Srovnání s Evropou vyznívá naprosto jasně – voláme opravdu draho. Naši operátoři jsou činní vesměs i v jiných zemích a je zajímavé, že právě u nás nasazují ty nejvyšší ceny, ačkoliv tomu naše ekonomická situace neodpovídá. Tuto situaci dokládá i odborník na mobilní služby Jan Lodl: „Ceny českých mobilních operátorů patří k nejvyšším v Evropě. Vyšší ceny mají pouze operátoři na Maltě. V porovnání se zahraničím dostane český zákazník za své peníze mnohem méně volných minut či SMS než zákazníci v zahraničí.“
Pokud se podíváte na ceny např. rakouského Orange, ten nabízí za částku odpovídající zhruba 220 korunám paušál s tisícem volných minut do různých sítí, k tomu sto esemesek a neomezené připojení k pomalejšímu internetu. Není se čemu divit, že se u nás lidé organizují na internetu a píšou petice, ve kterých osočují operátory z kartelových dohod a toho, že mezi sebe nechtějí vpustit dalšího hráče v podobě virtuálního operátora.
| Vodafone, Česká republika | Orange, Rakousko |
Cena tarifu | 326 Kč po slevě | cca 220 Kč |
Volné minuty | 50 | 1 000 |
SMS zdarma | 50 | 100 |
Připojení k internetu | 64 kbit/s | 64 kbit/s |
Propojovací poplatky se snižují. Ne tak cena volání
Možná vás to překvapí, ale výši vašeho účtu za hovory v mobilní síti výrazně ovlivňují tzv. terminační poplatky. Jsou to poplatky, které si účtují mobilní operátoři mezi sebou za ukončení hovoru. Těmto poplatkům se také říká propojovací a jejich výši stanovuje Český telekomunikační úřad, který by se nás zákazníků měl zastávat. To bohužel právě u nás tak úplně neplatí, často se zdá, že regulátor stojí na straně operátorů. Nicméně i tento úřad stanovil, že právě propojovací neboli terminační poplatky se musí snížit z necelých tří korun (bez DPH) v lednu 2009 na 1,08 koruny v červenci letošního roku. Kdo však čekal, že se toto snižování promítne do ceny pro konečného zákazníka, čekal marně. Operátoři se hájí tím, že prý na stanovení ceny mají vliv ještě další, hůř specifikovatelné faktory.
Proč platit to, co nevyužíváte?
Za výši vašeho konečného účtu může také tzv. tarifikace, tedy působ účtování. Asi málokdo si totiž přesně stopuje, jak dlouho volá. A pakliže si platí celou minutu hovoru, málokdy ji skutečně dokončí. Většina zákazníků prostě mluví a skončí, kdy se jim zachce. Pokud byste byli tarifikováni s ohledem na sekundy, může vám to být jedno, ale operátoři často využívají tarifikace jiné. Většinou se platí po minutách, první minutu zaplatíte celou naprosto vždy. Zajímavé je, že když si mají operátoři platit propojovací poplatky mezi sebou, používají vždy tarifikaci 1+1, tedy, že se platí po první celé sekundě a pak vždy za každou sekundu. I když mi jim podle tohoto modelu neplatíme.
Virtuální operátor v nedohlednu
Odborníci tvrdí, že na ceny má velký a pochopitelně negativní vliv to, že u nás nepůsobí žádný tzv. virtuální operátor. „Jedním z faktorů, který může vysoké ceny ovlivňovat, je neexistence virtuálního operátora, který by nabídl zákazníkům volání za nižší ceny. Česko zůstává jednou z posledních zemí EU, kde ještě žádný virtuální operátor nepůsobí,“ říká Jan Lodl.
Virtuální operátor neprovozuje vlastní síť, ale pouze si ji pronajímá od jiných operátorů. Čeští operátoři však zatím s nikým smlouvu neuzavřeli: „Své představy virtuálního operátora v různém stavu konkretizace nám představilo několik subjektů. Úspěšný projekt virtuálního operátora vyžaduje nalezení obchodního modelu výhodného pro obě zúčastněné strany – to není jednoduchá ani krátkodobá záležitost,“ tvrdí Telefónica ústy svého mluvčího Martina Žabky. Podobně vidí věc jiní operátoři: „T-Mobile je nakloněn jakékoli velkoobchodní spolupráci, která je přínosná pro obě strany. Zatím se ovšem takový návrh spolupráce neobjevil,“ říká Martina Kemrová, tisková mluvčí T-mobile, a dál dodává, že trh je vlastně plný a že by bylo těžké a drahé oslovit účinně zhýčkané a náročné české zákazníky. Ani Vodafone by se prý spolupráci nebránil, kdyby se objevila ta pravá nabídka, ovšem dosud se tak nestalo.
Co si neušetříte, to nemáte
Jak vidno, činnost Českého telekomunikačního úřadu nebo konkurence mezi operátory příliš velkou šanci na zlevnění nedává. Jak tedy snížit vysoký účet za telefon? Jisté možnosti tu jsou:
- Zkuste volat přes internet. Mnoho volání neprovádíme z „terénu“, ale z kanceláře nebo z domova. Volejte tedy prostřednictvím tzv. VoIP, který si můžete zřídit od mnoha operátorů, nejznámější je asi Skype. Pokud máte alespoň trochu rychlé připojení (stačí 512 kbit/sec), můžete volat za mnohem nižší ceny. A volání z počítače na počítač je zcela zdarma.
- Pokud se pohybujete často tam, kde je skutečně širokopásmové mobilní připojení k internetu, aktivujte si tento datový tarif a volejte i „v terénu“ prostřednictvím VoIP, pakliže váš mobilní telefon umožňuje instalovat aplikaci na toto volání.
- Posílejte SMS přes internet. Pro posílání SMS zdarma slouží jednak weby operátorů, dále služba www.esemes.cz nebo komunikační program ICQ.
- V zahraničí si pořiďte místní předplacenou kartu a volejte a hlavně přijímejte volání na ni, vyjde to podstatně levněji.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 5. 2011 7:59, franc
Celé je to dáno totální džunglí v tomto mafiánském státě. Naši zkorumpovaní politici nás prodali a díky zákonům které díky lobby mafiánů tito zaprodaní politici schválili, nás veškeré velké firmy budou neustále odírat a likvidovat. I přeto, že ve své zemi se chovají slušně. Všichni se opírají o špatné zákony. Jedná se o banky, pojišťovny, vodárny, elektrárny, operátory, právníky, doktory, exekutory a mnoho dalších. Je to jeden velký bordel a je třeba udělat zásadní změnu. Jak je možné, že někdo kvůli 350 korunám přijde o dům za 2 mega?!?! Vládne nám mafie a tzé je třeba se zbavit. Nikdy se nepohneme kupředu, pokud se s tímto nevypořádáme.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 5. 2011 8:03, eďa
Já, když potřebuji volat, otevřu okno a volám, hej Franto, Pepo, Zdenku, Žaneto, atd. myslím na Tebe. A do minuty volají.
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.