Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Chcete platit míň za mobil? Řekněte si starostovi

| rubrika: Co se děje | 5. 12. 2016 | 16 komentářů
Radnice Brna-střed chce občanům zajistit neomezený mobilní tarif za tři stovky. Běžný smrtelník platí několikanásobně víc, o cenách, jaké operátoři dávají firmám a státní správě, si může nechat zdát. Brno to chce změnit. Řekněte i vy svému starostovi, ať zařídí slevu. Možnosti tu jsou.

„Chceme, aby občané Brna-střed mohli neomezeně volat, posílat SMS a využívat minimálně pět GB dat za cenu do tří set korun měsíčně včetně DPH,“ říká radní pro legislativu a informatiku Svatopluk Bartík. U tří největších mobilních operátorů dnes za takový balíček zaplatíte od 1098 do 1499 korun, pokud se uvážete na dva roky. Neomezené hlasové tarify nabízejí tři velcí operátoři za 749 měsíčně, v ceně je ale pouze 1,5 GB dat. Firmy a orgány veřejné správy dostávají totéž s neuvěřitelnými slevami: až ve výši devadesáti procent. I radnice Brna-střed získala pro své úředníky víc než poloviční slevu. Teď chce peníze ušetřit občanům.

Brno-střed vyhlásilo veřejnou výzvu: operátoři dostali měsíc na podání nabídek, vyhraje nejlevnější. Nebo žádná, pokud se radnici nebude cena zamlouvat. „Chceme využít toho, že bezmála devadesát tisíc obyvatel Brna-střed s vyšší kupní silou, soustředěných na velmi malém území, může být pro operátory lákavou obchodní příležitostí,“ vysvětluje radní Bartík.

Postupovat se bude obálkovou metodou. Čas na podání nabídky mají operátoři do sedmého prosince, kdy se obálky otevřou a poprvé zasedne výběrová komise. Zbývají dva dny.

Inspirace

Znak Brna-středu

Jak to vidí Brno-střed

  • Ve výzvě hledá radnice Brna-střed dva tarify: základní s neomezeným voláním, esemeskami a ememeskami. Druhým tarifem je balíček pěti GB dat, který je možné dokoupit jednou či víckrát za stejnou cenu k základnímu tarifu.
  • Nabídka by měla platit dva roky. Úvazek mezi občanem a operátorem bude trvat jeden rok.
  • Brno-střed zákazníky operátorovi nenabídne předem (jak to chodí například při aukcích energií). Vítězný tarif bude radnice dva roky mezi obyvateli propagovat. Operátor by měl alespoň v jedné prodejně v centru Brna tarif nabízet. Zájemci s trvalým bydlištěm v městské části, tu budou moct podepsat smlouvu.

Konec jednoho tabu

Oslovili jsme T-Mobile, Vodafone i O₂. Zajímalo nás, jestli se do soutěže přihlásí, co případně zvažují a jak se na průlom, o který se brněnská radnice postarala, dívají – může totiž spustit lavinu. Jestli soutěž dopadne, mohou příklad Brna následovat další obce. Velcí operátoři se ale obrnili hradbou mlčení – shodně sdělili, že se k tématu vyjadřovat nechtějí, alespoň prozatím. Sdílenější možná budou, až se ukáže, jak veřejná výzva dopadla.

Podle Jiřího Hlavenky, jednatele společnosti Fayn Telecommunications a virtuálního operátora Fayn, brněnská iniciativa otevírá zásadní téma obrovské nerovnosti v přístupu k mobilním službám. „Cenové rozdíly mezi nabídkou koncovému uživateli a poměrně malé skupině uživatelů, například pracovníků menší firmy, jsou propastné, ve stovkách procent. Zatímco o firemní zákazníky velcí síťoví operátoři skutečně volnotržně soutěží, u koncových zákazníků mají všichni pozoruhodně shodně nasazenou laťku na několikanásobně vyšších cenách,“ komentuje pro Peníze.cz. Zajímavé podle Hlavenky bude sledovat, jestli se velcí operátoři soutěže Brna-střed vůbec zúčastní. „Prolomili by tak dosavadní tabu, že o koncové zákazníky se nesoutěží,“ míní. Jestli se do soutěže přihlásí virtuální operátor Fayn, Jiří Hlavenka prozradit nechtěl. „Ještě nejsme pevně rozhodnutí,“ řekl nám minulý týden.

Příklad!

Ve Žďáru nad Sázavou umějí vyjednávat

Malá exkurze do registru smluv. Ukazuje, jak schopné vyjednavače má kupříkladu radnice Ždáru nad Sázavou. Úředníkům zajistila neomezené volání za 93 korun a neomezená data za 280 korun bez DPH. Mrkněte na smlouvu:

Propojeno!

Šéf ČTÚ na Peníze.cz

Otevřený rozhovor s šéfem Českého telekomunikačního úřadu Jaromírem Novákem o tom, co Česku schází k tomu, aby se mohlo stát středoevropským lídrem v digitálních technologiích, o tom, že balíček s pěti sty megabajty dat je dnes výsměch, o absenci čtvrtého operátora a o prolobovaných legislativních úpravách, které tlačí spotřebitele do kouta.

Operátoři stavějí dálnice, ale pustí na ně jen škodovky stodvacítky

Máte IČO? Sleva padá z nebe

„V Česku je to tak, že kdo má IČO a aspoň pár SIMek, dostane od operátora nabídku, která je cenově, ale hlavně objemově nesrovnatelná s tím, co je v oficiálním ceníku pro domácnosti. Firemní zákazníci i státní správa běžně dostávají ‚polské ceny‘, třeba neomezené volání a dvacet GB dat za cenu kolem tří set korun. Firmy mají o chloupek horší podmínky než stát, ale nikterak významně. Kdo nemá IČO, má smůlu, maximálně si může vyhádat nějakou slevu, pokud je aktivní,“ hodnotí Ondřej Malý, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu. V soutěži Brna-střed je členem výběrové komise s poradním hlasem.

Operátor O₂ ve svých kvartálních výsledcích situaci nakonec sám pojmenovává: „Zatímco mobilní výnosy ze smluvních služeb v rezidentním segmentu pokračují v růstu, vlivem konkurenčních tlaků výnosy v segmentu firemních zákazníků nadále klesají." Podle Ondřeje Malého to v překladu znamená: „Matky na mateřské, rodiny, důchodci, studenti, prostě všichni individuální zákazníci mají jedny z nejvyšších cen v Evropské unii, aby si operátoři mohli víc konkurovat ve firemním segmentu.“

Pěkně to podle něj ilustruje případ Vědeckého a servisního pracoviště tělesné výchovy a sportu CASRI, které poptávalo šest SIM karet na čtyři roky s neomezeným voláním a deseti GB dat. Dostalo se na měsíční paušál 200 korun bez DPH za jednu SIMku:

„Kolik by asi za totéž zaplatila rodina se čtyřmi dětmi, teenagery, kteří mají poměrně značné požadavky na mobilní data?“ ptá se Ondřej Malý.

Akce radnice Brna-střed je podle něj logickou reakcí na výrazné znevýhodňování individuálních zákazníků. „Podobné rebelie spotřebitelů očekávám i do budoucna, bez ohledu na úspěch či neúspěch brněnské radnice.“

Srovnání s cizinou: Zapláčete

„Podle zprávy Evropské komise o cenách za mobilní služby 2016 jsou ceny těchto služeb v České republice až o šedesát procent vyšší ve srovnání s průměrem zemí Evropské unie. Spolu s Řeckem, Maltou, Bulharskem a Maďarskem se řadíme mezi vůbec nejdražší země celé Evropské unie. V jiných zemích se za stejné služby platí poloviční částky nebo za své peníze zákazníci dostanou nesrovnatelně lepší služby,“ upozorňuje právník dTestu Lukáš Zelený

Příklad

Příklad. V Rakousku nabízí jeden z operátorů v rámci neomezeného tarifu kromě volání a SMS i jedenáctkrát větší objem dat než u nás, navíc můžete posílat neomezené množství esemesek v zemích Evropské unie a USA. To všechno za míň než polovinu české ceny.

(Zdroj: dTest)

Víc o tarifech našich operátorů v porovnání s cizinou zítra.

Soutěž

Kdo hůř

Proč se operátoři nechtějí starat o své zákazníky? Dělají si něco z pokut Českého telekomunikačního úřadu? A jak by se měla zkrátit výpovědní doba, po které budete moct udělat svému operátorovi pápá? Odpovídá Miloš Borovička, právník spotřebitelského sdružení dTest.

Nejhorší mezi operátory

dTest potvrzuje, že běžní zákazníci – včetně důchodců, otců a matek na rodičovské a chudých – v podstatě dotují extrémně výhodné tarify pro firmy, státní a obecní úřady. Lidé mají podle Lukáše Zeleného několik variant: dál platit přemrštěné sumy, využívat zaměstnanecké tarify, zapojit se do akcí pořádaných obcí (příkladem je Brno-střed) nebo se sami aktivně spojit do větší skupiny a říct si o výhodnější cenu kolektivně.

„Dobrou možností je napodobit kampaň, kterou pořádal dTest a která umožnila několika desítkám tisíc spotřebitelů změnit dodavatele energií. Spotřebitelé tak ušetřili téměř sto čtyřicet milionů korun. Mohlo by se spojit několik desítek tisíc spotřebitelů a říct si o mnohem lepší služby, zejména v oblasti mobilních dat, a za mnohem nižší cenu.“ V západní Evropě je podle něj takové spojování spotřebitelů běžné.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+50
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 12. 2016 22:54, Hunter

Měl jsem pravdu, žádná nabídka nepřišla.

Ale tentokrát z toho že mám pravdu tedy radost nemám.

Reagovat

 

+1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

7. 12. 2016 | 22:54 | Hunter

Měl jsem pravdu, žádná nabídka nepřišla.
Ale tentokrát z toho že mám pravdu tedy radost nemám.
více

6. 12. 2016 | 1:20

Bože, vy jste tak chytrá a víte, jak to chodí! více

5. 12. 2016 | 18:01 | Tarzan

Mě stojí mobil 200 ročně, jen aby mi nezrušili číslo. více

5. 12. 2016 | 16:47 | Šárka

Tak ona to nemusí být soutěž, ta soutěž a výběrové řízení je jen na oko, ale je to dopředu domluvené s jednou firmou a jde jen o to přetáhnout co nejvíc zákazníků. Pokud by například přetáhli 30% tak mohou poskytnout 50%slevu....více

5. 12. 2016 | 14:57 | Hunter

Aha, takže podle Vás je skvělá reklama, když se někdo z Broumova dozví, že (například) Orange nabídl obyvatelům Brna-města supr tarif za 3 kilča ... tak hned poběží do místního Orange, aby si zařídil ne-tak-supr tarif za...více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK