Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak

| rubrika: Rozhovor | 11. 6. 2011 | 9 komentářů
Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak
„Celkem na chod státu přispíváme stovkami milionů korun ročně. Při představě, že třicet procent z toho někdo rozkrade, se mi dělá zle. Pokud to tak půjde dál, jednou uteču a půjdu daně platit někam, kde se vynaloží efektivně,“ říká Radim Jančura v závěrečné části exkluzivního rozhovoru.

Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neskončím  – první díl exkluzivního rozhovoru s Radimem Jančurou

Co vy a politika? Nepřemýšlel jste někdy, že byste to zkusil?

To není pro mě. Raději budu některé politické strany – ty, u nichž budu přesvědčen, že svou práci dělají dobře – otevřeně podporovat.

Najde se ale nějaká taková na dnešní politické scéně?

Bohužel. Zpočátku jsem věřil, že by tou stranou mohly být Věci veřejné. Ačkoliv jsem o nich slyšel spoustu zla, myslel jsem si, že by mohly mít potenciál stát se alternativou velkých stran, které si mezi sebou rozdělují peníze a moc. Nikoliv proti sobě, ale spolu! ODS a ČSSD navíc podle mého stojí i za likvidací Věcí veřejných, i když si VV za spoustu věcí mohou samy. Pokud někdo chce založit takovouhle stranu, musí být čistý, absolutně neprůstřelný… což nemůže být žádný podnikatel. Žádný podnikatel v téhle zemi není čistý. Nikdy!

Radim Jančura

Radim Jančura se narodil 12. ledna 1972 v Ostravě.

Společnost Student Agency založil roku 1996 při studiích na brněnské Elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického. Společnost se zabývala zprostředkováním au-pair pobytů; s polovičními cenami oproti konkurenci rychle ovládla český trh.

Poté se Radim Jančura zaměřil na on-line prodej letenek (dnes největší prodejce v Česku a jeden z největších na Slovensku) a autobusovou dopravu. Během roku od svého startu ovládly žluté autobusy linku Brno–Praha. Následovaly linky do Ostravy, Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českého Krumlova či Hradce Králové.

Zatím posledními projekty je železniční doprava RegioJet a projekt dovolena.cz – prodej zájezdů, který začal v červnu roku 2010 a během necelého roku dosáhl obratu cca 500 mil. Kč a stal se jedním z klíčových hráčů na trhu.

Jak to?

Každý český podnikatel má slabé místečko. I kdyby bylo mikroskopické, pořád tu je. A dříve nebo později ho někdo najde. Úkolem podnikatelů je otevřená podpora politiků, ne politika samotná. Já osobně navíc nemám na politiku povahu. Jsem příliš upřímný.

Platíte daně v Česku?

Všechny firmy s výjimkou našich slovenských společností mám zaregistrované v České republice. O útěku do daňového ráje bych přemýšlel až tehdy, kdybych se rozhodl z téhle země odejít i fyzicky. Odstěhoval se. Daně se platit musí. A ať jsou klidně i velké. Když budou daně o pět procent vyšší, nebude mi to vadit. Musím ale vidět zásadní zlepšení v jejich využívání. A opět jsme u veřejných zakázek. Pokud mám platit daně, chci výsledky. A nejde jen o dvacet milionů za daň z příjmu, to není moc. Teď k tomu ale přidejte všechny odvody za zaměstnance, mýtné…

Kolik vlastně ročně na mýtném zaplatíte?

Kolem třiceti čtyřiceti milionů korun. Jsme třetí největší plátce mýtného v Česku. A to není všechno. Ročně spotřebujeme naftu za čtvrt miliardy korun, ze které samozřejmě platíme spotřební daň… Celkem tak na chod státu přispíváme stovkami milionů korun ročně. Při představě, že třicet procent z toho někdo rozkrade, se mi dělá zle. Pokud to takhle půjde dál, jednou opravdu uteču a půjdu daně platit někam, kde se vynaloží efektivně, pro dobro celku, a ne pro dobro malé skupiny lidí. Přes to všechno, co v poslední době vyplulo na povrch, mám ale pocit, že se možná situace trochu zlepšuje.

Proč?

O korupci se mluví jako nikdy předtím. Je všude a může to vypadat tak, že tahle vláda je nezkorumpovanější v historii. Jenže to, že spousta věcí praská, je naopak dobrá zpráva. Pokud to takhle půjde dál, dostanou korupčníci strach a možná se bude krást o chlup méně. Pořád se ale vůbec nedivím českým podnikatelům, kteří přesunuli svá sídla do daňových rájů.

Pojďme se teď na chvíli bavit o vaší expanzi do železniční dopravy. Už je jisté, že na podzim vyjede první vlak?

Ano, v září. Teď už řešíme jen detaily. Tiskovou konferenci jsme zatím neudělali jen proto, že nechceme děsit konkurenci. (smích)

Proč startujete právě na trase Praha–Ostrava?

S naší licencí můžeme jezdit kdekoliv po celé Evropě i v Čechách. Problém je, že zatímco České dráhy dostávají za každý kilometr dotaci, naše spoje jsou nedotované. Proto si musíme pečlivě vybírat, kde budeme jezdit, a proto jsme vybrali trasu Praha–Ostrava. Tam lze vydělávat bez dotací úplně bez problémů. Tedy Pendolino dokáže prodělávat i na téhle trase, ale to je jiný příběh…

Jak to?

Pendolino je nešťastný vlak. Přinesl sice přelom v kvalitě služeb ČD, ale stál neuvěřitelné peníze a celkové náklady na provoz jsou také extrémní. Podle oficiálních zdrojů je to 318 korun na kilometr. To je neuživitelné. Takový vlak bude na trase Praha–Ostrava prodělávat, i kdybyste do něj napěchovali jedenapůlkrát víc lidí, než je jeho kapacita. Vydělávat začne teprve při 150% obsazenosti. A to jaksi nelze…

Proč tedy České dráhy Pendolino koupily?

Prává ruka zkrátka nevěděla, co dělá levá… Kdosi dostal geniální nápad, že v Česku musejí jezdit rychlovlaky, ale nějak se zapomnělo na to, že se pro ně nejdřív musejí postavit koleje. Proto mají České dráhy Pendolina, která dokážou vozit cestující rychlostí 230 kilometrů za hodinu, koleje s maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu a ztráty i na těch nejziskovějších tratích. Kdyby se mohlo jezdit 230, Pendolino by vydělávalo, protože by si lidé za hodinu a půl dlouhou cestu rádi připlatili. Takhle je to jen žrout na peníze, který u nás může jet v podstatě stejnou rychlostí jako my. Proč bych pak měl platit příplatek za to, že pojedu právě s ním? Protože jsou v první třídě zásuvky a občerstvení? (smích) U nás budou zásuvky a Wi-Fi všude. Testujeme už dokonce i zásuvky v autobusech. V červenci nám přijede dvacet takhle upravených autobusů.

Čtenáři doporučují

Rozhovory s úspěchem na Peníze.cz

Naši selfmademani, kteří se se čtenáři Peníze.cz podělili o příběh své cesty k úspěchu:

Rozhovor s Karlem Janečkem: matematika ho katapultovala mezi superúspěšné Čechy. Teď se rozhodl bojovat s korupční chobotnicí...

Rozhovor s Tomiem Okamurou: v Japonsku začínal jako popelář, v Česku se stal milionářem...

Rozhovor s Tomášem Čuprem: po návratu z Anglie byl za vodou, aby ho však rodiče přestali posílat do práce, musel něco dokázat i doma – tak postavil Slevomat...

Kolik vlastně máte autobusů?

Málo. Sto. To je nic.

To je hezké nic…

Ano, jsme sice největší dopravce pro nedotovanou dopravu, jenže v Česku jezdí dvacet tisíc autobusů. Většina z nich dotovaných…

Kolik stojí váš autobus?

Osm, devět milionů korun.

Jaká je jeho návratnost? Kolik musí najezdit kilometrů?

To je častá otázka. Podobně jako, kdy se vám vrátí vlak. Já vždy odpovídám, myslím si, že nejpozději za měsíc. Všechno kupujeme na splátky. Správná otázka tedy je, za jak dlouho naplním vlak, aby se mi zaplatily denní náklady, což je leasing, energie, nafta, posádka, pojištění a další ptákoviny. U vlaku Praha–Ostrava jsme podle mého nejpozději do tří měsíců v zisku.

Kolik bude stát lístek?

Vždy budeme kopírovat ceny Českých drah. Jen budeme mít mnohem jednodušší ceník. Nechceme vyvolat cenovou válku, protože České dráhy jsou silné a okamžitě by nás dorovnaly. Vítězit chceme díky kvalitě a servisu.

Co nákladní doprava?

Mně baví vozit lidi… Přepravovat tuny uhlí je nuda.

Tak už zbývají jen letadla…

Konkurovat státním společnostem na železnici je snadné. Všude ve střední a východní Evropě jsou dráhy o dvacet let pozadu. Porazit letecké společnosti, to už vůbec snadné není. I ti horší jsou dobří. A konkurence je obrovská. Jít do letadel je sebevražda…

Nelitujete dnes názvu Student Agency? Co nestudenti?

Původně jsme poskytovali pouze au-pair pobyty, navíc jsem byl student… Byl to ale špatně zvolený název. V Čechách už je to dnes bez problémů – jsme třetí nejobdivovanější firma. Na Slovensku, kam právě expandujeme, na to ale narážíme neustále a spousta lidí nás opravdu považuje za firmu pro studenty. Stejnou anabází jsme si v Česku prošli před pěti lety, když jsme začínali prodávat letenky. Měl jsem tenkrát vymyslet cokoliv jiného…

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+44
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 6. 2011 18:35, Georg

Klobouk dolů před panem Radimem Jančurou!!!

Reagovat

 

+15
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

22. 10. 2011 | 15:49 | Jara

Jste mladí a nezatížení dobou minulou, nejste ani liščata, to jsou totiž potomci kom. bosů, kteří dnes vládnou, al epokud bude takových víc, začnou lidé se zájmem chidit k volbám, prtože za těmi co budou kvalitně kandidovat...více

1. 7. 2011 | 17:39 | Mirek z Brna

Nevím, jestli Vás pánové vyslyší, ale já jsem si to hned stáhnul. Nicméně jako nápad je to skvělé a i ta krátká zprávička před filmem, že sponzorem tohoto filmu je.... by udělala hodně. Tedy pro ně. Moc děkuji za typ a budu...více

16. 6. 2011 | 15:06 | Pavel

Pro mne je název Student agency synonymem solidnosti, ochoty a kvality. Jeden kladný zážitek ze zimní kalamity v autobusu na D1 mě navěky utvrdil v mém kladném postoji k panu Jančurovi a jeho firmě. Nějakým zázrakem dokázal,...více

11. 6. 2011 | 20:11 | kocina

filmy nejsou mirene na podnikatele v zadnem pripade. maji souvislost propojeni ekonomiky a politiky. jsem zvedav jak se toho vy tri zhostite.ostatni by vam meli prispet - vas okruh se zacina pekne rozsirovat a fandim vam...více

11. 6. 2011 | 19:43 | kocina

jeste dovetek pred spustenim filmu idelani by byl rijen by mely predchazet filmy http://www.csfd.cz/film/259465-wall-street-penize-nikdy-nespi/ http://www.csfd.cz/film/8764-wall-street/
to jen proto aby si lidi...
více

Čtenáři také navštívili

4. 6. 2011 |  | 9 komentářů

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

„Zatím investujeme do charity druhého řádu – veřejné dopravy. Většina toho, co vyděláme, jde teď na vlaky. Věřím ale, že za pět, deset let bychom mohli celý roční zisk odevzdávat na charitativní projekty,“...

14. 5. 2011 |  | 19 komentářů

Karel Janeček: Víc už vydělávat nemůžeme

„Může to vypadat, že nic neděláme, ale zdání klame… Pokud máte na vesnici koloniál, tak přece také nic nevyrábíte. A nikdo si na vás prstem neukazuje. Právě naopak. Poskytujete lidem něco, co potřebují....

4. 4. 2011 |  | 19 komentářů

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Češi nechtějí mít dobré firmy. Jde jim jen o prachy!

Brzy to bude rok, co se na českém internetovém trhu zrodil nový fenomén – slevové servery. Přečtěte si exkluzivní rozhovor s Tomášem Čuprem, zakladatelem Slevomatu, který má zatím v tomto byznysu dominantní...

28. 3. 2011 |  | 15 komentářů

Tomio Okamura: Z popeláře milionářem

Exkluzivní rozhovor s Tomiem Okamurou, viceprezidentem Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a úspěšným podnikatelem, o tom, jak spletitá může být cesta na vrchol. Kromě jeho životního příběhu...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

rodičovství, správa sociálního zabezpečení, zaměstnání, zaměstnání, informativní osobní list důchodového pojištění, sport, tajemno, Svaz dopravy a průmyslu, Akademické centrum v Nových Hradech, garantované fondy, Děda Mráz, etsy, vědci, platina, čestné prohlášení, hypotéční kalkulačka, elektřina, plyn, cestovní pojištění, nejlevnější povinné ručení, půjčky

2J40514, 4H79320, 2J40524, 4H58241, 8A68463

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.