Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Projížďka, která vás může vyjít draho

Občas se prostě všechno tak úplně nepovede. Jedete jenom pár set metrů k nejbližšímu supermarketu na nákup. Zatáčka, kterou běžně dáváte s prstem v nose, vás ale tentokrát zradí, a vaše auto se octne v těsném objetí s autem někoho jiného. Banalita? Jak kdy. Máme pro vás příběh ze života.
Projížďka, která vás může vyjít draho

Byla neděle, zatažené, mrazivé prosincové odpoledne. Pan Zdeněk vyrazil udělat velký rodinný nákup. Parkoviště bylo před Vánoci plné, provoz silný. Po chvíli hledání si všiml místa na zaparkování. Zařadil zpátečku a začal couvat do uličky mezi auty. Podíval se doprava… a než se stihl otočit doleva, ozvala se rána, skřípění a záď jeho auta se začala zvedat. Dupl na brzdu a konečně se podíval přes levé rameno. Viděl, jak se jeho bílý renault důkladně opřel o bok černého passatu. Druhý řidič zůstal zablokovaný vevnitř, ale z jeho výrazu se zdálo, že brzy asi vyletí střechou. A kruci, řekl si Zdeněk. Zařadil jedničku, popojel a rezignovaně vystoupil.

Situace byla jasná, nebylo o čem diskutovat. Zdeněk vytáhl z auta euroformulář na hlášení škody, do kterého vyplnil postupně všechny kolonky – jména, adresy, SPZ. Coby vystudovaný technik se chopil i úkolu nakreslit náčrtek průběhu nehody. Namaloval dvě autíčka a dvě šipky; říkal si, že ze schématu je průběh nehody naprosto zřetelný. Navíc ho doplnil stručným popisem do kolonky vedle. Pak oba řidiči vytáhli mobily a důkladně zdokumentovali každý šrám na vozidlech.

Oba měli škaredě poškrábané boky auta, passat poškozené zpětné zrcátko a renault zase blatník. Nic, z čeho by měl člověk radost, ale Zdeněk si říkal, že on si auto nechá opravit u známého v servisu a o passata bude postaráno z jeho povinného ručení. Hned v pondělí ráno zašli oba řidiči na místní pobočku Zdeňkovy pojišťovny. Úřednice doporučila servis pro passata, převzala veškerou dokumentaci a oba účastníky nehody ujistila, že tímto pro ně celá záležitost de facto končí.

Jak dokumentovat nehodu

Tipy od pojišťovny UNIQA

  • Pokud se účastníci neshodnou, je správné vypsat oba scénáře, jak podle nich k nehodě došlo 
  • Je-li rozpor hlubší, přivolat policii (totéž, platí při podezření na požití návykových látek) 
  • V zahraničí popíšou nehodu obě strany – neshodnou-li se nebo je-li jazyková bariéra 
  • Zajistěte si svědky a kontakty na ně.
  • Fotodokumentaci pořizujte už ve stavu, v jakém kolize skončila. Tedy dokud nehodu nenafotíte, nehýbejte s autem (či auty).
  • Soustřeďte se jak na celkový obraz události, tak na detailní poškození vozidel.
  • Nepodepisujte nikdy nic, s čím nesouhlasíte.

Něco se nám na tom nezdá

Jenže neskončila. Po pár týdnech dostali oba účastnící nehody od pojišťovny dopis, ve kterém v podstatě stálo, že technici zpochybnili jejich vylíčení celé události. Došli údajně k závěru, že takto se nehoda stát nemohla, poškození obou aut neodpovídá popisu, a proto pojišťovna odmítá plnit. S úctou a přáním příjemného dne, podepsán úředník.

Téměř ve chvíli, kdy Zdeněk dočetl dopis, mu zazvonil telefon. Samozřejmě, volal řidič passatu. Servis, ve kterém si nechal auto opravit, nacenil opravu na patnáct tisíc korun, pět tisíc stálo zapůjčení náhradního vozu. Obojí mělo být proplaceno z povinného ručení. Mám to teď snad platit já? ozývalo se velmi hlasitě z telefonu.

Zdeněk tedy zasedl k počítači a napsal dopis, kde znovu vysvětlil, jak se celá nehoda odehrála. Viník nehody couval, přitom zatáčel a bočně se střetl s poškozeným. Co je na tom k nepochopení? Aniž by to tušil, odstartoval tím několikatýdenní martýrium dopisování a telefonů.

Po několika dnech přišel znovu úřední dopis. V něm stálo, že technici dospěli k názoru, že bok passata už byl poškozený před nehodou, a že se tudíž Zdeněk snaží uvést pojišťovnu v omyl. Zdeněk jim poslal další fotografie z místa nehody, které ukazovaly, jak se na boku passata obtiskla bílá barva z jeho auta. V odpovědi vyjádřili technici pochybnost o tom, že se šrámy nacházely ve shodné výšce. Oba řidiči tedy auta přeměřili, nafotili a znovu napsali na pojišťovnu. A následoval další dopis… a další.

NESPOLÉHEJTE NA NÁHODU!

Nechte si od nás zdarma zpracovat návrh havarijního pojištění a povinného ručení.

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

Anketa

Máte nakreslit náčrtek pro pojišťovnu. Jak si věříte?

Nevzdávat se, nevzdávat se, nevzdávat se

Zdeněk byl už pomalu zoufalý. Věděl, že celou situaci zavinil, ale netušil, kudy z ní ven. Nakonec se rozhodl, že ještě jednou zkusí dokázat, že si nevymýšlí, a zavolal soudního znalce. Sešli se na místě nehody a provedli „rekonstrukci“ – zkrátka předvedli znalci, jak k události došlo. Seznámili ho s veškerou dokumentací i s korespondencí s pojišťovnou. A dočkali se překvapivého rozuzlení.

„Celý problém, pánové, tkví ve vašem hlášení o nehodě, respektive v náčrtku. Tak, jak jste ho provedli vy, to totiž vypadá, jako by couvající vozidlo narazilo do druhého prakticky kolmo, a tomu pak pochopitelně neodpovídají poškození aut. Takže je sice naprosto evidentní, že se nehoda odehrála tak, jak říkáte – ale ne tak, jak jste ji zakreslili,“ vysvětlil soudní znalec. Další problém spočíval i ve fotodokumentaci. Nebyl dobrý nápad s auty hýbat, a až pak je nafotit.

A znalec vysvětloval dál. Pojišťovny při posuzování lehkých dopravních nehod vycházejí pouze z informací, které mají k dispozici od jejich účastníků. Pokud je ale popis události v rozporu s poškozením vozidel, může se pojišťovna po prošetření rozhodnout škodu neuhradit. Co se v takové situaci dá udělat?

Především je vhodné si pro podobný případ rovnou zajistit svědky, kteří potvrdí, že se událost skutečně stala tak, jak účastníci tvrdí. Fotodokumentace by měla být co nejpřesnější a nejobsáhlejší – raději více fotografií než méně. Náčrtek je nesmírně důležitý! Měli byste v v půdorysu znázornit počáteční a koncovou polohu obou vozidel a šipkami co nejpřesněji vystihnout směr pohybu.

A když už nastane situace, kdy pojišťovna odmítne plnění, není důvod váhat s využitím služeb soudního znalce. Jeho posudek může všechno změnit a poslouží i v případě soudního sporu. Ten by ale byl poměrně složitý. Jelikož poškozený není v žádném vztahu s pojišťovnou viníka, musel by se soudní spor o náhradu škody odehrát nadvakrát: poškozený by žaloval viníka a ten, pokud by nechtěl držet Černého Petra, by pak musel sám žalovat svou pojišťovnu.

Zdeňkův případ nakonec dopadl dobře, stačil posudek soudního znalce, ještě několik dopisů a nakonec pojišťovna škodu proplatila. Kdyby se ale vzdal, bylo by to na něm. 

Perličky ze škodních hlášení

Ač se to možná zdá nepravděpodobné, veselo může být i v pojišťovacím domě. Předkládáme výběr pikantních hlášení škod, jak byla zaznamenána v roce 2011 v různých českých pojišťovnách.

  • Svědka nehody jsem měl, ale když jsem ho požádal o svědectví v můj prospěch, řekl pouze, že má svých starostí dost a že už jednou seděl.
  • Jela jsem poměrně pomalu, proto nechápu, že jsem to auto přede mnou dojela.
  • Jel jsem asi 60 km/h a najednou bác, rána jako z děla. Říkám si, co se děje? Asi jdou po mně. Nešli. Byl to kámen z auta jedoucího před námi.
  • Za stěračem auta nabouraného na parkovišti byla cedulka a na ní zpráva: Jak tohle píšu, sleduje mě několik lidí, kteří si myslí, že sem píšu svoje jméno, adresu a číslo pojištění. Ale není to tak!
  • Paní ve snaze zaparkovat nabořila nejdřív jeden a následně i druhý vůz. Když pochopila, že se na vybrané místo nevejde, snažila se zaparkovat v mezeře vedle mého vozu. Přitom ale nacouvala do třetího auta. Vystoupil jsem z vozu a chtěl paní navádět, jenže ona si spletla rychlosti a přimáčkla mě k vozu. Při vystupování z auta mě pak udeřila dveřmi do hlavy. Víc už si nepamatuji.
  • Naše morče je vychované a nikdy nic nepoškodilo. To, že prokousalo kabely a jiné předměty v autě, přikládám panice z návštěvy tchýně.
Zdroj: UNIQA

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+37
Ano
Ne

Diskuze

6. 11. 2013 | 7:33 | Roger

Podle mne je především hloupé, že když jeden druhému způsobí škodu za tisíce korun, tak to nikdo nestranný ze zákona není povinnen zdokumentovat. Osobně jsem zažil, když známý při couvání nešikovně naboural dveře nevhodně...více

5. 11. 2013 | 22:03 | Robin

Nejlepší je ihned vyměnit pojišťovnu nebo si na ni podat stížnost do ČNB. Možná by šlo podat i trestní oznámení. Pojišťovny ze zásady neplatí a čekají, že se pojištěný nebude bránit. Chápu, že pojišťovny mají problémy s pojišťovacími...více

5. 11. 2013 | 21:08 | Mirek

Případ je popsán obecně a vztahuje se na všechny pojišťovny, viz dobré upozornění na nutnost důkladného náčrtku nehody a fotodokumentaci ještě před následným pohybem vozidel, ale stejně by mě zajímalo, o kterou pojišťovnu...více

5. 11. 2013 | 20:59

1. Ne každé hlášení o škodě se zakládá na pravdě. 2. Jsou tchyně, které dokážou i morče vystresovat k nemožnému. více

5. 11. 2013 | 18:30 | MartinM

Je to nesmysl. Morče nemůže prokousnout žádný kabel v autě. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dluhové trhy, Převis nabídky, Odpisy, matěj hollan, radim jančura, karel havlíček, ivan bartoš, šedá ekonomika, poplatek za držení cenných papírů, hindsight bias, pojištění bezmocnosti, kurvítko, předvídavost, svěřenské fondy, mazlíček, pozice, kate moss, Vanguard Total World Stock Index ETF

4C72350, 4C72350, 1B04442, 3S22524, 3C47538

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK