Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Státní reklama na „kvalitní jídlo“: Peníze prší z nebe. A nejspíš budou dál

Večírek pouze pro zvané, lázně, indická masáž, kostýmy, roadshow, velkorysé rauty. Rozmařilá jízda, za kterou by se nemusel stydět ani velký Gatsby. Tak vypadá státní propagace „kvalitních potravin“. Přišla na stamiliony ročně. Problém je, že nikdo nedokáže uspokojivě doložit, k čemu byla dobrá.
Státní reklama na „kvalitní jídlo“: Peníze prší z nebe. A nejspíš budou dál

O smysluplnosti a hodnověrnosti značky kvality Klasa panují (nejspíš oprávněné) pochyby. A panovaly i o tom, jestli propagování vybraných potravin státem nevychází příliš draho. Pokud jde o druhé, je už jasno: stát vyhazuje za reklamu ročně stamiliony. Zběsile a rozmařile. Často se přitom vůbec nezdržuje tím, aby zjišťoval, jestli jeho reklamní aktivity vůbec mají nějaký efekt.

Miliony létají vzduchem…

V letech 2008 až 2013 podle Nejvyššího kontrolního úřadu utratily Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský a intervenční fond a Vinařský fond za propagaci značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech celkem 1,5 miliardy korun. Důvod? Zabrnkat na vlasteneckou strunu a podpořit domácí výrobce v konkurenci levnějších, taktéž dotacemi posilněných, produktů ze zahraničí. Označení Klasa však nezaručuje, že jde o čistě tuzemský produkt.

Seznamte se!

Značka Klasa: původně byla udělována pouze vybraným tuzemským výrobkům, od roku 2007 je udělována výrobkům, které splňují požadavky kvality, jež stanovilo ministerstvo zemědělství a SZIF, na původ potravin už se ohled nebere.

Značka Regionální potravina: je udělována výrobkům vyrobeným v určitém regionu a ze surovin daného regionu, měla by označovat tradiční potravinářské výrobky z jednotlivých krajů země.

Značka Vína z Moravy, vína z Čech: vznikla v roce 2006 za účelem podpory a propagace našich vín, mohou ji získat pouze lahvová vína z kategorií jakostní a jakostní s přívlastkem z tuzemských vinařských oblastí.

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu většinou byly kampaně nekonkrétní – nebylo jasné, čeho mají dosáhnout. „Ministerstvo, zemědělský a intervenční fond a Vinařský fond ostatně nezjišťovaly, jaký přínos a dopad tyto kampaně měly,“ uvádí mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu Olga Málková.

Zřejmé je, že se peníze utrácely netransparentně a že doslova létaly vzduchem. Z výsledků šetření kontrolorů jen namátkou:

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte? psali o datových schránkách. Že je měli mít všichni podnikatelé de facto povinně. A že dvakrát dostali roční odklad – a nakonec se ta povinnost vygumuje. A źe je to celé trochu vygumované.

Knížku za obzvlášť podnětný příspěvek do diskuze posíláme Radku Sedláčkovi, který na osobním příkladě ukázal, co je na věci nejhorší: stát by chtě svým občanům nakazovat, jak se s ním mají bavit. Když na to občan přistoupí a pořídí si datovku, ukáže se – že stát s tím sám neumí zacházet To si přečtěte, to vás smutně pobaví.

  • V letech 2009 až 2011 zadaly Ministerstvo zemědělství a zemědělský a intervenční fond v rámci podpory značek Klasa a Regionální potravina šest veřejných zakázek a 108 zakázek malého rozsahu, z těch bylo 78 zadáno formou přímého oslovení – tedy se v nich neutkalo více uchazečů. U všech šesti velkých zakázek ministerstvo a fond podle Nejvyššího kontrolního úřadu porušily zákon o veřejných zakázkách, protože zadávací řízení proběhlo netransparentně.
  • Zemědělský a intervenční fond v letech 2009 až 2013 v několika desítkách akcí na podporu značky Klasa proplatil faktury za práce, které nebyly ukončeny nebo vůbec neproběhly, případně byly nad rámec uzavřených smluv, případně vůbec nebyly předmětem dané veřejné zakázky. Celkem šlo o 96,3 milionu korun:
    • Fond například proplatil provizi agentuře a odměnu subdodavateli ve výši 840 tisíc korun, i když podle smlouvy žádnou provizi ani odměnu hradit neměl.
    • Zaplatil osm kostýmů pro hostesky za 40 tisíc. Žádný z nich se ale nepoužil. Hostesky vystupovaly na akcích v civilu, pouze s logem Klasa.
    • Proplatil tři novinářské exkurze, celkem za 171 tisíc korun, program se ovšem značky Klasa týkal jen zčásti. Součástí exkurze v mlékárně byla návštěva lázní a indická masáž. Výsledkem akce byly články, v nichž o značce Klasa nepadlo ani slovo.
    • Zaplatil takzvanou regionální roadshow – měla být zaměřena na spotřebitele zboží označeného značkou Klasa a realizována před hypermarkety nebo uvnitř hypermarketů. Ve výsledku se podle Nejvyššího kontrolního úřadu jednalo o akce určené pro úzkou a vybranou skupinu osob, nikoliv pro spotřebitelskou veřejnost. Jedné z nich se účastnilo šedesát lidí – jen za raut se utratilo 4312 Kč na osobu, celkem 258 720 korun.

