Kde platí zelená karta a kde je nezbytná?
16. 6. 2006 | Simona Ely Plischke
Asistenční služba, která je vám automaticky poskytnuta k povinnému ručení či havarijnímu pojištění, je přítelem na telefonu, když se v cizině dostanete s autem do problémů. V případě nehody nebo poruchy vám zajistí příjezd asistenčního vozidla, opravu či odtah a úschovu nepojízdného vozu, když se jej nepodaří opravit na místě. Kromě vašeho auta se však postará také o vás. Asistenční služba vám například zajistí náhradní dopravu domů nebo na určené místo, zajistí a uhradí ubytování v hotelu nebo například proplatí právní pomoc či předá vzkaz vámi určené osobě.
Nezapomeňte zelenou kartu! |
Zelená karta je mezinárodní doklad o existenci pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (tedy tzv. povinného ručení) a bez ní za hranice nevyjíždějte (pokud ji nemáte, vydá vám ji vaše pojišťovna). Jak uvádí Česká kancelář pojistitelů (ČKP), karta jednak umožní prokázat, že řidič příslušného vozidla má v pořádku pojištění odpovědnosti, jednak umožní vstup a provoz vozidla na území cizího státu bez nutnosti uhradit finanční částky jinak požadované tamními orgány za tzv. hraniční pojištění. Tabulku států Rady kanceláří, s nimiž ČKP uzavřela dohody v Systému zelených karet, naleznete zde. Zjistíte podle ní, do kterých zemí je vhodné vést si zelenou kartu a kam je to nezbytné. |
Stačí mít při ruce telefonní číslo na asistenční službu. Na to můžete volat kdykoli a vždy se domluvíte v češtině. Před cestou je však dobré prostudovat, jaké služby konkrétně vaše pojistná smlouva obsahuje a jaké už ne a neopomíjejte ani jejich limity. Nabídka pojišťoven se totiž značně liší, vždy však můžete počítat minimálně s příjezdem asistenční služby.
Je velký rozdíl, zda vám pojišťovna například zajistí odtah auta do 50 km, do 500 km nebo třeba do 60 euro či 10 000 Kč. Jednotlivé nabídky pojišťoven včetně jejich limitů najdete v tabulkách na konci textu. Limity asistence se většinou vztahují pro každou pojistnou událost zvlášť, odtah vozidla tak můžete využít třeba i třikrát po sobě. Ročním limitem je však pojistná částka, tedy v jednom roce vám pojišťovna z jedné nebo více škod nevyplatí více, než je pojistná částka vozidla.
"Pokud jde o havárii (jak u povinného ručení tak u havarijního pojištění), limit se vztahuje k jedné pojistné události a není časově omezen. Pokud tedy klient nabourá vícekrát v daném pojistném období, může asistenci čerpat při každé havárce. Pokud jde o asistenční služby při poruše vozu, ty platí pouze 2x za pojistné období," vysvětluje různorodý přístup pojišťoven Radim Hamáček z Generali pojišťovny. Pokud způsobíte na vašem autě škodu totální, může vám pojišťovna smlouvy vypovědět.
Letní dovolená 2006: rady, tipy, srovnání |
Víte, jak se pojistit? Kde vzít peníze na dovolenou? Jak a čím na dovolené platit? Jak zajistit váš opuštěný dům či vaši nabitou "turistickou kapsu"? Kdo pomůže vašemu v zahraničí havarovanému autu? Co dělat s domácími mazlíčky, které nechcete brát s sebou? Odpovědi na tyto a další mnohé otázky naleznete v našem novém tématickém seriálu Letní dovolená 2006: rady, tipy, srovnání. |
Vystačím si jen s povinným ručením?
Většina pojišťovacích domů poskytuje stejný servis, ať máte uzavřeno povinné ručení nebo i havarijní pojištění. Některé z nich, například Allianz, ČSOB Pojišťovna a Česká podnikatelská pojišťovna limity sčítají.
Pokud vyrážíte do zahraničí jen s povinným ručením k vašemu autu, postará se o vás pojišťovna jen v případě, že nehodu sami nezpůsobíte, ale stanete se její obětí (v případě Allianz pojišťovny nazáleží na tom, kdo nehodu způsobil, poskytuje asistenci svým klientům i v případě pouhé poruchy vozidla či poškození). Sjednáte-li si k tomu havarijní pojištění (jedno zda u té samé pojišťovny či jiné, tímto však můžete přijít o výhodu načítání limitů – viz předchozí odstavec), máte nárok na asistenci i v případě, když nehodu zaviníte sami. Jak se v případě nehody zachovat a co doporučuje Česká kancelář pojistitelů, se podívejte do těchto článků:
Kromě správné asistence zabalte na cesty i správný řidičák
Po našem vstupu do Evropské unie (EU) byste měli mít možnost projíždět se po zemích EU jen s domácím řidičským průkazem. Ne všechny země toto však respektují a i přes mezinárodní úmluvy se můžete setkat s tím, že po vás budou požadovat ověřený překlad, například Itálie nebo Španělsko (a to hlavně kvůli častým změnám v typech řidičských průkazů v ČR).
Do těchto a samozřejmě i do jiných zemí se vyplatí vyrazit vybaveni mezinárodním řidičským průkazem, který si můžete vybrat ze dvou vzorů. Za jeden zaplatíte 50 Kč a platí jeden rok, za druhý 100 Kč a platí 3 roky. Ne všechny země uznávají oba typy, proto při žádosti vždy uvádějte, do jaké země se chystáte. Na to, ve kterých zemích je mezinárodní řidičský průkaz uznáván a ve kterých vám bude stačit národní průkaz, se podívejte na stránky ÚAMK.
Asistence k havarijnímu pojištění (HP) a povinnému ručení (PR) - část 1 | ||||
Pojišťovna (Produkt) |
Příjezd asistenčního vozidla zdarma (limit) | Odtah nepojízdného vozidla zdarma - limit |
Zajištění a uschování vozidla zdarma | Minimální doba trvání pojistky HP |
Allianz 1) (profil, názory) |
Ano (do 3 000 Kč) |
do 3 000 Kč | Ne | 3 měsíce |
Allianz 1) (profil, názory) (Asistence Plus) |
do 10 000 Kč | do 10 000 Kč | HP: na 2 pracovní dny maximálně do 500 Kč na den PR: na 2 pracovní dny maximálně do 500 Kč na den |
3 měsíce |
Česká poj. (profil, názory) (Pohoda Klasik 2)) |
Ano | do 50 km | na 10 dní a max. do ekvivalentu 20 euro/den | 1 měsíc |
Česká poj. Pohoda Special 2)) |
Ano | do 500 km | na 10 dní a max. do ekvivalentu 20 euro/den | 1 měsíc |
Česká podnikatelská (profil, názory) (Speciál Plus) |
Ano | 2 000 Kč/60 euro | 3 dny | sjednává se na dobu neurčitou |
Česká podnikatelská(HP Casco, PR Super Plus) | HP: Ano + oprava na místě do 2 000 Kč/125 euro PR: Ano + oprava na místě do 3 000 Kč/130 euro |
HP: 2 000 Kč/60 euro |
7 dní | HP: 1 měsíc PR: sjednává se na dobu neurčitou |
ČSOB Poj. (profil, názory) (Mobility 3)) |
Ano + oprava vozidla na místě (limit 60 euro) |
odtah do nejbližší opravny, limit 60 euro | na 3 dny při havárii na 2 dny při poruše |
sjednává se na dobu neurčitou |
ČSOB Poj. (Mobility rozšířené 3)) |
Ano + oprava vozidla na místě (limit 120 euro) |
odtah do nejbližší opravny, limit 200 euro | na 5 dní při havárii na 4 dny při poruše |
sjednává se na dobu neurčitou |
Generali (profil, názory) |
Ano + pomoc po dobu 45 min. | do 30 km | na 3 dny |
1 rok |
Kooperativa (profil, názory) |
Ano | odtah do nejbližší opravny, do 50 km | na 7 dní a max. do ekvivalentu 13 euro/den | 1 rok |
Triglav (profil, názory) |
Ano | 30 000 Kč, do servisu nebo zpět do vlasti | na 4 dny | 15 dní |
Uniqa (Velká asistence 4)) (profil, názory) |
Ano + oprava vozidla na místě. V ČR do 2 000 Kč, v cizině do 175 euro. | při nehodě do nejbližšího smluvního servisu v ČR (do 2 000 Kč/175 euro), při poruše v cizině do nebližšího servisu (do 175 euro) | není omezeno časem, ale částkou 2 000 Kč/175 euro | 1 měsíc |
Zdroj dat: pojišťovny Vysvětlivky: 1) Rozšířené pojištění Asistence Plus stojí 354 Kč ročně. 2) Klienti České pojišťovny mají automaticky nárok na pojištění Klasik. Pojištění Special je automaticky poskytováno v kombinaci povinné ručení + havarijní pojištění, ostatní jej mohou mít jako připojištění za 500 korun. Pojištění Special se vztahuje i na poruchu. 3) Rozšířené pojištění ČSOB asistenčních služeb stojí 272 Kč ročně. 4) Produkt stojí 450 Kč/rok a je rozšířením Malé asistence Uniqa (ta je zdarma). |
Asistence k havarijnímu pojištění (HP) a povinnému ručení (PR) - část 2 | ||||
Pojišťovna Produkt |
Zajištění náhradní dopravy | Zajištění a úhrada ubytování v cizině | Zvláštní služby | |
Allianz 1) |
Ne | Ne | HP: Pronájem náhradního vozu na 5 dní (limit: 1 000 Kč/den), možnost připojištění dalších 10 dní pronájmu. PR i HP: zajištění kontaktu s potřebnými institucemi | |
Allianz (Asistence Plus) 1) |
Ano | 2 noci (limit v ČR i v cizině 2 000 Kč/osobu/den) | HP: Pronájem náhradního vozu na 5 dní (limit: 1 000 Kč/den), možnost připojištění dalších 10 dní pronájmu. PR i HP: zajištění kontaktu s potřebnými institucemi | |
Česká Poj. (Pohoda Klasik 2)) |
Ne | 2 noci (limit: 70 euro/noc/osobu) | Úhrada nákladů za ponechání zničeného vozu v zahraničí do 5 % poj. částky. Telefonické tlumočení. Předání vzkazu blízké osobě. Právní pomoc do 1 000 euro. | |
Česká Poj. (Pohoda Special 2)) |
Ne | 2 noci (limit: 100 euro/noc/osobu) | Viz ČP Klasik, právní pomoc ale až do 1 500 euro. | |
Česká podnikatelská (Speciál Plus) | Ano, zapůjčení vozidla na 24 hod nebo vlak II. tř. | 24 hodin (limit 60 euro/osobu/den) | Honorář tlumočníka při vyšetřování nehody - do 750 euro. | |
Česká podnikatelská(HP Casco, PR Super Plus) |
HP: Ano, zapůjčení vozidla na 24 hod nebo vlak II. tř. nebo letenka turistickou turist. tř. |
HP: 1 noc (limit 60 euro/osobu/den) PR: 2 noci (limit 90 euro/osobu/den) |
Honorář tlumočníka při vyšetřování nehody - do 750 euro. Cesta pro vyzvednutí vozu v limitu 500 euro. | |
ČSOB Poj. |
Při havárii: zapůjčení vozidla na 48 hod nebo vlak II. tř. do cíle v ČR nebo zahraničí nebo letenka turist. tř. do cíle v zahraničí | 2 noci (limit 50 euro/noc/osobu) | V případě ztráty klíčů otevření vozidla a výměna zámku do 30 euro. Odeslání náhradních dílů pro opravu do zahraničí. Poskytnutí půjčky 500 euro na opravu vozidla. Doručení vzkazu blízké osobě. Zajištění vztahů se zastupitelskými úřady Právní asistence po havárii. | |
ČSOB Poj. (Mobility rozšířené 3)) |
Při havárii: zapůjčení vozidla na 48 hod nebo vlak II. tř. do cíle v ČR nebo zahraničí nebo letenka turist. tř. do cíle v zahraničí | 2 noci (limit 75 euro/noc/osobu) | Viz ČSOB Mobility + v případě odcizení vozidla zajištění noclehu v hotelu do 75 euro na osobu nebo zapůjčení automobilu na 24 hod. Úhrada sešrotování vozidla do 400 euro. Poskytnutí půjčky na opravu 1 000 euro při poruše a až 1 500 euro při nehodě. | |
Generali | Ano, do cíle cesty nebo do místa bydliště, pomocí ekonomicky nejvýhodnějšího dopravního prostředku (vlak II. třída, autobus) | Ne | V případě, že klient nevyužije v zahraničí asistenční služby, může Generali prostřednictvím asistenční služby zajistit odtah vozidla do nejbližšího autorizovaného servisu v ČR. | |
Kooperativa | HP: Ano, vlakem I. třídy, resp. letecky za předpokladu, že by cesta vlakem trvala déle než 8 hodin | Ano, 50 euro/os. | Právní pomoc do 750 euro. Vyplacení hotovosti až do výše 1 000 euro (pokud tuto částku někdo složí v ČR na pobočce Kooperativy). Pomoc tlumočníka. Zanechání vzkazu libovolnému příjemci. | |
Triglav | Ano | 3 noci (limit: 87 euro/noc/osobu) | Úschova zavazadel. | |
Uniqa (Velká asistence4)) |
Ano, automobilem, vlakem nebo letadlem | 2 noci (75 euro/noc/os.) | Návštěva rodinného příslušníka (7 x 50 euro) Právní asistence. Repatriace vozidla. Při ztrátě klíčů od auta otevření dveří. Poskytnutí půjčky na opravu 1 500 euro. | |
Zdroj: pojišťovny |
Cestujete do zahraničí se zelenou kartou? Máte kromě povinného ručení sjednáno také havarijní pojištění? U téže pojišťovny? Jaké jsou vaše zkušenosti s asistenční službou? Dostali jste se v cizině do problémů se svým autem?
Sdílejte článek, než ho smažem