Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

| rubrika: Jak na to | 10. 3. 2008 | 6 komentářů
Reklamace už nemusí skončit jen u soudu
Od dubna se spotřebitelé nebudou muset bránit proti nepoctivým obchodníkům pouze u soudu. Začne fungovat systém, kdy se lze svých práv domoci levněji a rychleji buď s pomocí zprostředkovatele, nebo rozhodčího soudu.

Zná to snad každý. Mikrovlnka nehřeje, do bot teče, po malířích zůstali na stěnách „kocouři“. Někdy se reklamaci uplatnit podaří, jindy spotřebitel slyší, že si za závadu může sám, třeba špatným používáním. Dovolat se nápravy je v takovém případě často složité. V krajním případě se lze samozřejmě soudit. Náklady ale bývají většinou vyšší než způsobená škoda.

Jak se bez soudu domoci svých práv

Podání informace na kontaktní místo
Hospodářská komora ČR a spotřebitelské organizace mají v celém procesu funkci zprostředkovatele informací o alternativních možnostech, kterými může poškozený spor řešit, tedy prostřednictvím tzv. mediace nebo rozhodčího řízení. Spotřebitel se bude moci obrátit na kontaktní místa HK ČR nebo spotřebitelských organizací, a to poštou, osobně do protokolu nebo elektronicky. K tomuto bude mít k dispozici formulář, v němž může popsat svoji stížnost spolu s informací, zda preferuje mediaci, nebo rovnou arbitráž. Pracovník kontaktního místa doručí stížnost druhé straně, která bude mít 15 dnů na vyjádření.

Mediace - smírčí řízení
Ve chvíli, kdy se obě strany shodnou na řešení sporu prostřednictvím tzv. mediace (je bezplatná), určí si nezávislého mediátora, který se bude snažit obě strany snaží dovést k dohodě. Mediační dohoda bude sepsána do závazné smlouvy, která projevuje reálnou vůli stran a je právně vymahatelná.

Arbitráž – rozhodčí řízení
V případě neúspěšné mediace může kterákoliv ze stran požádat o rozhodčí řízení, které se bude konat u Rozhodčího soudu při HK ČR a AK ČR. O rozhodčí řízení nakonec jedna nebo druhá strana může požádat již ve chvíli podání stížnosti. K jeho zahájení je pak potřeba souhlasu obou zúčastněných stran. Řízení může proběhnout také elektronicky. Výsledkem řízení je nález rozhodce, který je po uplynutí lhůty k plnění soudně vykonatelný. Vymahatelnost právě je tedy zajištěna.

Zdroj: MPO

Ve většině sporů, které dnes spotřebitelé s obchodníky vedou, se jedná o reklamační řízení. Pokud se spotřebitel a prodejce nedohodnou, může spotřebitelský spor vyřešit pouze soud. Tato cesta je obvykle zdlouhavá a finančně nevýhodná. To obvykle spotřebitele odradí, aby za svá práva bojoval až do konce. Mimosoudní řešení sporů, při nichž rozhodují stanovení rozhodci, které je rychlejší a levnější a je obvyklé ve většině evropských států, v České republice doposud chybělo.

To se změní na začátku dubna, kdy začne fungovat pilotní projekt Ministerstva průmyslu a obchodu, Hospodářské komory a spotřebitelských organizací. Projekt má otestovat účinnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v Českých podmínkách. Poškozený spotřebitel se bude moci obrátit na některou ze spotřebitelských organizací či přímo na Hospodářskou komoru se žádostí o mimosoudní vyřešení sporu s obchodníkem. Tyto organizace do patnácti dnů předají stížnost prodejci. Ten se bude moci se spotřebitelem dohodnout na osobě mediátora, který jim pomůže při vyřešit. Když se nedohodnou, přijde na řadu rozhodčí řízení před rozhodci Rozhodčího soudu Hospodářské komory. Ministerstvo předpokládá, že se mimosoudně může vyřešit až tři tisíce sporů.

