Energetický regulační úřad (ERÚ) zaznamenal několik případů, kdy takzvaní energetičtí šmejdi zneužili současné situace.
Nabízeli roušky zdarma jenom za podpis. Ve skutečnosti šlo ale o podpis pod smlouvou o změně dodavatele.
Další nabízejí po telefonu rekordně levné energie. Úřad však varuje, že takové nabídky končí spíše vysokou pokutou než kýženou úsporou.
„Zprvu to byl jeden případ, nyní jich ale přibývá a naše zkušenosti napovídají, že jich brzy budou stovky. Šmejdi se rychle učí. Ještě nedávno nechávali podepisovat lidi výkaz o návštěvě, který byl ve skutečnosti smlouvou, nyní to má být formulář o převzetí roušky, ale opět je to lež,“ říká Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.
„Vydávají se za zástupce velkých dodavatelů, kontrolory či podobně. Nepouštějte si je do bytu, nic jim nepodepisujte, rozhodně je nenechte fotit si vaši fakturu nebo občanský průkaz,“ dodává Trávníček.
Úřad také zaznamenal první školení, na kterých se zprostředkovatelé učí nové triky, se kterými mají spotřebitele oslovit po telefonu. Typicky jde o nabídku levných energií, jejichž ceny údajně klesají kvůli koronaviru. Ačkoliv na burze energie skutečně zlevňují, v cenících dodavatelů se to může projevit až se zpožděním.
„Nyní jde většinou o prázdné sliby. Spotřebitel, který podobnou smlouvu se zprostředkovatelem uzavře, se může zařadit mezi tisíce dalších, kteří se každoročně obracejí na ERÚ, když je jim později vyhrožováno pokutou,“ říká Trávníček.
Pokud úřad zjistí, že se na podvodných aktivitách podílel některý z dodavatelů, na které dosahují jeho kompetence, čeká ho mimořádný trest odpovídající mimořádnému stavu.
„Zprostředkovatele se budeme snažit dohnat k odpovědnosti ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí. Pozdější potrestání viníků ale neuchrání spotřebitele od současných problémů. Také proto žádám všechny, kdo mají o podobném jednání informace, ať nám neprodleně zašlou své podněty a veškeré dostupné podklady, abychom mohli zasáhnout,“ dodává Trávníček.
ERÚ také žádá dodavatele, aby ke smlouvám, které jim přinášejí zprostředkovatelé na základě plné moci od spotřebitelů, přistupovali obzvláště rezervovaně. Vhodné je přinejmenším kontaktovat nového zákazníka s dotazem, zda si změnu dodavatele skutečně přeje a nestal se obětí podvodného jednání.
Čtěte více:
Sdílejte článek, než ho smažem