Nový podvod ovládne váš telefon, varuje policie
6. 6. 2023 | redakce Peníze.CZ

Nový typ podvodu evidují kriminalisté Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje specializující se na kybernetickou kriminalitu.
Občanky, elektronické občanské průkazy s kontaktním čipem, se vydávají od prvního července. Jejich hlavní výhoda spočívá v možnosti komunikovat s úřady online. Z domova, práce, jednoduše odkudkoli, kde se připojíte k internetu. „Pokud má stát fungovat efektivně, musí využívat nástroje a metody 21. století. Což spočívá i v tom, že spolu jednotlivé systémy musí umět komunikovat a sdílet informace mezi sebou na dálku. Aktuálně je v Česku zaregistrovaných 7 722 informačních systémů veřejné správy. Pokud by spolu všechny sdíleně využívaly již vytvořené služby a získaná data, ušetřili bychom si všichni hodiny přenášení papírů mezi úřady, stání ve frontách a stát i občan by ušetřil nemalé náklady,“ věří ministr vnitra Jan Hamáček.
V praxi má online komunikaci s úřady zajišťovat Portál občana, který Ministerstvo vnitra představilo tento týden. S pomocí eObčanky se lze přes portál přihlásit k sedmatřiceti službám. Další mají přibývat v následujících měsících. „eObčanka umožňuje prokázání totožnosti online a zároveň zaručuje nejvyšší možnou bezpečnost. Občan tak může bez chození na úřad získat například eRecept, vyřídit si neschopenku, zjistit informace o svém důchodu nebo si vyjet výpis z rejstříku trestů. Další služby budou přibývat postupně,“ vysvětlil na tiskové konferenci ke spuštění Portálu občana náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Jaroslav Strouhal.
Konkrétní seznam aktuálně dostupných online služeb si můžete prohlédnout v boxu.
Nemocenská
Sociální pojištění
Důchody
Registry a rejstříky
Další
Aby elektronická občanka fungovala jak má, je potřeba připojit ji ke čtečce čipových karet. Ta bývá součástí některých počítačů, případně si ji lze za několik málo stovek dokoupit. Další nutná podmínka: elektronické funkce při převzetí občanky na úřadě aktivovat. Pro samotné přihlášení do portálu občana pak slouží unikátní kód, který si každý vymyslí právě při aktivaci občanky. Jde o Identifikační osobní kód (IOK) složený z libovolné kombinace čtyř až deseti číslic. Zároveň si musí každý navolit ještě Deblokační osobní kód (DOK), který přijde na řadu, když při přihlášení do portálu zadáte třikrát špatně IOK.
Bývaly časy, kdy měl občan povinnost mít u sebe občanský průkaz prakticky vždy a všude. Dnes to neplatí, totožnost lze prokázat pomocí dalších dokladů nebo jména, příjmení a data narození. Tyto údaje by měly policistům stačit k ověření vaší totožnosti v centrální evidenci občanů. Za to, že u sebe občanku nemáte, vás nemají právo pokutovat.
Policie může vaši totožnost ověřovat jen v zákonem vymezených situacích. Například pokud jste podezřelí ze spáchání trestného činu či správního deliktu nebo když odpovídáte popisu hledané či pohřešované osoby. Ověření totožnosti může policie žádat i v případě, kdy se zdržujete v blízkosti místa, kde došlo ke spáchání trestného činu, správního deliktu nebo požáru.
Aktivace elektronických funkcí nových občanek ovšem není povinná. Kdo o aktivaci nepožádá již při vyzvednutí průkazu, může tak učinit později na jakémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností. Stejně tak lze později elektronické funkce deaktivovat. Zároveň lze na čip elektronických občanek nahrát certifikáty pro elektronický podpis. Ten usnadní komunikaci s úřady, které dosud nejsou na Portál občana napojené.
Elektronické občanky stát za poplatek vydával už dřív. Nové funkce ovšem nelze se starší verzí občanských průkazů využívat. Držitelé těchto průkazů si tedy musí požádat o vydání občanky nové, nebo počkat až jim skončí platnost aktuální. Na plošnou výměnu průkazů se totiž úřady nechystají. Vydávat se budou postupně – jakmile žadateli skončí platnost starého průkazu, dojde ke změně některých z údajů (trvalé bydliště, příjmení) a samozřejmě při ztrátě nebo odcizení.
O elektronický občanský průkaz lze přitom stejně jako předtím žádat na kterémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností (v Praze na jakémkoli městském úřadě). Novinkou je možnost expresního vydání nového průkazu. Standardní doba pro vydání nového občanského průkazu dělá třicet dní. Nově ho lze ale získat ve dvou zkrácených lhůtách: pět pracovních dní nebo čtyřiadvacet hodin.
Počítejte ale s tím, že vydání dokladu expres něco stojí. Správní poplatek za vydání občanského průkazu ve lhůtě pěti pracovních dní přijde na pětistovku, kdo potřebuje občanku do 24 hodin, zaplatí tisíc korun. I o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě lze žádat na kterémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností. Průkaz vydaný do 24 hodin lze ovšem vyzvednout pouze na Ministerstvu vnitra v Praze (Na Pankráci 72, Praha 4).
Za kopečky? A co pojištění, máte? Srovnáme cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat.
Začátkem prázdnin se měnila také pravidla pro vydávání cestovních pasů. Pas, stejně jako občanku, nyní získáte ve zkrácené lhůtě pěti pracovních dní nebo 24 hodin. Správní poplatky jsou ale mnohem vyšší:
O expresní cestovní pas lze žádat na kterémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností, doklad vydaný během dvaceti čtyř hodin vám ale předají pouze na Ministerstvu vnitra v Praze.
Šátráte v kapse a peněženka nikde. Moc peněz v ní nebylo, čert je vem. Za to byla portmonka napěchovaná doklady… To zabolí. Co dělat, když o doklady přijdete? Poradíme, jak postupovat v případě jejich ztráty, odcizení i zničení.
Konečně poslední změnou jsou nové noty pro vydávání řidičských průkazů. S žádostí o řidičák nově pochodíte na kterémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností, nikoli pouze na úřadě v místě trvalého bydliště.
Zároveň odpadá povinnost přinést spolu s žádostí papírovou fotografii (výjimkou je žádost o mezinárodní řidičský průkaz). Úředníci vás blýsknou na místě, případně si z databáze stáhnou fotku, kterou již máte na občance nebo cestovním pasu. Záležet bude na tom, zda jste si na fotce stále podobní. Výhodou nových řidičáků je i to, že jejich součástí už nebude údaj o místě bydliště. Jinak řečeno: budoucí stěhování neznamená nutnost výměny řidičského průkazu.
Novinky jsou vykoupené vyšší cenou řidičáků. Výměna dokladu při konci jeho platnosti zůstává zdarma, kdo si ale půjde pro řidičák úplně poprvé, zaplatí správní poplatek 200 korun. Kdo bude potřebovat nový řidičák za pět pracovních dní namísto standardních dvaceti, zaplatí 700 korun (dřív dělal poplatek za expresní vydání pětistovku).
Rychlé řešení škod na majetku
Zvládněte nečekané situace v klidu. Více než 30 % škod na majetku vyřešíme již v den jejich nahlášení.
Sdílejte článek, než ho smažem