Někteří dodavatelé elektřiny šli s cenami nahoru už letos v lednu, jiní zdražovali v létě, další si nechávají zvyšování cen až na letošní podzim. Například ČEZ plánuje od 1. listopadu zvednout ceny dvoutarifních sazeb až k hranici 2000 korun za MWh, což představuje zdražení o 11 procent. A protože je tato společnost pořád největší na trhu, ostatní dodavatelé se vůči ní svými cenami elektřiny vymezují.
„Lze očekávat, že většina dodavatelů elektřiny do konce roku zdraží. Někteří již ceny zvýšili, ostatní počkají se zdražením až na leden nebo březen příštího roku,“ míní Jan Schindler, analytik Kalkulátoru TZB-info.cz.
A jestliže velkoobchodní ceny zůstanou na současné úrovni, bude zdražování dál pokračovat, dodává Schindler. Za růstem cen stojí hlavně zdražování emisních povolenek, které musí uhelné elektrárny nakupovat.
Není zdražení jako zdražení
Cena elektřiny pro domácnosti se skládá ze dvou částí – z regulované (tu vyhlašuje Energetický regulační úřad) a z neregulované (obchodní). Vlastní cenovou politikou a nákupní strategií může dodavatel ovlivnit jenom tu obchodní neboli tržní složku.
„Jestliže zdraží regulovaná složka, spotřebitel s tím nic dělat nemůže. Ovšem když dodavatel zvýší neregulovanou část ceny, můžete od smlouvy odstoupit,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Zrychlená změna dodavatele je možná právě jenom v případě zdražení nebo změny obchodních podmínek. „Ne všechny změny obchodních podmínek nebo ceníků zakládají důvod k odstoupení. Zákazník nemůže odstoupit od smlouvy v případě, že se mění státem regulované ceny nebo že se upravují podmínky vyvolané změnou legislativy,“ upřesňuje Schindler.
Deset dnů až tři měsíce
Lhůta pro bezplatné odstoupení od smlouvy pak záleží na tom, kdy a jak vám dodavatel zvýšení ceny oznámil.
„Pokud dodavatel zdražuje, aniž by vás o tomto kroku zavčas informoval, máte na bezproblémové odstoupení čas tři měsíce. Energetické společnosti však odběratele obvykle upozorní nejpozději třicátý den před zdražením – v takovém případě můžete od smlouvy odstoupit nejpozději desátý den před zdražením,“ vysvětluje Petr Woff z portálu KupníSíla.cz. Doporučuje raději jednat co nejdříve, protože změna dodavatele kvůli složitým formalitám trvá i deset pracovních dnů.
„Pokud oznámení proběhne individuálně, tedy písemně, prostřednictvím SMS zprávy nebo e-mailem, a to nejpozději třicet dnů před účinností změny, může spotřebitel od smlouvy odstoupit nejpozději deset dnů před změnou,“ upřesňuje Hekšová.
Jestliže ale dodavatel oznámí navýšení cen třeba jenom ve své provozovně nebo na svém webu, platí pro odstoupení tříměsíční lhůta. Proto se vyplatí sledovat stránky dodavatelů.
Zbavíte se i smlouvy na dobu určitou
Pokud od smlouvy odstupujete ve chvíli, kdy dodavatel zvyšuje obchodní ceny nebo mění podmínky, nesmí po vás žádat sankce. A to ani v případě, kdy máte uzavřenou smlouvu na dobu určitou – třeba na dva nebo tři roky.
Přesto se může stát, že to na vás dodavatel bude zkoušet a pošle vám varovný dopis, abyste zaplatili pokutu nebo si své rozhodnutí rozmysleli. Vyplatí se proto nastudovat si svá práva a povinnosti. A pokud jste v právu, nedat se.
„Nejhorší bývá, když dodavatel zneužívá svého silnějšího postavení, chce si odběratele udržet proti jeho vůli a navzdory jeho právům. Může se stát, že například odmítá sdělit důležité smluvní informace,“ připomíná Woff. V takovém případě na nic nečekejte a rovnou se obraťte na Energetický regulační úřad, který podobné případy řeší.
Na co si dát pozor
Většina dodavatelů sice zvedá ceny přibližně ve stejnou dobu, ale přece jen jsou ve zveřejnění nových ceníků časové rozdíly.
„Může se stát, že si vyberete levnějšího dodavatele, uzavřete s ním smlouvu na dodávku bez garance určité výše ceny, ale ten za několik týdnů také zdraží. Lidé by se proto neměli bát uzavírat smlouvy s garancí ceny na delší období, pokud je výhodná,“ říká Schindler.
Při změně dodavatele si dávejte pozor také na formální nedostatky, třeba na chyby při psaní výpovědi (vzorové formuláře má na webu Energetický regulační úřad). Kontrolujte správné údaje o odběrných místech a adresách. Pohlídejte se termíny.
A hlavně: když jste v právu a s dodavatelem se nedohodnete nebo vám hází klacky pod nohy, nebojte se jednat. „Pokud se při změně dodavatele vyskytnou jakékoli problémy, doporučujeme obrátit se nejdříve na nového obchodníka, a to nejlépe písemně nebo alespoň e-mailem. Když nebudete s řešením spokojeni, můžete oslovit Energetický regulační úřad,“ radí Hekšová.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 10. 2019 7:33, Igor
Počet dodavatelů energií se neustále zvětšuje. To dokazuje, že je to pro ně dobrý obchod. Spotřebitelé jsou neustále poškozováni, zákony v této věci jsou tak složité, že i právníci nemají v určité věci stejný názor. Státní systém, který nezajistí pro občana základní životní potřeby v dostupných cenách (bydlení vč. energií a vody, jídlo, zdraví, důchody, odpovídací plat) nemá právo na existenci. Společenské zřízení (socialismus-kapitalismus) není rozhodující.
Pro základní a nutné životní potřeby konkurence není třeba.
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.