Novým trendem u platebních karet bude jejich virtualizace. Nové služby jako Apple a Google Pay umožní snížit náklady na vydávání plastových karet.
První banka, která potvrdila, že jde tímto směrem, je Česká spořitelna, informují Hospodářské noviny. V blízké budoucnosti začne dávat klientům na výběr, zda chtějí jen virtuální, či také plastovou kartu.
„Počet klientů, kteří využívají naše služby primárně v mobilu, se za poslední rok zdvojnásobil. A předpokládáme, že v roce 2020 překročí jeden milion. V průběhu příštího roku začneme naše karty plně virtualizovat, abychom jim usnadnili platby a výběry mobilem i transakce na internetu," řekl listu mluvčí spořitelny Filip Hrubý.
Podobně uvažují i fintechové firmy. Například cílem Twista je plastové karty postupně do roku 2025 „odstřihnout“ z nabídky.
Pro banky je podle Hospodářských novin přechod na virtuální karty lákavý i kvůli budoucím úsporám z vydávání platebních karet, které je nyní přijde až na desítky milionů korun ročně.
V Česku je podle Sdružení pro bankovní karty v oběhu přes 12 milionů platebních karet. Výroba jedné spolu s náklady na doručení klientovi stojí podle informací z bank zhruba 150 korun.
Výhodou virtuálních karet je i to, že klient nemusí čekat na doručení nové karty a může s ní platit okamžitě. Údaje o ní si do aplikace může okamžitě po zřízení stáhnout z přímého bankovnictví. Virtuální karty má v nabídce Banka Creditas.
S ohlašováním nástupu nového trendu jsou ale některé banky zatím opatrné. Plastové karty podle nich zatím virtuálními zcela nahradit nelze.
„Zatím po tom není u nás poptávka. Tradiční plastové karty jsou zatím často nezbytností při cestách do zahraničí, kde bezkontaktní platební terminály a bezkontaktní bankomaty nejsou tak rozšířené jako v Česku, a minimálně ještě několik dalších let je proto klienti budou potřebovat," řekla Hospodářským novinám Jana Karasová, mluvčí Air Bank.
Sdílejte článek, než ho smažem