České dráhy: Stop zpožděným a zaplivaným vlakům. Rok rekordních modernizací! Co si o tom myslíte?

Chvátám, chvátám, nemám chvíli klid, já tam, já tam dávno už mělo být. Připomíná vám tahle písnička cestování vlakem? Nenechte se mýlit. České dráhy šly do sebe. Jezdí prý stále víc načas a z miliardových ztrát se loni vyškrábaly do zisku. Nálepku molochu a darmožrouta ale setřást nedokázaly. Co s nimi dál?
České dráhy: Stop zpožděným a zaplivaným vlakům. Rok rekordních modernizací! Co si o tom myslíte?

Léto je v plném proudu a spousta Čechů brázdí republiku vlakem. Tak schválně. Kolikrát v životě jste zažili rozčarování z toho, že se vám kvůli Českým drahám cesta napříč republikou o pěkných pár hodin protáhla jen proto, že rychlík nebyl tak rychlý, jak jízdní řád sliboval, a přípoj nepočkal? Podle tvrzení Českých drah by to dnes měl být už jen ojedinělý zážitek. Devadesát dva procent vlaků loni podle údajů Českých drah dojelo přesně načas. Nejčastější příčinou zpoždění v ostatních případech prý byla vyšší moc.

Ze ztráty do zisku?

A když už jsme tak optimističtí, dopřejme si ještě jedno (aspoň zdánlivě) radostné číslo. Zatímco předloni se České dráhy potácely v miliardové ztrátě, loni se jako zázrakem vyškrábaly k půlmiliardovému zisku. Vypadá to jako neuvěřitelné zlepšení. Zázračným nárůstem zájmu cestujících ani zázračným zlepšením hospodaření ze strany vedení podniku, to ovšem nebylo.

Minule jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? ptali, jak se díváte na to, že napřesrok povyrostou penze míň, než bylo zvykem. Tedy povyrostou – kvůli inflaci budou důchodci proti letošku fakticky v minusu. A porostou ceny toho, za co tahle skupina obyvatel platí nejvíc, zejména energií.

Diskuze byla řádná, vybrat z komentářů jeden speciální nebylo jednoduché: našlo se pár chytrých, našlo se pár s životní zkušeností, našly se i repliky speciálně prostoduché. A nakonec jsme si vybrali komentář, který propaguje nejobyčejnější věci: rodinu, solidaritu, Desatero. Nemusíte být věřící – ale uznejte – pokud se člověk může opřít o tohle, stáří se tolik bát nemusí. A ještě jeden důvod máme... Připojili jsme k článku anketu, koho byste volili. Dlouhou dobu vedli tu, tu červení. A pak se něco stalo. Najednou má nadpoloviční většinu KDU-ČSL! Uznejte, že tváří v tvář zázraku nemůžeme než poslat knížku tam, kde se dbá na Boží přikázání. Tedy k panu Jiřímu Špiříkovi do Havířova.

Ostatně právě rok 2011 probíhal ve znamení odhalení štědrých platů manažerů Českých drah – jakož i Petra Fejka v nově zavedené funkci drážního ombudsmana. Pod šéfem Českých drah Petrem Žaludou se povážlivě třásla židlička. Ukázalo se, že jeho základní mzda přesahuje čtyři sta tisíc měsíčně – má tedy víc než prezident. Kromě toho navíc hojně čerpal odměny, které jeho měsíční příjem zdvojnásobovaly. Ve smlouvě měl sjednaný zlatý padáček ve výši „24násobku průměru hrubé mzdy za období celého působení ve funkci“. A velkorysý byl i ke svým kolegům a podřízeným. Lidé z vedení drah mohli čerpat překvapivé benefity. Například na školné svých dětí až čtyři sta tisíc. Kde se na ten luxus vzaly peníze? Jednoduše. Zatímco si natřásáme zadek v nepohodlných a nemoderních motorácích, posíláme Českým drahám ročně z daní přes deset miliard korun.

Ale vraťme se k původnímu optimismu – lépe řečeno vydejme po stopách jeho původu. Plusová čísla za loňský rok pramení z rozprodávání majetku. K pozitivní bilanci výrazně přispěl zejména prodej řízení provozu Správě železniční dopravní sítě – České dráhy tak vydělaly 256 milionů korun – a prodej dalšího majetku. Osobní doprava i loni vykázala ztrátu 583 milionů korun, nákladní doprava 72 milionů korun.

Žlutá hrozba

Loňský rok byl vůbec pro České dráhy složitý. Na trať mezi Prahou a Ostravou totiž vtrhnul žlutý drak Radim Jančura. Jak dokáže zacvičit s konkurencí, už nám ukázal na silnicích. Ve svém týmu navíc už v roce 2010 přivítal člověka, který zná České dráhy lépe než jiní – někdejšího šéfa marketingu Českých drah Aleše Ondrůje.

Ztráta pohodlného monopolu a žlutá hrozba musela chtě nechtě probudit i spícího medvěda a vyprovokovat ho k činu. Pojďme si tedy zrekapitulovat novinky posledního roku, kterými chtějí České dráhy získat přízeň cestovatelů. Porota hodnotitelů nechť je nekompromisní a nemilosrdná. Jejím členem může být každý z vás. Která změna vás potěšila? Která se příliš nevyvedla? Která je jen reklamním tahákem bez obsahu? A se kterou z nich přicházejí České dráhy tak trochu s křížkem po funuse?

V pendolinu i některých regionálních spojích ČD začaly nabízet wi-fi a elektrické zásuvky.

+88
+
-

Přibývá bezbariérových souprav, podle ČD je už bezbariérový téměř každý druhý spoj.

+45
+
-

V 800 vozech už neplatí „ve stanici nelze“. Do vagonů se instalují modernější toalety, které lze využívat za jízdy i na zastávce.

+69
+
-

Ve vlacích SuperCity Pendolino zavedly ČD tiché oddíly, kde nezvoní mobily a hlasitě se neřeční.

+3
+
-

ČD údajně významně zlepšily možnosti přepravy kočárků a jízdních kol.

+184
+
-

Přibývá klimatizovaných vozů – ČD už jich prý mají pět set.

+35
+
-

V šestnácti dálkových spojích mezi Prahou a Ostravou začaly o pohodlí cestujících v první třídě pečovat stevardky, které nabízejí noviny a nápoj zdarma.

+13
+
-

Loni na jaře zakoupily ČD v rámci modernizace 32 rakouských vozů z počátku osmdesátých let. Stály je čtyřicet šest milionů korun. Dobrý kauf?

+37
+
-

Mužům vstup zakázán. Posledním hitem Českých drah je úvaha o vagonech určených výhradně ženám. Chtějí tak prý přilákat dámské pasažérky, které se samy cestovat vlakem bojí.

-30
+
-

Krátce v ČD působil ombudsman Petr Fejk. Ale jak rychle pozice vznikla, Fejk do ČD nastoupil a pár statisícových platů pobral, zase odešel a funkce ombudsmana s ním. Jak se vám líbila?

-128
+
-

Suma sumárum: modernizuje se o sto šest. Letošní rok je podle Českých drah, co se modernizací týče, rekordní. Také přijdou na rekordních 12 miliard. Co vy na to?

+14
+
-

Loni ČD vylepšily svůj e-shop – jednoduchou jízdenku v něm prý koupíte během sedmi minut.

-35
+
-

Soutěž o nejlepší novinku a vychytávku Českých drah budiž vyhlášena. Pokud jsme nějakou opomněli, napište nám o ní. Stejně tak o tom, co byste na Českých drahách chtěli změnit. Nejbystřejší, nejoriginálnější nebo nejvtipnější příspěvek rádi odměníme hodnotnou knihou. 

Petra Dlouhá

Autor článku Petra Dlouhá

Vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK, během studií pracovala jako stážistka v Lidových novinách. Od roku 2011 píše pro Peníze.cz a Finmag. Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 26 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

20. 12. 2019 23:35 | Siberian

A co neřešit češtinu a řešit, jak je možné, že českým dráha vše prochází? Vlaky špinavé, imrvere jezdí pozdě a nikoho nezajímá, že musím denně čekat o půlnoci v cílové stanici vlaku hodinu na další autobus, protože měl vlak spozdeni. A to je denně. Řešte raději ty k... Y od CD a ne češtinu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 7. 2018 17:10 | Aleš

A to nevíte, že slovo "vlak" je rodu mužského neživotného? A proto se v případě shody přísudku s podmětem musí napsat "y"??? Tedy "vlaky nejely", "vlaky měly zpoždění" atd.
Debilita českého národa mě nepřestává udivovat obzvláště u lidí, kteří jsou schopni ve svém příspěvku napsat, že má někdo minimální vzdělání a přitom v tom samém příspěvku sám napsat "vlaky měli". A jaké je Vaše vzdělání???Neovládáte ani učivo 5.třídy základní školy a budete tady o někom psát, že má minimální vzdělání??? Co si takhle nejprve zamést před vlastním prahem,hm??
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2017 10:36 | Mirek2017

České dráhy zřejmě nevědí, co s penězi, když si mohou dovolit platit tvůrce nových předpisů.
Je mi 73 a mám průkaz na zvláštní jízdné pro důchodce. To od července 2017 nestačí. Musím mít jakousi in kartu. Že mám vzhledem k věku nárok na nepatrnou slevu všichni v CD vědí. Asi zde jde o úbytek mentálních schopností přůvodčích? Neřekl bych. Spíše půjde o mentální schopnosti ředitele ČD!
Na tom, že si po 6 letech budu kupovat novou kartu(pokud nevymyslí něco nového) CD nic nevydelají.
Kvůli němu ale budu časteji kupovat kalhoty, protože kvůli němu, když nechápe, na co je občanka, kterou umí všichni kromě něj přečíst, a ostatním, jemu podobným, mám plnou kapsu idiotských legitimací.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 11. 2016 22:15 | Anonym

Čekala jsem 2 hodiny v dešti na vlaky,který měli během tý doby projet asi 4!!! A nikde nic hlášený, ani na netu ani nikde!! Zkurvený český dráhy!Kdo to tam nahoře vede? Když už ty silnice máme tak debilní, tak alespoň vlaky by mohli být v pořádku!Ale nejsou! Vy všichni neschopný zaměstnanci drah, co máte stejně minimální vzdělání(většina z vás) jděte s tímto vykonáváním práce do píči!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 11. 2016 12:46

A teď jsem se zas dozvěděl , že na přepážce ČD mají povinnost vzít jakoukoliv částku . Takže asi ta ženská není v pořádku :D
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 11. 2016 12:43 | Jiří Klement

Zážitek z Roudnice nad Labem . Jedna paní za přepážkou krátké červené vlasy . Myslí si ,že sedí na židly parlamentu nebo co je to arogantní ..... Jednou jsem si u ní kupoval lístek bydlím v malé vesnici kousek od Roudnice a ona se slovy řekla to potichu , ale ne tak abych to neslyšel "ta vesnice vůbec existuje " aspoň se u ní projevila inteligence . A ta samá paní chytrá mi dnes prodávala jízdenku chtěl jsem do z Roudnice do Prahy in-25 stojí mě to 75 Kč dal jsem jí 1000Kč a ona s namyšlený slovy " já vám to nemusím vzít máte mít přiměřenou částku k jízdence " tak mi začala povídat jak mi to nemusí vzít atd... tak bych se chtěl zeptat jak to s tímhle vůbec funguje ? Ok kdyby to řekla normálně tak to chápu ,ale kdyby jste slyšeli ten její tón arogantní jezdím vlakem přes 4 roky a ještě jsem se nesetkal u čd s takovýmhle člověkem . Díky za pozornost a pozor v Roudnici na paní s krátkými červenými vlasy :)
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 7. 2016 11:58 | Framac

Největší hrůzu mám vždy s klimatizovaných vagonů, ve většině případů je to děs v tom sedět, buď nefunguje, je tam k zalknutí, okna samozřejmě nejdou otevřít, když funguje tak určitě budu mít to štěstí že sedím v blízkosti výdechu a fučí mi na hlavu či na záda. Jezdíval jsem vlakem rád a často ale nyní pokud to jde, jedu radši autem, od té modernizace začínám dráhy nesnášet.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 1. 2016 8:48 | HATE !

Nesnáším české dráhy a jejich zpoždění!!!!
-27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 6. 2014 10:55 | jolapakka

Pekný deň prajem :)) Rád by som Vás odkázal na tento web, je to dôležité -> http://albafos.blog.cz
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2012 11:54 | Michal Kára

Jojo, "Dráhy by byly super, jen kdyby jim to ti oškliví cestující nekazili" - typický pohled železničáře. A proto jsou dráhy tam, kde jsou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 7. 2012 18:01 | Michal

Toto je věc, kterou si češi málokdy uvědomují - že chtějí vše kolem sebe super a sami se chovají jako zvířata ve výběhu. Když si dáma sedne do kupéčka ke dveřím a dá v létě zapocené nohy na sedačku, nedivím se, že jsou naše soupravy jak z doby středověku. Nemluvě o borcích, co chodí na WC kouřit, jsem kuřák, ale takováhle hovadina by mne opravdu nenapadla.
Regiojet je samozřejmě o třídu výše a dobře tak, díky němu se to v ČD dosti zlepšilo, zatím mi s vyčkáním koncového večerního osobáku vždy dispečeři vyhověli, kvalita se pomaličku zlepšuje, což je pro zákazníky dobře. Asi bychom byli idealisti, když bychom chtěli vše najednou, že? E-shop se o dost v posledních dnech zlepšil, jen bych vylepšil možnosti navazování přestupů, komunikaci se zákazníky a také možnosti zrušení již zakoupených jízdních dokladů např v dostatečném předstihu trochu jednodušeji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 7. 2012 13:24 | Vlada

Hrdlořezy u Suchdola n.Lužnicí: tady se ještě stahují závory klikou :-)))
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 7. 2012 21:01

No... na těch kratších tratích by vydělali jedině tak, že by je zrušili a koleje prodali do sběru. Ale fakt.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 7. 2012 20:56 | Slávka

Přesto přicházejí dráhy o nemalé peníze na kratších a okrajových tratích.Jezdíme poměrně často ve větším počtu a stává se,že díky zrušeným pokladnám na mnoha zastávkách nás musí zinkasovat ve vlaku průvodčí.Není v jeho silách vybrat jízdné do blízké cílové stanice od všech.Společná jizdenka nepřipadá v úvahu,protože každý uplatňuje jinou slevu a jezdí podle jiného tarifu(viz příspěvek 18:57) a nejede z a do stejné zastávky nebo stanice.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 7. 2012 18:57

Měl by konečně přijít sekáč, který zpřehlední jejich systém tarifů a slev. Je to strašná jungle.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 26 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Letos bez konzerv. Mazané triky, jak si na dovolené levně žít jako králové

11. 5. 2012 | Michal Kašpárek | 6 komentářů

Letos bez konzerv. Mazané triky, jak si na dovolené levně žít jako králové

Cestujte jako geekové: levně, dobrodružně, ale přitom bezpečně. Varujeme: čtení článku může způsobit chuť na všechno se vykašlat a okamžitě vyrazit do světa.

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

16. 8. 2011 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

V polovině týdne se má zase na chvíli objevit léto. Pro ty, kteří si pěkné dny chtějí zpestřit výletem, nabízíme tipy na slevy při cestách autobusy a vlaky. Ale vlastně nejen pro ně,... celý článek

Žluté autobusy jedou do boje! Mail jako důkaz predátorského dumpingu?

28. 7. 2011 | Petra Dlouhá | 12 komentářů

Žluté autobusy jedou do boje! Mail jako důkaz predátorského dumpingu?

„Agresivní bolševník“ a „zloděj s predátorskými manýry“. Podobně nevybíravými přídomky častoval v médiích Alexej Litvin Radima Jančuru. Válka obou mužů se táhne roky. Zdálo se, že pomalu... celý článek

Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak

11. 6. 2011 | Martin Vlnas | 10 komentářů

Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak

„Celkem na chod státu přispíváme stovkami milionů korun ročně. Při představě, že třicet procent z toho někdo rozkrade, se mi dělá zle. Pokud to tak půjde dál, jednou uteču a půjdu daně... celý článek

Kolik dostanete za zpoždění Pendolina?

21. 9. 2010 | František Mašek | 1 komentář

Kolik dostanete za zpoždění Pendolina?

České dráhy začaly vyplácet peníze za zpoždění vlaků. Zatím se to však pohříchu týká jen Pendolina a některých dalších vybraných mezinárodních vlaků. Víte, kolik zaplatí dráhy za půlhodinové... celý článek

Partners Financial Services