Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů

Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů
Sedmdesátiletá důchodkyně si na předváděcím zájezdu koupila sadu hrnců za sedm tisíc korun. Po návratu zjistila, že by za ně v běžném obchodě dala ani ne polovinu. Může s tím něco udělat?

Scénář bývá vždycky stejný. Leták ve schránce láká na levný zájezd na atraktivní místo v České republice. Inkriminovaný všední den brzo ráno je přistaven autobus pro zájemce. Ti zaplatí cenu zájezdu u řidiče, který je na oplátku zaveze do vzdáleného pronajatého sálu. Tam začíná hlavní program zájezdu: prodejní prezentace.

Ta trvá i několik hodin. Během prezentace se prodejce snaží přesvědčit přítomné o koupi sady hrnců, kosmické přikrývky či speciálních matrací. A to pomocí různých psychologických triků, kterým účastníci zájezdu, většinou důchodci, těžko odolávají. Někdy prodejce neskončí, dokud neprodá minimálně pět kusů výrobků. Prodejce mimo jiné využívá toho, že u neobvyklého výrobku není možné si cenu porovnat s jiným. Oblíbeným trikem například je, že cenu nesdělí všem přítomným, ale jen oddělené skupince vážných zájemců, ze kterých udělá jakési zasvěcence. Těm se v této důvěrné atmosféře hůře výrobek odmítá.

Prodejci většinou nevadí ani to, že senioři s sebou nemají dostatečnou hotovost. Často se seance účastní i zaměstnanec nebankovní úvěrové společnosti, která zprostředkuje úvěr. A senior si tak v nákupní euforii koupí i to, co je na hranici jeho finančních možností, často v řádu až desítek tisíc korun.

Rizik, která takový zájezd skýtá, je spousta. Nejohroženější skupinou jsou spotřebitelé, kteří se na takovou akci nechají zlákat poprvé. Netuší, jaký je rozsah marketingové prezentace a jaké triky při ní mohou očekávat.

Celkový počet lidí, kteří se ročně takových akcí zúčastní, není možné odhadnout. Podle Michala Kaderky z Asociace občanských poraden se na občanské poradny sdružené v Asociaci ročně obrátí 1 600 nespokojených klientů právě se špatnou zkušeností z předváděcích zájezdů. Většinou si stěžují na nákup nekvalitního výrobku a nemožnost reklamace nebo na porušení práv spotřebitele při odstoupení od smlouvy.

Prodejci se často snaží nespokojeným klientům vyhýbat. K oblíbeným úskokům patří podle Karla Pavlíka ze Sdružení obrany spotřebitele například to, že na letáku vyzývajícím k účasti na zájezdu je uvedena adresa nikoliv pořadatele zájezdu (tedy prodejce), ale adresa dopravce.

Prodejci využívají toho, že cílovou skupinou jsou senioři. Ti často neznají všechna svá práva. Prodejci se jim navíc snaží vsugerovat, že na jejich obchody se zákonná práva nevztahují. Spoléhají i na to, že se senioři ostýchají přiznat si, že uzavřeli pro ně nevýhodný obchod a zboží tak raději nakonec nevrátí.

Každý kupující by ale měl důrazně trvat na svých právech. Situace v oblasti práv spotřebitelů se od roku 2001 výrazně zlepšila. Podle § 57 Občanského zákoníku jde o tzv. prodej mimo prostory obvyklé k podnikání a spotřebitel má právo na odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dnů od podpisu smlouvy. V případě, že zboží nebylo doposud dodáno, je lhůta k odstoupení dokonce jeden měsíc. A prodejce je povinen vrátit zaplacenou částku v plné výši do třiceti dnů od odstoupení od smlouvy.

V případě vrácení zboží či reklamací by klienti měli veškerou komunikaci i přes ujišťování prodejců vést výhradně písemně. Oblíbeným trikem prodejců je slibovat po telefonu brzké vyřešení reklamace, ale přitom vše protahují až do okamžiku, kdy uplynou zákonné lhůty. Pak popírají, že spotřebitel vůbec nárok na vrácení zboží či reklamaci uplatnil. Uschovávání kopií všech písemností je naprostou nezbytností.

Dostali jste se někdy do problémů s vracením či reklamací zboží z prodejního zájezdu?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Neschopnost splácet úvěr nemusí vést vždy k exekuci

20. 6. 2007 | Josef Janda | 3 komentáře

Neschopnost splácet úvěr nemusí vést vždy k exekuci

Zástupci bank se shodují, že pokud dlužník není schopen splácet úvěr, měl by to co nejdříve bankám oznámit. Společně mohou cestu z platební neschopnosti najít. Ovšem za patřičný poplatek. celý článek

Partners Financial Services