V první a druhé fázi nebude ani jedna ze stran sporu platit žádné poplatky. Pokud se spor dostane do třetí fáze, arbitráže, zaplatí navrhovatel rozhodčímu soudu poplatek ve výši 800 Kč. Podle předpokladů ministerstva do této fáze dospěje maximálně třetina sporů. I tak ale budou náklady na mimosoudní řešení sporu relativně nízké, protože se sníží náklady na zastupování a dojíždění, neboť řízení se může uskutečnit písemně. Zcela pak odpadnou náklady na odvolací řízení, protože o arbitráži rozhoduje rozhodčí soud pouze v jednom stupni. A proti rozhodnutí se nelze odvolat.

Anketa

Zlepší nová arbitráž postavení spotřebitelů?

„Dnešní stav, kdy mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v podstatě neexistuje, zvýhodňuje nepoctivé podnikatele a podnikatele, kteří prodávající nekvalitní zboží či služby. Pokud se budou zákazníci moci dovolat svých práv jednodušší a účinnější cestou, bude to nejen ku prospěchu spotřebitelů, ale také všech solidních podnikatelů,“ říká prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek.

„Nový systém využívá existující legislativu, a není tedy nutné měnit zákony, ani zřizovat nové instituce. Předpokládáme, že mimosoudní řešení konkrétního sporu nebude trvat déle než dva měsíce, tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu, která se může protáhnout i na dva roky. Přidanou hodnotou tohoto projektu může být také snížení zátěže obecných soudů,“ dodává ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.

Systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je založen na dobrovolné účasti obou stran, a pokud dospěje až do fáze arbitráže, je plnouhodnotnou náhradou soudního řízení.

Soudili jste se někdy kvůli reklamaci? Jak jste dopadli? Podělte se o zkušenosti.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 3. 2008 8:11, Janka

Už aby to bylo. Před půl rokem jsem si koupila elektrickou žehličku na vlasy za necelých tisíc korun. Po dvou měsících přestala fungovat. Když jsem ji reklamovala, prodavač mi rovnou řekl, že jsem prý ji přehřála, je to moje vina a ani se mnou nesepsal reklamační protokol. Na to, abych se soudila, peníze opravdu nemám, tak mi nezbylo nic jiného než si koupit novou.

Reagovat

 

+65
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

15. 9. 2010 | 11:12 | Daniel Průša

Chtěl bych ostatní upozornit na firmu BELS CZ s.r.o.. Poslal jsem jim na reklamaci adaptér k foťáku v obálce s ochranou protinárazovou folií (běžne v ní posílám CD a různé jiné křehké předměty bez úhony). Adaptér mi vrátili...více

25. 10. 2008 | 9:51 | Standa

hihi, mno jestli na té žehličce byli do vnějších plastů zapečené kusy dřeva z krbu, tak to beru, ale jinak jsem na vaší straně a to i přes to jsem ten kdo ty reklamace řeší... Mimochodem četla jste někdy občanský zákoník...více

10. 3. 2008 | 12:16 | Garf

To nejdůležitější je až v posledním odstavci: "dobrovolná účast OBOU stran". Když to obchodník odmítne, půjde to zase k soudu a jsme tam, kde jsme byli. Tenhle projekt nepoctivce a šejdíře nevyřadí. Ale snadno se pak poznají....více

10. 3. 2008 | 9:26 | rpolasek

Dávno už existují některé smlouvy občanů s některými firmami, kde je už předem určen rozhodčí pro případ neshody jedné a druhé strany. Obvykle to jsou půjčky. V článku mi chybí zmínka, jestli a jak projekt ovlivní tyto smlouvy....více

10. 3. 2008 | 8:16 | Zdeněk podnikatel

Souhlasím s předsedou HK, mám malou firmu na opravu koženého zboží a stává se mi velice často, že opravujeme téměř nové věci, které byly šunt už při prodeji a zákazníkům je nechtěli vyměnit. Třeba tenhle zákon konečně vyřadí...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Koncepce, Protekcionismus, Management, doplňkové penzijní spoření, příspěvek zaměstnavatele, daň z příjmů, aleš poklop, penzijní připojištění, Úvěrové riziko, cizí správa, Google, příjem, spořitelna, obsílka, formulace, režijní jízdenky, představenstvo HPH, podnikatelské konto maxi

7T40858, 2U22710, 3AX7428, 2U22710, 3M35819

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK