Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jedenáct kritérií, jak poznat upadající cestovku

| rubrika: Co se děje | 5. 8. 2009 | 2 komentáře
Jedenáct kritérií, jak poznat upadající cestovku
Příští sezónu chce Asociace cestovních kanceláří spustit hodnocení cestovek. Z veřejně dostupného ratingu lidé zjistí, která cestovní kancelář je riziková. Známkování cestovek ale začíná mít i své odpůrce, podle nichž může být hodnocení neobjektivní.

Krach cestovní kanceláře Tomi Tour, která postihla zhruba 15 tisíc klientů, odstartoval v Česku snahu informovat veřejnost, nakolik jsou cestovky spolehlivé a důvěryhodné. Asociace českých cestovních kanceláří (ačcka) chce začít cestovní kanceláře hodnotit známkou důvěryhodnosti a rating zveřejňovat na internetu. Z veřejně dostupného hodnocení si budou moci lidé zkontrolovat, nakolik je cestovní kancelář, u které si chtějí koupit zájezd, spolehlivá.

Anketa

Je hodnocení důvěryhodnosti cestovek v Česku potřebné?

Veřejnost nemá šanci zjistit drtivou většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem. Naopak naše Asociace většinu těchto neveřejných informací, nemůže je však z důvodu hrozící žaloby naplno zveřejnit,“ říká mluvčí AČCKA Tomio Okamura.

Asociace bude u každé cestovní kanceláře zveřejňovat aktuální hodnotící známku, která má vzejít z jedenácti varovných indicií. O nespolehlivosti má svědčit vždy kombinace tří až čtyř varovných signálů. Půjde například o situace, že se na cestovní kancelář množí oprávněné stížnosti klientů, cestovka prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny, je řízena lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy a klienti jsou na zájezdu opakovaně stěhováni nebo se až na místě hledá náhradní ubytování. Může jít také o případy, že kancelář dluží provizním prodejcům provize nebo neplatí svým dodavatelům či prodává zájezdy až z ročním předstihem a od klientů požaduje velmi vysoké zálohy. „Chceme dosáhnout toho, aby se lidé nemuseli o své peníze bát,“ míní Tomio Okamura.

Jedenáct kritérií důvěryhodnosti cestovní kanceláře

Asociace bude u všech cestovních kanceláří hodnotit celkem jedenáct kritérií. Kombinace tří až čtyř bude značit, že cestovní kancelář má jasné problémy.

  1. Počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů.
  2. CK nevyplácí provizním prodejcům provize, případně platby zdržuje nebo odkládá.
  3. CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům.
  4. Klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd.
  5. CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní
  6. CK posílá denně 10-20 Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké.
  7. CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy.
  8. Majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem.
  9. CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu.
  10. CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů.
  11. CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny.

zdroj: AČCKA

Veřejnost podle Okamury hodnocení cestovek vítá. Zástupci velkých cestovních kanceláří jsou k návrhu zdrženlivější. „Shoda panuje v tom, že je potřeba, abychom zvýšili důvěru veřejnosti v zájezdy cestovních kanceláří, což je cílem hodnocení,“ říká Okamura.

Myšlenka to je správná, něco takového je na trhu určitě potřeba. V principu souhlasíme s potřebou a právem klientů mít objektivní a nezávislé informace o situaci jednotlivých cestovních kanceláří na trhu, které by jim pomohly při výběru partnera na dovolenou. Před samotnou realizací je třeba systém velmi pečlivě promyslet, aby nemohl být zneužit. Nejsme však přesvědčeni, že by arbitrem, který bude tyto informace poskytovat veřejnosti, měla být právě AČCKA. Měl by to být nezávislý subjekt bez jakékoliv vazby na cestovní kanceláře,“ míní mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko.

Zcela zásadně proti hodnocení důvěryhodnosti cestovek se ale staví Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR). „Klienti cestovních kanceláří jsou díky povinnému pojištění cestovních kanceláří proti úpadku nejlépe chráněnými spotřebiteli,“ říká Jan Papež, mluvčí ACK ČR.

Odpůrci známkování zda je cestovka riziková, upozorňují na to, že některá kritéria, podle nichž by se měla důvěryhodnost posuzovat, jsou neobjektivní a snadno zneužitelná. „Třeba opakované propírání cestovní kanceláře v médiích. Opakovaně znamená už dvakrát? Jaký je přesný obsah slova „propírána“? Stačí, že si někdo ze zahraničí koupí v médiích inzertní plochu, na které pomluví nějakou cestovní kancelář?“ kritizuje mluvčí Asociace cestovních kanceláří.

Podle Papeže nelze zjistit ani pravdivé údaje o oprávněných reklamacích a počtech prodaných zájezdů. „Nikdo z nás nemá právo vstupovat do účetnictví cestovních kanceláří a cestovky si často ani nevedou statistiky o reklamacích. Snaha hodnotit důvěryhodnost cestovních kanceláří by mohla končit žalobami,“ říká Jan Papež. Zároveň přiznává, že je změnou zákona třeba dosáhnout toho, aby v cestovních kancelářích nepůsobili lidé, kteří přivedli ke krachu již jinou firmu.

V České republice nyní funguje 950 cestovních kanceláří, letos zatím zkrachovaly čtyři, nyní v srpnu ohlásila úpadek CK Cool Travel. O ratingovém hodnocení důvěryhodnosti začala Asociace českých cestovních kanceláří již s některými velkými cestovními kancelářemi jednat. „Jsou otevřeni této diskusi,“ říká Okamura a dodává: „Jsme nyní zahlcení obrovským množstvím dotazů, jak poznat spolehlivou a nekrachující cestovní kancelář, lidé se bojí a nemají se čeho chytit. V tom má klientům pomoci právě zvažovaný rating. Veřejnost se u dané cestovní kanceláře nedozví hodnocení jednotlivých jedenácti kritérií, ale jen celkový rating. Například zkrachovalá Tomi Tour naplňovala všech jedenáct rizikových faktorů úpadku.“

Jakou máte zkušenost z cestovními kancelářemi? Jaký je Váš názor na návrh AČCKA začít hodnotit důvěryhodnost cestovek?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

5. 8. 2009 | 18:44 | Michal Lichter

Nelíbí se mi bod 7... Jaký je přece rozdíl mezi člověkem, který přivedl "do tristní finanční situace" jinou firmu a nezkušeným manažerem? Myslím, že v prvním případě se dotyčný může poučit z chyb a zvolit jinou strategii....více

5. 8. 2009 | 10:13 | PatrikChrz

Až na bod 11 s tím lze vcelku souhlasit. Ale co jsou to "nerealisticky nízké ceny"? Polovina běžných cen na trhu? U německých cestovek přibližně za tuto ceny zájezdy kupuji běžně. Nebo že by šlo spíše o snahu "stabilizovat...více

Oblíbená témata

cestovní kanceláře

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Fondy fondů, Reálný hrubý domácí produkt, Vyměřovací základ, doplňkové penzijní spoření, daňové odpočty, petr brousil, třetí pilíř, transformované fondy, celkový výnos, vytěsnění, BlackStone, Zahraniční akcie, pastelkovné, diskreční trading, dělba moci, adventní věnec, úklid, javier estrada

6S99733, 4S42021, 3B19559, 3B19559, 8T21716

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK