Pozor na nákupy po telefonu

Pozor na nákupy po telefonu
Při koupi zboží mimo kamenný obchod může spotřebitel vrátit zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů. To ovšem znamená, že vracené zboží musí být do dvou týdnů fyzicky přítomno u prodejce.

Podomní prodejci ví, jak naladit k nákupu. Chovají se příjemně a snaží se zaujmout hovorem na téma, které je potenciálnímu kupci blízké. Intimita domova k tomu dává množství podnětů. Obrázek či fotografie na zdi, rozečtený časopis, hudební nástroj, domácí mazlíček, to vše vypovídá o osobnosti a mazaný obchodník těchto nápověd umí využít. A když se nedaří nic vhodného najít, tak téma dovolená nebo zahrádka zabere takřka na každého. Cíl je jednoduchý: vypadat co nejdůvěryhodněji.

Jenže i když to vypadá, že se prodávajícímu dá věřit, neznamená to, že jeho nabídka bude výhodná. Přesvědčila se o tom i paní Zaoralová z Prahy. U jejích dveří zazvonil prodejce vysavačů a nabídl jí za údajně velmi výhodnou cenu koupi nového přístroje. Prodávající vystupoval velmi seriózně a přesvědčivě. Přístroj jí předvedl, seznámil s jeho údržbou a zdarma jí vyluxoval koberce v celém bytě. Paní podepsala kupní smlouvu. Její radost nad dobrým nákupem vydržela do příchodu syna, který jí oznámil, že za tentýž typ vysavače by v kamenném obchodě zaplatila o několik tisíc korun méně.

Stačilo přitom, aby se řídila několika jednoduchými zásadami, jak propracovanému působení prodejce odolat. Předně platí, že čím vícekrát vyjádříte během prezentace souhlas, tím složitější bude říci ne na závěrečnou nabídku. Nikdy proto neodpovídejte jednoslovným souhlasem, ale sdělujte i své námitky.

Užitečné odkazy

Když už nabídce odoláte, nenechte se zatáhnout do hry o kontakty na své známe. Jedním z fíglů při podomním prodeji jsou telefonáty. Prodávající se představí a nabídne, že výrobek předvede při osobní návštěvě. Pokud řeknete, že to co nabízí nepotřebujete, bude z vás mámit adresy a telefonní čísla známých. Když se totiž prodávající může na někoho odvolat, má takřka zaručeno, že bude vyslechnut. Oslovený mu většinou nepraští telefonem nebo ho pustí do bytu. Vždy proto dobře zvažte, zda a jaké kontakty poskytnete, protože svým jménem pak za prodávajícího "ručíte". Lépší je sdělit, že adresy zásadně neposkytujete.

Pokud kupující vábení prodejce podlehne tak jako paní Zaoralová, neznamená to, že mu předražený výrobek musí zůstat. Občanský zákoník v paragrafu 57 uvádí, že odstoupit od kupní smlouvy a zboží vrátit lze do 14 dnů od podpisu smlouvy, nebo měsíc od podpisu, pokud do té doby objednaný výrobek nedorazil. Tyto lhůty platí i pro nákup z katalogu či přes internet. Jenže háček je v jejich počítání. "Do těchto čtrnácti dnů musí být vracený výrobek fyzicky zpět u dodavatele. Lidé se většinou domnívají, že rozhoduje razítko na odeslané zásilce. A to je omyl," říká Ida Rozová, šéfredaktorka časopisu TEST. 

"Jestliže vás prodávající písemně neupozornil na právo odstoupit od smlouvy, pak se lhůta prodlužuje na jeden rok. Toto upozornění musí obsahovat jméno kontaktní osoby, u které uplatníte své právo na odstoupení od smlouvy, včetně jejího bydliště. Prodávající není oprávněn za zákonné odstoupení účtovat žádné poplatky," dodává Rozová.

Existuje ovšem případ, kdy právo na odstoupení od smlouvy spotřebitel ztratí. Jde o telefonický rozhovor, kdy prodejce nabídne určité zboží a kupující řekne, že o jeho koupi má zájem. Pak si sjednají schůzku, na které se zboží předvede a objedná. „V tomto případě už jde jen o dovršení celého prodeje a podle občanského zákoníku nemáte možnost bez udání důvodu od takto sjednané smlouvy odstoupit,“ říká Ida Rozová.

Při odstoupení od smlouvy v takzvané době na rozmyšlenou je třeba dodržovat následující pravidla:

  • Odstoupení od smlouvy zašlete doporučeným dopisem a uschovejte si podací lístek.
  • Pokud odstupujete od smlouvy v případě, že jste již zboží obdrželi, přiložte kopii dodacího listu.
  • Současně vraťte i zboží. 
  • Dopis pošlete na adresu osoby, která je uvedena v písemném upozornění od prodávajícího. Jestliže vám prodejce toto upozornění neposkytl, pošlete dopis přímo jemu na pracoviště, nebo do místa bydliště.
  • V dopise jasně uveďte, že od smlouvy odstupujete v zákonné lhůtě.
  • Uveďte, jakým způsobem vám mají být vráceny peníze. Zda poštovní poukázkou, nebo na účet v bance. Podle paragrafu 57 občanského zákoníku je prodejce povinen vrátit vám peníze do třiceti dnů.
  • Při podomním prodeji, na rozdíl od kamenného, nemusíte uvádět důvod odstoupení od smlouvy.

"Pokud by se stalo, že firma „zamění“ odstoupení od smlouvy do čtrnácti dní, za reklamaci, písemně ji upozorněte, že jste výrobek vrátili společně s písemným odstoupením od smlouvy. Uveďte datum odeslání a zopakujete žádost o vrácení peněz, včetně nárokované částky. Jestliže firma nebude reagovat, nezbývá než se vydat soudní cestou,« radí Ida Rozová. Důležité je, aby kupující vedl veškerou korespondenci s prodávajícím v písemné formě a kopie si schovával.

Než podepíšete kupní smlouvu, zkontrolujte si, zda obsahuje jméno a kontakt na prodávajícího nebo firmu, kterou zastupuje. Ověřte si, jestli je ve smlouvě přesně uveden typ výrobku, který hodláte koupit, cena včetně DPH a náklady na balné a dopravu. Jestliže zaplatíte zálohu, nezapomeňte si vyžádat potvrzení o její výši. V případě, že budete od smlouvy odstupovat, nenechte se zastrašit tvrzením, že peníze nedostanete zpět. Prodejce by mohl tvrdit, že záloha v takovém případě propadá. To je ovšem v rozporu s Občanským zákoníkem.

Jaké máte zkušenosti s vracením výrobků koupeným mimo kamenné obchody?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 8. 2007 15:13, Pável

Jediná rada, bouchnout s telefonem a když se vám někdo bude cpát do bytu, přirazit dvěře. Ušetříte peníze, čas a nervy při reklacích nebo vrácení peněz.

+91
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí

26. 6. 2007 | Jan Stuchlík

ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí

Spotřebitelé, kteří se cítí poškozeni obchodníkem z některé členské země Evropské unie, se mohou snáze domoci svých práv prostřednictvím Evropského spotřebitelského centra.

Neschopnost splácet úvěr nemusí vést vždy k exekuci

20. 6. 2007 | Josef Janda | 3 komentáře

Neschopnost splácet úvěr nemusí vést vždy k exekuci

Zástupci bank se shodují, že pokud dlužník není schopen splácet úvěr, měl by to co nejdříve bankám oznámit. Společně mohou cestu z platební neschopnosti najít. Ovšem za patřičný poplatek. celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services