Nabízené programy Cardplus
12. 6. 2002 | Dušan Hradil
Není karta jako karta?
Elektronická karta | |
* lze ji použít jen pro výběry z bankomatu a platby u obchodníků s elektronickými terminály * všechny transakce jsou vždy ověřeny v autorizačním centru * např. VISA Electron, Maestro | |
Embosovaná karta | |
* lze ji použít stejně jako elektronickou kartu * údaje o kartě a majiteli jsou vyražené plasticky, karta tak může být použita k platbě u obchodníka, který nemá elektronický terminál, ale jen tzv. imprinter (žehličku). Údaje jsou z karty obtisknuty na účtenku, kterou si obchodník nechá později bankou proplatit. Pokud výše útraty nepřekročí stanovený limit (ten je pro každého obchodníka jiný), není platba ověřována * např. VISA Classic, EC/MC Standard |
Elektronická blokace karty platí pouze pro autorizované transakce, tedy veškeré operace elektronickými kartami. Jsou vždy ověřeny v autorizačním centru a jejich definitivní zablokování je otázkou několika minut. Proto si banka za tuto službu řekne o relativně malý peníz - v řádu stovek korun. S embosovanými kartami je možné provádět také neověřené transakce, a toho si jsou zloději dobře vědomi. Proto je třeba takové karty vedle blokace uvést na tzv. stoplist, neboli černou listinu odcizených karet, která je distribuována jednotlivým obchodníkům. To je výrazně nákladnější, a tak se sazebníkový poplatek za stoplistaci pohybuje v řádu tisíců korun.
Kolik stojí blokace a stoplistace platebních karet | ||||||
Vydávající banka | Poplatek za blokaci elektronické karty | Poplatek za blokaci/stoplistaci embosované karty | Telefonní číslo linky pro blokace karet | |||
Česká spořitelna |
300 |
3500 |
02/67201888 |
|||
200 |
2000 |
02/61354649 |
||||
200 |
3750 |
0800/124200 | ||||
100 |
2000 |
02/24443636 | ||||
1000 |
3000 |
0800/100012 | ||||
150 |
2000 |
02/22412240 | ||||
200 |
2000 (200)3 |
02/72771111 | ||||
150 (50) |
500 |
069/6156446 | ||||
zdarma |
zdarma |
0800/122412 | ||||
Vysvětlivky: | ||||||
ČSOB - Československá obchodní banka; GE CB - GE Capital bank; KB - Komerční banka; ŽB - Živnostenská banka |
Ztráta karty tedy není žádný med. Nejdříve hrozí nebezpeční jejího zneužití, poté musíte na pobočku potvrdit blokaci a za všechno zaplatit. Od letošního roku v tom ale nejste sami - první problém se snaží odstranit eBanka (pouze pro své zákazníky), se zbylými dvěma komplikacemi vám pomůže společnosti moCom.
Karta pod zámkem
S ojedinělým nápadem, jak zabránit zneužití platební karty, přišla eBanka (profil, názory). Nabízí možnost jejího zamykání, de facto elektronickou blokaci, kdykoli si to její majitel přeje. Můžete mít kartu trvale uzamčenou, odemknout ji jen před jejím použitím a poté opět zamknout – ručně nebo automaticky. Pokud je karta uzamčena, není možné s ní uskutečnit žádnou elektronickou transakci. V případě embosované karty zůstávají platby přes imprinter nechráněny.
Službu je sice možné ovládat přes internet, ovšem k jejímu pohodlnému nasazení je vhodné použít mobilní telefon. Pak stačí skutečně přijít k bankomatu nebo pokladně, v bankovním menu telefonu zvolit odemknutí karty a po přijetí potvrzující zprávy (během několika sekund) kartou zaplatit. Zákazníci Oskara mají odemykání trochu složitější – musí zaslat žádost formou SMS zprávy v přesně dané struktuře včetně autentizačního kódu. Celá operace se tak z několika desítek vteřin protáhne na dlouhé minuty, což může některé zákazníky odradit.
A co cena? Pořízení zámku na kartu přijde na padesátikorunu, u nově vydaných karet je zdarma. Zamčení karty je bez poplatku, její odemčení za 2,90, resp. 3,90 koruny podle zvoleného cenového programu běžného účtu. Do konce srpna jsou však všechny poplatky odpuštěny. Pokud tedy vlastníte kartu od eBanky, službu si zaktivujte. Je ovšem třeba dodat, že každé odeslání požadavku z mobilního telefonu představuje jednu SMSku, kterou vám mobilní operátor naúčtuje v každém případě. Takže jedno otočení klíčkem v zámku karty přijde ve finále až na sedm korun (program Základ a SIM karta Eurotel GO). Pokud kartu použijete jen občas a chcete mít klid v duši, několikakorunové poplatky asi oželíte. V případě, že platíte kartou každý den, přišlo by vás odemykání a zamykání karty i na několik set. Je pak na vás, zda si budete kartu raději více hlídat, anebo neustále odemykat.
Cardplus
Nový způsob řešení problémů se ztrátou karty přinesla na český trh společnost moCom. Její program Cardplus představuje pro zákazníka určitou formu pojištění, za roční poplatek ve výši 290 až 890 korun podle konkrétní varianty za vás přebírá starosti s blokací, resp. stoplistací karty a veškeré náklady s tím spojené. Stejně jako s platebními kartami funguje systém pro SIM karty mobilních telefonů, ovšem jen pro paušální tarify. Popis jednotlivých programů Cardplus najdete zde.
V praxi to znamená, že při podpisu smlouvy vyplníte do formuláře čísla svých karet a plnou moc k jejich blokaci. V případě ztráty či krádeže karty stačí zavolat zelenou linku Cardplus a identifikovat se pomocí údajů, které nejsou v žádném dokladu k dispozici (např. jméno matky za svobodna apod.). Odpadají tedy složitá klientská čísla a hesla, která mnozí z nás rychle zapomenou, pokud je často nepoužívají. Po ověření totožnosti klienta odešle Cardplus do deseti minut blokovací faxy na všechny bankovní instituce a systém o tom vyhotoví písemný dokument s přesným udáním času. Tímto okamžikem se zbavujete zodpovědnosti za zneužití karty. Společnost za vás zaplatí všechny blokační a stoplistační poplatky, které si banky účtují. Pokud chcete, může za vás požádat také o vydání nové karty nebo zajistit telegrafické zaslání hotovosti do 24 hodin kdekoli na světě. Obdobným postup platí také pro blokaci SIMek mobilních telefonů.
Zda se Cardplus vyplatí nebo ne, záleží na především na vás. Stejně jako u pojištění roste výhodnost s pravděpodobností, že o kartu přijdete, a s výší nákladů, které vám tato nepříjemná situace způsobí. Pokud často cestujete, jste chronický smolař anebo majitel embosované karty, u které jdou náklady na stoplistaci do tisíců, našli jste svého koně. Také majitelé celého portoflia karet v jedné peněžence by měli nabídku zvážit, roční poplatek za službu je stejný jak pro jednu kartu, tak pro celý balík "nahlášených" karet, u kterého by blokace znamenala několik telefonátů, návštěv poboček bank a naúčtovaných poplatků. Pokud ale máte jen jednu elektronickou debetní kartu, bude vás stát její blokace obvykle menší peníze než je roční poplatek za standardní program Cardplus. S kartami pro mobilní telefony je to obdobné. Zablokovat SIMku a vydat novou lze jen u tarifních programů, a to za poplatek od čtyř set (T-Mobile) do tisíce korun (Oskar), v programu Cardplus hraje tato možnost spíše roli bonusu k blokaci bankovních karet.
Už se vám někdy stalo, že jste museli nechat svoji platební kartu zablokovat? Proběhlo všechno hladce? A jak vás oslovily novinky v ochraně karet a jejich majitelů? Napište nám, těšíme se na vaše názory.
Spolupráce na článku Lucie Kařízková.
Jakou cenu má vaše nemovitost?
Získejte na pár kliknutí jediná certifikovaná data o realitním trhu a rozhodujte se na základě správných informací.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 6. 2002 19:09, HradilDu
Jedinou zárukou jsou podmínky banky, které stanovují, od kdy ručí za případné zneužití karty banka a klient je "z obliga".
Stoplistace karty v praxi znamená vysoké náklady, které se mohou dostat i do desítek tisíc. Banka si proto dobře rozmyslí, zda nechá kartu stoplistovat jen v ČR, v Evropě, v USA ... To záleží na jejím uvážení. Pokud ji nestoplistuje např. v USA a nějaký zloděj tam s ní zaplatí, úhradu musí nést vaše banka (předpokládáme, že už uplynula doba, kdy ručí klient). Pokud kartu v USA stoplistuje, tzn. kontaktuje svého partnera pro USA a zaplatí mu za to, je i ona "z obliga". Teď je celá odpovědnost na partnerovi banky. Ten zase může spekulovat na to, že se nic nestane, a jen shrábnout poplatky od stoplistující banky, anebo kartu dále stoplistovat přes své regionální partnery v USA a přesunout odpovědnost na ně ... a tak to funguje až na nejnižší úroveň bank jednotlivých obchodníků v USA.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
14. 6. 2002 21:56, Pavel
Jenomže ta "prvni pomoc" je naprosto stejně rychlá jako zavolání na kartové centrum. Takže v tom žádná výhoda není, a přibývá nevýhoda, a sice že lhůta kdy končí odpovědnost klienta začíná až oficiálním nahlášením.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.