Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Lízněte si auto přes e-mail

| 22. 12. 2003 | 2 komentáře
Lízněte si auto přes e-mail
Krásné, rychlé a pohodlné auto. Pokud po takovém toužíte a nemáte dost peněz, nabízí se leasing. Jakou společnost si ale vybrat? My jsme jich prostřednictvím elektronické pošty otestovali šest.

Do pomyslného závodu o nejlepší leasingovou společnost jsem zařadil 6 "stájí" - ALD Automotive, CAC Leasing, ČP Leasing, ČSOB Leasing, Leasing České spořitelny (Leasing ČS) a Škofin. Požadoval jsem zaslání cenové kalkulace leasingu na vůz Škoda Octavia Combi Ambiente 1,9 TDI 81 kW s doplňkovou výbavou v celkové ceně 627 600 Kč vč. DPH, s akontací 30 nebo 40 %. Požadavek jsem rozeslal na e-mailové adresy jednotlivých společností (všechny adresy jsem vyhledal na jejich webových stránkách, většinou jako základní e-mail pod odkazem "kontakty").

Přistavení vozidla na start

Dvě společnosti jsem musel už na začátku závodu diskvalifikovat. ČP Leasing (profil, názory) se neobtěžovala odpovědět ani na první, ani na druhý e-mail stejného znění, poslaný z jiné e-mailové adresy pod jiným jménem.
O společnosti Škofin jsem původně chtěl napsat to samé, avšak téměř čtrnáct dní po odeslání druhého e-mailu jsem obdržel i její reakci. Už jsem se chystal je na poslední chvíli do závodu zařadit, ale jejich zpráva k tomu nedala důvod. Dozvěděl jsem se, že mám kontaktovat prodejce, se kterým jsem prodej auta sjednával, ten prý mi danou kalkulaci poskytne. A určitě mu nedá práci mě přesvědčit, abych si vzal leasing u jiné společnosti, která sice nebude pro mě tak výhodná, zato mu poskytne větší provizi. Škofin rozhodně ví, jak se připravit o klienty. Ze závodu je však vyřazen.

Další společnosti už své závodní stroje připravily. Pro přehlednější hodnocení jsem se rozhodl udílet body, přičemž platí čím více bodů, tím lépe.
Doba odezvy (od odeslání mého požadavku do přijetí konečné kalkulace) se pohybovala od necelé hodiny v případě CAC Leasing až po čtyři dny v případě Leasing ČS. Dvě společnosti, právě Leasing ČS a ČSOB Leasing, položily doplňující dotazy. Tabulka 1 ukazuje doby reakcí jednotlivých společností (do reakční doby jsem počítal pracovní dny od 8:00 do 18:00). Body jsem rozdělil následovně: CAC Leasing má 5 bodů za bleskurychlou odpověď, Leasing ČS a ALD Automotive po 3 bodech a ČSOB Leasing získává pouze 1 bod.

Rychlost reakce
Reakční doba (hod:min) Body

CSOB Lesing
(profil, názory)

21:11

1

Leasing ČS
(profil, názory)

13:01

3

ALD Automotive
(profil, názory)

14:31

3

CAC Leasing 
(profil, názory)

0:49

5

Škofin
(profil, názory)

193:00

0



Jaký e-mail, takový vůz?

Teď už máme jednotlivá vozidla pěkně seřazená na startu vedle sebe a můžeme si je prohlédnout. Žádná ze společností se naštěstí nepokusila zařadit dosti složitou tabulku s podmínkami leasingu do samotného těla e-mailu, všechny ji vložily do přílohy. Až na CAC Leasing, která poslala kalkulaci ve formátu HTML mailu, všechny předpokládaly, že disponuji programem Microsoft Excel, a kalkulaci poslali ve formátu .XLS tabulky. ČSOB Leasing a ALD Automotive nezrušily propojení na ostatní soubory, a tak se mě MS Excel při načtení souboru ptal, zdali chci aktualizovat propojení (což samozřejmě nešlo). Tabulky ALD Automotive a CAC Leasing jsou pěkně přehledné, při vytištění se vešly právě na jeden papír formátu A4. Toto zdánlivě jasné pravidlo bohužel neplatilo u všech nabídek. Při tisku kalkulace ČSOB Leasing si tiskárna vzala 3 papíry, přičemž poslední obsahoval pouze pro mě nedůležíté kódy nabídek, akcí apod. Nabídka Leasing ČS si vyžádala dokonce 4 stránky (ČS asi připravuje nový televizní reklamní spot "Karel tiskne"). Kromě toho jsem se z nabídky ČSOB Leasing dozvěděl, že mi automobil dodá dodavatel "0" sídlící ve městě "0" na adrese "0".
Bodové ohodnocení: opět je první CAC Leasing s 5 body, ALD Automotive má 3 body (1 bod dolů za Excel, druhý za nezrušené propojení), Leasing ČS 2 body (kromě Excelu i 2 body dolů za 3 stránky papíru) a ČSOB Leasing získala 1 bod (všechny předchozí nedostatky dohromady).

Etapa první: zodpovězení dotazů

Auta jsou připravena na startu, motory burácí. Začněme se tedy věnovat tomu, co nám firmy poslaly, můžeme tedy odstartovat první etapu našeho závodu. Ve své poptávce jsem požadoval pět věci: výši jednotlivých splátek, uvedení celkové sumy úhrady (tj. kolik zaplatím celkem), aby cena zahrnovala havarijní pojištění a povinné ručení ve vyšší variantě, to všechno při akontaci 30 nebo 40 %.
Výši jednotlivých splátek obsahovaly všechny cenové kalkulace. Budiž jim za to přiznán 1 bod. Celkovou sumu úhrady také zvládli všichni, až na ČSOB Leasing. Přišla o bodík. Havarijní ručení obsahovaly všechny nabídky, vždy započítané do splátek, za což také obdrželi po jednom bodu. Tabulka 2 obsahuje jednotlivé výše havarijního pojištění.

 
Havarijní pojištění

Leasingová společnost  

Pojišťovna spoluúčast (%)

min.

měs.spl.

ČSOB Leasing
(profil, názory)

ČP

10

10 000

1 490

ALD Automotive
(profil, názory)

Kooperativa

10

Neuvedeno

1 373

CAC Leasing
(profil, názory)

Kooperativa

5

2 000

1 778

Leasing ČS 
(profil, názory)

Pojišťovna ČS

10

1 000

1 043

 

 

 

 

 

 Co se týče povinného ručení, podmínku uveřejnit ceny pro vyšší pojistné limity splnily pouze ČSOB Leasing a Leasing ČS, které shodně vybraly povinné ručení od České pojišťovny s limity 50 milionů na zdraví i majetek. ALD Automotive vybral povinné ručení od Kooperativy, ale ve variantě Popular, což je základní varianta obsahující nejnižší limity pojistného plnění. Za to má bodík dolů. CAC Leasing se otázce povinného ručení šalamounsky vyhnul formulací: "Pojistné za povinné ručení bude přefakturováno samostatně dle aktuálního sazebníku, není-li ujednáno jinak." Taky bodík dolů. Paradoxně je tento údaj o povinném ručení jediný správný. Všechny nabídky jsem totiž obdržel krátce před tím, než pojišťovny vyhlásily nové ceny povinného ručení pro rok 2004, pro který zvedly ceny dosti razatně směrem vzhůru.
Na požadavek 30 nebo 40 % akontace reagoval pouze ALD Automotive, který nabídl 3 varianty akontací (30,35 a 40 %). ČSOB Leasing mi nabídla plné rozmezí akontací (od 15 do 60 % po 5 %), přičemž alespoň zvýraznila sloupec s 30% akontací (ale již ne sloupec se 40% akontací). Zajímavý byl přístup Leasing ČS, která smazala všechny varianty pod 30 %, ale nad 40 % tam nechala (zřejmě aby mě nenapadlo využít menší akontaci). CAC Leasing se vůbec neobtěžovala jakkoliv zvýraznit mnou požadované akontace. Takže bodík putuje pouze k ALD Automotive a ČSOB Leasing.
Sečteno a podtrženo, do cíle první etapy jako první vjíždí téměř všechny vozy současně se ziskem 4 bodů, zaostává pouze stroj CAC Leasing se 3 body. Ale náš závod zdaleka nekončí!

Etapa druhá: kdo půjde s cenou níž?

A již se blížíme k cíli. Proto budu v této etapě udělovat 10 bodů, dvakrát více než v předchozí etapě. Začneme lehkou zatáčkou: výše spoluúčasti u havarijního pojištění. CAC Leasing dostal 2 body za nízkou spoluúčast ve výši 5 %, ostatní s 10 % spoluúčastí dostávají po 1 bodíku.
A následuje ostrá pravotočivá zatáčka. Podle čeho hodnotit "výhodnost" jednotlivých nabídek než podle toho, na kolik nás celkem vyjde náš nový plechový miláček? K celkové výši úhrady jsem přidal (pokud je tam daná společnost nepřipočítala) smluvní poplatek a zůstatkovou hodnotu, naopak jsem odečetl povinné ručení (protože nabídky nereflektovaly skutečnou výši v roce 2004). Vyšla mi čísla lišící se pouze o několik málo tisíc, vedl Leasing ČS.
Při pohledu do výsledků jsem však zjistil zajímavou věc. Jak může mít Leasing ČS nejnižší celkovou sumu úhrady, když jeho nabídka obsahuje zdaleka nejvyšší měsíční splátku? Podle zásady "důvěřuj, ale prověřuj" jsem celkové sumy úhrady všech společností přepočítal podle následujícího vzorce: celková výše úhrady = splátka vč. havarijního pojištění bez povinného ručení + smluvní poplatek + zůstatková hodnota (povinné ručení jsem nezapočítával právě z důvodu jeho změny v roce 2004) – výsledky výpočtů viz tabulka 3.



Doba splácení 3 roky, akontace 30 % = 188 280
Leasingová společnost Výše měs. splátky
vč. havarijního
pojištění
Smluvní poplatek

Zůstatková hodnota

Celkem zaplaceno

ČSOB Leasing
(profil, názory)

14 992

6 590

121

734 703

ALD Automotive
(profil, názory)

15 144

0

1 220

734 691

CAC Leasing
(profil, názory)

15 204

0

1 220

736 844

Leasing ČS 
(profil, názory)

15 862

3 138

1 000

763 450

Leasing ČS - akce 
(profil, názory)

14 793

3 138

1 000

718 846

Tabulku s údaji pro 40% akontaci naleznete zde.

A následovalo skutečné překvapení. Leasing ČS se propadl z prvního místa na poslední a za svými konkurenty zaostává o téměř 30 tisíc. Mailem tedy žádám společnost o vysvětlení jejich výpočtů a připojuji své vlastní. Odpověď přichází záhy. Pravda, na první pohled trošku nesrozumitelná, ale po třetím přečtení jsem ji pochopil. Pracovnice Leasingu ČS mě upozorňuje, že právě probíhá jejich speciální akce "3 roky havarijního pojištění a jeden rok povinného ručení zdarma". A skutečně, po odečtení havarijního pojištění a jednoho roku povinného ručení (počítal jsem s cenou pro rok 2003, takže výsledná suma úhrady bude ještě nižší) se cena snižuje na 718 846 Kč! Vůz s nápisem Leasing ČS razatně zrychluje a nechává ostatní závodníky daleko za sebou. Avšak zákazník, který by přehlédl malý nápis o akci na horním okraji cenové kalkulace (což v případě 4 stránkové nabídky skutečně není problém) a porovnával nabídky pouze na základě měsíční splátky, by nabídku zahodil rovnou do koše, kam však rozhodně nepatří. Nemůžu se však zbavit dojmu, že pod řádkem "Splátka vč. pojištění" v cenové kalkulaci by měl následovat další, který by tučným písmem, agresivní barvou pozadí, blikáním, popřípadě jiným viditelným a nepřehlédnutelným způsobem upozorňoval zákazníka, že právě a jedině teď má šanci využít speciální nabídku a když ji nevyužije, bude toho do konce života litovat.
Pokud to shrnu: Leasingu ČS by za vynikající ceny náleželo 8 bodů, takto ji však musím 2 body strhnout za nevýrazné upozornění na slevu. ČSOB s CAC Automotive dostávají po 1 bodu, CAC Leasing neboduje. Při akontaci 40 % jsou rozdíly větší, ale opět jednoznačně dominuje Leasing ČS. Vše opět shrnuje tabulka 3.
Do cíle druhé tedy etapy dojíždí daleko před ostatními vůz Leasing ČS se 7 body, a dlouho po něm, kdy řidič vítězného vozu dopíjí druhé pivo na oslavu částečného vítězství, do cíle konečně doráží ostatní 3 vozy se shodným ziskem 2 bodů.

Cíl, závěr a shrnutí: pozor na detaily!

A jsou tu stupně vítězů, konečné hodnocení ukazuje tabulka 3. Nabízí se ovšem otázka, jak by se změnilo celkové pořadí, kdyby Leasing ČS nenabízel výše zmíněnou akci. Nabídky ostatních společností byly celkem vyrovnané, a proto každá taková akce či sleva může značně zamíchat pořadím. Na trhu vládne značná konkurence, a proto se při hodnocení jednotlivých nabídek určitě vyplatí věnovat mimořádnou pozornost detailům.

Jaké jsou vaše zkušenosti s leasingem? A s leasingovými společnostmi?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

29. 12. 2003 | 22:46 | Pavel Jermakov

Hmm, dobré. Tak teď víme, jaký jste světák a cestovatel a že jste byl dokonce v Americe. Bravo! Ale souvislost s článkem mi nějak uniká. Nu což... více

22. 12. 2003 | 14:17 | Doc Holiday Tombstone

My si radeji lízneme auto na nekolik dní v Arizone. Od Alamo nebo Dollar hned na letisti Phoenix nebo Tucson , tam to asi je levnejsí nez najmout auto v Cechách. Tam je mnohdy od vesnice k vesnici 100 km daleko. Na Tombstone...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

E-business, Exkluzivita, Věnové pojištění, andrej babiš, pavel bělobrádek, miroslav uďan, václav stárek, restaurace, Finanční trh, transparentní účet, goldman sachs group, česká ekonomika, Gerard Casey, dolarový milionář, Marek Zeman, Zákon o dani silniční, jednorázové vyrovnání, pěstounská péče

2SC5461, 5A62995, 2AF7662, 3AF9208, 2AF6202

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK