Kde žijí na internetu Lišky?

Kde žijí na internetu Lišky?
Druhé kolo soutěže Best Web 2002 začíná. Hodnotit se tentokrát budou www prezentace stavebních spořitelen. A první z nich je Českomoravská stavební spořitelna. Vzhůru tedy přátelé, prolezeme to virtuální liščí doupě!
www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a její způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří deset osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.cmss.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 3 Marketingová rovina: 1- Informační rovina: 1- Grafická rovina: 3- Jazyková rovina: 1 Navigační rovina: 2- Technická rovina: 3 Bezpečnost: 5
Výsledná známka: 2,63



Kreativní rovina:

Při prvních několika návštěvách se mi hodnocená prezentace ČMSS zdála dokonale nijaká a sterilní. Ano, to je to správné slovo. Sterilní. Nešlo říci: "to je hezké" nebo "to je ošklivé". Zdálo se mi to celé po grafické, strukturální i kreativní stránce jaksi bez chuti a zápachu. A tenhle dojem mám vlastně dosud.

Úvodní stránka prezentace nemůže být sice nařčena z přílišného tradicionalismu, ale že by se v její strukturální a grafické sféře skrývalo mnoho kreativního cítění? To tedy neskrývá, a pokud ano, tak někde, kde to nedokážu najít… Lámu si hlavu, proč jsou 4 hlavní sekce číslovány od 01 do 04? Nebo právě v tom spočívá ono kreativno?

Ozvučení www prezentace je sice v prostředí našeho internetu zatím jen v plenkách, ale leckteří už to zkoušejí, a to je dobře. Bohužel je náš internetový národ zatím ve stavu, kdy vnímá jakýkoli zvuk jako příjemné překvapení a kdejaký výtvor je pak hned považován za kreativní… Pokud ale ony zvuky nebo linerové podkresy existují bez hlubšího smyslu či opodstatnění, pak se, myslím, jedná jen o pózu.

Výsledná známka (jako ve škole): 3



Marketingová rovina:

Jednou z prvních činností, které by měly předcházet produkci www prezentace, by mělo být stanovení dobré a jasné a vyhovující a kdovíjakéještě komunikační strategie. Ta by totiž měla jasně ukázat, co je nutné komunikovat tak a co jinak. Připadá mi, že autoři podcenili význam dobré struktury jednotlivých tematických celků. Dělení informací do 4 základních struktur menu se mi nezdá dost nosné a v konečném důsledku ani uživatelsky nikterak přitažlivé. Jeden příklad za všechny. Za návštěvu jistě stojí sekce Zábava, kde se možná dobře pobavíte a přitom budete mít stále na očích Lišku. Jenže – hledali byste křížovky a pexesa v sekci Infoservis? Ne? Špatně, jsou tam!

Už od úvodního liščího miniintra s upozorněním na načítání dat přes zlidovělou znělku (bez zvukové karty a reproduktorů to ale nepůjde) není uživatel ani chvíli na pochybách, že tohle prostředí už zná, i když tu třeba nikdy nebyl. Korporátní a kampaňová provázanost s ostatními médii je z marketingového hlediska zvládnuta velmi dobře.

Uživatelsky přínosné jsou dynamické aplikace typu oboustranná kalkulačka na výpočet cílové částky a měsíčního vkladu (odkaz najdete přímo na úvodní stránce, což je dobře) a další kalkulačky v sekci Spořte s námi / Spočítejte si. Možnost hledání v nabídce realit (Atlas.cz).

V sekci Příběhy ze života vsadili autoři na osvědčený recept ve stylu "příklady táhnou". Ke cti těmto příběhům slouží, že nejsou napsány hloupě a vypadají opravdu skutečně. Potenciální rozhodující se klient je tak "masírován" seshora i zespodu. Tohle by mohlo mít jistou účinnost.

Liška nenechává nic náhodě. Chytrou pomůcku najdete i v sekci Návrh smlouvy. Jste-li nedočkaví, můžete využít možnost předjednání vaší budoucí smlouvy o uzavření smlouvy o stavebním spoření on-line.

Výsledná známka: 1-



Informační rovina:

Nejsem odborníkem na stavební spoření, ale troufám si tvrdit, že v rámci prezentace ČMSS mám k dispozici veškeré potřebné informace k tomu, abych se mohl rozhodnout, jestli je pro mě Liška ta pravá volba. Navíc lze v úvodu každé z podsekcí nalézt jakýsi tematický úvodník, takže ony podsekce pak tvoří ucelený a jakoby zastřešený celek. Samotné koncové texty jsou vystavěny ve stručné formě a psány poměrně srozumitelným jazykem.

Co je nutné vyhledat, budiž vyhledáno. Nemluvím teď jen o dnes již běžné mapě s možností vyhledání poboček či dokonce obchodních zástupců podle jména. K dispozici dostáváme i seznam obchodních míst akceptujících Kartu klienta ČMSS a mnoho dalšího. Za velmi příjemné překvapení považuji sekci Jak bydlet levněji. Zde jsou k dispozici backroundové informační struktury, které tematicky souvisejí s problematikou bydlení a jsou možná pro většinu lidí v této zemi velmi zajímavé. Cenné rady, zajímavé čtení.

Slovníček odborných pojmů je bohužel hodně ukrytý a cesta zpátky vede jen po užití navigace prohlížeče.

Výsledná známka: 1-



Grafická rovina:

Je škoda, že si dnes spousta lidí plete grafickou čistotu s grafickou prázdnotou. Layout www prezentace ČMSS působí velmi chudým dojmem. Navíc není v této oblasti prezentace jednotná. V sekci Kde nás najdete se otevře nové okno s jiným grafickým layoutem a s jinou navigací.

Uvědomuji si, že s takovým maskotem jako je Liška v džínách nelze dělat kdovíjaké vizuální divy, ale proč se o to alespoň nepokusit? Další chybou je, že tak vděčný prostor pro vizuální kreativu jako jsou ony buttony-nebuttony nad položkami hlavního minimenu kdosi zaplnil pseudoefektními pohybujícími se čarami a barevnými kreacemi. Jde o moderní umění nebo neschopnost vytvořit něco, co bude mít kromě přitažlivé vizuální formy také smysluplný obsah?

Výsledná známka: 3-



Jazyková rovina:

Kromě jediné zapomenuté koncovky ve slově "týkající" (sekce Nákupy s kartou klienta) jsem nezaznamenal žádné gramatické nebo interpunkční chyby. V sekci Infoservis/Fox klub pro mladé se autoři dokonce snažili použít jazykové prostředky ekvivalentní věku oslovené cílové skupiny. Kdybych chtěl za každou cenu něco najít, řekl bych, že např. v sekci Bydlení kolem nás/Příběhy ze života jsou některé souvětné konstrukce příliš šroubované. Jenže já nechci za každou cenu hledat mouchy, takže jako bych nic neřekl.

Výsledná známka: 1



Navigační rovina:

Vždycky v takových chvílích pláču jako želva, ale není to žel nic platné. Opět žádný navigační systém. Nikdo nemyslel na to, že se chci uvnitř prezentace rychle a smysluplně pohybovat. Napadlo vás někdy, jaké by to bylo, kdyby stránky v knize nebyly číslovány? Tuhle mou lamentaci poněkud zmírňuje fakt, že v každé informační struktuře v rámci podsekcí je alespoň vždy k dispozici plný výběr menu. Stránkování je však možné jen s použitím navigačního systému daného internetového prohlížeče. Poněkud kuriózně vypadá buttonek Nahoru umístěný v zápatí každé, i sebekratší stránky.

Výsledná známka: 2-



Technická rovina:

Z hlediska zabezpečení výměny informací mezi klientem a serverem je hodnocená prezentace nedostatečná. V kontaktním formuláři a především ve formuláři Návrh smlouvy musí uživatel vyplnit spoustu svých osobních údajů včetně rodného čísla a tento komunikační tok je zcela nezabezpečen. Takový stav, podle mého názoru, není možné trpět a tolerovat u finanční instituce velikosti a významu ČMSS.


Výsledná známka: 3



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • přehledné formátování zdrojového kódu
  • meta tagy s klíčovými slovy a popisem pro vyhledávací roboty
(-)
  • vynechávání ALT textů
  • definice DTD je chybná, "//EN" označuje jazykovou mutaci DTD nikoli vlastního dokumentu "//CZ" je nesmysl, stálo by za to si přečíst, oč jde, než něco bezhlavě přepíšu )
  • pro (byť chybně) uvedenou definici DTD chybí u JavaScriptu atribut "type"
  • pohyb po stránkách je bez JavaScriptu možný pouze přes homepage
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • použití externího stylesheetu
(-)
  • definice stylu přímo u některých tagů, namísto použití třídy (zejména DHTML menu)
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • vyhledávání
  • databáze firem, kde je možné nakoupit se slevou
  • flash
  • kalkulačky
(-)
  • vyhledávání – v popisu dokumentu zobrazuje i HTML/JavaScript kód
  • vyhledávání – zajímavá informace v parametru "scope" – "E:\cmss-new", pravděpodobně informace o tom, kde stránky fyzicky leží na disku


Závěr:
Po marketingové stránce je prezentace ČMSS vystavěna opravdu profesionálně. Jasné, pregnantní texty s výrazným obchodním duchem, možnosti spočítat si, co se dá. Evidentní snaha využít možností internetu – kalkulačky, vyhledávání, on-line formuláře. Na druhé straně podceněná komunikační strategie, nepřitažlivé grafické prostředí, žádný vtip a šmrnc. U takové instituce jako je stavební spořitelna (navíc s tak lidovým maskotem) bych předpokládal větší odvahu být neformální. Liško, Liško, v oblasti internetu je ještě co vylepšovat. Na těchto základech ale můžeš dál stavět…

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor

Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PB MD NG EH GH VI PJ KK PN MV průměr
vzhled 3 1,5 2 2 2 - 1,5 - 1,5 - 1,929
obsah 1 1,5 2 2 2 - 2 - 1,5 - 1,714
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; MD - Michal Drtina, Vltava-Labe Press; NG - Naveed Gill, Tiscali; EH - Eda Hekšová, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT; GH - Gabriela Hrušková, Tiscali; VI - Vladimír Iliev, Strategie; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; KK - Kamil Kožíšek, Forrest Gump; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; MV - Martin Vymětal, Boomerang Publishing
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.

Vytrženo z kontextu
... On-line proces je zcela nezabezpečen a probíhá nad otevřeným http protokolem a přitom obsahuje osobní údaje klienta! ... upozorňuje porotce Pavel Janeček (Celý názor)
... Při příchodu na web mě trochu nepříjemně překvapila hudební znělka známá z televizní reklamy "Lišky", ale pro udržení corporate identity je to asi dobře ... říká porotce Petr Bednář (Celý názor)
... Stránkám by prospělo o něco více dynamičnosti, působí příliš jednoduchým a trochu nudným dojmem ... myslí si porotkyně Eda Hekšová (Celý názor)


---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

Příští týden se můžete těšit na hodnocení webových stránek Stavební spořitelny České spořitelny.

Pokud jste navštívili internetové stránky Českomoravské stavební spořitelny, jak se vám líbily? Našli jste na nich vše, co jste hledali? Napište nám své zkušenosti a názory.


Partneři soutěže
Tiscali
Strategie

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-71
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 4. 2002 12:39, Dan Kafka, daniel.kafka@multimedia.cz

Trošku mě zaráží sekce "vytrženo z kontextu", kde se objevily pouze negativní reakce porotců, které jsou celkově jinak pozitivní. Nezabezpečená žádost - návrh smlouvy je realitou, to je neoddiskutovatelné.

Co se týče grafiky, dělala ji naše designérka Michaela Mishka Suchá, která aktuálně dostala Zavináče za webovou grafiku a web cmss.cz je jedním z jejích nejzdařilejších komerčních dílek. Aspoň tak to cítíme my v První Multimediální, která ma web na starosti. To, že se p. Bártovi naše práce celkově nelíbí, je prostě fakt a nebudu jej komentovat :)

+80
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 4. 2002 12:25, Michal Popelář, michal.popelar@multimedia.cz

Dobrý den,

jen jsem se chtěl zeptat, kdy začne HTTPS kanál používat server penize.cz pro registraci uživatelů, kde je také požadováno rodné číslo. Už půl roku čekám, až se mi z redakce někdo ozve na můj e-mail, kde jsem na tento fakt upozorňoval. Jinak si rovněž myslím, jako kolega Kafka, že by to tak být nemělo.

Přeji pěkný den.

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Co o webu Českomoravské stavební spořitelny soudí porotci Peníze.cz

19. 4. 2002 | Dušan Hradil

Zlato získá paradoxně vítěz i poražený

1. 6. 2001 | Zdeněk Fekar

Zlato získá paradoxně vítěz i poražený

Z pěti hodnocených stavebních spořitelen má nejlepší webovou prezentaci Českomoravský lišák, míní porotci serveru Peníze.CZ; čtenářské zlato ale poputuje na jinou adresu. Paradoxně... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services