Od banky k bance: Kdy a proč dává smysl přejít jinam?

PR článek | rubrika: FINEXPO | 18. 1. 2022
V Česku bylo ke konci roku 2021 celkem 23 bank a dalších 23 zahraničních bank u nás má svou národní pobočku. Široká nabídka produktů a služeb tak může lákat ke změně banky. Kdy to dává smysl a o jak náročný proces jde?
Od banky k bance: Kdy a proč dává smysl přejít jinam?

Zdroj: istockphoto.com

Komerční spolupráce

„Kolik bank využíváte?“ ptal se server Novinky.cz v anketě svých čtenářů. Téměř 40 procent jich uvedlo, že pouze jednu jedinou. Ti zbylí využívají pestrosti bankovního trhu a účtů i dalších finančních produktů mají vícero u různých institucí. Jen 1,5 procenta dotazovaných se vyjádřilo v tom smyslu, že nevyužívají žádnou banku.

Víc účtů ano, ale…

Mít víc účtů je v pořádku, zvlášť třeba v případě, že si na druhý účet odkládáte finance, které nechcete „mít na očích“. V takovém případě by to ovšem měl být spořicí účet, aby docházelo aspoň k nějakému zhodnocení odkládaných peněz.

Další otázkou jsou případné poplatky, které se s vedením účtu pojí – bylo by totiž zbytečné dávat si peníze stranou někam, kde si z nich banka část „ukousne“ jen proto, že může. Proto v případě, že používáte víc účtů, neřešte jen jejich výhody, ale zaměřte se i na poplatky, které se s nimi pojí. A věřte, že především běžný účet bez poplatků v dnešní době není žádnou raritou, ale běžnou praxí mnoha tuzemských bank.

Do banky nejen pro obyčejný účet

Do banky už dnes nechodíme jen proto, abychom si zařídili běžný účet, na který nám chodí výplata a ze kterého platíme nájem i další položky. Být klientem vám otevírá mnohem víc možností – banky nabízejí čím dál víc produktů, jako jsou hypotéky, kontokorent, půjčky, investiční produkty, cestovní a rizikové pojištění a další. Být tedy dlouholetým klientem jedné finanční instituce znamená i získávat tyto produkty často výhodněji než jinde. I to může být důvod, proč je necelá polovina českých klientů tak loajální vůči jedné bance.

Zdroj: istockphotos.com

Přehledné a intuitivní internetové a mobilní bankovnictví je jedním z hlavních parametrů, který lidé sledují u své banky

Ti, co mají dva a víc účtů často rozlišují mezi účtem „hlavním“, kam chodí většina příjmů, a účtem vedlejším, který bývá často spojený s nějakým jiným produktem, typicky hypotékou. Nebo jde o účet, který mají už dlouho a je jim líto ho, i kvůli úvěrové a celkové finanční historii, zrušit.

Kdy uvažovat o změně banky?

Máte pocit, že byste mohli z účtu u jiné banky získat nějaké ty benefity? Udělejte si malý osobní průzkum a pak se rozhodněte. Nejčastější situace, kdy je vhodné se změnou banky zabývat, jsou tyto:

  • Platíte vysoké (a zbytečné) poplatky. Poplatek za vedení účtu nebo prováděné transakce? To už do moderního bankovnictví nepatří.
  • Dostává se vám špatného klientského servisu. Nepříjemní pracovníci na infolince nebo na pobočce, kteří vám ani nedokážou pořádně poradit. To rozhodně nejsou vhodní „parťáci“, když jde o vaše hospodaření.
  • Nízký úrok na spořicím účtu a vysoký úrok u úvěrových produktů. V době, kdy rostou úroky u půjček a hypoték, by měly úměrně tomu růst i úroky na spořicích účtech. Sledujte, jestli je to tak i u vaší banky!

Před tím, než se „naladíte“ na přestup, si dobře prostudujte podmínky vámi zvolené banky, ať se vytoužených benefitů skutečně dočkáte. Nebo ať netrvají třeba jen půl roku.

Za 15 minut v novém díky Kodexu mobility klienta

Přestup samotný je nesmírně jednoduchý. Stačí jen zajít na pobočku nové banky, předložit občanský průkaz a díky Kodexu mobility klienta, kterým se většina bank řídí, se už o nic nemusíte starat – starý účet u stávající banky vám bude zrušen, finance převedeny na nový účet k nové bance a s nastavováním inkasa a trvalých plateb si také nemusíte lámat hlavu. Jedinou podmínkou je vaše bezdlužnost vůči stávající bance.

Pokud od banky, od níž odcházíte, očekáváte nějaké ty komplikace, příliš se jimi nestresujte. Banky by klientovi měly umožnit co nejhladší odchod. Podle zákona o platebním styku nesmějí ani vyžadovat žádné absurdní poplatky, například za zrušení účtu nebo za rušení trvalých plateb a inkasa. Výjimkou je poplatek za zrušení účtu, který nebyl veden déle než 12 měsíců.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

26. 7. 2024 | Petr Kučera

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí. Ty fungovaly na franšízových pobočkách OK Point, jejichž partnerem je mBank.

ČSOB zavede poplatek za příchozí platbu přímo na kartu

25. 7. 2024 | Petr Kučera

ČSOB zavede poplatek za příchozí platbu přímo na kartu

Československá obchodní banka (ČSOB) od listopadu nově zpoplatní příchozí platby přímo na kartu, tedy bez uvedení čísla účtu nebo telefonního čísla. Přidá se tak k dalším dvěma bankám,... celý článek

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

24. 7. 2024 | Petr Kučera

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Online směnárna Monety nově funguje nepřetržitě, tedy v režimu 24/7. Dříve ji lidé mohli využít jen v pracovní dny od 8 do 17 hodin.

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

23. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

Aplikace Revolut zavádí novou funkci nazvanou Ochrana majetku. Díky biometrické identifikaci chrání peníze na účtu před zloději mobilních telefonů – v případě, že telefon byl odemčený... celý článek

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

22. 7. 2024 | Petr Kučera

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

Banka Creditas od začátku října zvyšuje některé dosavadní poplatky. Změny se týkají hlavně služeb na pobočkách, mimo jiné i výběru hotovosti u pokladny. Připlatí si také zájemci o papírové... celý článek

Partners Financial Services