Pokuta pro Vodafone. Účtoval služby, i když je zákazník zrušil

pk | rubrika: Aktuality | 23. 5. 2019

Český telekomunikační úřad uložil pokutu 25 tisíc korun společnosti Vodafone kvůli tomu, že chtěla zaplatit za služby i po zániku smlouvy. Operátor se tím dopustil zakázané agresivní obchodní praktiky, uvedl úřad. Rozhodnutí už je pravomocné.

Samotná pokuta je nízká, ze strany operátora šlo zřejmě o nedbalost. Podobného jednání se ale nedopustil poprvé. O tom, jakou důležitost úřad takovým praktikám dává, ukazuje i zařazení tohoto případu na přední místo v takzvané měsíční monitorovací zprávě.

„V řízení bylo prokázáno, že spotřebitel výpověď smlouvy doručil na prodejnu Vodafone 5. prosince 2017. Smlouva následně zanikla uplynutím výpovědní doby ke dni 6. ledna 2018. Vodafone se hájil tím, že do sídla společnosti byla výpověď účastníka doručena ke zpracování se zpožděním, až 10. ledna. Naúčtoval proto klientovi poplatek za další využívání služby,“ napsal Český telekomunikační úřad.

Přestože Vodafone pak všechny neoprávněně účtované poplatky kompenzoval dobropisem, naplnil podle regulátora všechny znaky zakázané agresivní obchodní praktiky. „Jako zásadně přitěžující okolnost ČTÚ hodnotil recidivu Vodafone, který se v souvislosti s ukončením smlouvy ze strany spotřebitele nedopustil užití nedovolené praktiky poprvé,“ upřesňuje mluvčí úřadu Martin Drtina.

Operátor se bránil tím, že vytýkané pochybení není skutečně škodlivé, ale bagatelní, a není proto naplněn materiální znak přestupku. Podle ČTÚ ale jednání vykazuje dostatečnou míru společenské škodlivosti.

Neuznal ani námitku operátora, podle níž za všechno může individuální pochybení jeho zaměstnance. „Jen obtížně si lze představit, jak jinak než chybným jednáním některého zaměstnance (nebo osoby, jejíž jednání je právnické osobě přičitatelné) by se korporace mohla nedovolené obchodní praktiky dopustit,“ uvádí úřad.

„Smyslem zákazu agresivní obchodní praktiky je poskytnout spotřebitelům ochranu před obtěžováním formou nárokování úhrad za neobjednané služby. Že spotřebitel vnímal jednání operátora jako obtěžující, je zřejmé už z toho, že se v této věci obrátil se stížností na ČTÚ,“ dodává úřad.

Regulátor nicméně uložil spíše nižší pokutu, protože operátor se takového jednání dopustil z nedbalosti a nápravu zjednal bezodkladně poté, co ho zákazník na pochybení upozornil.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají... celý článek

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

8. 12. 2022 | Veronika Hejná | 2 komentáře

Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší

Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

20. 11. 2022 | Petr Kučera

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

Cestující, kteří si koupili jízdenku Českých drah elektronicky a jejich spoj má větší než hodinové zpoždění, nově dostanou odškodnění automaticky. O vrácení peněz už tedy nemusí žádat. celý článek

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

12. 10. 2022 | Petr Kučera | 1 komentář

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.