Rada Energetického regulačního úřadu žádá dodavatele i distributory energie, aby při řešení možných problémů se zákazníky i ostatními „účastníky trhu“ přihlíželi k omezením vyvolaným pandemií Covid-19.
U drobných spotřebitelů hrozí zejména potíže s opožděnými platbami, u velkých odběratelů především nevyužití rezervované kapacity v důsledku omezení výroby.
„Zákon sice zaručuje spotřebitelům, že pokud nedodrží své smluvní povinnosti vůči dodavateli energie v důsledku zásahu vyšší moci, neměla by jim za takové pochybení hrozit náhrada škody. Nicméně mohou být nadále vystaveni smluvní sankci, a to i v případech, kdy například nemohli odeslat platbu v hotovosti kvůli uzavřené pobočce pošty, karanténě či z jiného relevantního důvodu,“ píše Rada ERÚ v dnešní výzvě.
Energetický regulační úřad každopádně doporučuje zákazníkům s dodavatelem komunikovat a o problému ho co nejdříve informovat. Přestože většina dodavatelů omezila fungování zákaznických center, lze je kontaktovat telefonicky nebo po internetu.
Z velkých dodavatelů se zatím ozval jenom ČEZ. Už v pondělí oznámil, že umožní domácnostem odklad plateb až o tři měsíce. Musí však jít o případy odůvodněné právě dopady koronaviru a souvisejících opatření.
„Společnost ČEZ Prodej také dočasně přestane vydávat požadavky na odpojení elektřiny a plynu u zákazníků, kteří budou kvůli epidemii v prodlení se splatností,“ říká mluvčí Roman Gazdík.
Lidé také mohou využít také bezúročných splátkových kalendářů v případě nedoplatku. Stejná pravidla se týkají i živnostníků a malých firem, dodává Gazdík.
Sdílejte článek, než ho smažem