Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bez dobrého plánu na burzách raději neobchodujte

| rubrika: Jak na to | 31. 10. 2008
Bez dobrého plánu na burzách raději neobchodujte
Úspěšný obchodník se od toho neuspěšného neliší ani tak co do znalostí, ale spíše co do disciplíny. Pro její dodržování je klíčový obchodní plán. Ten by si měli obchodníci sestavit dříve, než začnou investovat skutečné peníze, a pak ho postupně upravovat podle aktuálních podmínek.

Obchodní plán je pro obchodování na finančních trzích životně důležitý. Jeho součástí je seznam strategií, trhů a obchodních instrumentů, které budeme obchodovat. Mít takový plán je na první pohled naprostou samozřejmostí. Jenže řada obchodníků si ho přesto nesestavuje, a proto nakonec při obchodování neuspěje. A když obchodníci plán mají, bývá nereálný, nebo se jím neřídí, což rovněž vede k prodělkům. Dobrý obchodní plán obsahuje následující:

  1. Všechny naše cíle v oblasti obchodování
  2. Náš názor na trhy
  3. Jakým způsobem budeme řídit riziko
  4. Seznam obchodních strategií
  5. Seznam trhů, na nichž chceme obchodovat
  6. Záznamy o obchodech, strategiích a sledování výkonnosti

1.Všechny cíle v oblasti obchodování

Určíme si cílovou částku zhodnocení portfolia za rok. Stanovíme si procentuální částku, které chceme dosáhnout a naším cílem je bezchybné dodržování takto nastaveného plánu. To vyžaduje plné nasazení, koncentraci a samozřejmě neustálé vzdělávání a získávání nových informací. Jak poznáme, že dosahujeme dobrých výsledků? Velmi jednoduše - podíváme se, jaké roční zhodnocení dosáhly hlavní indexy a porovnáme je s naším výsledkem. Jestliže jsme dosáhli vyššího zhodnocení, nebo nižší ztráty než indexy, naše obchodování opčních strategií má pozitivní a očekávané výsledky. Pokud jsme nedosáhli lepšího zhodnocení než indexy, tak je někde chyba. V tom případě je nutné zpětně projít a zanalyzovat obchody, abychom se těchto chyb příště vyvarovali.

2.Náš názor na trh

Tato část obchodního plánu zahrnuje naše smýšlení o trhu. Je nutné si stále uvědomovat, že trhy se mění a tomu je neustále přizpůsobovat názor na strategie v portfoliu. Nezapomeňte také, že u opcí využíváme také velkou finanční páku , která znásobuje zisky, ale také velmi zvyšuje riziko ztráty.

3. Jakým způsobem budeme řídit riziko

Řízení peněz je nejdůležitější část našeho plánu. Jeho zvládnutí v podstatě určí rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými tradery. Řízení peněz (tzv. money management) musí být zvládnuté před započetím obchodování reálných peněz a všechny obchodní strategie v našem portfoliu musí být dokonale otestovány (např. použitím softwaru OptionVue, kde jsou nasimulované reálné tržní podmínky). K řízení peněz je možné přiřadit i zvládnutí psychologie a přístupu každého tradera k obchodování.

4. Seznam obchodních strategií

Strategie pro pravidelný příjem (income strategie), které obchodujeme každý měsíc – Iron Condor , Calendar, Butterfly , Covered Call

Strategie spekulativní, kde vycházíme z předpokládaného směru podkladového aktiva nebo volatility – Call , Put , Vertikální spready , Long Straddle,

Strategie, kterými obchodujeme vyhlašování výsledků společností – Long Straddle, směrový Calendar, směrový Butterfly

Uvedené strategie rozdělíme do portfolia. Naše portfolio může být konzervativní, protože hlavní důraz klademe na dosahování rovnoměrných výsledků. Skladba portfolia se mění se situací na trhu. Při volatilním období se navyšuje částka vložená do spreadů, které se obchodují krátkodobě. Ve stabilnějším období zase navyšujeme podíl kapitálu do neutrálních strategií až na 85 procent. Pro každého obchodníka je však nezbytně nutné, aby se zamyslel nad vlastním plánem a vlastními strategiemi. Pokud nalezne pro sebe vhodné rozložení strategií a kapitálu a bude dodržovat plán, výsledek bude určitě stát za to.

5. Seznam trhů, na nichž chceme obchodovat

Na spekulativní strategie , mezi které patří např. obchodování vyhlašování výsledků, potřebujeme podkladová aktiva a trhy s velkou volatilitou (akcie APPLE, GOOGLE, VISA, MASTERCARD, baidu). Pro neutrální strategie zase volíme akcie nebo indexy s nižší volatilitou ( indexy S&P 500, Russel 2000, , či akcie IBM, Wal-Mart Stores, Coca-Cola, McDonald’s).

6. Záznamy o obchodech, strategiích a sledování výkonnosti

Vedení záznamů o obchodech je kritickou součástí obchodního plánu. Deník pomáhá odhalit silné a slabé stránky obchodníka. V něm musí být provedeny záznamy o veškerých vstupech a výstupech z obchodů, data provedených obchodů, o jaké obchody šlo a s jakým výsledkem. Nevedení obchodního deníku znamená, že zpětně nemůžeme odhalit chyby, protože si nikdo nemůže pamatovat, jaké obchody provedl před měsícem nebo dvěma. Bez znalosti historie nemá obchodování žádný řád.

Studování strategií, trhů, obchodování, přípravy obchodního plánu a jeho neustálé úpravy v závislosti k tržním podmínkám, je nikdy nekončící proces. I když vytváření a vedení obchodní plánů vypadá na první pohled velmi složitě a nudně, je to v podstatě rutina, bez které bude vaše obchodování chaotické jen s malou nadějí na dobré výsledky.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Hospodářský cyklus, Veřejný rozpočet, Monetární politika, daň z příjmů, jan sedláček, účastnické fondy, petr brousil, penzijní fondy, František Macholda, Životní pojištění, převodce, manažerské plánování, ušetření, video, Česká pošta, převzetí, pojištění domácích mazlíčků, RE/MAX Real Estate Group

3AE3250, 7T97636, CL111111, 5T10220, 2T42195

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK