Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Slevo, má lásko!

Dřív sleva znamenala, že se obchodník potřebuje něčeho zbavit, že potřebuje prostor na něco nového, že by se něco mohlo zkazit. Sleva byla platba zákazníkovi za to, že mu tenhle problém pomohl vyřešit. Dnešní slevy bývají často zadarmo. A to křiví vztah mezi obchodníkem a zákazníkem.
Slevo, má lásko!

Studie Shopping Monitor, kterou vypracovala společnost GfK, říká, že třetina lidí u nás nakupuje podle akčních letáků. Další téměř třetina si je prý jen prohlíží. Hele, mámo, levná čokoláda, tu nekoupíme. Snad. Třináct procent lidí je prý dostává do schránky, ale nečte je. Tož doufejme, že slouží aspoň na sušení bot nebo hub a že končí v tříděném odpadu.

Šedesát osm procent lidí prý dost dá na to, když vidí slevu inzerovanou přímo v obchodě.

Říká se a píše, že důchodci prakticky nenakupují jinak než ve slevách, sleva je pro ně okolnostmi vnucený životní styl. Přinejmenším ve velkých městech jsou ochotni (nebo nuceni) strávit dlouhé hodiny přejížděním od slevy ke slevě. Neumím to posoudit, ale věřím tomu. Asi ale ne všichni, to bych si všiml.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Hana Marková: Daňové zákony 2016. Úplná znění platná k 1. 1. 2016

Nejprodávanější daňová publikace v ČR! Získejte úplná znění všech daňových zákonů ve znění k 1. 1. 2016. Díky doprovodným komentářům vám bude publikace významnou pomůckou pro sledování změn, ke kterým dochází. Novelizovaný text vyznačen odlišným typem písma! Včetně všech čísel zákonů!

Hypnotizérovy oči

Na slevu ale slyší i ten, kdo nemusí. Tiskové zprávy, které nám teď přicházejí ve velkém do redakčního mejlu, to potvrzují. Předvánoční černé čtvrtky, povánoční výprodeje – to všechno nás stimuluje k tomu, abychom utráceli. Někdo na slevu čeká, jiný kupuje proto, že sleva je. Značka procenta připomíná oči hypnotizéra: Teď naplníte koš až po okraj a až pípne první zboží u pokladny, probudíte se a nebudete si nic pamatovat.

Slevy asi fungují, když s nimi obchody tolik pracují. Snad až příliš, sleva už není příležitost, na to je příliš častá a všední. Sleva je A přitom, to je legrační, mnoho slev ve skutečnosti žádné slevy nejsou nebo to aspoň nejsou tak vysoké slevy, za jaké je obchody vydávají. Pracují s takzvaným ukotvením ceny: když se řekne, že výrobek běžně stojí tolik a tolik, jenže vy ho teď můžete mít o x procent levněji, mozek se nechá ošálit. Jsou obchody, které jsou schopné vydávat stejnou cenu, za jakou se zboží prodává u konkurence, jako cenu po slevě – jen vedle ní napíšou (a přeškrtnou) cenu „původní“, o dost vyšší. Sláva! Šetříme! Šetříme dvacet procent, i když nakupujeme stejně draho, jako bychom nakoupili vedle.

Nová kotva

V člověku – pravda soudím podle sebe – roste ovšem časem nechuť platit plnou cenu. Ne proto, že je vyšší, ne proto, že by nutně chtěl šetřit. Ukotvení ceny přestane fungovat, respektive funguje obráceně. Jako základní, referenční cena se zapíše cena zlevněného zboží, za plnou je to příliš drahé.

Ten pocit je podobný tomu, jako když v zahraničí vidíte, že totéž zboží je levnější než u nás. Pocit, že férová cena je jinde. Že když něco kupujete za čtyřicet, ale jednou za dva měsíce je to za třicet, mělo by to za třicet být vždycky – protože obchodník si nebude působit ztrátu.

Možná máte za to, že férová cena neexistuje, respektive férová je ta cena, za kterou jsou lidé ochotni kupovat. Obávám se ale, že takhle uvažuje jenom homo economicus. Někteří ekonomové se domnívají, že každý homo je homo economicus. Tedy člověk poměrně racionálně kalkulující náklady a zisky. To je ovšem koncept ještě z doby, kdy se věřilo, že člověk dokáže být zcela racionální. Není.

Za dobré slovo knížku

Minule jsme v rubrice Co si o tom myslíte? našli milion. A ptali jsme se, jestli si ho máme nechat, jestli ho máme odevzdat a chtít nálezné nebo jestli není nejlepší dělat že nic a jít dál.

Knížku bychom rádi poslali Veteránovi, který nás upozornil, že u Člověka v tísni kupujete tak trochu kozu v pytli. Ne že by se tím podle nás bohulibost Skutečného dárku od zmíněné organizace nějak zvlášť snižovala, ale mělo by být jasno. My jsme tenhle detail pro úsporu místa zatajili – a to jsme si mohli odpustit. Pokud nevíte, která bije a o jakých kozách je řeč, mrkněte na článek a do diskuze.

Nejsi můj

OK, je taky možné – a dělá se to – koncept člověka ekonomického používat šířeji, mezi zisky a ztráty počítat i emoční hnutí a pnutí. A pak ano, i já jsem člověk ekonomický. Když v supermarketu nakoupím ve slevě, mám pocit, že jsem nakoupil za mravnější cenu, když musím nakoupit za plnou, mám pocit, že si na mě obchodník mastí kapsu. Pak nutně klesá moje chuť k němu chodit a identifikovat se se značkou. A racionalizuju svoje nakupování, v obchodech, kam chodím pravidelně, slevy vyhledávám a vyčíhávám. Klidně prodám informace o svých nákupních zvyklostech za věrnostní kartičku. Ale, milý obchodníče, cena, kterou mi za ně platíš, je taky vysoká: kdykoli tě vyměním, nejsi můj. Stačí, abych měl někoho blíž. A co je fór: až to zboží, které míváš za čtyřicet, ale já ho kupuju do zásoby za třicet, někdo jiný nabídne za třicet sedm, budu chodit k němu. Stačí, když si na mě nebude vymýšlet různé akce. Klidně ať si na výlohu nalepí slogan U nás neušetříte. Bude příjemné vědět, že nenakupuju podle toho, jak se někdo vyspal. A všichni tatranky! Teď!

Všeho moc zkrátka škodí. Příliš mnoho a příliš častých slev zastřelilo možnost myslet si, že to s vámi obchodníci myslí upřímně. Pro někoho je to možnost bezcenná. Já bych si za ni i připlatil.

Jak to máte se slevami vy? Pídíte se? Řídíte se? Necháváte se řídit? Máte pocit, že cena ve slevě je férovější, a když kupujete za plnou, že si připlácíte? Kupujete kvůli slevám, co nemusíte?

Napište nám, co si myslíte. Jeden inspirativní komentář odměníme knížkou z nakladatelství Grada.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

27. 1. 2016 17:10 | Gebirgehund

Veci kupuji, kdyz je potrebuji. Typicky pouzite z nejakeho bazaru, nebo inzerce, protoze starsi veci byvaji kvalitnejsi.
Letaky jsou dobre na zatop, nebo na suseni bot. Ctu jen utrzky textu, ktere nejdou neprecit behem jejich muchlani a cpani do kamen. Myslim, ze by se vsechny letaky mely delat horlave.
Vyjimkou je jidlo. Jezdim do 4 ruznych obchodu podle toho, co zrovna potrebuji a jestli maji otevrino. Slevy dopredu nesleduji. Ale pokud tam narazim na neco (co normalne kupuji) vyrazne levneji, vezmu toho tolik, abych to spotreboval nez se to zkazi. Takze nekdy koupim 200kg jidla a lidi se divaji, jako kdyby si mysleli, ze se zasobuji na valku.
Netravim cas procitanim letaku a neprizpusobuji jim svuj zivot, ale znacnou cast zakladnich potravin mam levneji.
Zatim jsem nic nevyhodil, dari se mi to odhadnout (jasne, obcas shnije nejaka zelenina, nebo ovoce, par kousku za rok se vyhodi, ale to jsou zrovna veci, ktere takto do zasoby nenakupuji).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

15. 1. 2016 2:09 | jezevec

no tím spíš by snad měl sledovat CENU a ne SLEVU, nein? nebo co jste na tom rozdílu mezi slevou a cenou nepochopil???
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 14. 01. 2016 19:36)

14. 1. 2016 19:36

A kdo je v důchodu nemusí být nutně blbej jen je např.po návštěvě lékárny nucen přepočítávat každou kačky.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 14. 01. 2016 13:56)

14. 1. 2016 14:01

Kdo je chytrej, kouká se, jaká je cena jinde.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 14. 01. 2016 13:56)

14. 1. 2016 13:56 | jezevec

kdo je blbej - dívá se, kolik % je SLEVA. kdo umí alespoň aritmetiku základní školy, sleduje jaká je CENA. případně cena vztažená k (často specifickému pro tu slevu) složení či gramáži zboží. a proč ne, každé zboží má svého kupce .... někdo má radost že ušetřil, a někdo potřebuje i levně nakoupit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

14. 1. 2016 10:41 | Akteb

Co se týka jídla: Nakupuji pouze to co aktuálně potřebuji, letáky používám pouze na škrábaní brambor a čištění zeleniny... Sleva samozřejmě potěší většinu populace, mne pouze když je na věc kterou mám v nákupním seznamu... Ovšem když je sleva moc velká a cena příliž nízká už mi v hlavě zasvítí kontrolka, že to možná nebude úplně košér co se týká výrobního postupu nebo použitých ingrediencí. Spíš než slevu z toho cítím "speciálně vyrobeno pro slevu = ošizeno." Sleva nesleva, své nákupní zvyklosti neměním a kupuji pouze ověřené, řádne prostudované, vrámci možností zdravé a chutné zboží. U ostatního zboží (elektronika, oblečení, domácí potřeby...) mi stačí internet, srovnávací server cen a seriózny, ověřený e-shop.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+10
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 6 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Čtenáři také navštívili

17. 1. 2016 |  | 4 komentáře

Zdražili, aby mohli zlevnit. Co dělat, když je obří sleva jen trik

Konkrétní příklady triků, jimiž vás obchodníci lákají nejen při novoročních slevách. Některé poměrně intenzivně kontroluje Česká obchodní inspekce a existují i soudní rozhodnutí. V jiných případech je...

8. 12. 2015 |

dTest radí: Kdy nevrátíte zboží koupené po internetu

Pravděpodobně znáte pravidlo, že zboží koupené přes internet můžete do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Existují ale výjimky, u kterých od vás už zboží nevezmou a peníze nevrátí.

16. 11. 2015 |  | 6 komentářů

Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

Moucha na talíři. Jiné suroviny, než slibovali. Příliš slané, málo teplé. Propečené místo krvavého. Pivo pod míru. Sekt místo šampaňského. Čekáte věčnost. Číšník drzoun. Sami si účtují spropitné. Stačí...

2. 10. 2015 |

Očima expertů: Soumrak slevových portálů?

Na slevových serverech se točí miliardy korun. Říká se ale, že nikomu nerostou stromy do nebe. Ptáme se lidí z největších portálů, odborníků na webový byznys a finančních analytiků, jestli se obchod se...

25. 7. 2014 |  | 5 komentářů

Očima expertů: Třetí největší slevový web na lopatkách. Padnou další?

Slevových portálů ubývá, jejich celkové tržby ale stále rostou. Už však neplatí, že se problémy vyhýbají největším serverům – aktuálně s dluhy zápasí někdejší trojka Zapakatel. Kam se bude slevový byznys...

Oblíbená témata

nákupy, slevy

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

unicredit, investice, zaměstnání, privátní bankovnictví, josef čapek, sklizeň, uživatel, Jakub Haas, protipirátská ochrana, biotechnologie, Generali Penzijní společnost, HDP, Franklin Templeton Investments, Durace, nástroj, hypotéční kalkulačka, elektřina, plyn, srovnání cestovního pojištění, nejlevnější povinné ručení, půjčky

2T78266, 5Z00653, 5Z00653, PM888888, 8A16621

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK