daní a předejde nutnosti daně zvyšovat. Vedlejším cílem e-tržeb (EET) má být narovnání podnikatelského prostředí a omezení šedé ekonomiky. Objem šedé ekonomiky v ČR je odhadován na zhruba 15 % HDP a dodatečné příjmy do veřejných rozpočtů se dle ministerstva odhadují celkově na 12,5 mld. Kč ročně. Nutno dodat, že kalkulace vychází ze zkušeností Chorvatska, kde se ovšem objem šedé ekonomiky odhaduje na 25 % HDP a struktura podnikatelského sektoru je více zaměřená na služby.
Podnikatelé, kteří budou povinni evidovat tržby, se musí připravit na počáteční náklady na pořízení potřebného vybavení. Obchodní korporace si budou moci tyto náklady pochopitelně zahrnout do odpočtu ze základu daně, drobní živnostníci pak budou moci využít jednorázovou dodatečnou slevu na dani ve výši 5 000 Kč v roce, ve kterém poprvé zaevidují tržbu. E-tržby znamenají další množství dat, které bude mít stát o podnikatelích k dispozici. Spolu s informacemi z kontrolních hlášení tak bude mít finanční správa v podstatě dokonalý obrázek o většině daňových subjektů i bez toho, že by musela být zahájena daňová kontrola, jako je tomu doposud. Tyto informace pak bude moci finanční správa porovnávat oproti údajům od podobných korporací či podnikatelů a velmi snadno odhalovat možné zatajování tržeb nebo jiné nesrovnalosti.
Co e-tržby znamenají pro zákazníka?
Ze schváleného znění zákona a z informací od zástupců ministerstva vyplývá, že by nemělo dojít k situaci, kdy zákazník bude na svou účtenku čekat déle, než je únosné. Dobu maximálního čekání na odezvu serveru finanční správy, který bude každé účtence přiřazovat unikátní kód, si může nastavit každý podnikatel sám. Nesmí však být menší než dvě vteřiny. Pokud pokladní systém nedostane od serveru během zvolené doby odpověď, aktivuje se tzv. off-line režim, kdy se účtenka vytiskne bez unikátního kódu. Podnikatel však bude mít povinnost tuto tržbu dodatečně zaevidovat.
Přelom v životě drobných podnikatelů i finanční správy
Elektronická evidence tržeb je přelomovou změnou. Nejvíce se dotkne drobných podnikatelů a samotné finanční správy, která se bude muset naučit pracovat s ohromnými objemy dat a zajistit jejich 100% zabezpečení a účelné využití. Na některé vybrané aspekty e-tržeb se detailněji zaměříme v dalších článcích.
Připravte se už teď, vyplatí se to
Již nyní ale doporučujeme subjektům, kterých se bude povinnost evidovat tržby týkat, aby se začali s e-tržbami a jejich dopady na svůj byznys detailně seznamovat. Na základě zkušeností s nedávnou, a často velmi náročnou přípravou na kontrolní hlášení nelze ostatně ani nic jiného doporučit. Především větší společnosti musí počítat s tím, že příprava na e-tržby pro ně bude znamenat komplexní projekt se zapojením několika oddělení, v rámci nějž budou muset nasmlouvat dodávku nového či upgrade stávajícího vybavení a zajistit proškolení zaměstnanců.
Autor je manažer v oddělení Daňových a právních služeb, PwC ČR
Sdílejte článek, než ho smažem