Od banky k bance: Kdy a proč dává smysl přejít jinam?

PR článek | rubrika: FINEXPO | 18. 1. 2022
V Česku bylo ke konci roku 2021 celkem 23 bank a dalších 23 zahraničních bank u nás má svou národní pobočku. Široká nabídka produktů a služeb tak může lákat ke změně banky. Kdy to dává smysl a o jak náročný proces jde?
Od banky k bance: Kdy a proč dává smysl přejít jinam?

Zdroj: istockphoto.com

Komerční spolupráce

„Kolik bank využíváte?“ ptal se server Novinky.cz v anketě svých čtenářů. Téměř 40 procent jich uvedlo, že pouze jednu jedinou. Ti zbylí využívají pestrosti bankovního trhu a účtů i dalších finančních produktů mají vícero u různých institucí. Jen 1,5 procenta dotazovaných se vyjádřilo v tom smyslu, že nevyužívají žádnou banku.

Víc účtů ano, ale…

Mít víc účtů je v pořádku, zvlášť třeba v případě, že si na druhý účet odkládáte finance, které nechcete „mít na očích“. V takovém případě by to ovšem měl být spořicí účet, aby docházelo aspoň k nějakému zhodnocení odkládaných peněz.

Další otázkou jsou případné poplatky, které se s vedením účtu pojí – bylo by totiž zbytečné dávat si peníze stranou někam, kde si z nich banka část „ukousne“ jen proto, že může. Proto v případě, že používáte víc účtů, neřešte jen jejich výhody, ale zaměřte se i na poplatky, které se s nimi pojí. A věřte, že především běžný účet bez poplatků v dnešní době není žádnou raritou, ale běžnou praxí mnoha tuzemských bank.

Do banky nejen pro obyčejný účet

Do banky už dnes nechodíme jen proto, abychom si zařídili běžný účet, na který nám chodí výplata a ze kterého platíme nájem i další položky. Být klientem vám otevírá mnohem víc možností – banky nabízejí čím dál víc produktů, jako jsou hypotéky, kontokorent, půjčky, investiční produkty, cestovní a rizikové pojištění a další. Být tedy dlouholetým klientem jedné finanční instituce znamená i získávat tyto produkty často výhodněji než jinde. I to může být důvod, proč je necelá polovina českých klientů tak loajální vůči jedné bance.

Zdroj: istockphotos.com

Přehledné a intuitivní internetové a mobilní bankovnictví je jedním z hlavních parametrů, který lidé sledují u své banky

Ti, co mají dva a víc účtů často rozlišují mezi účtem „hlavním“, kam chodí většina příjmů, a účtem vedlejším, který bývá často spojený s nějakým jiným produktem, typicky hypotékou. Nebo jde o účet, který mají už dlouho a je jim líto ho, i kvůli úvěrové a celkové finanční historii, zrušit.

Kdy uvažovat o změně banky?

Máte pocit, že byste mohli z účtu u jiné banky získat nějaké ty benefity? Udělejte si malý osobní průzkum a pak se rozhodněte. Nejčastější situace, kdy je vhodné se změnou banky zabývat, jsou tyto:

  • Platíte vysoké (a zbytečné) poplatky. Poplatek za vedení účtu nebo prováděné transakce? To už do moderního bankovnictví nepatří.
  • Dostává se vám špatného klientského servisu. Nepříjemní pracovníci na infolince nebo na pobočce, kteří vám ani nedokážou pořádně poradit. To rozhodně nejsou vhodní „parťáci“, když jde o vaše hospodaření.
  • Nízký úrok na spořicím účtu a vysoký úrok u úvěrových produktů. V době, kdy rostou úroky u půjček a hypoték, by měly úměrně tomu růst i úroky na spořicích účtech. Sledujte, jestli je to tak i u vaší banky!

Před tím, než se „naladíte“ na přestup, si dobře prostudujte podmínky vámi zvolené banky, ať se vytoužených benefitů skutečně dočkáte. Nebo ať netrvají třeba jen půl roku.

Za 15 minut v novém díky Kodexu mobility klienta

Přestup samotný je nesmírně jednoduchý. Stačí jen zajít na pobočku nové banky, předložit občanský průkaz a díky Kodexu mobility klienta, kterým se většina bank řídí, se už o nic nemusíte starat – starý účet u stávající banky vám bude zrušen, finance převedeny na nový účet k nové bance a s nastavováním inkasa a trvalých plateb si také nemusíte lámat hlavu. Jedinou podmínkou je vaše bezdlužnost vůči stávající bance.

Pokud od banky, od níž odcházíte, očekáváte nějaké ty komplikace, příliš se jimi nestresujte. Banky by klientovi měly umožnit co nejhladší odchod. Podle zákona o platebním styku nesmějí ani vyžadovat žádné absurdní poplatky, například za zrušení účtu nebo za rušení trvalých plateb a inkasa. Výjimkou je poplatek za zrušení účtu, který nebyl veden déle než 12 měsíců.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Spořitelna zjednoduší způsob, jak úročí spořicí účet

28. 3. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Spořitelna zjednoduší způsob, jak úročí spořicí účet

Česká spořitelna opět změní způsob úročení svého spořicího účtu. Komplikované podmínky, které zavedla teprve před pár měsíci, od června výrazně zjednoduší.

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

27. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně černou, puntíkatou, s vlnkami, s barvami oblíbeného sportovního klubu nebo tu z ryzího zlata?... celý článek

ČSOB změní ceník a chystá nové odměny za věrnost

25. 3. 2024 | Petr Kučera | 4 komentáře

ČSOB změní ceník a chystá nové odměny za věrnost

Připlatí si hlavně lidé, kteří zadávají příkazy na pobočkách nebo trvají na papírových výpisech. Zdražení se ale může dotknout i těch, kdo účet ovládají elektronicky.

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

22. 3. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

Česká spořitelna, Komerční banka a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například... celý článek

Max banka zavře jedinou pobočku, nahradí ji Creditas

21. 3. 2024 | Petr Kučera

Max banka zavře jedinou pobočku, nahradí ji Creditas

Max banka od dubna zavře svou jedinou pobočku. Nachází se v pražské ulici Na strži u stanice metra Pankrác vedle sídla této banky.

Partners Financial Services