Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Opencard má na kahánku. Jak dlouho budou Pražané rukojmí?

Opencard, karta Pražana, má na kahánku. Přesně za tři dny končí hlavnímu městu smlouva s firmou eMoneyServices, která vlastní ke kartě licence. Vedení Prahy říká, že se držitelé karty nemají čeho bát. Takže se nenechte rozrušit. Pokud vám ovšem nevadí, že jste tak trochu rukojmí. Po patnáctém červnu se totiž může stát cokoli, včetně toho, že společnost EMS systém ze dne na den vypne.
Opencard má na kahánku. Jak dlouho budou Pražané rukojmí?

Z pražského magistrátu přicházejí povětšinou povzbudivé zprávy, vedení města se snaží dát znát, že má věc pod kontrolou. Předevčírem například primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) oznámil, že Praha ustoupila od nápadu začít od července vydávat papírové kupony. Postupný přechod na ně připravoval radní pro IT Jan Vašíček (TOP 09), kterému však rada minulý týden odebrala kompetence. Má ale Pražany skutečnost, že magistrát návrat k papírovým kuponům nechystá, uklidnit?

Karta Pražana? Žádné eso v rukávě

Opencard je projekt, který vznikl za éry primátora Pavla Béma. Náklady na ni se už údajně vyšplhaly na 1,35 miliardy korun, využívá ji asi milion lidí. Smlouva s dodavatelem karet je údajně od samého počátku nevýhodná. Pražské radní, kteří v roce 2012 rozhodli o prodloužení smluv se společností Haguess (firma EMS od ní systém loni odkoupila), obvinila policie, protože k prodloužení smlouvy došlo bez výběrového řízení. Praha za to dostala milionovou pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V souvislosti s opencard už bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu, stíhán je i dnešní primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) a jeho předchůdce Bohuslav Svoboda (ODS).

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zajímat třeba...

V. Ryšávková, P. Benátčanová, D. Prudíková, F. Korbel: Nový občanský zákoník úplně pro všechny

Získejte ucelený přehled novinek, které přináší nový občanský zákoník! Srozumitelně a jasně pro každého občana-neprávníka! Praktické zaměření této knihy a její popularizační charakter podtrhuje doplnění kapitol ilustracemi. Naleznete u svého knihkupce nebo na www.grada.cz.

Jak nám v úterý potvrdil mediální zástupce společnosti eMoneyServices (EMS) Martin Opatrný, hlavní město Praha zatím s firmou žádnou dohodu neuzavřelo, na její návrhy nepřistoupilo a to mimo jiné znamená: společnost EMS může po 15. červnu systém vypnout. A vypnout v tomhle případě například znamená, že až vás bude kontrolovat revizor, nebude možné zjistit, zda na kartě máte či nemáte zaplacené jízdné. Ze statisíců cestujících by se tak rázem stali černí pasažéři.

Ovšem nutno dodat: že firma EMS systém vypnout může, neznamená, že to skutečně udělá. Přinejmenším ne hned.

Každopádně, jakmile je jednou taková varianta ve hře, dalo by se čekat, že hlavní město a jeho dopravní podnik budou mít nachystané scénáře, co bude dál – kdyby došlo na nejhorší. Primátor Hudeček, kterého rada pověřila jednáním ohledně opencard, o konkrétních variantách mluvit nechce, omezuje se na vyjádření, že směřuje k tomu, aby občanům nevznikly žádné potíže.

Zkusili jsme se proto zeptat přímo na dopravním podniku – s jakými scénáři po patnáctém červnu počítají a jak se na ně připravují.

Do konce roku nic nehrozí. Opravdu?

„Na úvod si dovolím opravit vaše tvrzení, že 15. června končí smlouva mezi dopravním podnikem Praha a EMS – DPP má uzavřenu smlouvu o podpoře dopravního odbavovacího systému se společností EMS do konce roku 2014. Musím rovněž odmítnout ‚spekulace‘ v duchu ‚coby kdyby‘. Nejdůležitější zprávou je, že se pro cestující veřejnost v tuto chvíli nic nemění. Prodej jízdních kuponů a jejich nahrávání na vydané karty opencard probíhá i nadále. Stejně tak i přepravní kontrola probíhá a bude probíhat standardním způsobem jako doposud. Dopravní podnik je prostřednictvím aplikace dopravního odbavovacího systému schopen i nadále nahrávat předplatné jízdné na kartu opencard. Přepravní kontroloři jsou v tomto směru rovněž schopni z karty přečíst data o zakoupeném jízdném,“ napsal nám mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Dopravní podnik podle něj v tuto chvíli jedná se společností EMS o doplacení licencí. „O dalším vývoji a případných variantách je skutečně předčasné v tuto chvíli hovořit. Nicméně rozhodnutí leží na Magistrátu hlavního města Prahy, který o budoucnosti opencard vyjednává,“ uzavírá mluvčí dopravního podniku.

Zvláštní rozdíl v interpretaci celé situace. Martin Opatrný ze společnosti EMS nám totiž řekl, že společnost systém zablokovat po patnáctém červnu může a že by to mimo jiné znamenalo, že revizoři nebudou moct kontrolovat, kdo má na opencard zaplacené jízdné. Zdůraznil však, že firma nechce komplikovat život držitelům karty a že vypnutí systému pro ni představuje krajní řešení. Chtějí prý být konstruktivní a hledat nejprve jiné cesty. Možnost, že na zablokování systému dojde, ovšem nevyloučil. Záležet podle něj bude hlavně na druhé straně sporu a její ochotě dohodnout se.

Ve skutečnosti je to tak, že fungování karty Pražana zaručují dvě smlouvy Prahy s EMS, z nichž jedna potrvá do konce roku, druhá vyprší 15. června. Magistrát nyní jedná s firmou EMS o odkoupení autorských práv, zatím se však neshodly na ceně. Podle EMS činila její první nabídka na prodej systému 370 milionů korun. Následně městu nabídla celou Opencard za 85 milionů v případě, že do projektu vstoupí soukromí investoři a karta začne vydělávat. Část výdělku by pak šla na účet EMS.

Mluviti zlato!

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte? řádně naložili pod kotel. Psali jsme o úmyslu ministra životního prostředí zavést povinnost prokazovat kontrolám, zda doma netopíte sajrajtem:

I v diskuzi pod článkem bylo pořádně horko. A přestože je nám svrchovaně sympatický názor, že do obydlí má mít přístup jen policie, a to ještě za velmi speciálních okolností, uvědomujeme si taky, že v praxi, zejména české, mají někdy ti slušní proti sígrům pořádnou nevýhodu. A proto bychom knížku rádi poslali Lídě za tento příspěvek, kterým reaguje právě na jednu takovou obranu soukromí: „Ráda bych vás pozvala k asi týdennímu pobytu u nás, někdy v zimních měsících. Až náš soused zatopí ve svém svrchovaně soukromém kotli a kouř zase poleze do našeho domu každou škvírou, navzdory zavřeným oknům. Až v tomto odéru strávíte několik nocí a dnů, pak si můžeme popovídat o tom, co by mělo nebo nemělo být trestné.“

Chaos i na železnici?

Zablokovaná opencard by nezpůsobila chaos jen v městské hromadné dopravě. Využívá se také v Pražské integrované dopravě, do které spadají i některé vlakové spoje. Jak se chystají České dráhy?

„České dráhy uznávají v rámci pražského integrovaného dopravního systému jízdní doklady PID ve svých spojích. Opencard však nevydáváme a nejsou na ní nahrány žádné naše aplikace. V tomto ohledu tedy nemůžeme zákazníkům, kteří tento produkt využívají, přímo pomoci. Prověřujeme však možnost nahrát některé aplikace z opencard na naši In Kartu. Tím bychom alespoň částečně a do doby, než město rozhodne o dalším postupu, mohli vyjít vstříc zákazníkům, kteří dnes opencard využívají a jezdí i našimi vlaky. Městu jsme proto navrhli společné jednání na toto téma,“ okomentoval pro Peníze.cz Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

Anketa

Pálí vás pražské problémy s opencard?

Jak se chystají knihovny?

A další zainteresovaný subjekt – Městská knihovna Praha, která opencard využívá jako průkazku čtenářů. „V současné době nemáme od vydavatele karty žádné oficiální vyjádření, že karta skončí. Ale samozřejmě na základě zpráv z médií připravujeme scénáře pro případ, že jednání vydavatele a držitele licence nedopadnou vzájemnou dohodou,“ uvedla pro Peníze.cz mluvčí Městské knihovny v Praze Lenka Hanzlíková. A dodala, že technicky využívá knihovna z karty pouze číslo čipu a že tudíž předpokládá, že i když karta skončí, bude možné ji nadále jako čtenářský průkaz využívat, alespoň přechodně.

„Dále plánujeme do systému zapracovat i možnost přijímat další karty, které už mají lidé v peněženkách (např. ISIC), což by mělo být hotovo v červenci, a samozřejmě počítáme i s možností výměny za klasický čtenářský průkaz v podobě plastové karty se jménem a čárovým kódem, což lze zahájit prakticky ihned,“ pokračuje Lenka Hanzlíková. Nehrozí tedy podle ní, že by lidé po skončení opencard měli zablokovaný přístup ke službám knihovny.

Přinejmenším návštěvníci knihoven tedy mohou zůstat klidní.

Vypadá to, že dohoda mezi vedením města a společností EMS se nerýsuje. Za to první zlomový termín, patnáctý červen, klepe na dveře. EMS tvrdí, že po tomto datu systém vypnout může. Z lidí, kteří kartu využívají, se tedy ve sporu stanou svého druhu rukojmí. Jaký to je pocit, milí Pražané? Kudy z toho ven – poradili byste politikům? A jak se na to díváte vy, mimopražští? Jde problém opencard úplně mimo vás, nebo máte k věci také co říct? Své názory a postřehy pište do diskuze. Ten nejzajímavější odměníme knížkou, tak nám nezapomeňte nechat mail, ať se můžeme domluvit, kam ji zaslat.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

14. 6. 2014 5:32 | Honza

Pokud by OpenCard nefungovala, zajímalo by mne, zda by mohli revizoři dávat pokutu lidem, u nichž je jízdné např. zaplacené, ale nemají žádnou možnost to zjistit. Každopádně k zaplacenému jízdnému je též doklad o jeho nabití, takže se to dá prokázat tímto způsobem. Nicméně Hudeček je amatér první třídy a lidé, co volí TOPku jasně vidí, že ten pán z Olomóca pražské problémy moc řešit neumí a že to podědil, to je sice pravda, ale nikdo ho nenutil, aby to dělal, mohl si dál sedět na Hanácku a popíjet místní pálenku.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

13. 6. 2014 19:15 | Linukc

Podle mě tu novinářka nic neplácá. Reprodukuje názor obou stran sporu, to je celé. A já bych skoro věřil víc jiné straně než magistrátu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 13. 06. 2014 17:55)

13. 6. 2014 17:55

Nesmíte věřit všemu co novinářka plácne.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavka Korčagin 12. 06. 2014 14:20)

12. 6. 2014 14:20 | Pavka Korčagin

Koupil jsem si v letošním únoru roční kupon, manželka si koupila v letošním únoru roční kupon a rodinný rozpočet přišel o 9.000,-Kč. Zároveň jsme tím uzavřeli smlouvu s Magistrátem na roční užívání MHD, tedy přistoupili jsme na jistá daná pravidla.Jestli se Magistrát, v čele se zbytečně agilním primátorem, rozhodne, že v polovině hry změní pravidla, je to jeho problém. Já jsem peníze zaplatil a jízdenku si pořídil. Pokud revizor nebo kdokoliv jiný k tomu oprávněný, bude mít problém přečíst si mojí jízdenku není to mým problémem. Nebudu si brát dovolenou abych jí trávil v nekonečných frontách na výměnu kuponu. V únoru 2015 si půjdu koupit nový kupon a to už podle nových v tu dobu platných pravidel, tedy klidně i papírový doklad o zaplacení jízdného.Takže Magistráte, pokud mi dáš pokutu za černou jízdu, sejdeme se u soudu. Nazdar.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

12. 6. 2014 12:44 | Matěj

Kdyby projekt vůbec nevznikl, mohlo by být měsíční jízdné v Praze klidně o 50 Kč levnější. Bém i Svoboda jsou buď naprostí pitomci nebo si pěkně namastili kapsu. Nejhorší na tom celém případu ale je, že prokazuje výraznou neschopnost úředníků, právníků z magistrátu HMP, kteří smlouvy připravovali. Podívejte se, za kolik peněz dokázala obdobnou kartu vytvořit Plzeň. Jedná se sice o menší počet karet, ale maximum nákladů jde na vývoj, výroba kartiček s aplikací již skoro nic nestojí
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

12. 6. 2014 12:30 | Galimed

Mám ZAKOUPENOU jízdenku na 2014, nahranou na kartu. Já jsem svou povinnost splnil, pokud bude mít DPP problém MOJI jízdenku přečíst, na kartě kterou mi vnutili, je to JEJICH problém. Pokud by bylo potřeba, jsem kdykoli schopen svůj nákup dokladovat. Technické pozadí mne jako zákazníka NEZAJÍMÁ. Kde že je ten problém?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

12. 6. 2014 11:27 | Karel

Moc článku nerozumím. Zaplatilo si ho EMS? Právě ti si berou občany jako rukojmí a chtějí vyjednat pokračování nevýhodné smlouvy pod výhrůžkami chaosu, už utopených nákladů atd., nebo snad ne? Vedení města by ve smlouvě nemělo pokračovat, pokud nechce jít do kriminálu, to je jasné. Pokud se pár týdnů bude jezdit bez kontroly jízdného, tak bude výpadek příjmů, ale zřejmě pořád lepší, než platit EMS ... Navíc v tom nevidím žádné problémy pro občany ...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

12. 6. 2014 10:47

Citace - Host / 12.06.2014 10:19

papírové kupony by mohly být docela kolapsoidní.
Samozřejmě je důležité, jak to vymyslí. Už před Opencard šlo koupit kupón přes internet (a byl doručen poštou), navíc je prodávaly všechny trafiky, takže fronty stáli jen studenti. A vzhledem k tomu, že dnes už jsou studentské desetiměsíční kupóny (bývaly jen měsíční), tak by ty fronty byly jen jednou do roka.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Host 12. 06. 2014 10:19)

12. 6. 2014 10:19 | Host

Já bych to nepodceňoval. Konec světa to sice nebude, ale ty fronty na papírové kupony by mohly být docela kolapsoidní. Jinak nemám pocit, že by redakce Peníze.cz mohla rozpouštět úřady, měl byste se obrátit jinam...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 12. 06. 2014 09:15)

12. 6. 2014 9:15

už se děsím strachy. Zpráva vyvolává dojem, že se blíží konec světa. Myslím, že lidé mají jiné starosti než číst takovéto žvásty. To se živí lidí na hloupostech. Rozpusťte ty všelijaké úřády - hambince, které stát připravují o peníze
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

12. 6. 2014 7:16 | Pavel

Je to trochu zmatené.
1. EMS může systém Opencard vypnout KDYKOLIV JI NAPADNE. Otázka jenom je, jestli to bude legální.
2. Kontrola jízdného je lokální, k tomu žádný systém zapotřebí není. Takže revizoři budou schopni kontroloval kupony na Opencard, i když EMS systém vypne. Opět je otázka, bude-li to legální. Možná nebudou moci revizoři aktualizovat data ve čtečkách, jsou-li tam nějaké údaje o vydaných a případně zablokovaných (ukradených) kartách. Nicméně po vypnutí systému se nové karty vydávat nebudou, takže aktualizace případného seznamu karet nebude zapotřebí, a že by to bylo tak chytré, že to bude chytat zloděje, o tom upřímně pochybuju.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 11 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Čtenáři také navštívili

2. 5. 2014 |  | 9 komentářů

Když ke dnu, tak na růžovém kole

V každé dobré zprávě o aktivních mladých, co se sebrali a šli vyčistit potok, se skrývá špatná zpráva o tom, že je potok špinavý a znečistitel od něj dává ruce pryč.

30. 5. 2013 |  | 7 komentářů

Praha v centru pozornosti: Pojízdná seznamka pro všechny. A zadarmo!

Seznamovací vagony v pražském metru zaujaly celý svět. Krátce po prezidentově viróze Česká republika v zahraničních médiích opět boduje. Překlady nebyly nejpřesnější, a tak se psalo i o sexuálních orgiích...

1. 3. 2012 |  | 9 komentářů

Dvořák, Janeček, Šachta, Rittig, nebo Randák? Zvolte si svého padoucha!

Kradeš, lžeš a podvádíš, tuneluješ, odkláníš a nedaníš. Taková obvinění slýcháme v Česku často. V souvislosti s kauzami pražského dopravního podniku alias erární dojné krávy se s nimi ale přímo roztrhl...

17. 1. 2012 |  | 12 komentářů

Bratislava buduje S-Bahn. Proč to nejde v Praze?

V Berlíně je S-Bahn, „městská železnice“, nejrychlejší a nejpohodlnější způsob dopravy po metropoli. I Bratislava dává levnějšímu S-Bahnu přednost před budováním metra či podzemní tramvaje. V Praze je...

26. 11. 2011 |

Tomáš Hudeček o pražském dopravním podniku: Takové náhody se v životě běžného člověka nestávají!

„V soukromém sektoru mají podnikatelé tendenci víc vydělávat, u firem hospodařících s veřejnými prostředky je obrovský úspěch už setrvání na svém. Ani to management podniku nedokázal,“ říká v exkluzivním...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Altruismus, Rovnováha, Přirozená míra nezaměstnanosti, fintech, radim krejčí, roklenfx, česká národní banka, euro, závazky, Nadační fond proti korupci, fiskální odpovědnost, Patrick Collinson, iBillionaire, struktura, Karel Havlíček, soudržnost, podstatná suma, SEC

7S38290, 6B03988, 7S38290, 1H10447, 4P97332

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK