Ve stínu oranžovníku

Leoš Bárta | 10. 5. 2002 | 1 komentář
Ve stínu oranžovníku
Stavební spořitelna Wüstenrot je podle své pozice na trhu hodnocena jako čtvrtá v pořadí. Sledujte spolu s námi, jaké to je, navštívit její internetovou prezentaci poprvé. Pomozte hodnotit její slabé a silné stránky v soutěži Best Web 2002.
www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a její způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří deset osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.wuestenrot.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 1 Marketingová rovina: 4 Informační rovina: 3 Grafická rovina: 3- Jazyková rovina: 2- Navigační rovina: 1 Technická rovina: 3 Bezpečnost: 3
Výsledná známka: 2,62



Kreativní rovina:

Dnes začneme hodnocení pěkně zvesela. Už dlouho mě totiž podobná instituce nepotěšila tak netradičně pojatou úvodní stránkou. Grafická minimalizace, originálně pojatá navigace obohacená o flashovou animační hru s kuličkou (nebo snad s jablkem virtuálního hříchu?), posouvající se dolní navigační lišta – a tohle všechno koncipováno jako součást zastřešujícího a jakoby ochranitelského "stromového layoutu". Jen ta korporátní barva mi trochu vadí, ale s tou autoři prezentace asi mnoho nadělat nemohli.

Kreativita tentokrát na jedničku. Odvaha hrát si spojená s jednoduchostí a nekomplikovaným, jakoby dětským pohledem na svět. No vážně, jak to, že většina dobrých věcí je tak překvapivě jednoduchá?

Výsledná známka (jako ve škole): 1



Marketingová rovina:

Dnes budu marketingovou rovinu hodnotit poněkud netradičním způsobem, bude to ale možná o zkušenosti velké části uživatelské obce. Zkuste spolu se mnou sledovat sled úvodních dojmů jistého uživatele při první návštěvě.

Dojem první. Lidem ve Wüstenrotu se nepovedlo nastavit právě dobrou komunikační strategii. Podívejte se pořádně na nabízené položky hlavního menu, které mě tak zaujaly po kreativní stránce, a řekněte, jestli je vám hned jasné, co se pod kterým názvem skrývá a na co kliknout? Naprosto nevhodná koexistence témat Služby – Úvěry – Naše nabídka hovoří buď o nutnosti "nafouknout" nedostatečně širokou nabídku nebo o neschopnosti ujasnit si cíle marketingových komunikačních aktivit.

Dojem druhý. Teprve nyní jsem si všiml, jak žalostně málo toho komunikuje ona poměrně efektní dolní navigační lišta. Všehovšudy 3 položky! Chybí mi tu např. kontakty nebo možnost vyhledávání. Tyto se ale objeví až v jednotlivých podsekcích.

Dojem třetí. Proč jsou proboha Novinky ve zcela jiném grafickém layoutu a se zcela jinou navigací?

Dojem čtvrtý. Hodnocená prezentace je společná pro Stavební spořitelnu i Životní pojišťovnu! To snad nemohou myslet vážně?

Nyní by mohl následovat hysterický smích hlavního hrdiny a příjezd sanitky …

Výsledná známka: 4



Informační rovina:

Protože od této chvíle budeme hovořit jen o jedné půlce www prezentace wustenrot.cz, musím konstatovat, že informací pro zájemce o stavební spoření obsahují tyto půlstránky poměrně méně, než bych čekal. Základní popis nabízených služeb se vejde vždy na jednu stránku a konvenční údaje o firmě jsou ještě kratší. V sekci Aktuality je poslední uvedená tisková zpráva z ledna letošního roku, nabídka volných míst (Aktuality) je prázdná a v oddílu Jak se stát poradcem (Aktuality) nenajdete nic jiného nežli sebezesměšňující fotku z 50. let a dobrou radu: Jděte někam (totiž třeba na nejbližší pobočku) a zjistěte si, co a jak.

Sekci Zábava si podle mého názoru může dovolit taková prezentace, která již vše podstatné řekla a nyní nabízí cosi navíc. Ani úžasné Wüstenrot Pexeso, hra navíc pouze pro registrované, nenahradí chybějící informace.

Trocha chvály na závěr. Součástí stránek jsou užitečné dynamické formuláře, umožňující vyhledat poradenské kanceláře společnosti, jednotlivé obchodní zástupce a simulátor průběhu stavebního spoření.

Výsledná známka: 3



Grafická rovina:

To, co mi vadilo na úvodní stránce, zůstává – korporátní barva jako jediná alternativa bez možnosti kombinace. Vtip z homepage se v podsekcích vytratil a zůstal jen uboze vyhlížející layout bez dalšího nápadu nebo alespoň čistoty zpracování. Stromový vizuální fragment tentokrát v úloze podkresového motivu ztratil původní noblesu. Grafické minisymboly (na piktogramy jsou příliš prvoplánové) celé oděné v povinné oranžové si grafik "střihl" posledních 5 minut před odjezdem z práce nebo jde o životní dílo? Dvě ozubená kolečka a rozházená písmenka, tomu říkáte grafické motivy?

Z jednotlivých podsekcí nemám vůbec příjemný pocit. Proti gustu žádný dišputát, říkávala moje babička, ale pocity uživatele často rozhodují...

Výsledná známka: 3-



Jazyková rovina:

Stav jazykové roviny prezentace byl zkoumán v sekci Služby. K podsekci Proč stavební spoření s Wüstenrotem mám 3 drobné poznámky. Použití zkratky v nadpisu považuji za zbytečné ulejvání, stylisticky nevhodné nadpisy (zvláště v sekci, která tak významně rozhoduje o tom, jestli se čtenář stane či nestane klientem) považuji za podcenění problematiky. Drobné chybičky se vloudí vždycky, když texty neprojdou finální korekturou (tvary "s námí", "pštileté", větné konstrukce začínající malým písmenem, "hypoteční" se píše na rozdíl od slova "hypotéka" s krátkým "e").

Texty nejsou po stylistické stránce nepříjemné, to ne, jen působí poněkud roztříštěným dojmem. Já chápu, že pomocí odrážek se snadněji formulují myšlenky, ale dobrý textař by měl respektovat specifika větné a souvětné stavby.

Výsledná známka: 2-



Navigační rovina:

Navigační systém hodnocené prezentace je velmi dobře zpracován a je důkazem, že tvůrcům šlo o rychlý a pohodlný pohyb uživatele. Při najetí myši na hlavní položky menu se otevírá nabídka jednotlivých podsekcí, takže pohyb kamkoli je možný takřka na jedno kliknutí. Tento primární navigační systém navíc zůstává k dispozici uvnitř celé prezentace, takže pohyb odkudkoli kamkoli je stejně jednoduchý a rychlý. Druhotný navigační systém je jakoby bonusem, který nabízí v kterékoli sekci kontaktní informace, možnost vyhledávání a e-mailový formulář. Zajímavostí pro uživatele a dobrou marketingovou pomůckou pro Wüstenrot je Kniha návštěv, kam spokojení i nespokojení návštěvníci mohou napsat, co je napadne. Že by vzpomínka na starou dobrou "Knihu přání a stížností"? Jednou jsem tam napsal, že pivo bylo teplé a málem jsem skončil v nemocnici.

Výsledná známka: 1



Technická rovina:

Výsledná známka: 3



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • přehledné formátování zdrojového kódu
  • definice DTD
(-)
  • mapa serveru – nefunkční odkaz na "Knihu návštěv"
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
(-)
  • nebylo využito
  • používání tagu "font"
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • DHTML animace navigace na HP
  • vyhledávání (pouze jednoduché)
  • kniha návštěv (prázdná, snad i zbytečná)
  • flash PEXESO
  • kalkulačka (simulace průběhu spoření)
  • animace novinek (Java applet)
(-)
  • formulář návrh smlouvy – nekontrolují se odesílané údaje


Závěr:
Nemohu se zbavit dojmu, že prezentace Wüstenrot stavební spořitelny je studentskou prací. Není třeba pátrat, kdo je skutečně tvůrcem, důležité je, že v některých aspektech budí takový dojem. Velmi kreativní pojetí úvodní stránky a skvělá navigace – to jsou silná pozitiva. Po stránce marketingových komunikací stránky vykazují nejsilnější nedostatky. Nepříliš zvládnutá je problematika textových struktur, grafické pojetí působí v layoutu podsekcí mnohdy až amatérským dojmem. Silná slova na závěr? Internetová prezentace v tomto stavu nebude pomáhat, ale spíše škodit každému dobrému obchodnímu a marketingovému záměru.

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor

Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PB MD NG EH GH VI PJ KK PN MV průměr
vzhled 3 - 2 - 2 - - 2 - 4 2,60
obsah 2 - 2 - 2 - - 3,5 - 2 2,30
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; MD - Michal Drtina, Vltava-Labe Press; NG - Naveed Gill, Tiscali; EH - Eda Hekšová, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT; GH - Gabriela Hrušková, Tiscali; VI - Vladimír Iliev, Strategie; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; KK - Kamil Kožíšek, Forrest Gump; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; MV - Martin Vymětal, Boomerang Publishing
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.

Vytrženo z kontextu
... na druhé straně musím konstatovat jistou nedotaženost, mnohdy hraničící s amaterismem... říká porotce Kamil Kožíšek (Celý názor)
... Nápad je to dobrý, ale zde nefunkční ... myslí si porotce Martin Vymětal (Celý názor)


---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

  • Podívejte se, jak dopadlo hodnocení Českomoravské stavební spořitelny, stavební spořitelny České spořitelny a Raiffeisen stavební spořitelny.

    Příští týden se můžete těšit na hodnocení webových stránek HYPO stavební spořitelny.

    Pokud jste navštívili internetové stránky Wüstenrot stavební spořitelny , jak se vám líbily? Našli jste na nich vše, co jste hledali? Napište nám své zkušenosti a názory.


    Partneři soutěže
    Tiscali
    Strategie


  • Sdílejte článek, než ho smažem

    Líbil se vám článek?

    +6
    AnoNe
    Vstoupit do diskuze
    V diskuzi je celkem 1 komentářů

    A tohle už jste četli?

    Co o webu Wüstenrot stavební spořitelny soudí porotci Peníze.cz

    10. 5. 2002 | Dušan Hradil

    Žlutý panáček a jeho internetový domeček

    3. 5. 2002 | Leoš Bárta

    Žlutý panáček a jeho internetový domeček

    Raiffeisen stavební spořitelna zastává na českém trhu 3. místo ve svém oboru. Dnes podrobíme přísnému hodnocení její internetovou prezentaci. Odpovídá její úroveň dnešním internetovým... celý článek

    Osm známek pro Buřinku

    26. 4. 2002 | Leoš Bárta

    Osm známek pro Buřinku

    Ve Stavební spořitelně České spořitelny si kdysi vymysleli buřinku. Té se rozhodli dát také virtuální podobu. Pojďte spolu s námi hodnotit, do jaké míry se jim to povedlo. 2. kolo soutěže... celý článek

    Kde žijí na internetu Lišky?

    19. 4. 2002 | Leoš Bárta

    Kde žijí na internetu Lišky?

    Druhé kolo soutěže Best Web 2002 začíná. Hodnotit se tentokrát budou www prezentace stavebních spořitelen. A první z nich je Českomoravská stavební spořitelna. Vzhůru tedy přátelé,... celý článek

    Zlato získá paradoxně vítěz i poražený

    1. 6. 2001 | Zdeněk Fekar

    Zlato získá paradoxně vítěz i poražený

    Z pěti hodnocených stavebních spořitelen má nejlepší webovou prezentaci Českomoravský lišák, míní porotci serveru Peníze.CZ; čtenářské zlato ale poputuje na jinou adresu. Paradoxně... celý článek

    Partners Financial Services

    Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.