Malé e-shopy nabraly správný kurz. I díky dostupnějším technologiím

Radim Zelený | rubrika: BrandInsight | 21. 11. 2023
„Menší online obchody už mají dnes stejně dobré nástroje jako ty velké,“ říká Samuel Huba, ředitel platformy Shoptet. Co se dostupnosti technologií týče, hra se podle něj vyrovnala. Malé a střední obchody rostou, částečně i na úkor těch velkých.
Malé e-shopy nabraly správný kurz. I díky dostupnějším technologiím

Zdroj: Shutterstock

O Česku se říká, že je rájem e-shopů. Není to přehnané tvrzení?

Vůbec ne. Z pohledu počtu e-shopů na počet obyvatel je Česko bezesporu evropskou špičkou. Působí zde okolo 50 tisíc e-shopů. Zahrnuje to malé a střední firmy, stejně tak větší značky, které expandují. Z našich dat, které zahrnují více než 60 procent e-shopů v Česku, vidíme, že i když covidový boom je za námi, stále vznikají nové. Byť už v pomalejším tempu. Na druhou stranu v rámci celého retailu v tuzemsku se přes e-shopy prodá 15 až 16 procent zboží. Například ve Velké Británii a dalších západních ekonomikách to je okolo 30 procent z celého retailu. Takže stále je tu docela velký prostor pro to, aby e-commerce v Česku ještě rostla.

Projevuje se u nákupů přes internet zhoršená ekonomická situace?

To záleží na tom, jakou optikou se na to podíváte. Jak jsem již zmínil, na naší platformě vidíme data více než 60 procent e-shopů působících v tuzemsku. Co do objemu prodejů to představuje 25 procent, které přes Shoptet „protečou“. Data od velkých hráčů ukazují, že jako celek e-commerce letos klesá. V prvním kvartále trh podle nich zaznamenal pokles 13 procent, ve druhém kvartále osm procent. Současně ale vidíme z našich čísel, že e-shopy, které fungují přes naši platformu, stále rostou. A nejedná se o jednotky procent, ale o dvojciferný meziroční růst směrující k 20 procentům. Řeč je zejména o menších a středně velkých e-shopech.

Čemu takový vývoj přičítáte?

Zdá se, že malí a střední podnikatelé, přestože zde máme krizi a inflaci a přestože e-commerce jako celek klesá, se situaci dokázali přizpůsobit a vytěžit z ní pro sebe maximum. Patrně získávají na trhu podíl na úkor větších hráčů, kteří klesají.

Jak by mohl segment e-commerce uzavřít letošní rok?

Předpokládáme, že pro letošek skončí trh stagnací. Malí a střední e-shopaři porostou. Rok 2024 bude v e-commerce opět růstový.

Samuel Huba

Shoptet

Působí ve společnosti Shoptet od roku 2017. Z pozice provozního ředitele se na jaře 2021 dostal do řízení firmy. Vystudoval pražskou Vysokou školu ekonomickou a svou kariéru začínal ve startupech i větších technologických firmách, v nichž prošel různými pozicemi. Zkušenosti z byznysu nabyl i jako řídící partner venture kapitálového fondu Impulse Ventures nebo při řízení expanze cybersecurity firmy Safetica. Jako CEO Shoptetu se ve své pozici soustředí hlavně na růst společnosti v Česku a na Slovensku a zdárné provedení expanze do Evropy. 

Co z toho plyne pro e-shopaře, na co by se měli připravit?

Mohli jsme sledovat, že když trh rostl, bylo pro e-shopy lehčí růst společně s ním. Teď když trh jako celek stagnuje, je zde větší citlivost na chyby, vyšší tlak na efektivitu. Jinými slovy, pro e-shopaře je klíčová práce na efektivitě, a to ve všech směrech. V tom, jak pracují se svými zákazníky, jak efektivně se jim je daří získávat. Neméně důležitá je práce s cash flow či optimalizace procesů ve skladě. Podstatné je i to, jak fungují při optimalizaci procesů, které mají vliv na jejich profitabilitu. Nebo na práci s vlastním brandem. Tou lze totiž docílit nižších akvizičních nákladů, tedy nákladů na získávání nových zákazníků.

Vedle e-shopů se v poslední době začínají více prosazovat také marketplaces, tedy online tržiště. Jakou roli vlastně hrají?

Pro firmu je marketplace jedním z prodejních kanálů. Někdo prodává čistě jen přes e-shop, někdo má k tomu i kamenné prodejny. A online tržiště je prostě další kanál, přes který může své zboží prodávat. Každý z těchto kanálů má svoji mechaniku, způsob fungování.

Charakteristika online tržišť sama o sobě předurčuje skupinu e-shopů, proto které jsou vhodné. Ze své podstaty jsou marketplaces levnější. Jejich pravidla určují například také to, jaké musí e-shop držet zásoby. Pro e-shop prodej jejich prostřednictvím znamená rovněž vyšší nároky na cash flow, protože peníze, které zaplatí zákazník na marketplace, se k e-shopu dostanou později. Za každou transakci navíc musí e-shop zaplatit online tržišti provizi. Nejzásadnější je ale fakt, že zákazník, kterého marketplace přinese, je v podstatě „půjčený“ zákazník. Kontakt s ním totiž nemá e-shopař, ale právě marketplace. Takový zákazník se poté nevrací nakupovat na e-shop, ale zase na online tržiště. A to z pohledu budování značky, dlouhodobého vztahu se zákazníkem, nemusí být například pro malé e-shopy nejvhodnější. Ale jsou segmenty, kde to svůj přínos mít může.

Mají digitální tržiště ve světě e-commerce budoucnost?

V našem regionu bych to přirovnal k tomu, co se odehrálo v retailu před 25 roky, když začaly do střední Evropy přicházet obchodní řetězce jako K-Mart či Carrefour a začaly zde otvírat hypermarkety. Něco podobného se odehrává i teď, marketplaces jsou takové „hypermarkety“ ve světě e-commerce. Zákazník může nakoupit široké spektrum produktů na jednom místě. Tím hlavním tahákem je ale cena, kterou online tržiště, stejně jako hypermarkety, stlačují.

Přesto vedle hypermarketů stále fungují tisíce malých obchodů a spousta specializovaných prodejen. A totéž se určitě odehraje i v oblasti e-commerce trhu. Ale nemyslím si, že by u marketplaces přišel nějaký boom, který nastal před desítkami let v některých zemích Evropy, kde jeden marketplace výrazně dominuje e-commerce trhu.

Před několika lety možná ještě platilo, že velcí hráči měli služby a technologie, které jim dávaly směrem ke koncovým zákazníkům výhody. Ať už jde o nákupní zkušenost, či zákaznický servis nebo platební metody. Ale ta hra, ty možnosti a služby se už hodně vyrovnaly. A to mimo jiné i díky technologiím, které dnes i menší hráči na trhu mají k dispozici, díky platformám, jako je Shoptet. Příkladem je naše platební brána. Technologie, na kterých je postavená, jsou stejné a mnohdy lepší, jako používají velcí hráči.

Menší e-shopy tedy mají v současné době stejně dobré nástroje jako velcí hráči?

Nejen to. Řekl bych, že ty výhody se víc překlopily na jejich stranu, a proto rostou. To je podle mě hlavně tím, že ti malí hráči dokážou ve svém segmentu zákazníkům pomoct, poradit či vyřešit problém daleko lépe než ti velcí. A těch menších jsou zde tisíce. Ukazuje se to i v číslech, která vidíme z minulého roku i letos. Menší e-shopy rostou, větší jako celek klesají.

Svět e-commerce se tedy hodně mění. Posouvá se dál i Shoptet?

Od samého začátku. Jsme technologická firma a v našem odvětví je změna, „adoptování“ stále nových a nových technologií něco, co je naším denním chlebem. Když přijde nějaká technologie, která je lepší, musíme s ní začít pracovat také. Protože to samé dělají ostatní firmy, konkurence, ať už ta česká, nebo globální. Jako firma jsme i díky tomu za těch 14 let hodně vyrostli a s námi i naši e-shopaři.

Rozšiřujete také spektrum služeb?

Samozřejmě. Například minulý rok to bylo naše už zmiňované platební řešení Shoptet Pay. Před pár měsíci jsme pak vstoupili i do offline světa se svými vlastními platebními terminály. Shoptet tak není už jen technologická platforma, která podniká v online světě, ale pronikáme také do „fyzična“. Protože i tam jsou naši zákazníci, mají kamenné prodejny, prodávají i v tom fyzickém světě.

Chystáte ještě nějaké novinky?

Momentálně spouštíme novou službu v rámci Shoptet Pay, která dostala název Shoptet Boost. Jde o financování pro malé a střední e-shopy, což je poměrně unikátní služba, protože přístup malých a středních podnikatelů k bankovnímu financování je poměrně omezený. A není tu nikdo, kdo by uměl tento segment obsloužit v rámci e-commerce. Toto financování dovolí malým a středním e-shopařům zrychlit jejich růst, financovat třeba už tuto sezonu Vánoc. A to je něco, co je takovou naší mantrou – pomáhat e-shopařům růst a být úspěšní.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight: Partnerem článku je Shoptet

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách. Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

26. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 5 komentářů

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

Rozmočené brčko v pití nebo víčko připevněné k lahvi, které se nepříjemně odírá o obličej. Vychytávky, které mají na rozdíl od plastů šetřit přírodu, už stihly rozčílit nejednoho z... celý článek

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

25. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

Cena elektrické energie pro domácnosti v Česku byla v loňském druhém pololetí nejvyšší v Evropské unii, pokud zohledníme odlišnou kupní sílu v jednotlivých státech. Vyplývá to z dnes... celý článek

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Partners Financial Services