V článku Proč s akciemi na burzu? jste si mohli přečíst souhrn některých základních výhod primární emise akcií. O jejích nevýhodách či omezeních jsme naopak psali v článku Jaké může mít primární emise akcií nevýhody?. V dnešním pokračování tato fakta rozšíříme o "seznam" nutných základních předpokladů, bez kterých o primární emisi nelze uvažovat.
Vývoj na trhu a dnešní a budoucí pozice společnosti
-
Společnost působí v atraktivním růstovém odvětví z aktuálního pohledu investorů, ve kterém dochází ke konsolidaci.
-
Společnost působí v celkově atraktivních právně-ekonomických podmínkách.
-
Společnost má atraktivní a dobře odlišitelné produkty a služby s možností ověřit si předchozí úspěch.
-
Společnost má přesvědčivě a jasně definované cíle a strategii.
-
Společnost má účelné a štíhlé podnikové struktury.
Reporting a finance
-
Společnost má implementovány mezinárodní účetní standardy (IAS).
-
Společnost má zavedeno čtvrtletní vykazování zpráv.
-
Společnost má profesionální plánovací, účetní a řídící softwarové systémy.
-
Společnost má plně integrovaný obchodní plán (alespoň na 3 roky).
-
Společnost je připravena na profesionální vztahy k investorům.
-
Společnost má velikost obratu alespoň 30 milionů euro (tj. přes 900 milionů Kč, u nižších obratů je nutno konzultovat atraktivnost projektu a perspektivu nárůstu).
-
Obrat společnosti roste nejméně o 20 – 50 % ročně (po dobu 3 - 5 let).
-
Společnost má širokou bázi zákazníků bez výrazných rizik.
-
Společnost má pozitivní Cash Flow (operační) a pozitivní hospodářský výsledek před odečtením úroků a daní (EBIT).
-
Společnost má vyjasněnou potřebu kapitálu do budoucna.
Vlastnická struktura a řízení
-
Stávající majitelé jsou připraveni se podělit o řízení společnosti.
-
Oddělení funkce vlastníka a profesionálního vedení nečiní problém.
-
Společnost se může spolehnout na zkušený a přesvědčivý manažerský tým.
-
Manažerský tým má již obsazeny všechny důležité funkce.
-
Rozhodovací procesy jsou rychlé a precizní.
-
Existuje také druhá (nižší) úroveň řízení.
-
Jsou nebo budou využívány systémy měření hodnoty společnosti pro akcionáře.
Prezentace společnosti
-
Společnosti nečiní problémy prezentovat se veřejně.
-
Vnější i vnitrofiremní komunikace a prezentace jsou považovány za prioritu.
-
Budování image společnosti na veřejnosti je považováno za důležité.
-
Společnost bude mít zajištěn dostatek kapacity pro svou prezentaci na kapitálových trzích.
-
Zaměstnanci jsou rovněž přesvědčeni o pozitivním efektu komunikace.
Transakce primární emise akcií
-
Velikost transakce bude alespoň 20 milionů euro (tj. přes 600 milionů Kč; z pohledu budoucí likvidity kritický nižší objem je možný jen za určitých okolností).
-
Společnost má přesvědčivý celkový "investiční příběh" vhodný k zainvestování.
-
Stávající vlastníci nebudou prodávat žádný nebo jen malý podíl akcií (mimo rizikový kapitál).
-
Manažerský tým svůj případný podíl neprodává.
-
Výkonnost společnosti již je nebo bude podpořena systémy manažerských akcií.
Text je součástí publikace "Jak emitovat dluhopisy a akcie na veřejném trhu", který vydala Komise pro cenné papíry.
Jak je na tom vaše firma? Splňuje přednesené požadavky? Je podle vás třeba všechna kritéria splnit?
Sdílejte článek, než ho smažem