Živnostníci a pojištění? Malí podnikatelé ho příliš neřeší

Kadeřnice, restauratéři, kosmetičky nebo třeba truhláři. Malí a střední podnikatelé podstupují ve svém povolání rizika stejně jako firmy. Jen málokterý živnostník má ale na rozdíl od firem pojištění. Důvodů je hned několik.
Živnostníci a pojištění? Malí podnikatelé ho příliš neřeší

Živnostník se musí otáčet. Ví, že když se mu daří, nemusí to být na věky. A ví, že už dnes musí myslet na stáří, protože státní důchod mu stačit nebude. Takže má plné ruce práce. A k vlastní práci ještě vyřizuje všechnu úředničinu. Není divu, že pak nechce trávit dlouhý čas nad pojišťovacími smlouvami. A právě složitost sjednání podnikatelského pojištění je jedním z důvodů, proč je u nás tolik malých podnikatelů bez adekvátní pojistky.

Pojištění, kterého se poradci bojí

„Pokud se bavíme o standardním pojištění majetku, odpovědnosti za škody nebo přerušení provozu, za posledních dvacet let se toho na českém trhu s podnikatelským pojištěním moc nezměnilo,“ říká Martin Frko, šéf týmu, který se stará o marketing a vývoj pojistných produktů v Direct pojišťovně.

Frko naráží na to, že sjednání podnikatelského pojištění trvá dlouho a je komplikované. Dá se ale výrazně zjednodušit a zkrátit, ideálně přesunout na web, aby se mu podnikatel mohl věnovat, kdykoli se mu právě bude hodit, bez ohledu na den v týdnu a pracovní dobu pojišťoven? Sjednat pojistku jednoduše bez papírů a průtahů už umíme u pojištění aut, cestovní pojištění už lidé skoro jinak než přes web neuzavíráme. Jenže pojištění pro podnikatele je přece jenom o něco složitější, protože každá firma je jiná, každý podnikatelský příběh, jeho hrdinové i okolnosti, je odlišný. Do sjednávání podnikatelského pojištění se leckdy nechce ani pojišťovacím poradcům – právě proto, že každý klient potřebuje pojistit něco jiného, důležitá jsou pro ně různá rizika, různě velké jsou škody, které hrozí a různě bývá velký i majetek, který se má pojistit. „Musí se řešit velmi specifické pojistné potřeby a jedná se o složité kalkulace s majetkem v řádech desítek milionů korun. Ne každý si proto na jeho sjednání troufne, ne všem je podnikatelské pojištění dostatečně srozumitelné,“ upozorňuje Frko na limity pojišťovacích poradců.

Co se dá pojistit

  • Nemovitosti: místo, kde podnikáte nebo kde skladujete zboží, může stejně jako každá nemovitost utrpět při živelné pohromě, při poruše sítí, útoku vandala
  • Stroje, elektronika, zařízení: dobře slouží vám i vašim zákazníkům, čím chytřejší,  tím složitější a nákladnější můžee být oprava
  • Odpovědnost: i mistr tesař se utne a může způsobit škodu na cizím majetku nebo na zdraví
  • Pokladna: zloději bývají vždycky o krok napřed
  • Výpadek provozu: o akceschopnost vás může připravit třeba porucha vody, elektřiny nebo plynu, ale také rozkopaný chodník. A samozřejmě – přestože živnostník prakticky nikdy nestůně – i nemoc nebo zranění

Chytrý tip od Direct

Osahejte si

„Věříme, že si malí a střední podnikatelé, jako například kosmetičky, kadeřnice, restauratéři, zedníci nebo třeba truhláři, zaslouží jednoduché pojištění, které bude tak srozumitelné, že si ho dokonce zvládnou sjednat během chvíle sami,“ říká Martin Frko z Direct pojišťovny.

Její nové pojištění podnikání si můžete vyzkoušet zde.

První vlaštovky

Výsledek je potom vidět ve statistikách: dva měsíce stará analýza České asociace pojišťoven například poukázala na to, že pojištění odpovědnosti má v Česku jen každý devátý živnostník či podnikatel. Ti ostatní – tedy statisíce podnikatelů – samozřejmě za škody také zodpovídají, platí je ale případně ze svojí kapsy.

Paradoxně je to ale právě složitost podnikatelského pojištění, co si říká o přesun jeho sjednávání do online prostředí: to, na co nestačí „univerzální voják“, tedy pojišťovací poradce v terénu, to může vyřešit tým specialistů a algoritmy, které takový tým vytvoří. Pojišťovny si uvědomují, jak dlouho segment drobných podnikatelů opomíjely a podobné, uživatelsky přívětivé nástroje už začínají představovat.

Připraveno ve spolupráci s Direct pojišťovnou

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+17
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Oblíbená témata

direct pojišťovna

A tohle už jste četli?

První firma začíná pojišťovat internetové domény

14. 9. 2022 | Petr Kučera

První firma začíná pojišťovat internetové domény

Slavia pojišťovna začala nabízet pojištění internetových domén. „Takový produkt doposud na českém trhu neexistoval,“ říká její produktový ředitel Ladislav Bělina.

Podnikatelé živly podceňují, říká expertka pojišťovny

22. 9. 2021 | Radim Zelený | 3 komentáře

Podnikatelé živly podceňují, říká expertka pojišťovny

„Setkali jsme se s tím, že podnikatelé riziko vichřice – a tedy i tornáda – sice pojištěné měli, ale na nižší pojistnou částku, než je hodnota majetku. Nečekali, že budova může být... celý článek

Luděk Obadal: Nenechte si platit pozdě

12. 5. 2018 | Ondřej Tůma

Luděk Obadal: Nenechte si platit pozdě

„Nejlepší strategie je investovat čas do dobrých zákazníků a rozloučit se s těmi špatnými,“ říká v rozhovoru country manažer úvěrové pojišťovny Euler Hermes Luděk Obadal.

Aktuální trend mezi podnikateli a živnostníky: pojištění odpovědnosti

8. 3. 2018 | Daniel Tácha | 2 komentáře

Aktuální trend mezi podnikateli a živnostníky: pojištění odpovědnosti

Vztah menších podnikatelů a živnostníků k pojištění je podle Romana Jandíka, manažera online oddělení Maxima pojišťovny, rezervovaný. Podíl na tom má i jeho komplikované sjednávání.... celý článek

Živnostník a nemoc: To se mě netýká

23. 2. 2016 | Daniel Tácha | 13 komentářů

Živnostník a nemoc: To se mě netýká

Čeští živnostníci mají podle průzkumu realizovaného agenturou IPSOS největší strach z nedostatku zakázek a klientů. Vrásky na čele jim přidělávají také časté legislativní změny. Třetí... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.