Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Mobilní služby v Česku: Těžkosti s odstoupením od smlouvy a drahé tarify

Zdá se, že mezi zákazníky českých operátorů nepanuje zrovna spokojenost. Na co si nejvíc stěžují a jaké ceny platí v porovnání se zákazníky jiných evropských zemí?

Spotřebitelské sdružení dTest jen za letošek řešilo 730 stížností na mobilní operátory. Téměř tři stovky stížností se týkaly smluv a obchodních podmínek, výjimkou ale nebyly ani stížnosti na nekalé obchodní praktiky nebo vymáhání dlužných částek prostřednictvím inkasních agentur – o praxi jednoho z tuzemských operátorů při vymáhání smluvních pokut jsme psali před časem.

Nevídáno!

Jako Brno!

Radnice Brna-středu se rozhodla pro nebývalý krok. Vyzvala operátory, aby nabídli levný tarif všem, kteří v čtvrti bydlí.

Platit míň za mobil? Řekněte si starostovi

Jak netradiční žádost o množstevní slevu dopadne? Dozvíme se zítra. A jsme napjatí jak kšandy.

Ještě vyšší čísla co do počtu stížností hlásí Český telekomunikační úřad. Šéf ČTÚ Jaromír Novák v rozhovoru pro Peníze.cz nedávno řekl: „Když se podíváme do našich statistik, tak jsme za loňský rok měli necelé tři tisíce stížností, což je zhruba sedm stížností denně včetně víkendů a svátků. Drtivá většina stížností je na velké hráče. Je to přitom paradoxní, protože mobilní telefon dnes používáme všude a pro spoustu lidí jde o naprosto nepostradatelnou věc. Operátoři tak mají neuvěřitelný prostor k tomu, aby si se svými zákazníky vytvořili dobrý vztah, který pak byznysově využijí. Když se ale podíváte na jejich facebookové a twitterové účty, tak se to jen hemží naštvanými stížnostmi a případy, ve kterých operátoři spotřebitele poškodili.“

Co konkrétně zákazníky tuzemských operátorů nejvíc pálí?

Změna smlouvy. Jestli je podstatná, rozhoduje operátor

Pokud jde o smlouvy, mají spotřebitelé nejčastěji problém s jejich jednostrannou změnou a především s omezenou možností odstoupit od smlouvy s operátorem bez sankcí. Platí, že kdo má u operátora smlouvu na dobu určitou, může ji vypovědět – bez nutnosti zaplatit jako pokutu jednu pětinu zbývajících paušálů – buď těsně před koncem smlouvy, nebo v případě, že operátor změní její podmínky, a zároveň za předpokladu, že jde o změnu, která je v neprospěch klienta. Jenže v praxi se klienti o nových podmínkách jen tak nedozvědí – adresně upozornit je totiž operátor musí, jen pokud jde o změnu podstatnou. To má ale háček. Jestli je změna podstatná, rozhoduje totiž – sám operátor.

Jen taková hloupost, nic podstatného...

Jak to chodí

Kvůli změně podmínek se letos s dTestem dostala do křížku společnost O₂. Operátor totiž začal zákazníkům po vyčerpání předplaceného objemu dat vypínat mobilní internet – místo dosavadního zpomalení připojení. Společnost to ale nepovažovala za podstatnou změnu a nedala zákazníkům možnost odstoupit bez penalizace od smlouvy. Spotřebitelské sdružení proto podalo na operátora žalobu.

S postupem společnosti O₂ nesouhlasí ani Český telekomunikační úřad. Operátor se podle regulátora kvůli nesplnění informační povinnosti dopustil správního deliktu, a proto mu úřad dosud nepravomocným rozhodnutím uložil pokutu šest milionů korun.

Hledáte pomocnou ruku?

Potřebujete radu nebo pomoc? V našich nových profesních rejstřících najdete odborníka, ke kterému to máte kousek:

Nastavení, které přinesla novelizace zákona o elektronických komunikacích – na jejímž znění se podle poslanců, kteří zákon předkládali, podíleli samotní operátoři – kritizoval v minulosti Český telekomunikační úřad a dlouhodobě na něj upozorňuje i dTest. „Posuzovat výhodnost či nevýhodnost smluvních podmínek by mělo být výsostným právem zákazníka jakožto slabší strany,“ myslí si vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Další problém pak vidí ve způsobu, jakým operátoři zákazníky o změnách podmínek informují. „Informace je většinou uvedená pouze drobným písmem na zadní straně vyúčtování, kde operátor sděluje, že tarif ukončují a převádí zákazníka na jiný, zpravidla výhodnější,“ popisuje praxi Zelený. Řada zákazníků si takto uvedené informace nevšimne a lhůtu pro odstoupení tak promešká. S tím ovšem nesouhlasí operátoři. „Informace je transparentní a je na faktuře jednoznačně viditelná. Uvádíme ji na první straně Vyúčtování, kde je v dolní části pro tyto informace určený prostor. Vedle tohoto základního způsobu informování využíváme také SMS, samoobsluhu a informace jsou k dohledání na webových stránkách,“ uvedla za společnost Vodafone tisková mluvčí Markéta Kuklová. Podobně se vyjádřila i společnost T-Mobile.

O změnu v zákoně, která by spotřebitelská práva na odstoupení od smlouvy znovu rozšířila, se letos neúspěšně pokoušela skupina senátorů. Nepomůže ani chystaná novela zákona o elektronických komunikacích, kterou připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle vyjádření tiskového mluvčího ministerstva Františka Kotrby se totiž úpravou podmínek jednostranných změn smluv nezabývá. Jako jeden z dílčích aspektů řeší pouze problematiku přenesení telefonního čísla.

Zákazníkům, kterým operátor podstatně změnil podmínky smlouvy, ale o možnosti vypovědět ji bez penalizace neinformoval, nezbývá než obrátit se na Český telekomunikační úřad. „Zákazník má vždy právo domáhat se u úřadu rozhodnutí, zda provedená změna podstatnou změnou je, či není a samozřejmě takové právo má vždy i sám úřad a také jej v rámci dozorové činnosti využívá,“ popsala praxi tisková mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Srovnání neomezených tarifů: Málo muziky za spoustu peněz

Kromě ztížené možnosti pro odstoupení od smlouvy se musí čeští spotřebitelé smířit ještě s jedním faktem – ceny, které za mobilní služby platí, jsou podle zprávy Evropské komise až o 60 procent dražší oproti průměru Evropské unie. Mezi nejdražší země Unie patří Česko s Maďarskem, Bulharskem a Řeckem.

Podobný závěr vyplynul i ze srovnání neomezených tarifů dTestu. „V jiných zemích se za stejné služby platí poloviční částky nebo za své peníze dostanete nesrovnatelně lepší služby. Namátkou třeba v Rakousku nabízí jeden z operátorů v rámci neomezeného tarifu kromě volání a SMS i jedenáctkrát větší objem dat než u nás, a navíc můžete posílat neomezené množství SMS zpráv v zemích Evropské unie a USA. To všechno za méně než polovinu české ceny,“ popisuje výsledky průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Lepší ceny přitom nenabízejí jen operátoři, které v Česku nenajdete. Například zákazníci polského T-Mobilu zaplatí za neomezený tarif v přepočtu něco kolem 305 korun. Nižší cena navíc není vykoupená ani menším rozsahem služeb – právě naopak. Oproti českým zákazníkům mají polští k dispozici navíc pět GB dat. Levněji a s větší porcí dat vyjde neomezený tarif zákazníky také ve Velké Británii.

V ostatních zemích jsou ceny srovnatelné, tamní zákazníci za ně ale většinou dostávají více dat nebo třeba roamingové balíčky. „Operátoři zjevně neměří všude stejným metrem. Přičemž nelze argumentovat oblíbenou frází o rozdílných životních nákladech v rámci Evropské unii, neboť paradoxně ceny ve vyspělých evropských zemích jsou buď výrazně nižší než u nás nebo je za srovnatelnou cenu nabízeno výrazně větší množství služeb,“ dodává Lukáš Zelený.

Srovnáno

Česko

T-Mobile – S námi síť nesíť 749 Kč, neomezené volání + SMS + 1,5 GB v rámci země

Vodafone – Red LTE 749 Kč, neomezené volání + SMS + 1,5 GB v rámci země

O2 – FREE CZ 749 Kč, neomezené volání + SMS + 1,5 GB v rámci země

 

Slovensko

T-Mobile – HAPPY L 757 Kč (28 eur), neomezené volání v rámci sítě a na pevné linky v SR + neomezené příchozí roamingové hovory v sousedních státech + 250 minut na volání do ostatních sítí SR a do EU a na odchozí hovory ze sousedních států do EU + 250 minut na příchozí roamingové hovory ve zbytku EU + neomezené SMS a MMS do všech sítí v SR a ze sousedních států do SR + 2 GB v rámci SR

O2 – Zlatý 811 Kč (30 eur), neomezené volání do SR a EU + neomezené SMS v rámci země + 2 GB dat v rámci země

Orange – Max 30 € 865 Kč (32 eur), neomezené volání do všech sítí SR + 100 min. do EU, USA a Kan. + EU roaming 50 min. na příchozí hovory + 500 MB v rámci země + v ceně započítány i neomezené SMS a MMS, které je nutné dokoupit za 2 eur

4ka – TO.∞ 811 Kč (30 eur), neomezené volání + SMS + neomezený objem dat v rámci SR

Francie

Orange – Zen 2 Go 676 Kč (25 eur), neomezené volání + SMS + MMS +2 GB v rámci země + neomezené SMS v rámci EU roamingu a zámořských území

SFR Starter – 433 Kč* (16 eur)/703 Kč (26 eur), neomezené volání + SMS + MMS +1 GB v rámci země

* při ponechání původního čísla sleva 5 eur/měsíc celý první rok + sleva 5 eur/měsíc, pak 26 eur

Bouygues Telecom – FORFAIT B&YOU 5Go EXCLU WEB 541 Kč (20 eur), neomezené volání + SMS + MMS+ 5 GB v rámci země

Free Mobile – 541 Kč (20 eur), neomezené volání + SMS + MMS + 50 GB pro 4G nebo 3 GB pro 3G v rámci země + neomezené volání do vybraných zemí světa (USA, Kanada, Čína apod.) + EU roaming na neomezené SMS + 35dní/rok neomezené volání a SMS a 3 GB v zemích EU, USA a dalších vybraných státech

Velká Británie

Vodafone – 471 Kč (15 GBP), neomezené volání + SMS + 5 GB v rámci země + EU roaming na neomezené volání a SMS a 2 GB dat

O2 – 565 Kč (18 GBP), neomezené volání + SMS + 4 GB v rámci země

3 – Three Advanced 471 Kč (15 GBP), neomezené volání + SMS + 1 GB v rámci země + neomezený roaming v rámci tarifu ve vybraných zemích EU a USA

EE – 565 Kč (18 GBP), neomezené volání + SMS + 2 GB v rámci země + EU roaming na 500 MB

Itálie

Vodafone – Red Start 1 055 Kč (39 eur), neomezené volání+ SMS + 4 GB v rámci země + roaming v EU a USA 100 min., 100 SMS a 100 MB/den

3 – FULL SIM Unlimited 541 Kč (20 eur), neomezené volání + 400 SMS + 8 GB v rámci země

 TIM – TIM SPECIAL UNLIMITED 1082 Kč (40 eur), neomezené volání + SMS + 6 GB + roaming EU a USA do výše tarifu

Wind – Wind Magnum 4 GIGA 541 Kč (20 eur), neomezené volání + SMS + 4 GB v rámci země

Španělsko

 Vodafone – Red M 757 Kč (28 eur), neomezené volání + SMS + 4 GB v rámci země + EU a USA roaming na vše v ceně tarifu

*prvních 6 měsíců, pak 35 eur/měsíc

Orange – Delfín 893 Kč (33 eur), neomezené volání + 3 GB v rámci země + k ceně započítáno i neomezené množství SMS, které se platí zvlášť za cenu 1 eur

*první tři měsíce cena 16 eur/měsíc

Movistar – Vive 34 920 Kč (34 eur), neomezené volání + SMS + 2,5 GB v rámci země

 

Nizozemsko

T-Mobile – 582 Kč (21,50 eur), neomezené volání + SMS + 1 GB + EU a US roaming na neomezené volání a 50 MB

Red Essential – 703 Kč (26 eur), neomezené volání + SMS + 1,5 GB v rámci země + neomezené volání v ostatních státech EU + 20 volných minut na volání z Nizozemska do EU

KPN – 676 Kč (25 eur), neomezené volání + SMS + 1 GB dat v rámci země + EU roaming na vše v rámci tarifu

Tele2 – 406 Kč (15 eur), neomezené volání + SMS + 1 GB v rámci země

Maďarsko

T-Mobile – Next M 961 Kč (10 990 HUF), neomezené volání + SMS + 1 GB v rámci země

Vodafone – Red Basic EU+ 874 Kč (9990 HUF), neomezené volání + SMS + MMS + 1 GB v rámci země + EU roaming na volání, SMS a data do výše tarifu

 

 

Rumunsko

T-Mobile – Talk L 487 Kč (18 eur), neomezené volání + SMS + 1 GB + roaming EU a další vybrané země 750 volných minut

Vodafone – RED10 270 Kč (10 eur), neomezené volání + SMS + 3 GB + roaming do vybraných zemí EU 100 minut, roamingová data 100 MB

Orange – Orange Me14 378 Kč (14 eur), neomezené volání + SMS + 2 GB v rámci země + roaming 300 minut

 

Německo

T- Mobile – MagentaMobil S 730 Kč (27 eur), neomezené volání a SMS do všech sítí + 1 GB v rámci země + EU roaming na 1000 min. a 1000 SMS a data do výše domácího balíčku

Vodafone – Red S 730 Kč (27 eur), neomezené volání + SMS + 1 GB v rámci země + EU roaming na 500 min., 500 SMS a data do výše domácího balíčku

O2 – Free S 676 Kč (25 eur), neomezené volání + SMS + 2 GB v rámci země + EU roaming na neomezené volání a 1 GB dat

 

Rakousko

T-Mobile – MEGAKLAX LTE 406 Kč (15 eur), 1500 min. + 1500 SMS + 3 GB v rámci země SMARTKLAX LTE: 2000 min. + 2000 SMS + 4 GB v rámci země (541 Kč = 20 eur)

3 – GIGA SIM L 368 Kč (13,60 eur), neomezené volání + SMS + 17 GB v rámci země + roaming EU a USA pouze na neomezené SMS

A1 – A1 Go! S SIM Pur 676 Kč (25 eur), neomezené volání + SMS + MMS + 3 GB v rámci země

 

Polsko

T-Mobile – T2 305 Kč (50 PLN), neomezené volání do všech sítí a na pevné linky + neomezené SMS a MMS + 5 GB v rámci země

Orange – 244 Kč (40 PLN), neomezené volání + SMS + 5 GB v rámci země

*prvních 6 měsíců paušál 0 Kč/měsíc

PlayM – 274 Kč (45 PLN), neomezené volání do všech sítí a na pevné linky + neomezené SMS a MMS + 5 GB

Plus – 305 Kč (50 PLN), neomezené volání + SMS + MMS + 10 GB v rámci země + EU roaming na volání 120 min. + první tři měsíce LTE bez limitu *prvních 6 měsíců paušál 0 Kč/měsíc

Zdroj: dTest – Srovnání cen služeb českých a zahraniční operátorů, ceny tarifů přepočteny kurzem platným ke dni 21. 11. 2016: 1 EUR = 27,04 CZK, 1 GBP = 34,40 CZK, 1 HUF = 0,09 CZK, 1 PLN = 6,10 CZK

Výsledky porovnání dTestu nicméně zpochybnila Asociace poskytovatelů mobilních služeb. „Porovnávat konkrétní tarify je obtížné. Aby se analytik dobral objektivních výsledků, je třeba vzít v úvahu řadu dalších faktorů, například dostupné pokrytí a rychlosti, jestli je tarif dostupný stejným skupinám zákazníků, zda je nebo není časově omezený, jak konkrétně jsou počítány jednotky a tak dále. Například v dostupném pokrytí a rychlostech je Česko na špici v evropském i celosvětovém srovnání, na rozdíl od některých srovnávaných zemí,“ uvedla tajemnice APMS Martina Tocháčková.

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

Podle Asociace se těžko srovnává i rozsah služeb. „Sektor telekomunikací se vyznačuje tím, že jde o silně regulované odvětví s velmi rychlým investičním cyklem. Hustota zalidnění a reliéf krajiny významně ovlivňují nákladovou stránku budování sítí; náklady na poskytování stejných služeb v rovinatém Polsku nebo Finsku nejsou srovnatelné s Českem. A například v hornatém Švýcarsku zákazník získá za stejnou cenu třikrát menší množství dat než u nás,“ komentovala za Asociaci tajemnice Martina Tocháčková.

Argument hornatého reliéfu nicméně už v minulosti kritizoval Český telekomunikační úřad. Šéf úřadu Jaromír Novák se o tom před časem rozepsal pro iHned.cz. Novák uznává, že hustota zalidnění a reliéf krajiny náklady ovlivňuje, debata se podle něj nicméně vede spíš o tom, jaký význam mají na cenu služeb. „Pokud srovnáme nabídku tarifů v Česku s hornatým Švýcarskem, zjistíme, že tam získává zákazník při nižší ceně stejné množství dat jako u nás (Salt – 39 CHF, tedy necelých 970 korun za 3 GB dat, T-Mobile CZ totéž za 1098 korun). A také zjistíme, že při o něco vyšší ceně (v přepočtu 1500 korun) tam dostane tarif s neomezenými daty. Což žádný český operátor nenabízí. Švýcaři byli ostatně první, kdo s neomezenými daty začal. Kauzální vztah mezi kopcovitostí země a datovými limity tedy zjevně neexistuje,“ napsal šéf ČTÚ.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+16
Ano
Ne

Diskuze

7. 12. 2016 | 14:47 | Nox

Jak vidno, zatim jim to funguje dobre. Ja jsem na tom podobne, diky jejich cenove a buzeracni politice pouzivam operatory minimalne, neb to nestoji za to a je s tim prilis starosti. Ale takovych nas moc neni, vetsina lidi...více

6. 12. 2016 | 10:10 | xls

Mít okrádání a buzerování zákazníků jako dlouhodobý obchodní model asi nebude nejlepší přístup, i když ho čeští mobilní operátoři díky oligopolu dlouhodobě uplatňují. Díky tomu jim platím směšné částky a valnou většinu služeb...více

6. 12. 2016 | 6:43 | Pavel

Nevím proč se jako reference pro reliéf krajiny bere zrovna Švýcarsko, které je sice hornaté, ale mimo EU a mimo běžné ekonomické možnosti Střední Evropy. Rakousko je sousední země oproti ČR také o dost hornatější a ceny...více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK