Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Co s nevhodnými dárky: dTest radí obdarovaným i dárcům

| rubrika: Jak na to | 22. 12. 2015 | 1 komentář
Ježíšky o Štědrém večeru děsí jen jediná noční můra – že se obdarovávaným nebude dárek líbit nebo že ho dostane od jiného Ježíška. Co s nechtěnými a nadbytečnými dary?
Co s nevhodnými dárky: dTest radí obdarovaným i dárcům

Jednu věc za vás vyřešit nemůžeme. Totiž jakým způsobem se dohodne obdarovaný se svým „Ježíškem“. Velmi často se nepovažuje za správné, aby byl obdarovaný konfrontovaný s tím, kolik peněz jste do něj vrazili (bez ohledu na to, jestli to bylo zrovna hodně nebo spíš pomálu). Takže přikládání účtenek do balíčku se nenosívá. Existuje samozřejmě možná varianta, že se Ježíšek postará i o vyřizování reklamací a výměny – ale může to být v různých mezilidských konfiguracích různě obtížné. Zvlášť když uvážíme, že někteří lidé taky hrají na tajemství a že vlastně nemusí být leckdy ani jasné, od koho jste vlastně tu kterou věc dostali.

Tohle všechno je ovšem spíš parketa znalců etikety, možná i psychologů. My budeme pouze předpokládat, že tu máme člověka, který chce vrátit nebo vyměnit nevhodný dárek. Nebudeme dumat o tom, jestli je to sám obdarovaný, jestli je do darující, který chce doladit do dokonalosti, co v prvním kole nezvládl, nebudeme přemýšlet o tom, jak se té osobě dostal do ruky doklad o zaplacení…

A jsme u pravidla číslo jedna: Samozřejmě. Schovat účtenku. A když právě nakupujete – buďte předvídaví a rovnou se ptejte po možnostech vrácení nebo výměny zboží, kdybyste se náhodou netrefili. V kamenném obchodě často po Vánocích zboží bez řečí a bez ptaní vyměňují. Nenutí je k tomu nic jiného než dobrá vůle nebo marketingová strategie (je jen na vás, která varianta vám přijde pravděpodobnější a jestli vás to vůbec zajímá). Ale každý prodejce má svoji vlastní politiku, takže na to rozhodně nespoléhejte. Za zeptání ostatně nedáte.

Světové nákupy

Nestačí vám tuzemské e-shopy? Raději byste nakupovali za hranicemi? Proč ne. Poradíme, na co si dát pozor nebo jak na DPH a clo.

Dobré rady máme i ohledně placení.

Když nakupujete na internetu, pravidla jsou odlišná, ale nemusí vám to k ničemu být. Jako spotřebitel máte při nákupu na dálku – tedy třeba na internetu, po telefonu nebo odpovědí na nabídku v katalogu – nárok na vrácení zboží. Ta možnost je ale časově omezená: máte právo do čtrnácti dnů od převzetí zboží odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Z pravidla existují výjimky a dotkneme se jich níž. To nejpodstatnější je ale časový limit sám: znamená, že byste nákup dárku museli nechat na poslední chvíli, na poslední dva týdny před Štědrým dnem. A že byste museli spoléhat na to, že dojde včas. A to tedy vždycky nemusí klapnout.

1. Kamenné obchody: Výměna v rámci dobré vůle

Pokud chcete po Vánocích vrátit nebo vyměnit zboží koupené v kamenné prodejně, podaří se vám to – když tuhle službu prodávající umožňuje. Z jeho strany je to vstřícný krok vůči zákazníkovi, nad rámec zákonné povinnosti. Většinou je nutné splňovat určité a většinou i pochopitelné podmínky, které si prodejce stanovil, například mít na oblečení neodstřižené cedulky nebo přinést zboží v původním obalu. Nejlepší je informovat se o možnostech vrácení či výměny přímo při nákupu zboží.

2. Potraviny a některou drogerii prostě nevrátíte

Obaly u některých předmětů mají důležitou funkci, hygienickou. Pokud tento druh zboží vyjmete z původního obalu, nebudete ho moct vrátit v kamenné, ale ani internetové prodejně. Jedná se například o kartáčky na zuby, holicí strojky nebo epilátory. Takové zboží se po rozbalení originálního obalu považuje za znehodnocená, neprodejné, ba za možné zdravotní riziko.

Stejně jsou po vybalení nevratné potraviny, nápoje a takzvané jiné zboží běžné spotřeby do domácnosti.

Anketa

Už máte všechny dárky?

3. Lze vrátit myšlenku?

Nejen chlebem živ je člověk. Podobná pravidla jako pro potraviny platí také pro nehmotné plody duševní práce: Kupujeme-li hudbu, video nebo software, vrátit se dají, pouze pokud není porušený originální obal. Když se kupují z webu, bez hmotného nosiče, rovnou ke stažení do počítače, odstoupit od smlouvy jde do okamžiku, než stahování začne. Vracet je nelze.

4. Dárek ve formě zážitku vrátit můžete, nejspíš ale s pokutou

Chcete se vytáhnout, nekupovat hmotu, předměty, které stejně časem jenom lapají prach. A tak vymyslíte zájezd nebo dvoudenní výlet do hor s ubytováním v romantické boudě nad srázem… a pak to neklapne. Zákon vám sice umožňuje od smlouvy odstoupit, ale pravděpodobně na vás bude čekat sankce. Obzvlášť pokud jste kupovali zážitek na přesný termín. A ještě zvlášť, pokud je ten termín blízko. Pak stornopoplatek může dosáhnout i ceny zájezdu.

Podobné je to s přepravou cestujících. Ať už chcete někoho potěšit letenkou na nákupy do Londýna nebo jednosměrným lístkem do lázní Smrdáky, pozorně si napřed přečtěte obchodní podmínky. Ty můžou upravovat možnost odstoupit od smlouvy a nepoužitou jízdenku vrátit, není to ale zákonná povinnost přepravce ani zprostředkovatele. S rozmyslem je třeba objednávat i služby, jako je ubytování, stravování nebo jiné náplně volného času, kdy je určeno, v jakém termínu budou poskytnuty. Nemusí být jednoduché se vyvázat a podnikatel může chtít, abyste zaplatili službu, kterou jste si objednali, i když ji nakonec nebudete moci využít.

5. Vracet můžete i zboží z aukčních serverů

Pokud by vám někdo tvrdil, že nemůžete vrátit zboží zakoupené přes aukční server, nemá pravdu. Aukční servery dávno nejsou jen drobnou burzou pro drobné meziobčanské obchody typu prodám prádelník po prababičce – koupím známky s Fidelem. A prodává-li na aukčním webu podnikatel, platí pro něho stejná pravidla, jako kdyby prodával ve vlastním e-shopu.

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

6. Když je dárek nějaký vadný

A pak tu máme ještě dárky, které jsou třeba docela vhodné, obdarovaný by neměnil a nevracel – jenže věc má vadu či kaz. V takovém smutném případě je možné vybírat hned z několika cest.

Projeví-li se vada v prvním půlroce po zakoupení zboží, má se za to, že zboží bylo vadné od počátku. Majitel účtenky může požadovat výměnu věci za novou a bezvadnou. Pokud věc nejde vyměnit nebo závadu snadno odstranit, jsou dvě možnosti. Jednak chtít peníze komplet a zboží nechat obchodníkovi. A jednak se s obchodníkem domluvit, že si tu věc přece jen necháte i s vadou, ale dostanete na ni slevu, tedy vlastně část peněz zpět.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

24. 12. 2015 | 14:45 | Makoň

My prezentujeme podobný postup I. Dárek byl zakoupen v běžném obchodě nebo u pevného stánku na trhu. Výměna nebo vrácení zboží nenařizuje žádný zákon. Je to jen a pouze dobrá vůle prodejce. Je nutné, zejména u nákupu...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Zástava, Optimální portfolio, Bludný kruh chudoby, bydlení, petra pospíšilová, marta nováková, andrej babiš, restaurace, daňová novela, protikrizová opatření, stagnace, rada ekonomických poradců, kojení, cukrovinky, garantovaný dluhopis, majetek státu, Stochastický oscilátor, ekonomicky aktivní obyvatelé

3U81647, 5AA3692, 1AA0368, BUBUBUS1, 4AV1462

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK