Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Na co si dát pozor při nákupu auta v zahraničí

Na co si dát pozor při nákupu auta v zahraničí
Nová auta jsou v Evropě levnější než v Česku. Navíc lze dovážet i vozy starší osmi let. Při nákupu v zahraničí je třeba si dát pozor na placení daně z přidané hodnoty a na administrativu spojenou s přihlášením dovezeného auta do české evidence motorových vozidel.

Do Česka lze přivézt jakkoli starý automobil, který byl v některém z členských států Evropské unie schválen k provozu. Od 1. července 2006 to umožňuje novela Zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a podmínkách dovozu používaných aut. Podle ní je možné dovézt ze zahraničí ojeté auto starší osmi let. To dříve nešlo. Vůz musí mít platné osvědčení o homologaci pro provoz v zemích Evropské unie a o technické způsobilosti, které vydal příslušný úřad některého členského státu EU.

Z aut koupených v jiných zemích Evropské unie se neplatí clo. Daň z přidané hodnoty se u ojetých vozů starších šesti měsíců platí v zemi nákupu. V Česku se už daň neplatí. Je třeba si ovšem připravit přibližně sedm tisíc korun na poplatky spojené s uvedením auta do provozu.

Pokud uplynulo od uvedení kupovaného auta do provozu méně než šest měsíců, nebo má vůz najeto méně než šest tisíc kilometrů, považuje se podle paragrafu 2 českého zákona o DPH za nové a nový majitel za něj musí zaplatit doma českou sazbu daně. Kupující musí podat finančnímu úřadu daňové přiznání, k němuž přiloží kopii dokladu o pořízení a tiskopis hlášení o pořízení nového dopravního prostředku. Vyměřenou daň musí zaplatit do 25 dnů. Pak může auto přihlásit na dopravním inspektorátu.

Absolvovat tuto anabázi se může vyplatit. Podle loňského průzkumu, který si nechala zpracovat Evropská komise, jsou ceny nových aut v Česku jedny z nejvyšších v Evropské unii. Platí to jak u běžných modelů jako Škoda Octavia, Ford Mondeo či Audi A6, tak i u dražších vozů. Srovnávané ceny neobsahovaly daň z přidané hodnoty, jejíž výše se stát od státu liší.

Před vlastním nákupem nového nebo ojetého auta v zahraničí je třeba si ujasnit značku kupovaného vozu, stáří auta a vlastní finanční možnosti. Kupující má dvě možnosti, jak se k autu dostat. Buď svěří nákup specializované firmě na dovoz aut, nebo pojede do zahraničí koupit auto sám. Obě varianty mají v případě nákupu ojetin svá úskalí.

Při koupi ojetého auta prostřednictvím dovozce je hlavní nevýhodou to, že budoucí majitel si nemůže vůz osobně prohlédnout, zkontrolovat či se v něm projet. Proto pokud si vybírá vůz na některém internetovém serveru, měl by dobře prostudovat, co se o daném automobilu píše, prohlédnout si fotografie a cenu porovnat s dalšími nabídkami. Pak může prostřednictvím e-mailu nebo telefonicky kontaktovat prodávajícího. Od něj je třeba zjistit maximum informací o vozidle. V žádném případě by zájemce o vůz neměl platit žádnou zálohu. Existuje mnoho podvodníků, kteří si takto vydělávají. Prodávané auto přitom většinou vůbec neexistuje.

"Nevýhoda tohoto způsobu spočívá v malé svobodě výběru. Nemůžete ani ovlivnit samotný proces nákupu vozu. Nemáte možnost si jej vyzkoušet a jste v podstatě "rukojmím" dovozce. Na druhou stranu odpadne mnoho starostí a ušetříte spoustu času. Dovozce je navíc schopen vyřídit veškeré formality včetně přihlášení automobilu do provozu a vy již převezmete vůz, se kterým můžete ihned vyjet na silnici, " uvádí Milan Jirouš z odborného časopisu Svět motorů.

Kam si zajet pro auto?
Německo Rakousko Itálie Nizozemí Česko
Audi A6 3,0 1 236 015 1 179 705 1 200 716 1 189 824 1 420 877
Mercedes S 350 Sedan 2 050 668 2 058 870 2 050 668 2 050 668 2 191 424
Opel Astra 1,4XEP 513 877 471 015 500 060 482 915 563 564
Poznámka: Ceny vozů jsou uváděny v Kč, při přepočtu kurzu 28,25 Kč za 1 euro, po odečtení DPH v příslušné zemi a připočtení 19 % DPH v Česku)

Pramen: Evropská komise

Druhou možností je vydat se pro vůz osobně. To znamená, že zájemce ví, kam jede a zná určitá pravidla nákupu. Hlavní výhoda je zřejmá: vyhlédnutý automobil si před koupí může vyzkoušet a prověřit osobně jeho technický stav. Opačnou stranu mince představuje časová náročnost takového nákupu. Zájemce by měl schopen se domluvit jazykem prodejce. "Občas se stává, že především do Německa odjíždějí kupovat auto lidé, kteří neumí německy ani slovo a vlastně ani neví, co pak podepisují," uvádí Karel Kronovetr, ředitel Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá spotřebitelům řešit problémy při nakupování po Evropské unii.

Více informací o nákupu vozidel v zahraničí
www.mobile.de
www.automobile.de
www.autoscount24.com
www.autos.trovit.de
www.ebay.com
Před odjezdem se zakoupeným autem je třeba sjednat dočasné povinné ručení. V Německu ho lze koupit na úřadě, tzv. Zulassungstelle. Cena pojistky se pohybuje od 70 do 150 eur, podle pojišťovny a délky trvání pojistky (vydává se na dobu 9, 15 nebo 30 dní). Pojištění musí být mezinárodní a obsahovat zelenou kartu. Po vyřízení této formality majitel auta dostane dočasnou registrační značku, která přijde zhruba na 60 eur. "Značky musíte upevnit na auto, úředník vše zkontroluje, vydá vám exportní technický průkaz a na značky nalepí samolepku potvrzující jejich platnost. Pokud jste postupovali správně, máte červené mezinárodní značky a nic vám nebrání v přechodu státní hranice," dodává Jirouš.

V Česku lze svěřit přihlášení automobilu do provozu specializované firmě, nebo celý proces absolvovat sám. "Znamená to projít kontrolou emisí a takzvanou velkou (dovozovou) technickou kontrolou, která obsahuje i evidenční kontrolu. Pak dostanete protokol s přílohou, s nímž musíte na úřad, který vystaví technický průkaz. Máte-li k vozu takzvaný COC-list, (něco jako "rodný" list automobilu), pomocí kterého lze automobil přihlásit v libovolné členské zemi EU, není třeba velkou technickou prohlídku absolvovat, " přidává Mgr.Jakub Kovář, z firmy e-import, s.r.o, která se specializuje na dovoz automobilů ze zemí EU.

To však platí jen v případě, že jsou v COC-listu uvedeny všechny potřebné údaje (technické parametry, výrobní číslo motoru, počet najetých kilometrů, stav opotřebení pneumatik, zda se jedná o koupi od prvního majitele). Proto je dobré se před začátkem přihlašování poradit s technikem stanice technické kontroly, a také na úřadě, kde majitel bude vůz přihlašovat, zda jeho COC tyto podmínky splňuje.
Rada na konec. Automobil koupený v cizině, který má veškeré doklady, lze nechat opravit v českém autorizovaném servisu dané značky. Platí to i v případě, že aut vyrobených mimo EU, například v Japonsku nebo Koreji.

Kupovali jste už auto v zahraničí?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+54
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 10. 2007 20:48

Bazmeg kečke

Reagovat

 

+42
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (comment 26. 07. 2007 11:54)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 7. 2007 12:18, Willy

Diskusí na téma "ojetina versus nové" jsou plné motoristické servery a nikdy se toto dilema nepodařilo uspokojivě vyřešit. Každý hájí to svoje, stejně jako při diskusích "byt versus domek" nebo "holky či vdolky". Naštěstí si dnes už může každý vybrat to, co mu vyhovuje.
Takže chraň Pámbu, abych Vás o něčem přesvědčoval! Nakonec od někoho ty ojetiny kupovat musíme! :-)

Reagovat

 

-84
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (comment 25. 07. 2007 11:45)

Další příspěvky v diskuzi (33 komentářů)

2. 11. 2016 | 11:39 | Petr

Mám zájem na jaře koupit nový model MB E 220 nebo 250 tak do cca 3 000km. Poradí mi někdo dobrýho dovozce? více

15. 9. 2016 | 19:13 | Jiří Dolejší

Kamarád-Holanďan,žijící již tři roky kousek od Prostějova si koupil v Holandsku (Nizozemí) WV Transportér a chce si ho přihlásit u nás,nechápe onu ananabázi,která ho čeká a tak jsem chtěl zjistit jak to má podle zákona fungovat...více

26. 2. 2016 | 11:49 | Honzazel

jaké auto ste kupoval hynku? Mají nějak hrozně moc aut z autosalonů, taky mám jedno vyhlídnutý a jdu tam se známým co se vyzná, tak jsem zvědavý, jestli jako fakt více

22. 2. 2016 | 17:32 | HynekH

nj už se asi vyplatí to kupovat přímo od autobazarů/dovozců. já kupoval od vaicové u brna, autostory, auto z německého salonu. Uplnou jetinu bych asi nekupoval..a dovážet si to ještě sám, to je na mašlu více

4. 1. 2013 | 11:25 | MajklM

Ahoj, absolutně souhlasím, že předem peníze nikam neposílat. Doporučuji co nejvíce prověřit prodejce (nejlépe autobazar nebo firma). Mně se při nákupu ze zahraničí osvědčilo sehnat si vlastního dopravce. Společnost Transporter...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Gesce, Přidělení cílové částky, Cílování inflace, e-shopy, podnikání, zaměstnanec, andrej babiš, daňový bonus, obchodní zákoní, bankovní vklad, manažer, Státní dluh, IKS Eurobondový, podnik, brýlové obruby, marie zemanová, profilový fond, Termínovaný vklad Artesa STANDARD

4S26370, 3SI8345, 8B49930, 8T68191, 8B49930

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK