„Kolik bank využíváte?“ ptal se server Novinky.cz v anketě svých čtenářů. Téměř 40 procent jich uvedlo, že pouze jednu jedinou. Ti zbylí využívají pestrosti bankovního trhu a účtů i dalších finančních produktů mají vícero u různých institucí. Jen 1,5 procenta dotazovaných se vyjádřilo v tom smyslu, že nevyužívají žádnou banku.
Víc účtů ano, ale…
Mít víc účtů je v pořádku, zvlášť třeba v případě, že si na druhý účet odkládáte finance, které nechcete „mít na očích“. V takovém případě by to ovšem měl být spořicí účet, aby docházelo aspoň k nějakému zhodnocení odkládaných peněz.
Další otázkou jsou případné poplatky, které se s vedením účtu pojí – bylo by totiž zbytečné dávat si peníze stranou někam, kde si z nich banka část „ukousne“ jen proto, že může. Proto v případě, že používáte víc účtů, neřešte jen jejich výhody, ale zaměřte se i na poplatky, které se s nimi pojí. A věřte, že především běžný účet bez poplatků v dnešní době není žádnou raritou, ale běžnou praxí mnoha tuzemských bank.
Do banky nejen pro obyčejný účet
Do banky už dnes nechodíme jen proto, abychom si zařídili běžný účet, na který nám chodí výplata a ze kterého platíme nájem i další položky. Být klientem vám otevírá mnohem víc možností – banky nabízejí čím dál víc produktů, jako jsou hypotéky, kontokorent, půjčky, investiční produkty, cestovní a rizikové pojištění a další. Být tedy dlouholetým klientem jedné finanční instituce znamená i získávat tyto produkty často výhodněji než jinde. I to může být důvod, proč je necelá polovina českých klientů tak loajální vůči jedné bance.
Zdroj: istockphotos.com Přehledné a intuitivní internetové a mobilní bankovnictví je jedním z hlavních parametrů, který lidé sledují u své banky
Ti, co mají dva a víc účtů často rozlišují mezi účtem „hlavním“, kam chodí většina příjmů, a účtem vedlejším, který bývá často spojený s nějakým jiným produktem, typicky hypotékou. Nebo jde o účet, který mají už dlouho a je jim líto ho, i kvůli úvěrové a celkové finanční historii, zrušit.
Kdy uvažovat o změně banky?
Máte pocit, že byste mohli z účtu u jiné banky získat nějaké ty benefity? Udělejte si malý osobní průzkum a pak se rozhodněte. Nejčastější situace, kdy je vhodné se změnou banky zabývat, jsou tyto:
- Platíte vysoké (a zbytečné) poplatky. Poplatek za vedení účtu nebo prováděné transakce? To už do moderního bankovnictví nepatří.
- Dostává se vám špatného klientského servisu. Nepříjemní pracovníci na infolince nebo na pobočce, kteří vám ani nedokážou pořádně poradit. To rozhodně nejsou vhodní „parťáci“, když jde o vaše hospodaření.
- Nízký úrok na spořicím účtu a vysoký úrok u úvěrových produktů. V době, kdy rostou úroky u půjček a hypoték, by měly úměrně tomu růst i úroky na spořicích účtech. Sledujte, jestli je to tak i u vaší banky!
Před tím, než se „naladíte“ na přestup, si dobře prostudujte podmínky vámi zvolené banky, ať se vytoužených benefitů skutečně dočkáte. Nebo ať netrvají třeba jen půl roku.
Za 15 minut v novém díky Kodexu mobility klienta
Přestup samotný je nesmírně jednoduchý. Stačí jen zajít na pobočku nové banky, předložit občanský průkaz a díky Kodexu mobility klienta, kterým se většina bank řídí, se už o nic nemusíte starat – starý účet u stávající banky vám bude zrušen, finance převedeny na nový účet k nové bance a s nastavováním inkasa a trvalých plateb si také nemusíte lámat hlavu. Jedinou podmínkou je vaše bezdlužnost vůči stávající bance.
Pokud od banky, od níž odcházíte, očekáváte nějaké ty komplikace, příliš se jimi nestresujte. Banky by klientovi měly umožnit co nejhladší odchod. Podle zákona o platebním styku nesmějí ani vyžadovat žádné absurdní poplatky, například za zrušení účtu nebo za rušení trvalých plateb a inkasa. Výjimkou je poplatek za zrušení účtu, který nebyl veden déle než 12 měsíců.
Sdílejte článek, než ho smažem