Raiffeisenbank dočasně odpustí poplatek za online směnárnu
1. 6. 2023 | Petr Kučera

Služba Směnárna, která je součástí mobilního bankovnictví Raiffeisenbank, bude během června zdarma. Standardně za ni banka účtuje paušální poplatek 39 korun měsíčně.
Od začátku dubna platí přísnější pravidla pro směnárny v Česku. Mají chránit především zahraniční turisty před nekalými praktikami některých nepoctivých obchodníků.
„Největším přínosem novely je zvýšení transparentnosti směnárenského obchodu. Věřím, že směna peněz bude nově fungovat tak jednoduše, jako když si jedete natankovat na benzinovou pumpu," říká Tomáš Nidetzký, viceguvernér České národní banky, která se na vzniku nových pravidel podílela.
Podrobnější informace o právech zákazníků zveřejnila ČNB na své nové webové stránce. Její adresa teď musí být povinně uvedena na každém dokladu o provedení směnárenského obchodu.
Nová pravidla se dotýkají také fungování bank. I proto dvě z nich – ČSOB a Raiffeisenbank – přestaly od dubna na pobočkách nabízet směnárenské služby.
„ČSOB se rozhodla v uvedené službě nepokračovat na základě několika skutečností, mezi něž patří novelizace směnárenského zákona či změna chování klientů, kteří stále ve větší míře využívají k hotovostním transakcím bankomaty a zároveň realizují rok od roku nižší počet směnárenských transakcí,“ vysvětluje mluvčí banky Patrik Madle.
Podobně hovoří i mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. „Důvodem je klesající zájem o tuto službu a měnící se legislativa. Novela zavádí pro banku složitá pravidla pro storna nebo reklamace transakcí a výrazně rozšiřuje náležitosti pokladních dokladů,“ říká. Podle statistik Raiffeisenbank představuje výměna hotovosti pouhých 1,7 procenta z celkového počtu transakcí uskutečněných na pokladnách banky, navíc počet směnárenských operací loni klesl meziročně o 30 procent.
„Změna se týká především turistů, kteří nejsou klienty banky a výměnu valut, respektive výběr peněz, mohou provést v bankomatu,“ dodává Kopecká.
V obou bankách si už jednoduše nevymění hotovost ani jejich klienti. Těm zůstává zejména možnost vybrat si cizí měnu z bankomatu v zahraničí, případně si můžou (za poplatek) vybrat hotovost ze svého účtu na pobočce, stejně jako vložit cizí měnu na svůj účet.
Další banky ukončení služby nechystají. „Směnárenskou činnost v současné době rušit nebudeme, aplikovali jsme nařízení vyplývající z novely,“ říká například Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank. Pokračuje i Česká spořitelna, která směnu nabízí na 174 ze svých 513 poboček. Většina dalších bank pak směnárenské služby nenabízela už dříve.
Směňujte peníze za VIP kurz v nejlepší české směnárně
Pro poctivé směnárny prý nová pravidla nepřinášejí zásadní problém ve fungování. „Vzhledem k tomu, že jsme již před tím, než tato novela vůbec vznikla, umožňovali klientům vrácení peněz v rámci celého dne, tak pro nás se nic zásadního nezměnilo, jen jsme museli trochu papírovat. Ale v praxi pro nás žádná změna,“ říká například Lukáš Jelínek z pražské směnárny Exchange, která je dlouhodobě řazena mezi slušné obchodníky.
Častým chytákem nepoctivých směnáren bylo zobrazování dvou kurzovních lístků. Na jednom sice byly skutečné kurzy, lépe viditelné však byly takzvané VIP kurzy – na tento výhodnější poměr by se ale člověk dostal až při směně vyšších částek, které turisté běžně nemění.
Nová pravidla tuto praxi od dubna zakazují. Obchodník už nesmí uveřejnit výhodnější nabídku prostřednictvím konkrétního směnného kurzu v provozovně či jejím bezprostředním okolí (nejen ve výloze, ale třeba i na reklamním poutači před provozovnou nebo několik metrů od ní). Přípustná je pouze obecná informace o možných výhodách, ovšem bez uvedení konkrétního směnného kurzu.
Končí i další oblíbený trik: některé firmy sice lákaly na férový kurz, ale účtovaly k němu velmi vysoké poplatky za směnu. „Na Staroměstském náměstí tak turista může dostat za euro 15 korun, nebo mu naúčtují poplatek 28 procent,“ upřesnila konkrétní příklad ministryně financí Alena Schillerová při projednávání novely.
Od dubna jsou poplatky za směnu zakázány. Výjimka je nadále možná pouze při směně mincí, šeků nebo při úhradě platebními kartami, na které se nevztahuje evropská regulace mezibankovních poplatků. Směnu v těchto případech provází vyšší náklady než při směně bankovek, vysvětluje ministerstvo. V takovém případě však směnárna musí přímo na kurzovním lístku napsat nejen to, že vybírá poplatek, ale i za jakých podmínek.
Dodejme, že poplatky za použití platební karty obchodníkům zakazuje zákon o platebním styku. Podle ministerstva to ale není v rozporu. Zákaz totiž není absolutní a dopadá jen na karetní transakce, u nichž nařízení EU omezuje mezibankovní poplatek. To se netýká třeba karet vydaných mimo Evropskou unii, karet vydaných k podnikatelskému účtu nebo karet vydaných takzvanými třístrannými schématy (například American Express nebo Diners Club).
Poplatky za směnárenskou činnost už nesmí vybírat ani banky, které si dosud účtovaly zhruba dvě procenta z částky obchodu. Budou na to banky reagovat zvýšením kurzu? Na otázku webu Peníze.cz neodpověděla ani jedna z těch, které směnu dál nabízejí.
Za účtování jiných než zákonem povolených poplatků hrozí směnárnám či bankám pokuta až milion korun, za chyby na kurzovním lístku dokonce až pět milionů.
Důležitou novinkou je i tříhodinová lhůta na odstoupení od směny. Lidé tak dostanou čas si vše v klidu znovu propočítat. Jde hlavně o pojistku pro případ, že směnárny i po dubnovém zpřísnění pravidel najdou nový trik. Jestliže směnárna odstoupení neumožní, hrozí jí pokuta až pět milionů korun.
Ministerstvo financí původně navrhovalo dvouhodinovou lhůtu pro odstoupení, poslanci ji ale na návrh Patrika Nachera prodloužili na tři hodiny.
Když k obchodu dojde těsně před zavřením směnárny, lhůta se koncem provozní doby zastaví a pokračuje až od otevření pobočky v následujícím dni. Rozhodující je provozní doba uvedená na dokladu o provedení směnárenského obchodu, který musí klient dostat.
Zákon myslí i na praktické detaily. Při přerušení lhůty koncem provozní doby má klient příští pracovní den k dispozici vždy minimálně půlhodinu na provedení storna. Jestliže by tedy někomu druhý den zbývalo třeba už jen pět minut z původních tří hodin, lhůta se natáhne na půlhodinu.
Směnu lze zrušit jen v té provozovně, v níž se uskutečnila. To má podle ministerstva zamezit možným nedorozuměním v případech, kdy má jedna firma víc poboček. Brání to také účelovým manipulacím s provozní dobou na různých provozovnách stejného obchodníka.
Spolu s odstoupením od směny lze odstoupit i od smlouvy o doplňkové službě – typicky jde o prodej map či upomínkových předmětů za nestandardních podmínek. Některé směnárny například prodávají mapy za stovky korun, přestože jinde bývá distribuována zdarma.
Počítá se i se směnárenským automatem. Lhůta pro odstoupení v takovém případě dosahuje tří pracovních dnů, přičemž směnu lze stornovat v kterékoliv provozovně majitele automatu, v jeho sídle či zasláním odstoupení od smlouvy poštou.
Klient má nárok na odstoupení od smlouvy do hranice 1000 eur. Jestliže směna tuto částku přesahovala, může obchodník přijmout zpět jen 1000 eur. Tento limit má zabránit spekulacím na vývoj kurzu a zneužití práva odstoupit od smlouvy. Obchodníkovi nicméně nic nebrání, aby se „odchýlil od zákona ve prospěch spotřebitele“ a umožnil storno vyšší částky než 1000 eur.
Zmíněný limit souvisí s hranicí pro identifikaci klienta podle předpisů proti praní špinavých peněz. Ze zjištění České národní banky zároveň vyplývá, že 90 až 95 procent uskutečněných směnárenských obchodů se pohybuje do hranice 1000 eur. U vyšších částek, kdy klient musí předložit doklad totožnosti, se podle ministerstva předpokládá zvýšená obezřetnost z jeho strany.
Obchodníkovi nepomůže, ani když se bude vymlouvat třeba na technické problémy. Jestliže totiž klient nemůže odstoupit od smlouvy kvůli překážce na straně obchodníka, prodlužuje se lhůta pro odstoupení na šest měsíců. „Bránit odstoupení může směnárna například tím, že se před zákazníkem záměrně uzavře v provozovně a bude mu bránit projevit vůli odstoupit. Dalším příkladem je násilné vyvedení zákazníka z provozovny,“ vysvětlilo ministerstvo v návrhu novely.
Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.
Prodlouženou lhůtu lze v takových případech využít i jinde než v provozovně, v níž k obchodu došlo. Za úmyslné bránění v odstoupení od smlouvy navíc hrozí až pětimilionová pokuta.
Nová pravidla dostala i pořadí kurzů na lístku. Měla by tak skončit situace, kdy si při směně lámete hlavu, kdo vlastně kupuje a kdo prodává.
Novela zavádí povinnost informovat o směru směny, a to výrazy „nakupujeme“ a „prodáváme“ a také „we buy“ a „we sell“ – na kurzovním lístku musí být informace minimálně v českém a anglickém jazyce. Oba výrazy musí být uvedeny právě v uvedeném pořadí. Obchodník tak musí nejdříve uvést kurz při nákupu měny ze svého pohledu (provozovatele směnárny) a následně při prodeji měny (z pohledu provozovatele).
Jako první tak na lístku uvede kurz, který je zpravidla méně příznivý pro zákazníka. „Opačné pořadí může v klientech vyvolávat dojem, že obdrží více požadované měny. Rovněž slova nákup či prodej bez uvedení osoby, která nakupuje a prodává, nejsou pro klienty jasná,“ vysvětlilo ministerstvo, proč prosazovalo zpřesnění.
Po provedení směny má směnárna či banka i nadále povinnost vydat o ní doklad – jinak jí hroz pokuta až jeden milion korun. Na dokladu přibude informace o právu zákazníka odstoupit od směny – a to podrobnější, než je dosud na kurzovním lístku. Jestliže obchodník tuto informaci neuvede, lhůta na odstoupení se opět prodlužuje na půl roku.
Novela však směnárnám zároveň uleví – alespoň u transakcí do 1000 eur. Obchodník už nemusí vydávat takzvané předsmluvní informace s detaily o chystané směně (kurz nebo celková cena), které musel klient předem podepsat.
„Praxe ukázala, že předsmluvní informace nesplnily účel, který byl předvídán při jejich zavedení. Zákazníci často nechápou smysl vydané stvrzenky, která je jim předána ještě před provedením obchodu, mylně ji považují za doklad o provedení směny. Navíc pokud zákazník podepíše, že předsmluvní informaci převzal, jde to k jeho tíži, pokud dodatečně zjistí, že z nějakého důvodu nesouhlasí s podmínkami provedené směny,“ vysvětlilo ministerstvo.
Transparentnost bude podle ministerstva zachována díky povinnosti uveřejnit srozumitelný kurzovní lístek a nutnosti vydat doklad o provedení směny.
Rychlé řešení škod na majetku
Zvládněte nečekané situace v klidu. Více než 30 % škod na majetku vyřešíme již v den jejich nahlášení.
Sdílejte článek, než ho smažem