Elektromobily: pro a proti? Před pěti lety by zřejmě „proti“ převážila misku vah na svou stranu. Ale dnes? Mnoho domácností si pořídilo fotovoltaiku a k ní wallbox – používat pro pohánění elektromobilu doma vyrobenou energii je ideální. K tomu rostou ceny pohonných hmot, servisních prací i samotných aut se spalovacím motorem. Zatracované elektrické auto už se nejeví jako špatná investice, zejména s ohledem na ekologické změny, kterým se v budoucích letech zřejmě nevyhneme.
Ukažme si to na příkladu jednoho z nejprodávanějších elektromobilů v Česku, Peugeotu e-2008. Toto malé městské SUV si zamilujete na první pohled. Originální design s mohutnou čelní maskou, svalnatými tvary, moderními trojúhelníkovými prolisy a pronikavým pohledem LED světlometů působí mimořádně atraktivně. Díky prostornosti na zadních sedadlech je auto příjemně univerzální. S délkou 430 cm a rozvorem 260 cm nabízí rovněž velký zavazadlový prostor o objemu 434 litrů. K tomu si připočtěte ještě pestrou nabídku odkládacích prostor. Obrovský arsenál asistenčních prvků výbavy posunuje toto malé SUV na úroveň „prémiovek“. A třešničkou na dortu je otvíratelné střešní okno, se kterým si vytvoříte ve voze tu pravou atmosféru. Vše jmenované činí z vozu Peugeot 2008 plechového miláčka, kterého budete každý den s radostí řídit a který vyhoví všem vašim požadavkům. Můžete si ho pořídit i jako elektromobil. Mýty, které tento trend zahalují, klidně můžete pustit z hlavy.
Mýtus č. 1: Provoz elektromobilu je drahý
Vyrábí-li vám elektřinu solární panely na střeše vašeho domu, není co řešit. Ovšem i bez solárů stojí za to dát elektromotoru šanci, máte-li kde nabíjet. Jako palivo pro vůz vyjde elektřina stále levněji než nafta či benzin, a to i při stávajících vysokých cenách energií. Nabíjení vozu je velice snadné. Připojíte do zásuvky a počkáte 16 hodin, až se vůz zcela dobije. Ještě lepší je dobíjet pomocí wallboxu, kde to zabere asi 5 hodin. V ojedinělých případech lze dobíjet i z veřejných rychlodobíječek, a to na 80 % už za 30 minut. Z důvodu vyšší ceny je však lepší se těmto nabíječkám vyhnout a spolehnout se na vlastní zdroje. Plně nabitý Peugeot e-2008 ujede čistě bezemisně až 345 kilometrů. Úspornou jízdou a efektivním využíváním rekuperace energie můžete tento dojezd ještě prodloužit.
Mýtus č. 2: Buď teplo, nebo dojezd
Pravdou je, že obecnou podmínkou zachování vysokého dojezdu je zbytečně nevytápět ani neklimatizovat. Vůz e-2008 je ale vybaven topným rezistorem o výkonu 5 kW, tepelným čerpadlem a automatickou regulací teploty, což vám zajistí příslušný tepelný komfort. S e-2008 máte také možnost si vůz vytopit nebo vychladit před jízdou, když je ještě připojený k dobíječce. Tuto funkci zapnete pohodlně na dálku pomocí telefonu. Usedáte pak do interiéru o teplotě, která je pro vás ta pravá, a současně odjíždíte s plnou baterií.
Mýtus č. 3: Baterie časem odejde
Snižování kapacity baterie je přirozený proces. Ovšem neubývá tak rychle, jak byste čekali. Peugeot e-2008 má baterii o velké kapacitě 50 kWh. Značka Peugeot vám garantuje, že po 8 letech (nebo 160 tis. km) dobíjecí kapacita neklesne pod 70 %. Znamená to, že po osmiletém každodenním používání ujede váš vůz na jedno nabití skoro 250 kilometrů. Přijde vám to málo? Pak si spočítejte, kolik každý den ujedete. U velké většiny lidí to totiž nepředstavuje víc než 100 kilometrů denně a uvážíte-li, jak rychlým tempem roste počet dobíjecích stanic, je zřejmé, že už za pár let najdete dobíječku doslova na každém rohu.
Mýtus č. 4: Elektromobily jsou předražené
Peugeot e-2008 pořídíte za milion, podobnou verzi se spalovacím motorem za cenu o 300 tisíc nižší. Ano, čísla hovoří jasně, ale na druhou stranu:
- provoz elektromobilu je levnější z hlediska pohonných hmot;
- elektromobil je takřka bezúdržbový, takže ušetříte za servis;
- neplatíte dálniční známku ani parkování na modrých zónách v Praze;
- elektromobily neztrácejí tak rychle hodnotu (i díky 8leté záruce na baterii);
- daňová zvýhodnění a legislativní pobídky, které jsou dnes v ostatních evropských zemích běžné, zřejmě dorazí i k nám.
Mýtus č. 5: Elektromobilita je trend, který brzy zmizí
Ani náhodou! Naopak. Bude se stále více rozšiřovat. A že se stále více lidí o elektromobilitu zajímá, potvrdil i ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini, po skončení letošní akce Peugeot Emotion Day, která představila elektrifikovanou nabídku značky ve více než 30 českých a moravských městech: „Naše elektrifikovaná nabídka se setkala s vřelým přijetím veřejnosti. Zájem seznámit se s těmito vozy předčil naše očekávání. Předsudky opředená elektromobilita se na Peugeot Emotion Day ukázala v mnohem jasnějším, optimističtějším a přívětivějším světle. To považuji za velký přínos do budoucna.“
Sdílejte článek, než ho smažem