… a budou létat dál

Být to v soukromém sektoru, musel by být člověk sebevrah, aby takhle hospodařil. Když jde o erár, nikdo už skoro ani nezdvihne obočí.

Nejvyšší kontrolní úřad předal oznámení o netransparentním hospodaření příslušným finančním úřadům. Do propagace značky Klasa se ovšem budou sypat státní peníze dál. Státní zemědělský a intervenční fond by měl do konce září vypsat výběrové řízení na propagaci značky Klasa pro období od roku 2015. Doba zakázky se nejspíš nově prodlouží z jednoho na dva roky – mělo by jít o kontrakt s cenou do tří set milionů korun. Ministerstvo zemědělství se prý chce vyvarovat dřívějších nezdarů a připravuje nové koncepce propagace: už se nad nimi potí zvláštní pracovní skupina.

Propojeno!

Je Klasa vážně klasa?

„Kdo očekává, že oceněné výrobky představují výkladní skříň českých potravin, bude hodně zklamaný. Certifikát Klasa totiž získává množství naprosto průměrných produktů a dokonce i některé potraviny, které mají ke zdravému stravování a označení ‚kvalitní potravina‘ velmi daleko,“ píše v loňském článku na Peníze.cz Ondřej Tůma. Upozorňuje mimo jiné, že certifikát Klasa nezohledňuje obsah éček, výživovou hodnotu výrobku, zemi původu použitých surovin a řadu dalších vlastností potravin, které mají vliv na naše zdraví. A tak se na seznamu výrobků Klasa vyjímá například Aljašská pomazánka s treskou, která obsahuje glutaman sodný, benzoát sodný, barvivo košenilu, pocházející ze sušeného hmyzu, a další přídatné látky.

Co si o tom myslíte vy? Pomáhají vám značky a certifikáty kvality potravin ve výběru, když tápete mezi regály? Dá se jim věřit? A má smysl, aby stát v jejich propagaci utápěl tolik peněz? Nestačilo by jednoduše zpřísnit pravidla pro výrobce tak, aby nás museli o složení a původu potravin pravdivě a srozumitelně informovat na obale? Pokud dostaneme dost informací a stát dokáže vymoct, aby nás výrobci a prodejci nevodili za nos, bude přeci nejlepší, když si každý spotřebitel svoji klasu svobodně vybere sám. Na vaše názory a komentáře se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám na sebe určitě nechte mailový kontakt. 

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohla zaujmout třeba řada věnovaná právní revoluci – novému občanskému zákoníku.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+36
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

4. 9. 2014 13:13 | Adam Varmuža

I kdyby třeba na balení klobás byla fotka lidského exkrementu (čti hovna), je mi to jedno, já se řídím tím, co výrobek obsahuje, jak chutná, v jaké je ceně a podle toho se rozhoduji, zda koupit, či nikoli ... Jestli je tam logo Klasa je mi u (_._), zřejmě jde o další legální tunel reklamkám a dalším darmožroutům ..
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

28. 8. 2014 8:12 | xyht

před pěti lety jsem psal výrobci zda si označení svého výrobku logem Klasa zaslouží a proč... a že jsem jako spotřebitel toho názoru ,že si ji u svého výrobku nezaslouží ..jednalo se o výrobek Melta 500g,tento článek mne utvrdil v tom ,že rozdávání loga je ve většiné případů nekalé
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazeny všechny 2 komentáře

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Čtenáři také navštívili

13. 7. 2014 |

Pomazánka z pekel

Předpisy vížící se k prodeji potravin jsou stále dokonalejší. Potraviny stále hnusnější. Je mezi tím nějaká úměra?

2. 5. 2014 |  | 14 komentářů

Očima expertů: Nekvalitní potraviny v regálech? Kdo za to může

Obchodní řetězce, výrobci, spotřebitelé, nebo všichni dohromady? V dalším pokračování pravidelné ankety Očima expertů nás zajímalo, proč kvalita potravin v českých obchodech pořád tak kulhá.

30. 1. 2014 |  | 10 komentářů

Kvóty na české potraviny v obchodech. Ale co je „česká potravina“?

Nový ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) vážně zvažuje, že by českým obchodům nařídil nabízet na pultech určitý podíl českých potravin. Inspirovat se chce na Slovensku, kde má vláda obdobné plány....

26. 9. 2013 |  | 44 komentářů

Dobro se daní! A tak tuny jídla končí na dně popelnic...

Páchat dobro se vám zachtělo? Tak to prrr… Dostanete přes prsty. Lepší napěchovat do kontejneru než darovat potřebným – takovou výchovnou lekci dává prodejcům potravin stát. Za darování jídla, které nezvládnou...

1. 8. 2013 |  | 7 komentářů

Národní značka kvality Klasa: za hodně peněz málo muziky

Při procházce mezi regály supermarketu zjistíme, že takřka každá potravina je označena nějakým certifikátem kvality. Nejznámějším a nejpropagovanějším je „národní značka kvality“ Klasa, kterou potravinám...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Státní podpora ke stavebnímu spoření, Refundace, Marné uplynutí lhůty, média, životní styl, vdovské důchody, státní rozpočet, obce, úvěrový trh, neapol, americký radar, dagmar kuchtová, Prioritní akcie, česnek, Pohledávka, daňová sleva, diskuze, milenka

4Z90172, 6H23047, 3P00740, 3T57389, 6H23047

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK