Nechceme vydělávat za každou cenu, říká manažerka pojišťovny

Jana Divinová | rubrika: BrandInsight | 29. 3. 2023
Její prací je vyhodnocovat rizika v oboru, který je na rizicích postaven. „Od začátku máme jasno. Výdělek na úkor klienta nepřichází v úvahu,“ říká Renáta Pelechová, risk manažerka pojišťovny Simplea.
Nechceme vydělávat za každou cenu, říká manažerka pojišťovny
Renáta Pelechová
Zdroj: Simplea

V pojišťovně Simplea jste začínala na dvou křeslech – jako risk manažerka a pojistná matematička. Jak často dneska počítáte?

Teď už jen občas. Na začátku mi ale počítání zabíralo většinu času. Jako pojistná matematička jsem stanovovala výši pojistného, zajistného, technických rezerv, dělala výpočty kapitálových požadavků a podobně. Můj úkol ale nebyl jenom provést výpočty, ale také následná interpretace výsledků, analýza a návrhy konkrétních opatření.

Dnes už jste ale jen risk manažerka. Proč?

Simplea velmi rychle rostla a u obou těch funkcí bylo čím dál tím víc úkolů. Bylo to časově náročné. Práci pojistné matematičky jsem postupně předala novým kolegům a zůstala u toho, co mě víc baví. 

Co je tedy hlavní náplní vaší práce?

Vyhodnocuji, řídím a monitoruji všechna rizika, která ovlivňují chod pojišťovny, její finanční situaci a reputaci. Jsou to rizika týkající se finanční sféry, provozu, byznysu jako takového nebo pojistných rizik. Než klienta pojistíme, tak například řeším, do jaké míry je u něj zvýšené riziko ve srovnání s běžnou populací. Rizikům se ale samozřejmě nikdy úplně nevyhneme, navíc v našem oboru, který je na riziku postaven.

Kontrolujete každého klienta?

Za každého klienta přebíráme pojistné riziko, takže ano, opravdu u každého klienta musíme vědět, jak velké to riziko je a za jakých podmínek ho můžeme pojistit. Máme svůj vlastní systém, který u převážné části klientů provede ocenění rizik automaticky na základě definovaných pravidel. Těch je několik tisíc. Ale samozřejmě vždycky budou specifické případy, kdy je nutné ocenění provést individuálně.

Renáta Pelechová

Renáta PelechováZdroj: Simplea

Vystudovala Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy, obor finanční a pojistná matematika. Začínala jako pojistná matematička v pojišťovně Aviva (dnes MetLife). Po deseti letech přestoupila do pojišťovny Allianz, kde měla na starosti produktový vývoj. Po osmi letech se v roce 2018 zapojila do budování fintechové pojišťovny Simplea. Začínala tu jako pojistná matematička a risk manažerka, dnes už se věnuje jen risk managementu.

Setkala jste se při tom s nějakou raritou?

Měli jsme pár případů, kdy se nám při oceňovaní pojistného rizika prostě „něco nezdálo“. Doporučili jsme tomu člověku absolvovat vyšetření, které včas odhalilo poměrně závažnou nemoc. Léčba tak mohla být zahájena včas a následky nebyly tak fatální, jako kdyby se na onemocnění přišlo později. 

Suplovat lékaře určitě není role pojišťovny, nicméně pokud se podaří pomoct i takhle, máme z toho samozřejmě radost.

Na co se ve své práci vždycky těšíte?

Baví mě, že to, co dělám, má nějaký smysl. Pro mě je třeba k nezaplacení pocit, když můžu někomu v těžké životní situaci pomoct. I když jen finančně. Líbí se mi, že v Simplea pomáháme i v případě, kdy podle pojistných podmínek nemusíme. Děláme to, protože podle nás je to tak správně.

Vzpomenete si na nějaký případ, který se vám takzvaně zadřel pod kůži?

Emotivní jsou samozřejmě vždycky závažné pojistné události týkající se dětí nebo mladých lidí. Měli jsme tu malou holčičku, která jen pár dní po uzavření pojistné smlouvy onemocněla akutní leukémií. Podle pojistné smlouvy tam nárok na pojistné plnění nevznikl. ale díky garanci plnění jsme rodině peníze vyplatili. Stejně tak jsme vyplatili, ačkoli jsme podle pojistné smlouvy nemuseli, peníze 25letému mladíkovi, který v čekací době dostal klíšťovou encefalitidu s tak závažným průběhem, že dlouhodobě není schopen dýchat bez přístrojů.

V pojišťovně Simplea pracujete od jejího vzniku. Jak byste zpětně zhodnotila začátky?

Měli jsme obrovskou výhodu v tom, že jsme měli jasnou vizi. Navíc se celý počáteční tým se skládal z lidí, kteří vždycky přišli na doporučení někoho, kdo už tu byl. Já skončila v Allianz, protože už mi nevyhovovalo korporátní prostředí. A když jsem se pak setkala s bývalými kolegy, kteří mi nabídli místo v Simplea, neváhala jsem ani minutu. Věděla jsem, že jdu za lidmi, kteří jsou nejen odborníci ve svých oblastech, ale hlavně féroví a fajn.

Simplea

Společnost Simplea je česká fintechová pojišťovna, která vznikla v roce 2019 v rámci finanční skupiny Partners. Jejím hlavním produktem je životní pojištění, které umožňuje sjednat zcela online a bez nutnosti komunikace s operátorem. Garantuje vyplacení minimálně 99 procent pojistných událostí.

Bylo něco, čemu jste se chtěli po předchozích zkušenostech z pojišťovnictví vyhnout?

Byla toho spousta. Například ohledně nastavení produktu. Dá se vymyslet spousta situací, které dáte do pojistných podmínek, jen aby pravděpodobnost plnění byla co nejmenší a pojišťovna co nejvíc vydělala. Když se pak člověk dostane do problému, peníze nedostane. A pojišťovna bude mít papír, kde má podepsané, že přesně tak se na tom domluvili. My od začátku věděli, že nechceme na klientech vydělávat za každou cenu, ale naopak jim v těžkých situacích pomáhat.

Jsou klienti s takovým přístupem spokojení?

Ano. Jedním z ukazatelů, které se sledují, je i počet stížností. Prvních pár let jsme neměli vůbec žádné stížnosti. Už jsme si říkali, že to není možné, že nám nikdo nebude věřit, že si na nás nikdo nestěžuje. 

A jste povinni to někomu reportovat?

Reportujeme to České národní bance. Reporting se týká celé řady ukazatelů. I podle jeho výsledků se dá usuzovat, že jsou klienti spokojení.

Teď má Simplea přes 80 tisíc klientů. Už nějaké stížnosti jsou?

Nyní už nějaké stížnosti máme, ale jsou to kusy, které spočítáme na prstech. Většinou jsou to navíc spíš nedorozumění, takže obvykle stačí si všecko vysvětlit. Když si uvědomím, že v předchozím zaměstnání bylo celé oddělení, které stížnosti řešilo… Pracovali na tom tři nebo čtyři lidi a absolutně nestíhali. Doufám, že do toho stadia nikdy nedojdeme.

Na čem teď pracujete?

Připravujeme nové pojištění dlouhodobé péče. I když na trhu už několik produktů tohoto druhu najdete, jsme přesvědčeni, že naše pojištění bude naprosto unikátní a klientům přinese přesně to, co v dané chvíli budou opravdu potřebovat.

Můžete to upřesnit?

Bohužel se asi hodně z nás dostane dřív nebo později do situace, kdy bude potřebovat pro své rodiče nebo někoho ze svých blízkých zajištění dlouhodobé péče. Málokdo si ale může dovolit nebo je ochoten přestat chodit do práce a starat se o rodiče sám doma. A ruku na srdce: kdo z nás ví, jak postupovat, na co má člověk nárok, kde a o co žádat a jak rychle zajistit lůžko v odpovídajícím pobytovém zařízení? A právě s tímhle vším chceme pomáhat.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+40
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Oblíbená témata

Simplea

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Češi se ochudili o miliardy. Neměli životní pojištění

19. 4. 2024 | Radim Zelený | 3 komentáře

Češi se ochudili o miliardy. Neměli životní pojištění

Úrazy, onemocnění, invalidita či úmrtí – pojistné události, za které loni Češi od pojišťoven dostali bezmála deset miliard korun. Mohlo to ale být mnohem víc. O miliardy Češi přišli,... celý článek

Trauma jako pracovní úraz? Soud řekl, kdy je nárok na odškodnění

10. 4. 2024 | Kateřina Hovorková

Trauma jako pracovní úraz? Soud řekl, kdy je nárok na odškodnění

Jste v práci svědkem nějaké nečekané dramatické události – začne hořet, kolega spadne z výšky nebo se ocitnete u dopravní nehody. Po čase se u vás projeví posttraumatický syndrom. Jde... celý článek

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

2. 4. 2024 | Petr Kučera

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

Od začátku dubna se rozšířil okruh vozidel, za které je nutné platit povinné ručení. Nově se může týkat i elektrických koloběžek, segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových... celý článek

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

2. 4. 2024 | Pavla Adamcová

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

Zatímco silné koloběžky a seqwaye mají mít od dubna povinné ručení, u elektrokol se naopak pravidla v Česku zmírní. Problém s výkonnějšími elektrokoly však může nastat za hranicemi.... celý článek

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

25. 3. 2024 | Martina Mádlová | 3 komentáře

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

Chcete si pořídit nový automobil a zajistit mu maximální ochranu? Běžné havarijní pojištění pro vás není úplně výhodné? Zamyslete se nad pojištěním GAP a allrisk. Oba typy pojištění... celý článek

Partners Financial Services