Při reklamování zboží buďte tvrdí. Zákon je na vaší straně

Při reklamování zboží buďte tvrdí. Zákon je na vaší straně
Když prodejce nehodlá přijmout reklamaci vadného zboží, nechte si zpracovat znalecký posudek. Vyjde sice na pár set korun, ale když znalec zjistí, že reklamace je oprávněná, musí prodejce cenu posudku zaplatit.

Paní Horáková si koupila v prodejně Datart kávovar. Po čtyřech měsících používání jí prasklo spodní sklo. Obrátila se na prodejce, zda je možné skleněnou nádobu vyměnit nebo si musí koupit novou. Prodavač jí odbyl tvrzením, že tato značka se dováží z Francie, že na firmu, která je uvedena jako výrobce, nemají žádný kontakt a navíc, že se reklamace na podobné vady stejně nevztahuje.

"Je to jeden z oblíbených triků prodejců, jak se vyhnout reklamaci. Když se na výrobku objeví vada, jedná se o rozpor s kupní smlouvou (§ 616 odstavec 3 občanského zákoníku). Kupující má v tomto případě právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu uvedl výrobek do stavu, který odpovídá kupní smlouvě, to znamená, aby byl bez vad. Je na spotřebiteli, zda bude žádat výměnu vadného výrobku za výrobek bez vady či opravu. Pokud výrobek nelze opravit, nebo pokud není možná výměna, má právo odstoupit od kupní smlouvy, tedy chtít zpět peníze, " radí Ida Rozová, šéfredaktorka časopisu Test.

Na co máte právo
  • Podle občanského zákoníku máte právo na úhradu nutných nákladů, které vám vznikly v souvislosti s reklamací - cestovní výlohy, telefonní poplatky a případně i náklady na přepravu reklamovaného zboží k poskytovateli služby,
  • Pokud byla vada uznána, může být výrobek opraven nebo vyměněn. Prodejce vám také může nabídnout vrácení peněz. U neodstranitelné vady, která nebrání používání, může být poskytnuta sleva. Objeví-li se na výrobku třikrát stejná vada nebo tři různé vady najednou, máte nárok na vrácení peněz,
  • Záruka se vztahuje i na zlevněné zboží,
  • Prodávající nemá právo odmítnout reklamaci jen proto, že již nemáte původní obal od zboží, nebo proto, že jste ztratili účtenku a schovali si jen záruční list (či naopak)
  • Jestliže vám prodejce nevrátí peníze ve stanovené lhůtě pro vyřízení reklamace, zašlete mu doporučený dopis s termínem, dokdy peníze očekáváte. Připojte, že po této lhůtě budete svá práva vymáhat soudní cestou.
Pravděpodobnější je varianta, že prodejce bude tvrdit, že jste výrobek poškodili sami neopatrným zacházením a nemáte tak právo požadovat po prodejci nápravu. Jste-li přesvědčeni o opaku, kontaktujte soudního znalce, který vám vyhotoví posudek, v němž rozhodne, zda se jedná o vadu materiálu či nikoliv. Posudek musíte nejprve uhradit. Ovšem když znalec uzná, že jste v právu, máte podle občanského zákoníku ((§§ 509, 598) nárok na proplacení výdajů z posudek od prodejce. Ceny za posudek se pohybují v řádu stokorun. Seznam znalců najdete na adrese: www.justice.cz.

Se znaleckým posudkem máte velkou šanci na úspěch. Naopak prodávající riskuje, že místo pouhé částky za zboží bude muset zaplatit nejen cenu znaleckého posudku, ale i vedlejší náklady třeba na právního zástupce. "Je lepší, když prodejci předem písemně sdělíte, že si chcete nechat posudek vyhotovit a upozorníte ho, že v případě kladného stanoviska znalce, bude prodejce muset posudek zaplatit. Nicméně i bez tohoto písemného upozornění máte na úhradu posudku nárok," vysvětluje advokát Tomáš Pelikán, z České advokátní komory, který se zabývá mimo jiné i ochranou spotřebitele.

Případné reklamaci se lze vyhnout pečlivým výběrem zboží. Při nákupu si výrobek prohlédněte. Z informací na zboží byste se měli dovědět nejen název výrobku, ale i kdo je výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem. Veškerou obuv zkoušejte v odpoledních hodinách a ve správných ponožkách. Nepospíchejte - zůstaňte v botách asi patnáct minut, abyste zjistili, jestli vás někde netlačí.

Spotřební zboží si nechte předvést. Pokud to není možné, alespoň se přesvědčete, zda je výrobek kompletní a nemá zjevné vady. Samozřejmostí by měl být český návod, ze kterého se dozvíte potřebné informace o výrobku, jeho ošetřování, údržbě a případných rizicích spojených s jeho nesprávným užíváním a údržbou.

Před nákupem se pokuste získat co nejvíce informací o zboží, jeho záručních podmínkách a garanci pozáručního servisu. Výrobky se nemusí lišit jen cenou, ta by ostatně neměla být u věcí dlouhodobé spotřeby jediným kritériem výběru.

I když jste dodrželi uvedená pravidla nákupu, může se stát, že se výrobek v průběhu záruční doby rozbije nebo objevíte skryté vady. V takovém případě je třeba vědět následující skutečnosti.
  • Délku záruční doby, ve které můžete zboží reklamovat, upravuje paragraf 620 občanského zákoníku. U spotřebního zboží je to 24 měsíců, na zboží koupené v bazaru je záruční doba jeden rok,
  • U potravin je délka záruční doby dána datem jejich spotřeby nebo minimální trvanlivosti,
  • Záruční lhůta je poskytována na vadu výrobku a nemusí odpovídat jeho životnosti. Například na propisovací tužku je záruční lhůta dva roky. Když nebude psát po zakoupení, jde o vadu. Ale přestane-li psát po několika měsících, jde o běžné opotřebení a v tomto případě nemáte na reklamaci nárok,
  • U vadného výrobku, který reklamujete, si nechte vystavit reklamační protokol, který by měl obsahovat popis výrobku včetně výrobního čísla a závadu,
  • Do protokolu nezapomeňte uvést datum reklamace, potvrzení prodejce a váš podpis, kterým potvrzujete správnost popisu reklamace. Pokud se s prodejcem nedohodnete, můžete rovnou z prodejny zavolat na placenou poradenskou linku 900 080 808 Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poradí, jak postupovat,
  • Pokud prodejce vaši reklamaci na místě zamítne, nechte si i v tomto případě vystavit reklamační protokol s písemným zdůvodněním, proč byla zamítnuta. Bez tohoto dokladu nemůžete podniknout žádné další kroky, například vyžádat si posudek soudního znalce.

"Reklamaci musíte uplatnit nejpozději poslední den záruční doby, kdykoli v provozní době prodávajícího. Prodávající je povinen podle zákona na ochranu spotřebitele zajistit, aby v jeho provozovně byl po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamací. Častá praxe některých obchodníků, kteří odmítají přijímat reklamace s tím, že příslušný pracovník, který může reklamaci přijmout, bude v provozovně přítomen pouze v určitou hodinu, je tedy protiprávní, " upozorňuje Pelikán.

Pracovník pověřený vyřízením reklamace je povinen rozhodnout o oprávněnosti reklamace ihned, ve složitějších případech do tří pracovních dnů. Vyřízena musí být nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění, tzn. převzetí reklamace.

Jaké jsou vaše zkušenosti s reklamacemi zboží?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+112
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 49 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 8. 2007 23:16, ratata

Máte pravdu, která půjde jen stěží obhájit... Mě osobně u bot za 2100 Kč při reklamaci po dvou měsících prodavač prozradil, že jsem je používal k jinému účelu než k jakému jsou určeny. Vysvětlit v takové situaci, že v botech jsem chodil a že jsem tedy zřejmě mylně očekával, že boty jsou k chození určeny nic nevyřešilo. (Chápu, že prodavač mohl mít na mysli, že jsem v nich hrál např. fotbal, každopádně mému tvrzení o obyčejném chození nechtěl věřit.) Boty tedy neproběhly nejjednodušší cestou vrácení peněz nebo výměny zboží a "šly" na reklamaci do centrály do Prahy. Po necelém měsíci mi přišlo vyjádření, že reklamace je zamítnuta, ze stejného důvodu, který uvedl prodavač.... Ještě přidaly, že vycházely z dlouholeté znalosti a zkušenosti. OK. Obrátil jsem se na ČOI, SnOS a další. Na Justice.cz jsem vynašel, že firma funguje necelý rok, tedy "dlouholeté zkušenosti" mne vytočily. Nedalo se nic dělat a boty dostal do rukou posudkář. Vypracoval posudek a vyšlo najevo, že boty jsou absolutní zmetek (mimochodem, jednalo se o prasklou podrážku). Prodejce vše zaplatil, včetně posudku a lístků na tramvaj, které jsem projezdil pořád sem a tam po Brně abych si vždy poslechl stejnou pohádku - "že jsem boty využíval k něčemu jinému, než na co jsou určeny". Musím podotknout, že jsem měl štěstí, že kamarád v dané prodejně pracoval a prozradil mi, že boty na měsíc neodešly do Pražské centrály na posouzení, ale pod stůl v prodejně, kde stejně jako zbytek reklamací čekaly jakousi "reálnou dobu" aby to vypadalo, že se tím skutečně někdo zabýval.

Po takových zkušenostech krmte někoho slušností k prodávajícímu a podobnými radami i když ve skutečnosti máte pravdu a všichni jsme lidi. Jen trochu jiní lidi...

Zobrazit celé vlákno

+104
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (49 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pozor na nákupy po telefonu

13. 8. 2007 | Táňa Chadrabová

Pozor na nákupy po telefonu

Při koupi zboží mimo kamenný obchod může spotřebitel vrátit zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů. To ovšem znamená, že vracené zboží musí být do dvou týdnů fyzicky přítomno u prodejce. celý článek

Žaloba SOS klientům Finpomoci peníze nejspíš nevrátí

27. 7. 2007 | Milan K. Osvaag | 1 komentář

Žaloba SOS klientům Finpomoci peníze nejspíš nevrátí

Tři měsíce po trestním oznámení podalo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) na úvěrovou společnost Finpomoc.cz ještě žalobu na zdržení se protiprávního jednání. Klienti, kteří museli... celý článek

Na co si dát pozor při nákupu auta v zahraničí

24. 7. 2007 | Táňa Chadrabová | 16 komentářů

Na co si dát pozor při nákupu auta v zahraničí

Nová auta jsou v Evropě levnější než v Česku. Navíc lze dovážet i vozy starší osmi let. Při nákupu v zahraničí je třeba si dát pozor na placení daně z přidané hodnoty a na administrativu... celý článek

Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů

11. 7. 2007 | Ladislav Čumba

Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů

Sedmdesátiletá důchodkyně si na předváděcím zájezdu koupila sadu hrnců za sedm tisíc korun. Po návratu zjistila, že by za ně v běžném obchodě dala ani ne polovinu. Může s tím něco udělat? celý článek

Partners Financial Services