Souboj dvou úspěšných byznysmenů a jejich velkého ega. Tak se jeví soupeření Litvina s Jančurou. První výstřely padly už před lety. Asiana, známá jako Letuska.cz, se prohlásila za jedničku na trhu letenek a Jančura se ostře ohradil.
Poté se ohnisko sporu přesunulo na linku Praha–Karlovy Vary, kam Jančura se žlutými autobusy vtrhnul. Litvin kontroval – své autobusy vyslal na dálnici D1. Linka Praha–Brno se stala rozbuškou války, která pokračuje dodnes. V hlavní roli už vedle Student Agency není Asiana, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na ten se totiž Asiana obrátila se stížností. Tvrdila, že Student Agency zneužila dominantního postavení na trhu a nasadila predátorské ceny, aby Asianu na lince zlikvidovala.
Jak král žlutých autobusů k pokutě přišel
ÚOHS vydal verdikt až po třech letech, v listopadu 2010. Student Agency byla shledaná „vinnou“ a za nízké ceny dostala šestimilionovou pokutu. Odvolala se a ÚOHS pokutu snížil o milion. S tím se Jančura nehodlá smířit. V dubnu podal na úřad žalobu. Řeší ji Krajský soud v Brně.
Kde je jádro pudla? Když Asiana na linku vstoupila, zavedla pro internetové zákazníky jízdenku za 50 Kč. Student Agency cenu dorovnala – také jen pro „kreditové“ zákazníky, kteří nakupují jízdenky přes internet. Do té doby platili sto padesát korun. Pro zákazníky ráj. Pro obě firmy balanc na hraně nákladů. Asiana ho neustála – zákazníci k ní nepřešli – a linku opustila.
Kdo si trh správně vymezí, ten u soudu zvítězí
„Jde o normální spor konkurentů. Jeden vstoupí na trh a zavede určitou cenu. Druhý nechce přijít o zákazníky, takže se přizpůsobí. Běžná situace, ÚOHS do ní obvykle tak aktivisticky nevstupuje,“ říká mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Padesátikorunová jízdenka podle něj byla pouze časově omezenou akční nabídkou – od října do prosince 2007. „Kreditoví zákazníci u nás tvoří jen asi 20 procent,“ dodává. „S cenou 50 Kč jsme navíc nepřišli jako první,“ pokračuje. U Asiany ÚOHS cenu toleroval, protože prý na trh vstupovala. Ve skutečnosti na něm působila už od roku 2005, ačkoli tehdy nabízela pouze jeden spoj denně a následně jeden spoj týdně. Student Agency však podle ÚOHS byla na trhu dominantem.
Právě určení tržního dominanta je jablkem sváru. „Trh byl účelově zúžen pouze na spoje, které na lince Praha–Brno jezdila Asiana a současně Student Agency. Byly z něj úplně vynechané vlaky a ostatní doprava. Takže jsme z toho jako dominant vyjít museli,“ říká Ondrůj. „Když nepřistoupíme na takové absurdní vymezení trhu, tak České dráhy mají stoprocentní dominanci a jezdí podnákladově, což deklarují i v tisku, ale nikoho to nezajímá,“ komentuje. Podle Ondrůje, který do Student Agency přešel právě z Českých drah, není tajemstvím, že pro dráhy je autobusová doprava na lince Praha–Brno velkým konkurentem. „Dalším absurdním argumentem úřadu bylo, že nabízíme tak kvalitní služby, že tím omezujeme konkurenci a bráníme jí ve vstupu na trh,“ říká Ondrůj.
Úřad má kalkulace, Jančura pochybnosti
„K vymezení relevantního trhu úřad přistupoval standardním způsobem,“ říká předseda ÚOHS Petr Rafaj. Bylo třeba zjistit, jaké druhy dopravy jsou z pohledu spotřebitele substituty. „V případě veřejné osobní přepravy jsou nejdůležitějšími spotřebitelskými kritérii cena přepravy, doba přepravy, četnost spojů a podmínky přepravy,“ vysvětluje Rafaj. Úřad se při rozhodování opíral právě o spotřebitelská kritéria a vlastní ekonomické analýzy. „Ty jsou ale velmi závislé na tom, jaké údaje se tam dosadí,“ poznamenává Ondrůj.
„Jako odlišné charakteristiky úřad vyhodnotil zejména ceny přepravy, podmínky uplatňování slevových jízdenek, časovou vazbu jízdenek, kvalitu přepravy a přihlédl též k odlišným podmínkám provozování jednotlivých typů přepravy,“ vysvětluje Rafaj. Úřad dostal několik vyjádření Českých drah. „Podporují jak závěr o vzájemné zastupitelnosti obou druhů přeprav, tak závěr o nezastupitelnosti autobusové a vlakové osobní přepravy,“ říká Rafaj. „Student Agency proto žádala jednání za účasti všech, aby se to vyjasnilo, ale ÚOHS odmítnul s tím, že je mu vše jasné,“ dodává Ondrůj.
Tak konkurují si vlaky a autobusy, nebo ne? Zeptali jsme se přímo na Českých drahách. „Obecně se dá říci, že silniční doprava je konkurentem dopravy železniční a České dráhy, jako obchodní subjekt, na ni přirozeně reagují nabídkou atraktivních služeb nebo různými cenovými nabídkami,“ řekl nám mluvčí drah Radek Joklík. „Konkrétně mezi Prahou a Brnem je železnice vůči dálnici D1 hendikepovaná délkou trati a musíme zákazníky motivovat, aby dali přednost našim vlakům,“ dodal. Více spor komentovat nechtěl.
eLiška je mimo hru
V období padesátikorunových jízdenek nabízely České dráhy v rámci projektu Šťastná eLiška na trase Praha–Pardubice–Brno jízdné za 35 Kč. „ÚOHS to odmítnul vzít v potaz, což je jasná diskriminace,“ říká Ondrůj. „Cena jízdenky eLiška činila bez ohledu na vzdálenost 140 Kč. Volné jízdenky eLiška, které si v předprodeji nikdo nekoupil, byly v den odjezdu spoje k dispozici ke koupi jako jízdenky Šťastná eLiška se slevou 25, 50 nebo 75 procent, přičemž pro každou trasu i směr se tato nabídka lišila,“ vysvětluje Rafaj. Cena 35 Kč tedy podle něj představovala největší možnou slevu, na kterou dosáhl omezený počet zákazníků. Východiskem pro posouzení zaměnitelnosti obou typů přepravy přitom podle Rafaje byly průměrné ceny jízdného, které byly vyšší. „Úřad tedy vzal slevu eLiška v úvahu, ale její existence neměla vliv na posouzení chování Student Agency,“ dodává Rafaj.
Predace bez legrace? Kdo je lepší počtář?
Dalším konfliktním bodem jsou dohady o tom, zda jezdila Student Agency podnákladově, což by jejímu označení za predátora nahrávalo. „Úřad na základě svých ekonomických analýz dospěl k tomu, že jsme jezdili pod náklady, nezahrnul ale do kalkulace všechny zisky z linky,“ říká Ondrůj. O jaké příjmy se přesně jedná, ale rozebírat nechtěl. Stejně tak ÚOHS: „Student Agency považuje strukturu svých příjmů za obchodní tajemství, takže se Úřad v současné době nemůže k jednotlivým položkám vyjadřovat,“ říká Rafaj. Je však pravděpodobné, že půjde o příjmy z reklamy, které mohou v případě Student Agency konečnými čísly hodně míchat. Ondrůj tvrdí, že žluté linky se k hranici nákladů pouze těsně přiblížily. „Standardně máme kreditových zákazníků 20 procent, ale díky této slevě jich začalo přibývat, což způsobilo, že jsme se dostali k hranici nákladů, ale ne pod ni,“ říká. A dodává, že když to zjistili, ceny zvedli. Zda je lepší počtář Jančura, nebo Rafaj, musí tedy rozhodnout soud.
„Období predace mělo podle ÚOHS trvat od prosince 2007 do března 2008. My jsme však ceny zvedli v lednu, což se s charakteristickou predačního období neslučuje,“ pokračuje Ondrůj. Ceny kreditových jízdenek v lednu stouply na 95 Kč, v březnu pak na 160 Kč.
Emoce jako důkaz?
Dalším opěrným bodem postupu ÚOHS byl e-mail, který pracovníci úřadu zabavili vedení společnosti. Objevila se v něm formulace: Musíme zničit Asianu. „E-mailová komunikace získaná v průběhu správního řízení dokládá úmysl Student Agency vyloučit svého konkurenta, společnost Asiana, z trhu poskytování služeb autobusové linkové veřejné dopravy na trase Praha–Brno a zpět,“ říká Rafaj. „Byl to emotivní e-mail rozeslaný širšímu vedení Student Agency bezprostředně po tom, co jsme zjistili, že Asiana začala nabízet jízdenku za 50 Kč,“ vysvětluje Ondrůj. A dodává, že rozhodující by měly být činy a fakta, a ne okamžité a emotivní formulace v interním mailu.
Dlouhé prsty politiků?
Spekuluje se, že celá kauza může mít politický podtext. Jančura měl v minulosti ostré konflikty s hejtmany z ČSSD kvůli zadávání zakázek ve veřejné dopravě. Investoval miliony do masivní antireklamní kampaně namířené proti ČSSD. Šéf ÚOHS Rafaj přitom ještě nedávno seděl v poslanecké sněmovně právě pod logem oranžové růže – stejně jako jeho předchůdce v čele úřadu Martin Pecina. Je pokuta „trestem“ za neukázněnost vůči sociálnědemokratickým hejtmanům, nebo spravedlivým postihem pro predátora, který likviduje konkurenci? Odpoví nezávislý soud.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
29. 7. 2011 12:21, Arnošt
Že UHOS je pod socialistickým vedením s nádechem železničářským není žádné tajemství. Méně už se málo ví o tom, že součet dotací (stát, kraje, dotace na nákup vozidel) je cca 15 miliard Kč ročně (každý občan 1 500 ročně). Žluté autobusy jsou nepříjemnou konkurecí kvalitou, jízdními dobami i cenami. Navíc chce pan Jančura vstoupit i na železnici (Ó hrůzo!). Co je tedy nutné? Zašlapat do země!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
28. 7. 2011 1:07, jezevec
pokud článek končí slovy "odpoví nezávislý soud" - jistě se brzy dočkáme bud omluvy, a nebo nebo . . . .
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.