Roční dálniční známka zdraží. Stát omezí předprodej
7. 12. 2023 | Petr Kučera

Od března 2024 v Česku výrazně zdraží roční dálniční známka. Desetidenní a měsíční známky naopak zlevní. Současně začne platit jednodenní.
„Jsem ráda, že jsme se konečně vydali cestou digitalizace a zavádění technologií 21. století do odbavování cestujících v hlavním městě a ve Středočeském kraji. Definitivně tak uzavíráme nechvalně proslulou kapitolu karty Opencard,“ komentovala zavedení nového systému pražská primátorka Adriana Krnáčová. Co konkrétně PID Lítačka cestujícím přinese?
Počátkem října zlevní Praha jízdné v městské hromadné dopravě: studenti a senioři (od 60 do 65 let) budou jezdit o šedesát procent levněji. Pro obě skupiny cestujících jsou nachystané tři druhy kuponů – měsíční za 130 korun, čtvrtletní za 360 korun nebo roční za 1280 korun. Studentům, kteří si dosud mohli levnější jízdenku pořídit pouze na deset měsíců, tak bude nově platit i o prázdninách.
Slevy navazují na rozhodnutí vlády, díky kterému od září zlevní studentské a seniorské jízdné ve vlacích a dálkových autobusech.
Jednou z nejzásadnějších změn je rozšíření nosičů, na které lze (obrazně řečeno) nahrát časové kupony – jízdenky na měsíc, čtvrtletí nebo rok. Zatímco dosud se držitel časového kuponu neobešel bez zelené Lítačky nebo starší Opencard, nyní lze využít i platební kartu nebo In Kartu od Českých drah.
V případě platebních karet je důležité, aby šlo o kartu bezkontaktní, vydanou společností Visa či Mastercard. Jestli je karta debetní či kreditní, nezáleží. V praxi platební karta slouží jako takzvaný identifikátor: zakoupený časový kupon se v systému PID Lítačky spáruje s číslem platební karty. To mimo jiné znamená, že pokud o platební kartu přijdete, údaje o zakoupeném jízdném dál zůstávají v informační databázi PID Lítačky. Protože je platební karta pouhým identifikátorem, neprobíhají na ní v souvislosti s kuponem žádné transakce.
Vedle platební karty lze jako identifikátor použít také In Kartu Českých drah. Vše funguje stejně jako v případě platební karty: kupon není nahraný přímo na kartě, ale uložený v informační databázi systému PID Lítačka. Při ztrátě InKarty proto nehrozí ztráta zakoupených kuponů. Kdo bude chtít v průběhu platnosti časové jízdenky nosič změnit, například vyměnit Lítačku za platební kartu, může změnu zadat skrze uživatelský účet e-shopu www.pidlitacka.cz, ale i osobně na přepážce předprodejního místa DPP.
Kdo chce jako identifikátor využít platební kartu, měl by si ohlídat, jestli je v systému vedená jako karta anonymní nebo osobní. Na anonymní kartu lze totiž nahrát pouze dražší přenosné kupony, které nejsou vázané na konkrétní osobu. Platební kartu je proto potřeba uložit v režimu Osobní – jednoduše tak, že ke svému profilu nahrajete fotografii.
V souvislosti se spuštěním systému PID Lítačka dojde také k postupnému ukončení provozu karet Opencard. Ty aktuálně využívá zhruba 240 tisíc cestujících. Od prvního listopadu už ale na Opencard nepůjde nahrát žádné nové dlouhodobé kupony, pouze se nechají doběhnout jízdenky zakoupené před tímto datem. Jakmile platnost kuponu skončí, bude potřeba zvolit jeden ze tří způsobů zmíněných výš: Lítačku, platební kartu nebo In Kartu. Od prvního září zároveň půjde Opencard bezplatně vyměnit za Lítačku.
Součástí nového dopravního systému je také e-shop. Právě zde – poté, co se uživatel zaregistruje – lze zvolit konkrétní identifikátor: Lítačku, platební kartu nebo In Kartu. Krom toho lze na e-shopu objednávat také jednotlivé kupony. V uživatelském účtu cestující vidí dobu jejich platnosti, zároveň se může nechat upozornit (esemeskou nebo e-mailem), jakmile mu má kupon vypršet.
Do PID (Pražské integrované dopravy) patří také některé vlakové spoje, které provozují České dráhy. Například mezi Prahou a Berounem, Roudnicí nad Labem nebo Benešovem. Konkrétní seznam vlakových příměstských linek najdete zde.
Integrované jízdné přitom bývá ve většině krajů levnější než tarif Českých drah. Pokud jde o Prahu a Středočeský kraj, dělá rozdíl až padesát procent. Například obyčejná jízdenka Českých drah z pražského smíchovského nádraží do Berouna přijde na 69 korun, jednotlivá jízdenka PID na 46 korun a s Lítačkou na 32 korun (cenové rozdíly na dalších trasách si můžete prohlédnout zde). České dráhy totiž počítají jízdné podle skutečně ujetých kilometrů, krajské integrované systémy rozdělují oblasti do pásem a vypočítávají jízdné podle vzdálenosti mezi nimi.
Zaměstnanci Českých drah ovšem nejsou povinní levnější jízdné nabídnout. Proto kdo chce jezdit levněji, musí se o levnější jízdenku přihlásit.
Informace o kuponu zakoupeném skrze e-shop se s nosičem spárují automaticky, nejpozději do šedesáti minut. Zakoupené jízdné už proto nebude potřeba zapisovat ve validátorech. Ty z vestibulů metra postupně zmizí. Kromě nákupu jízdenek v e-shopu lze samozřejmě i dál využívat prodejní místa DPP nebo centrum Lítačky v pražském Škodově paláci.
Další výhodou nového e-shopu je možnost propojení vícero účtů do jednoho. Rodiče tak můžou z jednoho profilu spravovat například kupony svých dětí. Studentům zase odpadá nutnost prokazovat se potvrzením o studiu přímo na prodejních místech. Stačí, když při vyplňování uživatelského profilu přidají číslo průkazky ISIC.
Konečně poslední novinkou je mobilní aplikace PID Lítačka, kterou lze v ostrém provozu využívat od prvního září (aktuálně běží v testovací verzi, dostupná je pro Android i iOS). Mobilní aplikace nabídne několik funkcí: vyhledávání konkrétních spojení a především nákup jízdenek. Do aplikace bude ovšem nejprve nutné přidat platební kartu, ze které se bude nákup jednotlivých lístků hradit. Jízdenku půjde zakoupit před každou jednotlivou jízdou, další variantou je nákup maximálně třiceti jízdenek najednou. Ty pak bude cestující postupně aktivovat. Zároveň půjde jednoduše přeposlat jízdenku do aplikace někoho jiného: příbuzného nebo kamaráda, případně aktivovat několik jízdenek najednou.
Vybudování celého systému přišlo Prahu a Středočeský kraj na 40 milionů korun. Další tři miliony korun padnou každý měsíc na provozní náklady.
Investujte do indexu S&P 500!
Zabezpečte svou budoucnost. Investujte do akcií globálních firem jako Apple či Coca-Cola díky fondu EFEKTIKA! S předpokládaným výnosem přes 7 % ročně.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
1. 10. 2018 16:41, Miky
Nový e-shop s novou registrací je parodie na webové formuláře. Amatérské, matoucí a částečně nefunkční. Strávíte s tím půl hodiny a nakonec stejně musíte jít koupit kupón do Metra.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.